vasael.ir

فقه امربه معروف | بررسی روایت «وَأْمُر بالمَعْرُوف‏ تَکُن‏ من‏ أهلِهِ‏، وأنْکِر المُنْکَرَ بیدک ولسانِک‏»
آیت الله شب زنده دار / ۱۰

فقه امربه معروف | بررسی روایت «وَأْمُر بالمَعْرُوف‏ تَکُن‏ من‏ أهلِهِ‏، وأنْکِر المُنْکَرَ بیدک ولسانِک‏»

وسائل ـ آیت الله شب زنده دار گفت: بحث در استدلال به این جمله‌ مبارکه بود «وَأْمُر بالمَعْرُوف‏ تَکُن‏ من‏ أهلِهِ‏، وأنْکِر المُنْکَرَ بیدک ولسانِک‏» استدلال به این روایت مبارکه از جهاتی محل مناقشه هست که باید آن‌ها بررسی بشود. مناقشه‌ أولی این بود که این فراز در وصیت امیرالمؤمنین(ع) به امام حسن(ع) هست، بنابراین نمی‌توانیم اطلاق استفاده کنیم از این روایت که غیر از معصوم هم حق دارد که انکار منکر به ید کند با اعمال قدرت، چون مخاطب معصوم امام حسن(ع) هست.
فقه امر به معروف | بررسی روایاتی که روی ماده‌ امر، نهی، بعث و زجر نرفته است
آیت الله شب زنده دار / ۹

فقه امر به معروف | بررسی روایاتی که روی ماده‌ امر، نهی، بعث و زجر نرفته است

وسائل ـ آیت الله شب زنده دار گفت: از طوایفی که روی ماده‌ امر و نهی، بعث و زجر نرفته، روی عناوین دیگر رفته است خود این طایفه‌ دوم چهار دسته هستند، دسته‌ اول بعض روایاتی است که تصریح می‌کند حسب ادعاء بعضی فقهاء بر ضرب «صُکُّوا بِهَا جِبَاهَهُم‏» این روایت جابر که در آن بود «صُکُّوا بِهَا جِبَاهَهُم‏» که صکّوا به معنای ضرب شدید است نتیجه در روایات این شد که به این روایت نمی‌توانیم تمسک کنیم به‌خاطر امور عدیده‌ای  که مقصود از این «صُکُّوا بِهَا جِبَاهَهُم‏» را دچار مشکل کرده و برداشت از آن سخت بود.
فقه جهاد | ديدگاه مرحوم صاحب جواهر درباره جهاد ابتدائی
آیت الله کعبی / ۱۲۶

فقه جهاد | ديدگاه مرحوم صاحب جواهر درباره جهاد ابتدائی

وسائل ـ آیت الله کعبی گفت: مرحوم صاحب جواهر(ره) در بحث جهاد ابتدايي مي فرمايد «و كيف كان ف‍لا يبدءون أي الكفار الحربيون بالقتال مع عدم بلوغ الدعوى إليهم إلا بعد الدعاء إلى محاسن الإسلام» يعني جايز نيست آغازگر قتال باشيم. با اينکه دعوت به اينان ابلاغ نشده باشد.
فقه جهاد | جهاد، صبر و مقاومت توام با شکنجه و زندان و شهادت است
آیت الله کعبی / ۱۲۵

فقه جهاد | جهاد، صبر و مقاومت توام با شکنجه و زندان و شهادت است

وسائل ـ آیت الله کعبی گفت: مرحله دوم جهاد، جهاد الصبر و المقاومه است. اين صبر ممکن است توام با شکنجه و زندان و شهادت شود. اين آيه نيز همين مطلب را مي فرمايد «وَ لَنَصْبِرَنَّ عَلى‏ ما آذَيْتُمُونا».
فقه جهاد | جهاد بعد از مرحله توفيق، برای تاسيس دولت است
آیت الله کعبی / ۱۲۴

فقه جهاد | جهاد بعد از مرحله توفيق، برای تاسيس دولت است

وسائل ـ آیت الله کعبی گفت: دعوت الی الله فرايندی دارد. ممکن است اين دعوت، ده، بيست سال طول بکشد و نوبت به جهاد نرسد. بلکه جهاد بعد از دعوت، شايد مقاومت باشد. جهاد بعد از مرحله توفيق برای تاسيس دولت است. و قبل از آن بحث دعوت و مقاومت و جريان سازی است. اگر جريان سازی اجتماعی سياسی نشود، نوبت به تشکيل دولت نمی‌رسد.
فقه جهاد | تبليغات منفی روش مقابله با دعوت
آیت الله کعبی / ۱۲۳

