vasael.ir

تمدن اسلامی؛ تمدنی کاملا علمی
حجت الاسلام پارسانیا تبیین کرد؛

تمدن اسلامی؛ تمدنی کاملا علمی

وسائل ـ حجت الاسلام پارسانیا گفت: تمدن اسلامی در حاشیه عقلانیت مربوط به خودش شکل می‌گیرد و یک تمدن ایدئولوژیک نیست، بلکه یک تمدن کاملاً علمی است.
گفت‌وگو | بدون نظریه‌پردازی نمی‌توان به نظام‌سازی فقهی رسید
حجت الاسلام متولی امامی:

گفت‌وگو | بدون نظریه‌پردازی نمی‌توان به نظام‌سازی فقهی رسید

وسائل ـ رئیس مؤسسه مطالعات تمدن اسلامی با تأکید بر اینکه بدون نظریه نمی‌توان به نظام سازی رسید، گفت: من نظریه پردازی را قبول دارم ولی معتقد هستم نظام سازی یک امر پسینی است یعنی اتفاق می‌افتد، نظام سازی فقهی ساختنی نیست بلکه انشائی است یعنی ایجاد شدنی است.
هدایت تمدنی قرآن؛ ضرورتی عقلی
حجت الاسلام والمسلمین بهمنی مطرح کرد؛

هدایت تمدنی قرآن؛ ضرورتی عقلی

وسائل ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: شهيد صدر استدلال می‌كند كه چون اموری كه مربوط به شئون اصلی بشر است، بايد قاعدتاً در قرآن باشد؛ يعنی يک انتظار عقلی از قرآن وجود دارد؛ اگر می‌خواهد ما را هدايت كند بايد در تمدن هم هدايت كند. استدلالش عقلی است.
گفت‌وگو | استفاده از ظرفیت فقه حکومتی در رویارویی ایدئولوژیک با دشمنان

گفت‌وگو | استفاده از ظرفیت فقه حکومتی در رویارویی ایدئولوژیک با دشمنان

وسائل ـ حجت الاسلام عبدالاحد قراری گفت: فقه حکومتی باید به اندازه ای رشد کند که دشمنان اسلام نتوانند به جمهوری اسلامی اشکالات ایدئولوژیک داشته باشند در حالی‌که ما می‌ببینیم در گوشه و کنار دارند این اشکالات را انجام می‌دهند. ما باید در بحث فقه حکومتی به اندازه‌ای قوی باشیم که نه تنها شبهات را دفع کنیم بلکه باید نقش بازدارندگی هم داشته باشیم یعنی دشمنان نتوانند در مورد مبانی جمهوری اسلامی ایجاد شبهه کنند.
ديدگاه‌های مختلف پیرامون قلمرو داده‌های تمدنی قرآن
حجت الاسلام والمسلمین بهمنی تبیین کرد؛

ديدگاه‌های مختلف پیرامون قلمرو داده‌های تمدنی قرآن

وسائل ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به تبیین سه دیدگاه مهم در تعیین قلمرو داده‌های قرآنی پرداخت و گفت: حضرت آیت الله جوادی آملی به این‌همانی دین و تمدن معتقد است یعنی این دو را یکی می‌دانند. برخی نیز قائل به تمدنی بودن تمام داده‌های قرآنی هستند و حتی داده‌های کیهانی، بیولوژیک و فیزیولوژیک را نیز تمدنی تفسیر می‌کنند.
دعوت به سوی خدا؛ جان‌مایه تمدن اسلامی
حجت الاسلام والمسلمین بهمنی تبیین کرد؛

دعوت به سوی خدا؛ جان‌مایه تمدن اسلامی

وسائل ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به آیه «قُلْ هَٰذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللَّهِ عَلَىٰ بَصِيرَةٍ»، گفت: چرا می‌گوييم ادعوا؟ چون جان‌مايه تمدن ما و تأمل با تمدن‌های ديگر دعوت به خداست؛ ادعوا الی الله است؛ ايمان هم وسيله و هم هدف ما است.
پربازدیدها
پر بحث ها
آخرین اخبار
پرطرفدارها