vasael.ir

20 اسفند 1398 : 12:53
حجت الاسلام والمسلمین ارسطا / ۱۲

فقه سیاسی | آیا حکم ارتداد با آیه لاکراه فی الدین و آزادی بیان تعارض دارد؟

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین ارسطا در خصوص تعارض ظاهری بحث ارتداد با آیه لا اکراه فی الدین و آزادی بیان گفت: البته همه انواع مرتد اعدام نمی‌شوند بلکه آن مرتدی که بعد از تبیین معارف دین و آگاهی به مسائل باز با اسلام عناد و دشمنی دارد، یعنی در عین حال که حقانیت دین اسلام برای او معلوماست به منظور مبارزه با اسلام اظهار ارتداد می‌کند این شخص مستحق اعدام است و منافاتی با آزادی بیان و ... ندارد.
12 اسفند 1398 : 16:23
حجت الاسلام والمسلمین ارسطا / ۱۱

فقه سیاسی | مردم در عمل به احکام فرعی مختار نیستند

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین ارسطا در پاسخ به این سئوال که آیا اصولا امکان دارد که افراد در پذیرش و عمل کردن احکام فرعی دین کاملا مختار و آزاد باشند؟ گفت: بدون شک امکان پذیر نیست که مردم در عمل به احکام فرعی مختار باشند لانه یوجب الاختلال النظام المذموم عقلا و المنهی نقلا، این مطلب نه فقط برای اسلام بلکه برای تمام ادیان و مکاتب است.
07 اسفند 1398 : 15:16
حجت الاسلام والمسلمین ارسطا / ۱۰

فقه سیاسی | آیا دلالت آیه ۱۰۴ سوره آل عمران بر وجوب امر به معروف با تعارض روبروست؟

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین ارسطا با اشاره به آیه ۱۰۴ سوره آل عمران که بر وجوب فریضه امر به معروف دلالت دارد گفت: آیه ۱۰۵ سوره مائده می‌فرماید «لا یضرکم من ضل اذا اهتدیتم» این هدایت زمانی محقق می‌شود که مسلمان، ایمان به احکام اسلام دارد و آن احکام را جامعه عمل بپوشاند که یکی از آن‌ها امر به معروف و نهی از منکر است لذا این آیه تعارضی با آیه ۱۰۴ سوره آل عمران ندارد.
05 اسفند 1398 : 17:04
حجت الاسلام والمسلمین ارسطا / ۹

فقه سیاسی | وجوب عینی بسط معروف در جامعه

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین ارسطا با اشاره به آیاتی از سوره آل عمران و سوره عصر بیان کرد: ما در مقام امر به معروف و نهی از منکر، دو مرتبه داریم ۱. مرتبه فردی؛ ۲. مرتبه اجتماعی؛ همه معروفات در جامعه ما نمی‌توانیم به واسطه ناظرین، بسط دهیم؛ لذا به هر دو مرتبه برای بسط معروف و قلع منکر نیاز به هر دو گروه داریم و این واجب بر همه مسلمانان واجب عینی است.
01 اسفند 1398 : 15:22
حجت الاسلام والمسلمین ارسطا / ۸

فقه سیاسی | مسئوليت جامعه اسلامی نسبت به انجام مستحبات

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین ارسطا در پاسخ به اين اشكال كه اگر امری مستحب باشد چگونه دعوت به آن واجب می‌شود گفت: ما یک سلسله واجباتی داریم که اجتماعی است نه فردی؛ یعنی جامعه اسلامی را در نظر بگیرید که واجبات را انجام و محرمات را ترک می‌کنند، اما مستحبات را رعایت نمی‌کنند، اگر ترک این مستحبات، در جامعه زیاد شود، به نقطه‌ای می‌رسد که قطعا شارع راضی نیست و این از ارتکاز قطعی متشرعه فهمیده می‌شود.
28 بهمن 1398 : 14:17
حجت الاسلام والمسلمین ارسطا / ۷

فقه سیاسی | آیا دستورات سه گانه آیه ۱۵۹ سوره اعراف واجب است؟

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین ارسطا با اشاره به اینکه بسیاری از مفسران سیاق آیه ۱۵۹ اعراف را دال بر وجوب نمی‌دانند گفت: گرچه عفو، استغفار و مشورت که آیه بیان می‌کند اگر حمل بر وجوب کنیم موافقی در بین فقها نداریم و برخی از رفتار‌های پیامبر خدا غیر از این وجوب را می‌گوید، اما اگر گفته شود برخی از رفتار‌های پیامبر موردی بوده لذا باید بین احکام حکومتی و غیر آن تفاوت قائل شد، بحث متفاوت می‌شود.
06 بهمن 1398 : 17:55
حجت الاسلام والمسلمین ارسطا / ۳

فقه سیاسی | تبیین ضوابط تشخیص فقه اجتماعی

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین ارسطا در جلسه سوم درس خارج فقه سیاسی، ضوابط تشخیص فقه اجتماعی را در سه امر تکرار پذیری، اثر گذاری تدریجی و نیاز به تدبر (مدیریت) تبیین کرد.
15 شهريور 1397 : 15:29
حجت الاسلام والمسلمین ارسطا/ 53

فقه القضا| بررسی احتمال رشوه در أخذ جُعل از سوی قاضی

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین ارسطا با اشاره به احتیاط واجب امام(ره) در ترک أخذ جعل از سوی قاضی، گفت: یک وجه این احتیاط وجوبی احتمال رشوه بودن جعل است که روایت یوسف بن جابر از امام باقر(ع) نیز این مطلب را تأیید می کند.
10 شهريور 1397 : 15:03
حجت الاسلام والمسلمین ارسطا/ 52

فقه القضا| وجوب تمام مستحبات فردی در نگاه اجتماعی

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین ارسطا قوام جامعه اسلامی را در گرو اهتمام به مستحباتی همچون ایثار، کمک به نیازمندان و ارتباط پسندیده با همسایگان، دانست و گفت: بنابراین از نگاه اجتماعی تمام مستحبات فردی، واجب اجتماعی هستند.
آخرین اخبار