فقه جهاد | تبليغات منفی روش مقابله با دعوت

وسائل ـ آیت الله کعبی گفت: الان آمريکايی‌ها می‌گويند ارزش‌های غربی و امريکايی. ارزش‌های غربی، برتر است و اين جمهوری اسلامی آمده تا ارزش‌های غربی را از بين ببرد. حکومت کفر چه شعاری می‌دهد؟ مکر و فريب را آغاز می‌کند.
فقه سیاست | ضرورت پرداختن به بُعد رفتاری ائمه در مقابل بّعد کرامت و معجزات غیرقابل باور
آیت الله علیدوست / ۱۳

فقه سیاست | ضرورت پرداختن به بُعد رفتاری ائمه در مقابل بّعد کرامت و معجزات غیرقابل باور

وسائل ـ آیت الله علیدوست در تبیین نگاه مطلوب در زمینه مطالعه زندگی ائمه علیهم السلام گفت: در مقابل عقول ناقصه‌ای که تحمّل پذیریش برخی از معجزات و کرامات ائمه علیهم السلام را ندارند، ما معتقدیم معجزات ائمه را در رفتار و سیره آن‌ها باید توسعه دهیم و نیازی به ذکر بعضی از خوارق عادت از طرف ایشان نیست.
فقه جهاد | در ديپلماسی يکی از مهمترين وظايف، دعوت کفار به اسلام است
آیت الله کعبی / ۱۲۲

فقه جهاد | در ديپلماسی يکی از مهمترين وظايف، دعوت کفار به اسلام است

وسائل ـ آیت الله کعبی گفت: اسلام دعوت به خداست. قرآن نيز کتاب دعوت به خداست «وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ» کتابی است که با دعوت شروع شده است «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذي خَلَقَ» قريش در مقابل اين دعوت ايستادند، پيامبر نيز مامور به صبر شد.
فقه سیاست| سمبلیک بودن برخی از نشانه‌های ظهور مثل نداء آسمانی
آیت الله علیدوست/ ۱۲

فقه سیاست| سمبلیک بودن برخی از نشانه‌های ظهور مثل نداء آسمانی

وسائل ـ آیت الله علیدوست در تبیین و توجیه برخی از نشانه‌های ظهور گفت: در برخی از روایات آمده است که هنگام ظهور، صبح ندائی از آسمان می‌آید «ان علیاً و شیعته هم الفائزون»، بعد از ظهر هم در آخر روز ندا می‌آید «ان عثمان و شیعته هم الفائزون»، شاید بتوان این روایت را این‌طور تفسیر و توجیه کرد که مقصود از ندای صبح، تبیین جبهه حق و منظور از ندای بعدازظهر، تبیین جبهه باطل است که توسّط امواج ماهواره و فضای مجازی منتشر می‌شود.
فقه امربه معروف | اشکالات وارده بر جمله «وَ أَنْکِرِ الْمُنْکَرَ بِیَدِکَ‏ وَ لِسَانِک‏» در روایت
آیت الله شب زنده دار / ۸

فقه امربه معروف | اشکالات وارده بر جمله «وَ أَنْکِرِ الْمُنْکَرَ بِیَدِکَ‏ وَ لِسَانِک‏» در روایت

وسائل ـ آیت الله شب زنده دار گفت: بحث در مناقشاتی بود که در استدلال به این جمله‌ی مبارکه بود «وَ أَنْکِرِ الْمُنْکَرَ بِیَدِکَ‏ وَ لِسَانِک‏» که اشکال دوم این اشکال بود که مرحوم ابن طاووس قدس سره در کشف المحجة بعد از این که این روایت را از عسکری نقل می‌کنند به طرق متعدده و بعد روایت را از الرسائل کلینی قدس سره نقل می‌کنند می‌فرمایند بین نقل کلینی و آن نقل‌ها به طرقه العدیده تفاوت وجود دارد.
پربازدیدها
پر بحث ها
آخرین اخبار
پرطرفدارها