vasael.ir

22 آبان 1398 : 17:12
مفهوم جنگ و اخلاق نظامی در اسلام شیعی
فقه و تسلیحات کشتار جمعی / ۵

مفهوم جنگ و اخلاق نظامی در اسلام شیعی

وسائل ـ بر خلاف غرب جدید که نگاهی سکولار به جنگ دارد، ماهیت جنگ و اخلاق نظـامی در جهان اسلام خاستگاهی مذهبی دارد؛ بنابراین نصوص دینـی تعیـین کننـده رفتـار انـسان مسلمان در خصوص جنگ و اخلاق نظامی در گذشته و امروز می‌باشـد. درسـت بـه همـین دلیل است که بحث جنگ و صلح در جهان اسلام در قلمرو دانشی به نـام «دانـش فقـه» قـرار دارد. در همین راستا، استدلال فقهی با پیوند میان دلیل شرعی (مثل روایت منع القاء سـم)، بـا چنـان مناط عقلانی (احتمال آسیب غیرنظامیان)، به حکم کلی منع استفاده از هـر نـوع سـلاح کـشتار جمعی می‌رسد.
14 آبان 1398 : 17:25
فلسفه «فقه مبارزه با استکبار» احیای تمدن اسلامی است
آیت‌الله کعبی:

فلسفه «فقه مبارزه با استکبار» احیای تمدن اسلامی است

وسائل ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه گفت: بحث فقه مبارزه با استکبار جهت حفظ نظام اسلامی و سپس توسعه حاکمیت دین و دفاع از امت اسلامی و بازسازی امت اسلامی و تلاش برای احیای تمدن نوین اسلامی است؛ یعنی در فقه مبارزه با استکبار یک بُعد ایجابی و یک بُعد سلبی وجود دارد.
16 شهريور 1398 : 15:04
فقه امر به معروف | تفاوت تأسی حکومت و امت اسلامی با توجه به اختلاف شئون حاکمیتی و فردی معصومین
آیت الله شب زنده دار / ۱۵

فقه امر به معروف | تفاوت تأسی حکومت و امت اسلامی با توجه به اختلاف شئون حاکمیتی و فردی معصومین

وسائل ـ آیت الله شب زنده دار گفت: شئون مختلف حاکمیتی و فردی معصومین(ع) در تمسک به دلیل تاسی و اتباع برای مشروعیت اعمال قدرت در مقام امر به معروف باید رعایت شود و با فرض وجود صغری برای ضرب در امر به معروف چنانچه شأن غیر حاکمیتی و فردی ایشان محرز نباشد، به جهت وجود شبهه مصداقیه نمی‌توان به این دلیل تمسک نمود.
06 مرداد 1398 : 17:24
فقه امر به معروف | بررسی حکم اعمال قدرت در نهی از منکر
آیت الله شب زنده دار / ۱۳

فقه امر به معروف | بررسی حکم اعمال قدرت در نهی از منکر

وسائل ـ آیت الله شب زنده دار پس از بررسی دو روایت در زمینه اعمال قدرت و ضرب در امر به معروف و نهی از منکر گفت: تا اینجای بحث يک دليل قرص و محکم برای اينکه اين مرتبه‌ نوع ثالث در اين صنفش که عبارت باشد از ضرب و اعمال قدرت‌، دليل محکمی تاکنون نیافتیم.
19 خرداد 1398 : 19:06
فقه امربه معروف | بررسی روایت «وَأْمُر بالمَعْرُوف‏ تَکُن‏ من‏ أهلِهِ‏، وأنْکِر المُنْکَرَ بیدک ولسانِک‏»
آیت الله شب زنده دار / ۱۰

فقه امربه معروف | بررسی روایت «وَأْمُر بالمَعْرُوف‏ تَکُن‏ من‏ أهلِهِ‏، وأنْکِر المُنْکَرَ بیدک ولسانِک‏»

