vasael.ir

حجت الاسلام والمسلمین ارسطا/ 53

فقه القضا| بررسی احتمال رشوه در أخذ جُعل از سوی قاضی

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین ارسطا با اشاره به احتیاط واجب امام(ره) در ترک أخذ جعل از سوی قاضی، گفت: یک وجه این احتیاط وجوبی احتمال رشوه بودن جعل است که روایت یوسف بن جابر از امام باقر(ع) نیز این مطلب را تأیید می کند.
حجت الاسلام والمسلمین ارسطا/ 52

فقه القضا| وجوب تمام مستحبات فردی در نگاه اجتماعی

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین ارسطا قوام جامعه اسلامی را در گرو اهتمام به مستحباتی همچون ایثار، کمک به نیازمندان و ارتباط پسندیده با همسایگان، دانست و گفت: بنابراین از نگاه اجتماعی تمام مستحبات فردی، واجب اجتماعی هستند.
حجت الاسلام والمسلمین ارسطا/ 51

فقه القضا| أخذ أجرت از سوی قاضی مانعی ندارد

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین ارسطا ضمن تبیین اقوال مختلفی که در بحث اخذ اجرت قاضی، وجود دارد، این کار را برای قاضی جایز دانست و گفت: تا اینجای بحث به این نتیجه رسیدیم که مانعی در این زمینه وجود ندارد.
حجت الاسلام والمسلمین ارسطا/ 50

فقه القضا| حکومت اسلامی می‌تواند برای برخی از واجبات نظامیه رزق بپردازد

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین ارسطا با تأکید بر تفاوت رزق و اجرت، گفت: حکومت اسلامی می تواند در برابر عمل قاضی به او رزق بپردازد و مهم نیست که او چه تعداد پرونده را بررسی می کند، همین که متصدی امر قضا باشد برای حکومت مطلوبیت دارد.
حجت الاسلام والمسلمین ارسطا/ 49

فقه القضا| برخی بیت المال را متعلق به همه مسلمین نمی‌دانند

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین ارسطا با اشاره به دیدگاه برخی از فقها نسبت به مسأله بیت المال، گفت: برخی معتقدند این طور نیست که بیت المال متعلق به همه مسلمین باشد و این طور هم نیست که مشترک میان مسلمین باشد.
حجت الاسلام والمسلمین ارسطا/ 48

فقه القضا| نسبت خزانه دولت با بیت‌المال باید مشخص شود

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین ارسطا با اشاره به ضرورت پرداختن به بحث بیت المال در فقه، گفت: یکی از ثمرات آن این است که مشخص کنیم آیا این خزانه دولت همه اش بیت المال است یا خیر؟ آیا باید همه بیت المال باید به صورت مساوی تقسیم شود یا بخشی از آن؟
حجت الاسلام والمسلمین ارسطا/ 47

فقه القضا| رد اشکالات صاحب جواهر نسبت به عدم جواز ارتزاق قاضی از بیت المال

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین ارسطا در رد اشکالات صاحب جواهر در مسأله عدم جواز ارتزاق قاضی از بیت المال، گفت: اولا قاضی برای کاری که انجام می‌دهد اجرت نمی‌گیرد بلکه ارتزاق او از بیت‌المال است و ثانیا در امور عبادی برای نیت عبادت می توان پول گرفت هرچند برای خود آن نتوان اجری دریافت کرد.
حجت الاسلام والمسلمین ارسطا/ 46

فقه القضا| ارتزاق قاضی از بیت‌المال؛ شیوه‌ رایج در میان عقلا

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین ارسطا با تأکید بر اینکه ارتزاق قاضی از بیت المال شیوه‌ رایج در میان عقلاست، گفت: معمولا حقوق قضات در کشورهای مختلف از طرف حکومت پرداخت می‌شود اعم از آنکه محتاج باشند یا نباشند.
حجت الاسلام والمسلمین ارسطا/ 45

فقه القضا| نگاه حکومتی یا فردی به مسائل علت اختلاف احکام صادره از سوی امیرالمؤمنین

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلین ارسطا در تحلیل نامه امیرالمومنین(ع) خطاب به مالک اشتر، گفت: وقتی حضرت به عنوان یک حاکم می خواهد دستور بدهد حکم او بسیار متفاوت است؛ بین نگاه حکومتی به مسائل شرعی با نگاه فردی تفاوت زیادی وجود دارد.
حجت الاسلام والمسلمین ارسطا/ 44

فقه القضا| چگونگی استفاده از «ارتکاز» در اثبات جواز ارتزاق قاضی از بیت‌المال

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین ارسطا با بیان اینکه ارتکاز به تنهایی نمی تواند دلیلی بر جواز ارتزاق قاضی از بیت المال باشد، گفت: اگر بتوان به وسیله قرائنی اثبات کرد که این ارتکاز تا عصر معصوم(ع) مستمراً موجود بوده است آنگاه استناد به ارتکاز خالی از اشکال خواهد بود.
پربازدیدها
پر بحث ها
آخرین اخبار
پرطرفدارها