vasael.ir

01 بهمن 1398 : 16:51
یادداشت شفاهی | پیام شهادت سردار سلیمانی برای هم‌رزمان و مسئولان
حجت الاسلام رضائیان / ۱

یادداشت شفاهی | پیام شهادت سردار سلیمانی برای هم‌رزمان و مسئولان

وسائل ـ شهادت سردار سلیمانی برای آنهایی که اصحاب انقلاب بودند و برخی که به روزمرگی مبتلا بودند و کسانی که خود را از سفره جنگ و جهاد منقطع می‌دانستند این پیام را داشت که یکی از آنها که با بقیه هم‌رزم بود، بلکه زیر مجموعه خیلی از این آقایان بود، اینگونه جلوه پیدا کرد و خدا او را عزیز داشت که نشان دهد شما هم می‌توانستید و می‌توانید.
25 دی 1398 : 16:18
گفتگو | تفسیر انتقام سخت با ادله فقهی / مرزهای امنیتی ایران فراتر از مرزهای جغرافیایی است

گفتگو | تفسیر انتقام سخت با ادله فقهی / مرزهای امنیتی ایران فراتر از مرزهای جغرافیایی است

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین حسنی گفت: طبق نص صریح قرآن، ما به غیر از آمریکا، همدستان آنها را در منطقه که با آنها دوستی می‌کنند را نیز فتنه‌گر می‌دانیم و با آنها نیز مقابله می‌کنیم و در صورتی که تغییر رویه ندهند به سرانجام آمریکایی‌ها گرفتار خواهند شد.
22 آبان 1398 : 17:12
مفهوم جنگ و اخلاق نظامی در اسلام شیعی
فقه و تسلیحات کشتار جمعی / ۵

مفهوم جنگ و اخلاق نظامی در اسلام شیعی

وسائل ـ بر خلاف غرب جدید که نگاهی سکولار به جنگ دارد، ماهیت جنگ و اخلاق نظـامی در جهان اسلام خاستگاهی مذهبی دارد؛ بنابراین نصوص دینـی تعیـین کننـده رفتـار انـسان مسلمان در خصوص جنگ و اخلاق نظامی در گذشته و امروز می‌باشـد. درسـت بـه همـین دلیل است که بحث جنگ و صلح در جهان اسلام در قلمرو دانشی به نـام «دانـش فقـه» قـرار دارد. در همین راستا، استدلال فقهی با پیوند میان دلیل شرعی (مثل روایت منع القاء سـم)، بـا چنـان مناط عقلانی (احتمال آسیب غیرنظامیان)، به حکم کلی منع استفاده از هـر نـوع سـلاح کـشتار جمعی می‌رسد.
14 آبان 1398 : 17:25
فلسفه «فقه مبارزه با استکبار» احیای تمدن اسلامی است
آیت‌الله کعبی:

فلسفه «فقه مبارزه با استکبار» احیای تمدن اسلامی است

وسائل ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه گفت: بحث فقه مبارزه با استکبار جهت حفظ نظام اسلامی و سپس توسعه حاکمیت دین و دفاع از امت اسلامی و بازسازی امت اسلامی و تلاش برای احیای تمدن نوین اسلامی است؛ یعنی در فقه مبارزه با استکبار یک بُعد ایجابی و یک بُعد سلبی وجود دارد.
16 شهريور 1398 : 15:04
فقه امر به معروف | تفاوت تأسی حکومت و امت اسلامی با توجه به اختلاف شئون حاکمیتی و فردی معصومین
آیت الله شب زنده دار / ۱۵

فقه امر به معروف | تفاوت تأسی حکومت و امت اسلامی با توجه به اختلاف شئون حاکمیتی و فردی معصومین

وسائل ـ آیت الله شب زنده دار گفت: شئون مختلف حاکمیتی و فردی معصومین(ع) در تمسک به دلیل تاسی و اتباع برای مشروعیت اعمال قدرت در مقام امر به معروف باید رعایت شود و با فرض وجود صغری برای ضرب در امر به معروف چنانچه شأن غیر حاکمیتی و فردی ایشان محرز نباشد، به جهت وجود شبهه مصداقیه نمی‌توان به این دلیل تمسک نمود.
06 مرداد 1398 : 17:24
فقه امر به معروف | بررسی حکم اعمال قدرت در نهی از منکر
آیت الله شب زنده دار / ۱۳