وسائل ـ آیت الله شب زنده دار گفت: بحث در استدلال به این جمله‌ مبارکه بود «وَأْمُر بالمَعْرُوف‏ تَکُن‏ من‏ أهلِهِ‏، وأنْکِر المُنْکَرَ بیدک ولسانِک‏» استدلال به این روایت مبارکه از جهاتی محل مناقشه هست که باید آن‌ها بررسی بشود. مناقشه‌ أولی این بود که این فراز در وصیت امیرالمؤمنین(ع) به امام حسن(ع) هست، بنابراین نمی‌توانیم اطلاق استفاده کنیم از این روایت که غیر از معصوم هم حق دارد که انکار منکر به ید کند با اعمال قدرت، چون مخاطب معصوم امام حسن(ع) هست.
18 خرداد 1398 : 16:27
فقه امر به معروف | بررسی روایاتی که روی ماده‌ امر، نهی، بعث و زجر نرفته است
آیت الله شب زنده دار / ۹

فقه امر به معروف | بررسی روایاتی که روی ماده‌ امر، نهی، بعث و زجر نرفته است

وسائل ـ آیت الله شب زنده دار گفت: از طوایفی که روی ماده‌ امر و نهی، بعث و زجر نرفته، روی عناوین دیگر رفته است خود این طایفه‌ دوم چهار دسته هستند، دسته‌ اول بعض روایاتی است که تصریح می‌کند حسب ادعاء بعضی فقهاء بر ضرب «صُکُّوا بِهَا جِبَاهَهُم‏» این روایت جابر که در آن بود «صُکُّوا بِهَا جِبَاهَهُم‏» که صکّوا به معنای ضرب شدید است نتیجه در روایات این شد که به این روایت نمی‌توانیم تمسک کنیم به‌خاطر امور عدیده‌ای  که مقصود از این «صُکُّوا بِهَا جِبَاهَهُم‏» را دچار مشکل کرده و برداشت از آن سخت بود.
04 ارديبهشت 1398 : 15:13
فقه جهاد | ديدگاه مرحوم صاحب جواهر درباره جهاد ابتدائی
آیت الله کعبی / ۱۲۶

فقه جهاد | ديدگاه مرحوم صاحب جواهر درباره جهاد ابتدائی

وسائل ـ آیت الله کعبی گفت: مرحوم صاحب جواهر(ره) در بحث جهاد ابتدايي مي فرمايد «و كيف كان ف‍لا يبدءون أي الكفار الحربيون بالقتال مع عدم بلوغ الدعوى إليهم إلا بعد الدعاء إلى محاسن الإسلام» يعني جايز نيست آغازگر قتال باشيم. با اينکه دعوت به اينان ابلاغ نشده باشد.
02 ارديبهشت 1398 : 15:47
فقه جهاد | جهاد، صبر و مقاومت توام با شکنجه و زندان و شهادت است
آیت الله کعبی / ۱۲۵

فقه جهاد | جهاد، صبر و مقاومت توام با شکنجه و زندان و شهادت است

وسائل ـ آیت الله کعبی گفت: مرحله دوم جهاد، جهاد الصبر و المقاومه است. اين صبر ممکن است توام با شکنجه و زندان و شهادت شود. اين آيه نيز همين مطلب را مي فرمايد «وَ لَنَصْبِرَنَّ عَلى‏ ما آذَيْتُمُونا».
29 فروردين 1398 : 18:05
فقه جهاد | جهاد بعد از مرحله توفيق، برای تاسيس دولت است
آیت الله کعبی / ۱۲۴

فقه جهاد | جهاد بعد از مرحله توفيق، برای تاسيس دولت است

وسائل ـ آیت الله کعبی گفت: دعوت الی الله فرايندی دارد. ممکن است اين دعوت، ده، بيست سال طول بکشد و نوبت به جهاد نرسد. بلکه جهاد بعد از دعوت، شايد مقاومت باشد. جهاد بعد از مرحله توفيق برای تاسيس دولت است. و قبل از آن بحث دعوت و مقاومت و جريان سازی است. اگر جريان سازی اجتماعی سياسی نشود، نوبت به تشکيل دولت نمی‌رسد.
28 فروردين 1398 : 14:46
فقه جهاد | تبليغات منفی روش مقابله با دعوت
آیت الله کعبی / ۱۲۳

فقه جهاد | تبليغات منفی روش مقابله با دعوت

وسائل ـ آیت الله کعبی گفت: الان آمريکايی‌ها می‌گويند ارزش‌های غربی و امريکايی. ارزش‌های غربی، برتر است و اين جمهوری اسلامی آمده تا ارزش‌های غربی را از بين ببرد. حکومت کفر چه شعاری می‌دهد؟ مکر و فريب را آغاز می‌کند.
پربازدیدها
آخرین اخبار
پرطرفدارها