28 مرداد 1399 : 12:33
مدیر موسسه مطالعات راهبردی «جهان تمدن رسالت» عنوان کرد؛
وسائل ـ حجت الاسلام رنجبر پیرامون «ماهیت شناسی مواجه با مخالف» اظهار داشت: حکومت اسلامی با دو نوع چالش و مخالف مواجه است؛ مخالف داخلی و خارجی که مخالف داخلی خود به سه قسم اهل کتاب، منافقین و ضعیف الایمانها تقسیم میشود. اهل کتاب از طریق منافقین که بزرگترین چالش داخلی مسلمین محسوب میشوند، اهداف دشمن خارجی را پیش میبرند و جامعه هدف منافقین، افراد ضعیف الایمانی در درون جامعه اسلامی هستند که دائما در حال تذبذبند.
07 تير 1399 : 16:28
وسائل ـ برای تحقق تمدن اسلامی نیاز است که اولا سازماندهی اطلاعات به گونهای انجام پذیرد که جامعه را به صورت یک نظام واره موضوعی ملاحظه کرده و از بسیط یا نگرش کلی و انتزاعی به جامعه و به تبع آن اطلاعات پرهیز شود، ثانیا یک نظام جامع اطلاعاتی ایجاد نماید و ارتباطات همه اطلاعات را با یکدیگر بتواند تصویر کند، ثالثا نام اطلاعات ایجاد شده با توجه به پویایی جامعه شناخت انسان از جامعه صورت گیرد.
03 خرداد 1399 : 17:55
فقه مقاومت / ۲۱
وسائل ـ حجتالاسلام دکتر محسن مهاجرنیا اظهار داشت: ماجرای قدس صرفا ماجرای یک سرزمین نیست تا بشود راجع به آن معامله کرد. بحث قدس بحث زبان و نژاد عرب نیست تا اینکه بگویند ایرانیان حق دخالت ندراند و فلسطینیان میتوانند مشکل خود را حل کنند بلکه عدم سازش با استکبار و اسراییل است. بحث قدس بحث حقوقی نیست که بشود راجع به آن سازش یا معامله کرد. بحث قدس بحث سیاسی نیست که بشود با میانجیگری سیاسی آن را حل کرد و با دخالت کشورهایی مثل آمریکا از آن عبور کرد. هویت ما با این چیزها حل نمیشود. به سمت قدس و بیت المقدس نماز خواندن همه حقیقت نیست بلکه حقیقت فراتر از این است بلکه ماجرای قدس به ایمان دینی و به اعتقادات و باورهای دینی و فراتر از زمان و امکنه مربوط میشود.
03 خرداد 1399 : 16:38
فقه مقاومت / ۲۰
وسائل ـ آرمان امام راحل و انقلاب اسلامی همواره برچیدن و پاک شدن غده سرطانی رژیم صهیونیستی از روی زمین است. خداوند متعال آینده را از آن اسلام و عدالتخواهان دانسته و نوید برچیده شدن ظلم و طاغوت و تشکیل حکومت صالحان را به بشریت نوید داده است. پر واضح است که دل دادن به وعده عدالت آخرالزمانی و کناری نشستن و انتظار بدون حرکت و عمل صحیح، ثمربخش نخواهد بود. راه علاج مساله فلسطین و پیروزی مردم مظلوم آن، تنها و تنها با صبر و استقامت در مقابله با ظلم رژیم صهیونیستی و مقابله با آنها حاصل خواهد شد.
02 خرداد 1399 : 13:45
فقه مقاومت / ۱۸
وسائل ـ حجت الاسلام حسینی در بخشی از سخنان خود به نحوه مواجهه با ظالم و مقاوت در برابر آن پرداخت و اظهار داشت: چنانچه حکومتی ناشایسته و نامشروع (و به تعبیری جائر) شد، تکلیف چیست؟ در تفکر اسلامی، اولا باید حکومت از ابتدا مشروع تشکیل شود و نباید بگذاریم که حکومت نامشروع شکل گیرد. اما اگر حکومت در ابتدا مشروع بود و در ادامه نامشروع شد، به طور طبیعی در اینجا تکلیف ما نصیحت، تذکر و امر به معروف و نهی از منکر است؛ زیرا براندازی حکومت هزینههای بسیاری دارد به نحوی که نوعا اندیشمندان غربی نیز با این کار مخالفند.
02 خرداد 1399 : 02:33
فقه مقاومت / ۱۶
وسائل ـ کتاب اندیشه مقاومت از منظر حضرت آیتالله العظمی سید علی خامنهای، مروری است بر دیدگاه ایشان در مورد مسئلهی مقاومت که انتشارات انقلاب اسلامی جهت تسهیل کار مبلّغان و مبیّنان این کتاب را به علاقمندان معارف فکری معظّمٌله تقدیم میکند.
01 خرداد 1399 : 18:42
فقه مقاومت / ۱۵
وسائل ـ آیت الله کعبی گفت: نوآوریهای فقهی رهبر معظّم انقلاب در جهاد اسلامی شامل: تعریف فقهی جهاد، مؤلفههای رکنیِ جهاد، دستهبندیِ اقسام جهاد، مفهوم «دشمن» از نظر فقهی
01 خرداد 1399 : 18:33
فقه مقاومت / ۱۴
وسائل ـ حجت الاسلام صبوری با اشاره به مفهوم مقاومت در فقه سیاسی گفت: مصادیق مقاومت و لوازم آن در عرصههای مختلف فقه سیاسی عبارتند از: ۱. دفاع از ملتهای مظلوم؛ ۲. ایستادگی در مقابل زیاده خواهی مستکبران؛ ۳. مبارزه با سلطه فکری استکبار؛ ۴. صدور و گسترش فرهنگ مقاومت در جهان؛ ۵. اعتقاد و پایبندی عملی به گفتمان مقاومت؛ ۶. پی ریزی نظامات مستحکم سیاسی، اقتصادی و فرهنگی
01 خرداد 1399 : 01:35
فقه مقاومت / ۱۳
وسائل ـ حجت الاسلام دکتر نعیمیان در تبیین موضوع شناسی و وضعیت شناسی در فقه مقاومت ابراز داشت: غاصبیت اسرائیل تنها به غصب یک منطقه جغرافیایی ختم نمیشود، غصب حکمرانی، غصب زندگی جمعی، غصب هویت فرهنگی و تاریخی و به طور کلی، غصب بخشی از تمدن اسلامی، غصبهای دیگری است که نباید از آنها غافل شد. ما نمیتوانیم با نادیده گرفتن این مسئله بگوییم که وظیفه ما تعامل با جهان است و درگیری این دو کشور به ما ربطی ندارد، چراکه بحث فلسطین و اشغال آن توسط اسرائیل، بخشی از تمدن اسلامی است.
31 ارديبهشت 1399 : 12:07
فقه مقاومت / ۱۱
وسائل ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه گفت: بحث فقه مبارزه با استکبار جهت حفظ نظام اسلامی و سپس توسعه حاکمیت دین و دفاع از امت اسلامی و بازسازی امت اسلامی و تلاش برای احیای تمدن نوین اسلامی است؛ یعنی در فقه مبارزه با استکبار یک بُعد ایجابی و یک بُعد سلبی وجود دارد.