vasael.ir

فقه سیاست
جهاد| بررسی آراء معتقدین به وجوب جهاد ابتدائی در عصر غیبت
آیت الله کعبی/ 99

جهاد| بررسی آراء معتقدین به وجوب جهاد ابتدائی در عصر غیبت

وسائل ـ استاد درس خارج حوزه علمیه قم در بررسی دلایل عقلی وجوب جهاد ابتدایی گفت: اگر ادله منع و عدم مشروعیت جهاد ابتدایی در عصر غیبت ثابت شود، آنگاه ادله منع، عمومات و اطلاقات آیات و روایات جهاد را تخصیص می زند. ما یک عمومات و اطلاقاتی از قرآن داریم که فرازمان و فرامکان است و می گوید جهاد واجب است.
فقه سیاسی| محذورات جمع بین حکم واقعی و حکم ظاهری
درس خارج فقه استاد رضائیان| جلسه 34

فقه سیاسی| محذورات جمع بین حکم واقعی و حکم ظاهری

وسائل-در مورد مسالک جمع بین حکم واقعی وحکم ظاهری و یا به تعبیری انواع مسالک جعل حجیت برای اماره، به سه مسلک اشاره کردیم که اماره اگر بخواهد جعل شود چگونه می شود و چه مسلک هایی وجود دارد.
فقه سیاسی| جعل حجیت برای اماره و اصل
درس خارج استاد رضائیان|جلسه 32

فقه سیاسی| جعل حجیت برای اماره و اصل

وسائل- مرحوم شهید صدر می فرمایند جعل حجیت برای اماره و اصل محال است و در ادامه سوال بحث ما به وجود می آید که چگونه جمع بین این دو حکم ممکن می شود و میسر می شود، این پرسش چگونه حاصل می شود؟
فقه الاجتماع|گاهی حکم موضوعات مشترک در فقه الاجتماع و فقه سنتی با یکدیگر مخالفت دارند

فقه الاجتماع|گاهی حکم موضوعات مشترک در فقه الاجتماع و فقه سنتی با یکدیگر مخالفت دارند

وسائل ـ آیت الله مبلغی ادله استنباطی در فقه الاجتماع را کامل‌تر از ادلّه فقه سنّتی دانست و گفت: هر چند برآیند استنباطی در فرآیند فقه الاجتماع، لزوماً مغایر با نتایج موجود در فقه سنّتی نیست ولی چه بسا در یک مسئله به نتیجه متفاوت برسیم و این امکان نیز وجود دارد که حکم مشترک باشد ولی تفاوت در اجمال و تفصیل پیرامون آن باشد.
مسائل مستحدثه| سرعتِ سیر در سفر، دخلی در قصر و اتمام ندارد

مسائل مستحدثه| سرعتِ سیر در سفر، دخلی در قصر و اتمام ندارد

وسائل ـ قول به تقصیر عند الإسراع فی السیر را به جز شیخ و کلینی کسی دیگر تفوّه نکرده، شیخ هم فقط در تهذیب آورده و در سایر کتبش نیاورده و به همین دلیل برخی گفته‌اند که این قول غیر وجیه است و در بین متأخرین هم کسی قائل به این قول نیست و صاحب جواهر در بین متأخرین این قول را منتسب به صاحب سند می‌کند و این نسبت نیز غیر وجیه است چون ایشان نیز روایات جد بالسیر را حمل بر مواردی می‌کند که سفر جدید در اثناء سفر شغلی بر او عارض شود.
بایستگی و بایسته‌های علوم انسانی اسلامی

بایستگی و بایسته‌های علوم انسانی اسلامی

وسائل ـ آیت‌الله رشاد در تبیین بایسته‌های علوم انسانی اسلامی، گفت: اگر بپذیریم که تفاوت علم‌ها از همدیگر به موضوع است فقط، موضوع اگر در علوم انسانی، انسان و رفتارها و مناسبات اوست پس در دو مکتب در کلان تفاوت و تعارض تام دارد: اگر بگویند به غایت است، غایت انسان مسلمان با غیر مسلمان تفاوت می‌کند؛ اگر منابع روش‌شناسی و منطق است باز همینگونه است.
فقه سیاسی| حجیت امارات در زمان عدم حضور معصوم

فقه سیاسی| حجیت امارات در زمان عدم حضور معصوم

وسائل-اگر دسترسی به معصوم داشتیم همه حکم واقع معلوم می شود اما در صورت عدم دسترسی، ما با ادله ای مواجه هستیم که بعضا ما را تا نزدیک واقع می برند. بحث در این است که چگونه شما این امارات را در عصر غیبت خصوصا و البته مال عصر معصوم هم هست حجت می دانید.

وسائل ـ تألیم بدنی‌‌ای که یکی از مراتب امربه معروف و نهی از منکر است و منجر به قطع و کسر و امثال این‌ها بشود مثلا چشمش را کور کنند یا پایش راشکنند ، دستش را قطع کنند و به طور کلی اذیت های بدنی که منجر به قتل نشود دلیل شرعی برای آن وجود ندارد.

جهاد| بررسی آراء معتقدین به وجوب جهاد ابتدائی در عصر غیبت

وسائل ـ استاد درس خارج حوزه علمیه قم در بررسی دلایل عقلی وجوب جهاد ابتدایی گفت: اگر ادله منع و عدم مشروعیت جهاد ابتدایی در عصر غیبت ثابت شود، آنگاه ادله منع، عمومات و اطلاقات آیات و روایات جهاد را تخصیص می زند. ما یک عمومات و اطلاقاتی از قرآن داریم که فرازمان و فرامکان است و می گوید جهاد واجب است.
معرفی کتاب| فقه و نقش مردم در حکومت

معرفی کتاب| فقه و نقش مردم در حکومت

وسائل ـ بررسی وجوه فقهی نقش مردم در حکومت به معنای بررسی رویکردهای مختلف فقهی درباره مبانی، سازوکارها، تبعات حضور مردم در حکومت وتحلیل نقاط همپوشانی و افتراق این مکاتب است.
معرفی کتاب|معضلات نوظهور سیاسی و فقه شیعه

معرفی کتاب|معضلات نوظهور سیاسی و فقه شیعه

وسائل- یکی از مسائل مهمی که همیشه پیش روی دانش فقه قرار داشته است و فقهای شیعه از آن گریزی نداشته و ندارند، مسائل سیاسی نوظهور و جدیدی است که همواره در افق زمان خودنمایی می کند. حال پرسش مهمی که در این مقام حائز اهمیت و ضروری است، آن است که: فقه شیعه که دانشی فراگیر در میان دانشهای اسلامی است، تا چه میزان پاسخگوی مسائل سیاسی جدید است؟
اوقات شرعی
۲۸ / ۰۸ /۱۳۹۷
قم
اذان صبح
۰۵:۱۶:۰۳
طلوع افتاب
۰۶:۴۳:۳۹
اذان ظهر
۱۱:۵۲:۲۲
غروب آفتاب
۱۶:۵۹:۳۴
اذان مغرب
۱۷:۱۷:۴۵