vasael.ir

حجت الاسلام رفعتی نایینی/ 44

فقه رسانه| فرهنگ سازی ارزشی از کارکردهای مطلوب رسانه است

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین رفعتی نائینی در چهل و چهارمین جلسه درس خارج فقه رسانه گفت: زمانی که می گوییم رسانه باید فرهنگ آفرینی کند منظورمان فرهنگ ارزشی درست است و می توان با مسامحه به این موارد، کارکرد مطلوب رسانه گفت که فرهنگ سازی به معنای نهادینه کردن و نمود ارزش های دینی در عملکرد افراد و صحنه های اجتماعی است.
استاد رفعتی نایینی / 43

فقه رسانه| برنامه سازان رسانه باید جامعه را به سمت خوبی ها ترغیب کنند

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین رفعتی نائینی گفت: رسانه باید روابط اجتماعی را بر اساس قانون، حقوق و مقررات بسازد و دنبال کند زیرا اگر جامعه با این حقوق آشنا باشد به حقوق دیگران تجاوز نمی کنند و از افتخارات ما شیعیان این است که امام سجاد علیه السلام در هزار و اندی سال پیش، رساله حقوق تنظیم کرده اند پس لازم است برنامه سازان رسانه ای، جامعه را به این امور وادار کنند به طور مثال باید جهت مسابقات بدین سوء باشد که مردم را به تفکر وادار کند.
استاد رفعتی نایینی / جلسه 42

فقه رسانه| کارکرد درست رسانه باید ترویج فرهنگ سالم و دینی باشد

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین رفعتی نائینی گفت: کارکرد رسانه فرهنگی است و گاهی فرهنگ سالم را ترویج می کند اما گاهی فرهنگ ابتذال را ترویج می کند. اشخاصی که رسانه فساد دارند، فساد را فساد نمی دانند نه اینکه مخالف فرهنگ بشر باشند بلکه تصورشان این است که باید بشر خوش باشد و لذت ببرد و عناوین مقدسی مانند عشق و لذت برای آن به کار می برد. آنان تصور می کنند که جنس انسان این اقتضا را دارد. حتی رسانه های مستهجن، برنامه های سکسی را فحشا و فساد نمی دانند.
استاد رفعتی نایینی / جلسه 41

فقه رسانه| بررسی نحوه القای پیام مکروه در رسانه

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین رفعتی نائینی گفت: گاهی رسانه خود فعل حرام یا مکروه را انجام می دهد و پیامش حرام و مکروه است اما گاهی خود رسانه فعل حرام یا مکروه انجام نمی دهد ولی به سمت اعمالی نظیر موسیقی تشویق می کند یک سری خواص موسیقی را به ظاهر بیان نموده و مخاطب را عملاً به این سمت تشویق می کند.
استاد رفعتی نایینی / 40

فقه رسانه| ایجاد غفلت حرام و مکروه در جامعه از اهداف رسانه های غربی است

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین رفعتی نائینی گفت: اگر برنامه ها و پیامهای رسانه، بزرگ‌نمایی و جلوه دادن به دنیا و غفلت از شیطان و هوای نفس باشد، سبب غفلت است که کارکرد مکروه رسانه است و به میزان زیادی شاهد این غفلت در کارکرد رسانه هستیم و امروزه رسانه ما را مشغول به دنیا می کند و از آخرت غافل می شویم.
استاد رفعتی نایینی/ 39

فقه رسانه| القای غفلت به مخاطب در مراتب مختلف آن توسط رسانه امر مذمومی است

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین رفعتی نائینی گفت: یکی دیگر از مکروهاتی که در کارکرد رسانه فراوان مشاهده می شود و جزء موارد مذموم است، «غفلت» است و باید دانست گاهی در برخی تعابیر به جای اینکه غفلت را معنا کنند ضد آن را بیان کرده اند به طور مثال گفته اند غفلت ضد توجه و التفات است و در برخی تعابیر برای غفلت تمثیل صورت گرفته است تا تعریف آن مشخص شود.
استاد رفعتی / جلسه 38

فقه رسانه | القای "ما نمی توانیم" یکی از جنگ های روانی دشمن است

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین رفعتی نائینی گفت: امروز رسانه ای القا کند که ایرانی نمی تواند کالای مرغوب تولید کند و فقط خارجی ها موفق هستند خطای بزرگی انجام داده است و شرائط تحریم ایران را نادیده گرفته است. دشمن فهمیده که اگر از لحاظ اقتصادی مردم را تضعیف کند دیگر افراد جامعه دین و فرهنگ خود را محافظت نخواهند کرد.
استاد رفعتی / جلسه 37

فقه رسانه| شبکه های اجتماعی و برخی برنامه های رسانه عمر افراد را تلف می کنند

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین رفعتی نائینی گفت: مصداق دیگری از مکروهات که در بحث رسانه مصادیق زیادی دارد اتلاف وقت است که بسیاری از برنامه های رسانه به دنبال وقت گذرانی هستند و با تأمل در واژه فوق می توان ابعاد جدیدی از پیام مکروه رسانه را مورد دقت قرار داد مانند اینکه شخص با گذراندن یک ساعت وقت در شبکه های اجتماعی به میزان پنج دقیقه هم مطالب سودمند به دست نمی آورد.
استاد رفعتی نایینی / 36

فقه رسانه| نباید برنامه رسانه فقط به دنبال خوشگذرانی مخاطب باشد

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین رفعتی نائینی گفت: اگر کسی لهو را حرام دانست جزء محرمات پیام رسانه است و خیلی کار سخت می شود زیرا طبع کارهای رسانه ای به غیر از رسانه های مذهبی اقتضا می کند که برنامه های مفرح داشته باشند اما فقهای معاصر که لهو را بررسی می کنند می گویند بزرگانی که لهو را حرام دانسته اند تعریف درستی از آن ارائه نداده اند و سبک قدما این نبوده که مفهوم شناسی داشته باشند و لهو نیز در این حد گسترش نداشته است.
استاد رفعتی نایینی / 35

فقه رسانه| از آیاتی که واژه لهو در آن آمده است استفاده حرمت نمی شود

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین رفعتی نائینی گفت: برخی از کتب لغت، لعب و لهو را یکی دانسته اند در حالی که اینها یکی نیست گرچه اگر با هم به کار رفتند شاید به یک معنا باشند ولی اگر جداگانه به کار گرفته شوند لعب یک واژه و معناست و لهو کار دیگری است و در اصطلاح فقهی برخی گفته اند لهو کاری است که صرفاً به جهت لذت آن انجام شود و توجه ای به نتیجه نداشته باشیم لذا سفر لهوی را این گونه معنا کرده اند که صرفا به قصد لذت است و کاری به نتیجه و آثار معنوی و مادی آن ندارد.
پربازدیدها
پر بحث ها
آخرین اخبار
پرطرفدارها