vasael.ir

22 ارديبهشت 1399 : 16:01
حجت الاسلام والمسلمین عندلیبی / ۹

فقه بورس | دو دلیل در اثبات مشروعیت قرارداد آتی به معنای معاهده

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین عندلیبی در پایان دو دلیل از ادله ششگانه را به عنوان مهم ترین دلایل ذکر کرد و گفت: دلیل اول (تمسک به عموم آیه اوفوا بالعقود) و دلیل ششم (تمسک به بنای عقلا) می باشد و طبق این دو دلیل می توان مشروعیت قرارداد آتی به معنای معاهده بر معامله ی در آینده را اثبات کرد.
13 بهمن 1398 : 18:31
آیت الله شهیدی / ۱۱

فقه معاملات ربوی | بیان‌های چهار گانه بر جواز شرط جبران کاهش ارزش پول

وسائل ـ آیت الله شهیدی با ذکر کلام شهید صدر در کتاب الأسس العامه فی البنک فی المجتمع الاسلامی، در پذیرش جواز شرط ضمان کاهش ارزش پول به نقل نزاع میان دو شاگرد ایشان در پذیرش و عدم پذیرش قول به جواز این شرط در ضمن چهار بیان مختلف پرداخت.
15 دی 1398 : 14:33
آیت الله شهیدی / ۱۰

فقه معاملات ربوی | بررسی شرط جبران و ضمان کاهش ارزش پول

وسائل ـ  آیت الله شهیدی ضمن بررسی ثمرات قول به مالیت اوراق نقدیه، به بررسی شرط جبران کاهش ارزش پول در وام و ضمان کاهش ارزش پول پرداخت و گفت: مرحوم آقای صدر و آقای صافی حفظه الله این شرط را بلااشکال می‌دانند؛ به این بیان که ربا به معنای زیاده مالیه است و عرف چنین شرطی را از مصادیق زیاده مالیه و ربا نمی‌داند. و مراد از زیاده، زیاده‌ مالیه است و نه هر زیاده‌ای.
07 دی 1398 : 14:15
آیت الله شهیدی / ۹

فقه معاملات ربوی | بررسی شاهد سندیت پول؛ جایگزینی پول‌های دیجیتالی

وسائل ـ آیت الله شهیدی با بررسی احتمال جایگزینی پول‌های دیجیتالی به عنوان شاهد دیگری بر سندیت اسکناس، به عدم کشف امضاء شارع نسبت به مالیت این پول‌ها، در نقض این شاهد اشاره کرد و موضوعات شخصیت حقوقی و معامله سهام شرکت‌ها را نیز از این قبیل دانست.
30 آذر 1398 : 17:04
فقه پزشکی | لمس و نظر نامحرم در جراحی زیبایی جایز نیست
مسائل مستحدثه پزشکی / ۱

فقه پزشکی | لمس و نظر نامحرم در جراحی زیبایی جایز نیست

وسائل ـ متن درس خارج مسائل مستحدثه پزشکی آیت الله محمد قائینی با موضوع «لمس و نظر» منتشر شد. ایشان لمس و نظر پزشک را تنها در صورت اضطرار جایز می‌داند و با توجه به اینکه معمولا در عمل جراحی زیبایی هیچ ضرورت و اضطراری نیست، پزشک جراح نمی‌تواند بیمار نامحرم را لمس و یا نگاه کند.
23 آذر 1398 : 17:50
حجت الاسلام والمسلمین عندلیبی / ۲

فقه بورس و اوراق بهادار | لازمه صحت معامله با بورس، مالکیت آن است

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین عندلیب با بیان مقدمات سه گانه به تشریح دلیل دوم بر جواز مالکیت شخصیت حقوقی بورس پرداخت و گفت: لازمه شمول اطلاقات و عمومات ادله صحت بیع این است که لابیع الا فی ملک، پس بورس موجودی است که مالک می‌شود.
21 آذر 1398 : 15:35
آیت الله شهیدی / ۷

فقه معاملات ربوی | تحلیل اقتصادی ماهیت پول برای موضوع شناسی فقیه بی‌فایده است

وسائل ـ آیت الله شهیدی گفت: اگر یک اقتصاددان بگوید من بر اساس علم اقتصاد نقش پول در جامعه نقش سند است و پول ثروت نبوده بلکه کاغذی است که سند ثروت ملی است، این نظر ارزشی ندارد، چراکه وی از جهات اقتصادی بحث را دنبال می‌کند، حال آنکه فقیه به دنبال بحث از جهات عرفی است.
04 آذر 1398 : 17:09
آیت الله شهیدی / ۶

فقه معاملات ربوی | امکان سنجی جمع بین مالیت و سندیت اوراق نقدیه

وسائل ـ آیت الله شهیدی به ذکر شواهدی در اثبات مالیت اوراق نقدیه پرداخت و گفت: ما در مقامِ ارائه‌ شواهدی بر مالیت داشتن اسکناس‌ها بودیم اما باید بررسی کنیم که آیا جمع بین سندیت و مالیت اسکناس ـ یعنی این‌که اسکناس در عین داشتن مزایای مال، حقیقتش سند است ـ امکان دارد یا خیر؟
14 آبان 1398 : 17:31
آیت الله شهیدی / ۵

فقه معاملات ربوی | اثبات مالیت عرفیه ارواق نقدیه و ردّ قول به سندیت آنها

وسائل ـ آیت الله شهیدی گفت: ادعای مشهور فقهاء معاصر این است که در دوره‌ چهارم خود اوراق نقدی مالیت پیدا کرده و از سندیت خارج شده است. و اینکه برخی هنوز هم قائل به «سندیتِ اسکناس‌ها برای ذخائری که دولت‌ها دارند» شده‌اند، اشتباه است.
08 آبان 1398 : 17:35
آیت الله شهیدی / ۴

فقه معاملات ربوی | مالیت حقیقیه یعنی تنافس العقلاء فی تحصیل الشیء

وسائل ـ آیت الله شهیدی با طرح بحث مالیت در اوراق نقدیه گفت: به طور کلی برخی از اوراق بهادار قطعا مال هستند. برخی دیگر قطعا صرف سند می‌باشند. و قسم سومی نیز وجود دارد که محل اختلاف است به این‌که مال است یا سند. در مورد اسکناس‌ها در این زمان معمولا اختلافی بین فقهاء نیست و مشهور این است که پول های اعتباری مال هستند و نه سند، که این مطلب مستلزم آثاری فقهی‌ است.
پربازدیدها
آخرین اخبار
پرطرفدارها