vasael.ir

27 فروردين 1398 : 17:28
حجت الاسلام والمسلمین رفعتی نائینی / ۴

فقه رسانه | شرایط و ویژگی‌های پیام‌رسان از منظر اسلام

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین رفعتی نائینی در چهارمين جلسه درس خارج فقه رسانه گفت: از آيات 30 و 38 سوره غافر استفاده می‌شود كه ويژگی اصلي پيام‌رسان در نزد خدواند اين است كه ايمان داشته باشد.
26 فروردين 1398 : 16:32
حجت الاسلام والمسلمین رفعتی نائینی / ۳

فقه رسانه | تفكر سكولاريستی مشكل اسلامی سازی علوم انسانی است

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین رفعتی نائینی در سومین جلسه درس خارج فقه رسانه گفت: فقط کسانی می‌توانند مدعی شوند که علم به تكليف نداريم که سکولار باشند. از اصول سکولاریسم این است که دین در عرصه‌های اجتماعی هیچ حکمی ندارد و هیچ تکالیفی را نیاورده است.
21 فروردين 1398 : 16:26
حجت الاسلام والمسلمین رفعتی نائینی/ ۲

فقه رسانه | اگر رسانه در زمان معصومين بود چه بسا مسئوليت آن همچون کار قضاوت بود

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین رفعتی نائینی در دومین جلسه درس خارج فقه رسانه گفت: اولین دلیل بر وجوب کسب دانش، حکم عقل است. عقل حکم می کند که برای انجام هر کاری باید علم آن را نیز داشت.
09 اسفند 1397 : 17:14
حجت الاسلام والمسلمین رفعتی / ۱

فقه رسانه| کسب دانش دینی حوزه رسانه؛ نخستین وظیفه اصحاب رسانه

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین رفعتی نائینی در اولین جلسه درس خارج فقه رسانه در سال تحصیلی جدید، گفت: مراد ما از دانش، تخصص بهره‌برداری از تجهيزات و سخت افزار و نرم افزار تخصصی رسانه‌ای نيست. اينكه طبيعی است كه هر صاحب رسانه حرفه‌ای بايد اين دانش را داشته باشد؛ مراد ما كسب دانش دينی آن فعاليت است.
20 شهريور 1397 : 12:11
حجت الاسلام رفعتی نایینی/ 44

فقه رسانه| فرهنگ سازی ارزشی از کارکردهای مطلوب رسانه است

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین رفعتی نائینی در چهل و چهارمین جلسه درس خارج فقه رسانه گفت: زمانی که می گوییم رسانه باید فرهنگ آفرینی کند منظورمان فرهنگ ارزشی درست است و می توان با مسامحه به این موارد، کارکرد مطلوب رسانه گفت که فرهنگ سازی به معنای نهادینه کردن و نمود ارزش های دینی در عملکرد افراد و صحنه های اجتماعی است.
17 تير 1397 : 15:14
استاد رفعتی نایینی / 43

فقه رسانه| برنامه سازان رسانه باید جامعه را به سمت خوبی ها ترغیب کنند

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین رفعتی نائینی گفت: رسانه باید روابط اجتماعی را بر اساس قانون، حقوق و مقررات بسازد و دنبال کند زیرا اگر جامعه با این حقوق آشنا باشد به حقوق دیگران تجاوز نمی کنند و از افتخارات ما شیعیان این است که امام سجاد علیه السلام در هزار و اندی سال پیش، رساله حقوق تنظیم کرده اند پس لازم است برنامه سازان رسانه ای، جامعه را به این امور وادار کنند به طور مثال باید جهت مسابقات بدین سوء باشد که مردم را به تفکر وادار کند.
07 تير 1397 : 12:30
استاد رفعتی نایینی / جلسه 42

فقه رسانه| کارکرد درست رسانه باید ترویج فرهنگ سالم و دینی باشد

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین رفعتی نائینی گفت: کارکرد رسانه فرهنگی است و گاهی فرهنگ سالم را ترویج می کند اما گاهی فرهنگ ابتذال را ترویج می کند. اشخاصی که رسانه فساد دارند، فساد را فساد نمی دانند نه اینکه مخالف فرهنگ بشر باشند بلکه تصورشان این است که باید بشر خوش باشد و لذت ببرد و عناوین مقدسی مانند عشق و لذت برای آن به کار می برد. آنان تصور می کنند که جنس انسان این اقتضا را دارد. حتی رسانه های مستهجن، برنامه های سکسی را فحشا و فساد نمی دانند.
06 تير 1397 : 14:08
استاد رفعتی نایینی / جلسه 41

فقه رسانه| بررسی نحوه القای پیام مکروه در رسانه

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین رفعتی نائینی گفت: گاهی رسانه خود فعل حرام یا مکروه را انجام می دهد و پیامش حرام و مکروه است اما گاهی خود رسانه فعل حرام یا مکروه انجام نمی دهد ولی به سمت اعمالی نظیر موسیقی تشویق می کند یک سری خواص موسیقی را به ظاهر بیان نموده و مخاطب را عملاً به این سمت تشویق می کند.
06 تير 1397 : 11:38
استاد رفعتی نایینی / 40

فقه رسانه| ایجاد غفلت حرام و مکروه در جامعه از اهداف رسانه های غربی است

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین رفعتی نائینی گفت: اگر برنامه ها و پیامهای رسانه، بزرگ‌نمایی و جلوه دادن به دنیا و غفلت از شیطان و هوای نفس باشد، سبب غفلت است که کارکرد مکروه رسانه است و به میزان زیادی شاهد این غفلت در کارکرد رسانه هستیم و امروزه رسانه ما را مشغول به دنیا می کند و از آخرت غافل می شویم.
04 تير 1397 : 17:19
استاد رفعتی نایینی/ 39

فقه رسانه| القای غفلت به مخاطب در مراتب مختلف آن توسط رسانه امر مذمومی است

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین رفعتی نائینی گفت: یکی دیگر از مکروهاتی که در کارکرد رسانه فراوان مشاهده می شود و جزء موارد مذموم است، «غفلت» است و باید دانست گاهی در برخی تعابیر به جای اینکه غفلت را معنا کنند ضد آن را بیان کرده اند به طور مثال گفته اند غفلت ضد توجه و التفات است و در برخی تعابیر برای غفلت تمثیل صورت گرفته است تا تعریف آن مشخص شود.
آخرین اخبار
پرطرفدارها