فقه امر به معروف | بررسی حکم اعمال قدرت در نهی از منکر

وسائل ـ آیت الله شب زنده دار پس از بررسی دو روایت در زمینه اعمال قدرت و ضرب در امر به معروف و نهی از منکر گفت: تا اینجای بحث يک دليل قرص و محکم برای اينکه اين مرتبه‌ نوع ثالث در اين صنفش که عبارت باشد از ضرب و اعمال قدرت‌، دليل محکمی تاکنون نیافتیم.
19 خرداد 1398 : 19:06
فقه امربه معروف | بررسی روایت «وَأْمُر بالمَعْرُوف‏ تَکُن‏ من‏ أهلِهِ‏، وأنْکِر المُنْکَرَ بیدک ولسانِک‏»
آیت الله شب زنده دار / ۱۰

فقه امربه معروف | بررسی روایت «وَأْمُر بالمَعْرُوف‏ تَکُن‏ من‏ أهلِهِ‏، وأنْکِر المُنْکَرَ بیدک ولسانِک‏»

وسائل ـ آیت الله شب زنده دار گفت: بحث در استدلال به این جمله‌ مبارکه بود «وَأْمُر بالمَعْرُوف‏ تَکُن‏ من‏ أهلِهِ‏، وأنْکِر المُنْکَرَ بیدک ولسانِک‏» استدلال به این روایت مبارکه از جهاتی محل مناقشه هست که باید آن‌ها بررسی بشود. مناقشه‌ أولی این بود که این فراز در وصیت امیرالمؤمنین(ع) به امام حسن(ع) هست، بنابراین نمی‌توانیم اطلاق استفاده کنیم از این روایت که غیر از معصوم هم حق دارد که انکار منکر به ید کند با اعمال قدرت، چون مخاطب معصوم امام حسن(ع) هست.
18 خرداد 1398 : 16:27
فقه امر به معروف | بررسی روایاتی که روی ماده‌ امر، نهی، بعث و زجر نرفته است
آیت الله شب زنده دار / ۹

فقه امر به معروف | بررسی روایاتی که روی ماده‌ امر، نهی، بعث و زجر نرفته است

وسائل ـ آیت الله شب زنده دار گفت: از طوایفی که روی ماده‌ امر و نهی، بعث و زجر نرفته، روی عناوین دیگر رفته است خود این طایفه‌ دوم چهار دسته هستند، دسته‌ اول بعض روایاتی است که تصریح می‌کند حسب ادعاء بعضی فقهاء بر ضرب «صُکُّوا بِهَا جِبَاهَهُم‏» این روایت جابر که در آن بود «صُکُّوا بِهَا جِبَاهَهُم‏» که صکّوا به معنای ضرب شدید است نتیجه در روایات این شد که به این روایت نمی‌توانیم تمسک کنیم به‌خاطر امور عدیده‌ای  که مقصود از این «صُکُّوا بِهَا جِبَاهَهُم‏» را دچار مشکل کرده و برداشت از آن سخت بود.
04 ارديبهشت 1398 : 15:13
فقه جهاد | ديدگاه مرحوم صاحب جواهر درباره جهاد ابتدائی
آیت الله کعبی / ۱۲۶

فقه جهاد | ديدگاه مرحوم صاحب جواهر درباره جهاد ابتدائی

وسائل ـ آیت الله کعبی گفت: مرحوم صاحب جواهر(ره) در بحث جهاد ابتدايي مي فرمايد «و كيف كان ف‍لا يبدءون أي الكفار الحربيون بالقتال مع عدم بلوغ الدعوى إليهم إلا بعد الدعاء إلى محاسن الإسلام» يعني جايز نيست آغازگر قتال باشيم. با اينکه دعوت به اينان ابلاغ نشده باشد.
پربازدیدها
پر بحث ها
آخرین اخبار
پرطرفدارها