vasael.ir

فقه روابط اجتماعی | تفاوت حُسن و قبح ذاتی و اعتباری
آیت الله اعرافی / ۱۰

فقه روابط اجتماعی | تفاوت حُسن و قبح ذاتی و اعتباری

وسائل ـ آیت الله اعرافی گفت: حُسن و قبح‌های ذاتی که مرتبه اول داوری‌های عقل هستند و پایه‌اش هم داوری عقل است، اگر قطعی باشد، طبق قانون ملازمه باید در فقه همان هم جعل بشود، فقه باید طبق قانون ملازمه حرکت بکند.
یادداشت | مصرف‌زدگی و ترویج زندگی لاکچری مانع تحقق عدالت

یادداشت | مصرف‌زدگی و ترویج زندگی لاکچری مانع تحقق عدالت

وسائل ـ اگر دغدغه عدالت گستری در میان مردم را داریم، علاوه بر تصفیه و پالایش فکری و روحی حاکمان جامعه که بخشی اعظمی از آن در انتخابات‌ها رقم می‌خورد، بایستی نگاه توسعه محور از پایین به بالا را هم تصحیح و به جاده اصلی بازگردانیم. باید نوع نگاه به مردم را از حالت توده‌ای و تجاری در آوریم و آنها را صرفا سلول‌های رشد اجتماعی و جمعی فرض نکنیم.
عدالت در روابط اجتماعی معنا پیدا می‌کند
در نشست «عدالت فرهنگی» مطرح شد؛ / ۴

عدالت در روابط اجتماعی معنا پیدا می‌کند

وسائل ـ دکتر فاضلی گفت: از نظر من عدالت امر رابطه ای است و در روابط اجتماعی آدم‌ها عدالت معنای واقعی خودش را پیدا می‌کند، نه در نتیجه. هر دستگاه ایدئولوژیکی می‌تواند برای خودش  نتیجه ای مشخص کند، اما آن چیزی که من می‌توانم درباره آن صحبت کنم این است که عدالت در زندگی روزمره آدم‌ها معنا دارد. در زندگی روزمره چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا فاصله قدرت صورت می‌گیرد؟ آیا طرد صورت می‌گیرد؟ امتیازات چگونه توزیع می‌شود؟ دردها، زخم‌ها و محرومیت‌ها چه می‌شود؟
حکومت اگر از اسلام پاسداری نکند به مردم ظلم کرده است
نشست «عدالت فرهنگی» / ۳

حکومت اگر از اسلام پاسداری نکند به مردم ظلم کرده است

وسائل ـ حجت الاسلام پیروزمند با اشاره به جایگاه حکومت اسلامی در برقراری عدالت اجتماعی، گفت: در شرایطی که خواسته مردم جمهوری اسلامی است و 98 درصد هم به آن رأی دادند، اگر حکومت از فرهنگ اسلام پاسداری نکند، به این مردم ظلم کرده است.
زندگی شهری؛ زمینه‌سازی برای نابرابری اجتماعی
در نشست «عدالت فرهنگی» مطرح شد؛ / ۲

زندگی شهری؛ زمینه‌سازی برای نابرابری اجتماعی

وسائل ـ دکتر فاضلی با تأکید بر اینکه هر اندازه از جامعه عشایری به طرف جامعه روستایی، شهری و کلان شهری پیش می‌رویم، سازوکارهای تولید نابرابری هم، گسترش پیدا می‌کند، گفت: جایگاه شهر به عنوان بزرگ‌ترین سازه فرهنگ مهم است؛ وقتی از فرهنگ صحبت می‌کنیم باید شیوه زندگی را در نظر بگیریم.
چیستی عدالت فرهنگی و موانع تحقق آن در ایران معاصر
در نشست «عدالت فرهنگی» تبیین شد؛ / ۱

چیستی عدالت فرهنگی و موانع تحقق آن در ایران معاصر

وسائل ـ رئیس پژوهشکده مطالعات اجتماعی پژوهشکده علوم انسانی گفت: در کشورهای سرمایه‌داری، گفتمانی برای صورت‌بندی مسئله نابرابری هم شکل می‌گیرد. سوسیالیسم و مارکسیسم، به ویژه واحد غربی آن، گفتمانی است که به طور بنیادینی، رسالت صورت‌بندی کردن مسئله نابرابری، در واقع اشکال گوناگون نابرابری‌ها را برعهده دارد و اما در کشور ما این گفتمان جهت صورت بندی موضوع نابرابری‌ها اتفاق نیفتاده است.
فقه الاجتماع | ویژگی‌های درس خارج فقه الاجتماع با موضوع منزلت
آیت الله مبلغی / ۱۰۷

فقه الاجتماع | ویژگی‌های درس خارج فقه الاجتماع با موضوع منزلت

وسائل ـ آیت الله مبلغی گفت: امتیازی که درس فقه الاجتماع ما دارد این است که تا کنون هیچ ‌کسی بحث منزلت را به طور مستقل مطرح نکرده و و اگر هم مطرح شده با رویکرد علم الاجتماع نبوده است اما در این درس بحث منزلت با رویکرد علم الاجتماع بحث شده است.
یادداشت | نقش محبت در تربیت فرزند / سیره اهل‌بیت در ابراز محبت به فرزندان
بخش دوم؛

یادداشت | نقش محبت در تربیت فرزند / سیره اهل‌بیت در ابراز محبت به فرزندان

وسائل ـ با توجه بر نقش محوری تربیت فرزندان از بستر خانواده هماره ما می‌توانیم از حضرت فاطمه زهرا(س) در تمام شئونات برای بحث تربیت الگو بگیریم چراکه الگوگیری و الگوسازی یکی از جوانب مهم تربیتی است. آنچه پایه و شالوده ساختمان عظیم تربیت را پی‌ریزی می‌کند، تربیت خانوادگی است.
چیستی عدالت فرهنگی و فرایند تحقق نابرابری‌های فرهنگی
در کرسی ترویجی تبیین شد؛

چیستی عدالت فرهنگی و فرایند تحقق نابرابری‌های فرهنگی

وسائل ـ دکتر فاضلی گفت: مساله عدالت فرهنگی در سطح نظری و فلسفی بایستی تبیین دینی پیدا کند تا منظور از عدالت معیار با عدالت محقق تفکیک شود و از طرفی نیز در بحث انضمامی نیز بایستی فرایند تحقق عدالت را به‌طور جدی مورد توجه قرار داده و عواملی مثل نظام شهری، بروکراسی، زبان و تکنولوژی را به‌عنوان عناصر موثر در ایجاد نابرابری های اجتماعی در تاریخ معاصر مورد توجه جدی قرار دهیم.
پربازدیدها
پر بحث ها
آخرین اخبار
پرطرفدارها