10 تير 1399 : 12:45
حجت الاسلام والمسلمین عندلیبی / ۱۰
وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین عندلیبی ضمن بررسی «وجه ضمان» در قرارداد آتی به معنای معاهده به توضیح و ارائه دلایل آن پرداخت و با بررسی سندی و دلالی ادلّه وجه استناد به آنها را در این بحث تبیین کرد.
20 خرداد 1399 : 15:45
آیت الله اراکی / ۳۷
وسائل ـ آیت الله اراکی گفت: اخلال به نظم عمومی فساد است، بنابراین اگر کسی توسط فضای مجازی نظم عمومی را بر هم زد یعنی نظم جامعه و قانون را مختل کرد این مفسد است، حتی اگر کسی را هم نکشته باشد، تشری هم به کسی نزده باشد، سیلی هم به کسی نزده باشد، این شخص مفسد است، چرا که نظم عمومی را مختل کرده است.
20 خرداد 1399 : 15:28
آیت الله حبیبی تبار / ۳۲
وسائل ـ آیت الله حبیبی تبار پس از تشریح ادله اشتراط ایمان در قاضی بیان داشت: در عصر غیبت، اگر در زمان تشکیل حکومت مشروعی باشیم که ولی فقیه مبسوط الید حاکم است و میخواهد قاضی منصوب کند، به جهت روایات دسته اول مثل مشهوره ابی خدیجه و مقبوله عمربن حنظله، اگر مترافعین شیعه باشند طبق قاعده قاضی هم باید اعتقاد به ولایت داشته باشد، زیرا طبق آنچه که از ادله استفاده میشود معصومین (ع) به کسی اذن در قضا عطا فرموده اند که فقیه جامع شرایط باشد.
20 خرداد 1399 : 14:33
آیت الله اعرافی / ۳۸
وسائل ـ آیت الله اعرافی پس از بررسی و نقد روایاتی که به عنوان معارض و یا مقید اصاله الصحه مطرح شده، اظهار داشت: همانند مشهور ما نیز معتقد به اصاله الصحه و حرمت سوءظن هستیم، و طبق آنچه بیان شد معارض و مقید خاصی در این روایات مشاهده نکردیم. البته طبق حکم عقل، قاعده «حرمت سوءظن» و «حمل فعل مسلم بر صحت» یک مقید لبی دارد و آن این است که هرگاه در جامعهای در محدوده معینی، امر خلافی از ناحیه شخصی رواج داشته باشد، ممکن است بگوییم حسن ظنی که مستحب بود، وجهی ندارد اما سوءظن، مادامی که شما علم یا حجتی ندارید که این شخص کار خلافی را انجام داده، اطلاقات به جای خود محفوظ است و عقد قلب بر اینکه این شخص مرتکب فعل خلافی شده، درست نیست.
22 ارديبهشت 1399 : 16:01
حجت الاسلام والمسلمین عندلیبی / ۹
وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین عندلیبی در پایان دو دلیل از ادله ششگانه را به عنوان مهم ترین دلایل ذکر کرد و گفت: دلیل اول (تمسک به عموم آیه اوفوا بالعقود) و دلیل ششم (تمسک به بنای عقلا) می باشد و طبق این دو دلیل می توان مشروعیت قرارداد آتی به معنای معاهده بر معامله ی در آینده را اثبات کرد.
13 بهمن 1398 : 18:31
آیت الله شهیدی / ۱۱
وسائل ـ آیت الله شهیدی با ذکر کلام شهید صدر در کتاب الأسس العامه فی البنک فی المجتمع الاسلامی، در پذیرش جواز شرط ضمان کاهش ارزش پول به نقل نزاع میان دو شاگرد ایشان در پذیرش و عدم پذیرش قول به جواز این شرط در ضمن چهار بیان مختلف پرداخت.
15 دی 1398 : 14:33
آیت الله شهیدی / ۱۰
وسائل ـ آیت الله شهیدی ضمن بررسی ثمرات قول به مالیت اوراق نقدیه، به بررسی شرط جبران کاهش ارزش پول در وام و ضمان کاهش ارزش پول پرداخت و گفت: مرحوم آقای صدر و آقای صافی حفظه الله این شرط را بلااشکال میدانند؛ به این بیان که ربا به معنای زیاده مالیه است و عرف چنین شرطی را از مصادیق زیاده مالیه و ربا نمیداند. و مراد از زیاده، زیاده مالیه است و نه هر زیادهای.
07 دی 1398 : 14:15
آیت الله شهیدی / ۹
وسائل ـ آیت الله شهیدی با بررسی احتمال جایگزینی پولهای دیجیتالی به عنوان شاهد دیگری بر سندیت اسکناس، به عدم کشف امضاء شارع نسبت به مالیت این پولها، در نقض این شاهد اشاره کرد و موضوعات شخصیت حقوقی و معامله سهام شرکتها را نیز از این قبیل دانست.
30 آذر 1398 : 17:04
مسائل مستحدثه پزشکی / ۱
وسائل ـ متن درس خارج مسائل مستحدثه پزشکی آیت الله محمد قائینی با موضوع «لمس و نظر» منتشر شد. ایشان لمس و نظر پزشک را تنها در صورت اضطرار جایز میداند و با توجه به اینکه معمولا در عمل جراحی زیبایی هیچ ضرورت و اضطراری نیست، پزشک جراح نمیتواند بیمار نامحرم را لمس و یا نگاه کند.
23 آذر 1398 : 17:50
حجت الاسلام والمسلمین عندلیبی / ۲
وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین عندلیب با بیان مقدمات سه گانه به تشریح دلیل دوم بر جواز مالکیت شخصیت حقوقی بورس پرداخت و گفت: لازمه شمول اطلاقات و عمومات ادله صحت بیع این است که لابیع الا فی ملک، پس بورس موجودی است که مالک میشود.