vasael.ir

13 اسفند 1398 : 15:49
آیت الله اراکی / ۷۳

فقه نظام سیاسی | عدم تعدد حاكم در نظام سیاسی اسلام

وسائل ـ آیت الله اراكی با اشاره به فروض سه گانه در تعدد واجدین شرایط امامت جامعه گفت: در نظام سیاسی اسلام تعدد حاکم نداریم، چه علی نحو الاستقلال و چه علی نحو الانضمام. حاکم در نظام سیاسی اسلام همیشه واحد است، البته آن واحد باید جامع‌الشرایط باشد.
10 اسفند 1398 : 16:03
آیت الله اراکی / ۷۲

فقه نظام سیاسی | شورای رهبری؛ آنتی‌تز رهبری

وسائل ـ آیت الله اراكی با اشاره به ادعای برخی در خصوص شورای رهبری گفت: گر این مسئله را در مورد فتوا می‌پذیریم به این دلیل است كه تعدد مفتی در جامعه جنگ و فساد به وجود نمی‌آورد؛ اما تعدد حاکم این‌گونه نیست. تعدد حاکم جامعه را متلاشی می‌کند و هرج‌ومرج به وجود می‌آورد. اصلاً فلسفه وجود حاکم برقراری نظم است و با وجود تعدد حاكم نظم اجتماع مختل می‌شود.
29 بهمن 1398 : 16:14
آیت الله اراکی / ۷۰

فقه نظام سیاسی | امامت بدون سیاست تهی از مفهوم است

وسائل ـ آیت الله اراکی با اشاره به کسانی که در سیاست امامت شبهه وارد می‌کنند و می‌گویند آیا سیاست از شئون امامت هست یا خیر؟ گفت: امامت یعنی حق فرمان و فرمان هم یعنی سیاست. یعنی حق دارد فرمان بدهد و بر ما است که از فرمان او اطاعت کنیم. این معنی امامت است. اگر این را از امامت بگیرید دیگر چیزی در امامت نمی‌ماند.
23 بهمن 1398 : 18:39
آیت الله اراکی / ۶۹

فقه نظام سیاسی | قدرت بخشی به حاکم با پیوند اطاعت و نصرت

وسائل ـ آیت الله اراکی با اشاره به تفاوت اطاعت و نصرت در پیوند و ارتباط مردم با حاکم گفت: وقتی بین حاکم و محکوم پیوند اطاعت برقرار شد یعنی مردم گفتند اطاعتت می‌کنیم، یک مسئولیت بر عهده حاکم ایجاد می شود که فرمانش حق و عدل باشد و از طرفی؛ یک مسئولیتی هم بر عهده مردم خواهد بود که وقتی او فرمانی داد نباید سرپیچی کنند.
21 بهمن 1398 : 16:58
آیت الله اراکی / ۶۸

فقه نظام سیاسی | نقش مردم در شکل‌گیری حکومت عدل

وسائل ـ آیت الله اراکی در تفسیر این کلام که می‌گویند حق حاکمیت از آن ملت و مردم است گفت: این سخن از فریب‌های بزرگی است که دموکراسی و تمدن غربی معاصر بر سر جامعه بشر سوار کرده است. این موضوع قابل تحقق نیست به دلیل اینکه شما نمی‌توانید اراده‌ای را برتر اراده خود کنید. زیرا «معطی الشی لا یکون فاقدا له» شما خود حق حاکمیت ندارید حال می‌خواهید حق حاکمیت را به دیگری بدهید!
24 تير 1397 : 15:27
آیت‌الله اراکی/ جلسه 54

فقه سیاسی| «تردید» ویژگی انسان‌های ناقص‌الایمان است

وسائل ـ یکی از تفاوت‌های اصلی تمدن اسلامی با تمدن غربی این است که تمدن اسلامی مبتنی بر حیات ذکر است، اما تمدن غربی مبتنی بر حیات نسیان و غفلت است و یکی از مهم‌ترین عناصر آن غفلت از یوم القیامة و موت و ذکر حیات آخرت است.
16 تير 1397 : 16:13
آیت‌الله اراکی/ جلسه 52

فقه سیاسی| حسنه در اندیشه امام خمینی به معنای تشکیل حکومت و اقامه جامعه اسلامی است

وسائل ـ استاد خارج فقه حوزه علمیه گفت: امام(ره) در یک فرمایشی فرمود: حسنه دنیا به معنای اقامه حکومت است، این چیز عجیبی است و لطایف بسیار ظریف امام است، یکی از مصادیق آن همین است؛ یعنی اقامه حکومت به معنای اقامه جامعه اسلامی و جامعه مُسلِم به خدای متعال.
02 تير 1397 : 15:02
آیت‌الله اراکی/ جلسه 50

فقه سیاسی| ویژگی و نسبت ایمان تصدیقی و تسلیمی در قرآن

وسائل ـ ایمان دو مرحله دارد؛ یکی ایمان با تصدیق قلبی، اما بدون عمل و اطاعت؛ یعنی تصدیق هست، اما تسلیم نیست؛ به این معنا که در درون علم دارند به اینکه حق با خدا و رسول است و صدقِ خدا و صدق رسول برای آن‌ها با دلیل و برهان محرز است و می‌دانند رسول راست می‌گوید، اما با او مخالفت می‌کنند.
28 خرداد 1397 : 17:17
آیت‌الله اراکی/ جلسه 49

فقه سیاسی| ائمه اطهار و پیامبران الهی ادعای فرمان و حکومت داشتند

وسائل ـ ائمه اطهار علیهم السلام و قبل از آن‌ها رُسُل همه برای فرمان آمده‌اند، چطور شما می‌گویید انبیای بنی‌اسرائیل و حضرت موسی علیهم السلام حکومت نداشته‌اند و ادعای حکومت نکرده‌اند و فقط اسلام ادعای حکومت دارد؟! آخر این روایتی که می‌گوید «کانت بنو إسرائیل تسوسهم الأنبیاء، کلما هلک نبی خلف نبی» را ندیدید؟ آیه کریمه قرآن را نخوانده‌ای؟
24 خرداد 1397 : 13:02
آیت‌الله اراکی/ جلسه 48

فقه سیاسی| تکلیف در زمان عدم دسترسی به فقیه

وسائل ـ با توجه به وجوب تعیین حاکمی که اداره امور را به دست بگیرد و نظم عادلانه را در جامعه بر پا کند؛ وقتی شرط فقیه میسر نیست اصل وجوب که منتفی نمی‌شود اما این شرط به لحاظ معذوریت و به لحاظ اینکه مقدور نیست مانند سایر واجبات است ولی بقیه شروط را باید رعایت کنیم و به سراغ کسی می‌رویم که سایر شرایط را داشته باشد.
آخرین اخبار