vasael.ir

آیت الله علم الهدی/ جلسه 7

ولایت فقیه| ولایت مطلقه فقیه با تمسک به سیره ثابت شدنی نیست

وسائل- آیت الله علم الهدی در بررسی نظریه مرحوم نائینی گفت: تفویض ولایت از جانب پیامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) و امیرالمؤمنین(علیه السلام) برای اثبات ولایت مطلقه‌ فقیه قابل تمسّک نیست؛ زیرا اوّلاً اطلاعات دقیقی از مفاد این تفویض‌ها به حکّام بلاد معلوم نیست و ثانیاً در برخی موارد، افرادی نااهل و فاسد همچون اشعث بن قیس به حکومت در مناطقی گمارده می‌شدند که مسلّماً همه‌ ولایات معصوم به آنان تفویض نمی‌شده است.
آیت الله علم الهدی/ جلسه 6

ولایت فقیه| عامل شکست مشروطه کناره‌گیری فقها از عرصه حکومت داری بود

وسائل- آیت الله علم الهدی در بررسی دیدگاه مرحوم نائینی درباره مشروعیت مشروطه گفت: لازمه‌ جامعه‌ دینی آن است که ولیّ فقیه در رأس حکومت باشد؛ لذا با نظارت و مدیریّت ولیّ فقیه از بیرون و صرفاً اذن او برای حکومت، نظام ولایی و دینی که حاکمیّت آن از جانب الله باشد حاصل نمی‌شود بر همین اساس از نظر ما نظام مشروطیّت صددرصد طاغوتی و غیردینی است.
آیت الله علم الهدی/ جلسه 5

ولایت فقیه| نظریه‌ مرحوم نائینی درباره‌ مشروعیّت مشروطه

وسائل- آیت الله علم الهدی با اشاره به تقسیم حکومت از نگاه مرحوم نائینی به حکومت تملیکیه و حکومت ولایتیه گفت: مرحوم نائینی مشروعیت دخالت در اموال و انفس در عصر غیبت را از آن نوّاب عامّ می داند لذا در قانون اساسی مشروطیّت چنین مقرّر شده بود که چهار فقیه جامع الشّرایط بر مصوّبات مجلس نظارت داشته باشند.
آیت الله علم الهدی/ جلسه 4

ولایت فقیه| آیا فقهای عصر مشروطه بر ولایت فقیه معتقد بودند؟

وسائل- آیت الله علم الهدی با اشاره به اینکه مخالفت‌ها و موافقت‌های فقهاء با مشروطه، بر اساس مبنای فقهی بود گفت: البتّه نقطه‌ی مشترک تمام فقهای این دو گروه، اعتقاد به ولایت فقیه بود. تمام مباحث دیروز و امروز بر سر همین کلمه است که ولایت فقیه اصل مشترکی بود که همه به آن اعتقاد داشتند و اینطور نیست که بگوییم کسانی که طرفدار مشروطه بودند، مخالف ولایت فقیه بودند.
آیت الله علم الهدی/ جلسه 3

ولایت فقیه| تبیین دیدگاه مرحوم نائینی درباره مشروطه

وسائل- آیت الله علم الهدی به دیدگاه مرحوم نائینی درباره مشروطه اشاره کرد و گفت: مرحوم نائینی در کتاب تنبیه الامّه در ابتدا سه مقدّمه شرعی را برای قضیه مشروطه مطرح می‌نماید و در پایان اینگونه نتیجه می گیرد که هنگامی که در حکومت قاجار سه غصب صورت گرفته است و مشروطه که در آن یک غصب است و اگر بتوانیم حکومت را از سه غصب منتقل کنیم به یک غصب، بهتر است لذا مشروطه را نه به عنوان حکومتی کاملاً حق، بلکه بهتر از استبداد تلقّی می نماید.
آیت الله علم الهدی/ جلسه 2

ولایت فقیه| جایگاه موضوع شناسی در اجتهاد

آیت الله علم الهدی در خصوص جایگاه موضوع شناسی در فقه گفت: در مسأله‌ اجتهاد، مجتهد بایستی غیر از استنتاج حکم از مبادی اربعه، موضوعات را بشناسد و بعد از تشخیص صحیح موضوع، آنگاه حکمش را از مبادی اربعه استخراج نماید. مسأله‌ موضوع‌شناسی مسأله‌ مهمّی است که حتّی برخی بزرگان آن را برای اعلمیّت فقیه شرط و ملاک دانسته‌اند.
آیت الله علم الهدی/ جلسه نخست

ولایت فقیه| طرح نظریه‌ی ولایت فقیه توسط امام خمینی به عنوان دکترین سیاسی

وسائل- آیت الله علم الهدی با اشاره به طرح نظریه ولایت فقیه به عنوان دکترین سیاسی تصریح کرد: طرح اصطلاح جمهوری اسلامی میان اندیشمندان دو برداشت شد، به گمان عده ای همان دموکراسی است، لذا جمهوری اسلامی را دموکراسی مسلمان‌نشین تعبیر می‌کردند. برخی که مشرب مذهبی داشتند، تصوّر می‌کردند که امام قصد برپایی نوعی دموکراسی را دارند که در آن امور اسلامی از جمله حلال و حرام رعایت می‌شود. در حالی که مراد امام مردم‌سالاری و حاکمیّت مردم که البتّه مبدأ مشروعیّت آن از ناحیه‌ی خداوند متعال باشد.
آیت الله علم الهدی/ جلسه پایانی

ولایت فقیه| تأثیر فضای سیاسی بر یک فتوای فقهی

وسائل- آیت الله علم الهدی با اشاره به دیدگاه سیدمحمد بحرالعلوم در خصوص دلیل عقلی ولایت فقیه گفت: دلیل این که ایشان ولایت بر قضاء را نیاورده‌اند این بوده است که در فضای سیاسی آن زمان، روحیه احتیاط ایشان در مقابل ادلّه‌ای بوده که دلالت بر خانه‌نشینی و انزوا در زمان غیبت داشته‌اند؛ لذا ایشان نه تنها ولایت بر اقامه‌ حکم را نیاورده که ولایت بر قضا را هم که مجمعٌ علیه است و مستلزم ولایت بر اقامه‌ حکم است را نیز نیاورده‌اند.
آیت الله علم الهدی/ 93

ولایت فقیه| نقدی بر دیدگاه سیدمحمد بحرالعلوم

وسائل- آیت الله علم الهدی در جمع بندی و اظهارنظر نهایی درباره اشکالات سید محمد بحرالعلوم به ادله ولایت فقیه گفت: نگاه ایشان به مسائل و پاسخ به آنها نگاه تکلیفی است نه بینش نظام‌مندی و اگر با بینش نظام‌مندی قضیه را بررسی کنیم، ولایت فقیه ثابت می‌شود.
آیت الله علم الهدی در نود و دومین جلسه (96-95)

ولایت فقیه| بررسی شبهات ادله ولایت فقیه از نگاه سیدمحمد بحرالعلوم

وسائل- آیت الله علم الهدی به اشکال سیدمحمد بحرالعلوم درباره روایت "العلماء حصون الاسلام" پاسخ گفت و اظهار داشت: لازمه‌ حفظ اسلام، ولایت است؛ زیرا تمام ضرباتی که به اسلام وارد می‌شود، به وجود خارجی دین وارد می‌شود.
پربازدیدها
پر بحث ها
آخرین اخبار
پرطرفدارها