vasael.ir

فقه جهاد| کفر محض نمی‌تواند علت جهاد ابتدایی باشد
آیت الله کعبی/ ۱۰۸

فقه جهاد| کفر محض نمی‌تواند علت جهاد ابتدایی باشد

وسائل ـ آیت الله کعبی در بررسی ادله قائلین به جواز جهاد ابتدائی، گفت: کسانی که می گویند علت قتال و جهاد کفر محض است، به مجموعه آیات و روایاتی که به آیات السیف مشهور است، تمسک کرده اند که استدلال به آن آیات و روایات جای تامل دارد.
فقه جهاد| نقد و بررسی ادله جواز جهاد ابتدائی
آیت الله کعبی/ ۱۰۷

فقه جهاد| نقد و بررسی ادله جواز جهاد ابتدائی

وسائل ـ آیت الله کعبی در بررسی ادله قائلین به جواز جهاد ابتدائی، گفت: استدلال به آیه پنجم سوره توبه که می فرماید «مشرک را هرجا یافتید بکشید» برای جهاد ابتدائی درست نیست برای اینکه آین آیه حکم قتل را بیان می کند و «اقتلوا» غیر از «قاتلوا» است.
گزارش| تبیین سیر تحول انسان مبتنی بر حکمت متعالیه
کرسی علمی ـ ترویجی تفاوت انسان‌ها در انسان‌شناسی دینی/ بخش دوم

گزارش| تبیین سیر تحول انسان مبتنی بر حکمت متعالیه

وسائل ـ حجت الاسلام دکتر حسین رمضانی گفت: در ادبیات حکمت متعالیه فعالیت فرد، سِیر انسان در مراتب قوا است. انسان در ابتدایی‌ترین مرتبه قوا در مراتبی از مراتب حیوانی است و تا مراتب عالی عقلی جلو می‌رود، این سیر مراتب به حسب فعل انسان است و به حسب این سیر، انسان در هر مرتبه‌ای که متوقف شود، آن مرتبه صورت او در عالم آخرت و برزخ است. بر خلاف دنیا که در دنیا صورت ماهوی انسان واحد است و نمی‌تواند متکثّر باشد و صدرا هم بر این مطلب تأکید دارد.
فقه جهاد| معنای برائت و رابطه آن با قطع ارتباط دیپلماتیک
آیت الله کعبی/ ۱۰۶

فقه جهاد| معنای برائت و رابطه آن با قطع ارتباط دیپلماتیک

وسائل ـ آیت الله کعبی گفت: معنای لغوی برائت با مفاهیمی که در مورد تولی و تبری وجود دارد، هنوز محکم است، برائت یعنی فاصله گرفتن و قطع ارتباط، چیزی که الان در دیپلماسی نامش قطع رابطه است و به تعبیر سیاسی، مرزبندی روشن، این معنای برائت است.
فقه جهاد| دعوت الی الله؛ فلسفه جهاد در راه خدا
آیت الله کعبی/ ۱۰۵

فقه جهاد| دعوت الی الله؛ فلسفه جهاد در راه خدا

وسائل ـ آیت الله کعبی در تشریح ماهیت جهاد، گفت: جهاد برای نجات ملت‌ها از دست دولت‌های کافر ظالم آمده است تا بستر برای نشر اسلام فراهم شود، بنابراین فلسفه جهاد دعوت به خدا است.
فقه سیاست| نگاه فردی به فقه؛ راهی به سوی سکولاریسم دینی
آیت الله علیدوست/ ۲

فقه سیاست| نگاه فردی به فقه؛ راهی به سوی سکولاریسم دینی

وسائل ـ آیت الله علیدوست با انتقاد کسانی که معتقدند حوزه شریعت فقط بخش عبادات و یک سری کلّیات در معاملات را پوشش می‏‌دهد، گفت: بنده این تئوری را به نظریه انعزال تعبیر می‎کنم؛ اگر کسی این عقیده را داشته باشد اصلاً فقه سیاسی را نمی‌‏فهمد. متأسفانه بخشی از سکولاریزم همین است که بحث از سیاست را سهم بشر و علم او می‏‌دانند و حصّه‎ای از آن برای فقه قائل نیستند.
فقه جهاد| حکم جهاد ابتدایی در عصر غیبت جواز دون الوجوب است
آیت الله کعبی/ ۱۰۴

فقه جهاد| حکم جهاد ابتدایی در عصر غیبت جواز دون الوجوب است

وسائل ـ آیت الله عباس کعبی در مورد حکم جهاد ابتدائی در عصر غیبت گفت: به نظر ما درست آن است که بگوییم جهاد ابتدایی در عصر غیبت جواز دون الوجوب است. زمام این امر به عهده ولی فقیه و بر اساس مصلحت است. یعنی اگر شرایط جهاد ابتدایی موجود باشد، اگر مصلحت اقتضا نکند، می تواند اعلام جهاد نکند
فقه سیاست| ضرورت جداسازی استنباط‌های جزئی از نظام‌واره
آیت الله علیدوست/ ۱

فقه سیاست| ضرورت جداسازی استنباط‌های جزئی از نظام‌واره

وسائل ـ آیت الله علیدوست برآیند استنباطات جزئی و اتمیک را با استنباطات نظام‏‌وار متفاوت دانست و گفت: براي اينكه به نظام حاكم بر احكام جزئی دست ‏پیدا کنیم باید دوبار و بنابر قول برخي دیگر سه بار استنباط صورت پذیرد؛ یک بار به صورت سلّولی و اتمیک مثل استنباط در ابوابی مثل طهارت و نجاست و يک بار دیگر از مجموع ادله يک باب براي دست‏یابی به خرده‏‌نظامات و استنباط سوم برای دست‏یابی به نظام‏‌های کلان است.
فقه جهاد| امکان سنجی اثبات وجوب جهاد ابتدائی با ادله اقامه حدود
آیت الله کعبی/ ۱۰۳

فقه جهاد| امکان سنجی اثبات وجوب جهاد ابتدائی با ادله اقامه حدود

وسائل ـ آیت الله کعبی با اشاره به اینکه احکام شرعیه بر دو قسم تکلیفی و متقوم به منصب، تکلیفی و غیر متقوم به منصب، است، گفت: آنها که متقوم به منصب است اقامه حدود است که دولت اجرا می کند. نماز جمعه نیز باید توسط حاکم شرع باشد و کسی را نصب کند و اینطور نیست که مانند نماز جماعت بگوید می‌خواهم نماز جمعه اقامه کنم. جهاد نیز چنین است؛ بنابراین اینها به اعتبار منصب، یا واجب هستند یا حرام؛ وجهی برای جواز نیست.
گزارش| اداره جامعه نیاز به توسعه فقه حکومتی دارد
کرسی «غایات و کارویژه‌های فقه سیاسی بر اساس دیدگاه‌های آیت الله خامنه‌ای»/ ۲

گزارش| اداره جامعه نیاز به توسعه فقه حکومتی دارد

وسائل ـ حجت الاسلام ایزدهی با تأکید بر اینکه اداره انواع نظامات به عهده فقه حکومتی است، گفت: اگر نظام اسلامی تشکیل شد، باید با رویکرد حکومتی اداره شود و این رویکرد نیاز به فقه حکومتی دارد.
پربازدیدها
پر بحث ها
آخرین اخبار
پرطرفدارها