vasael.ir

17 خرداد 1396 : 15:35
فقه‌الاجتماع/ استاد ملک زاده/ جلسه 4

علم فقه در پی ساماندهیِ شرعی به حیات بشر است

پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ استاد سطح عالی حوزه علمیه قم به بحث احکام تکلیفیّه و وضعیّه اشاره کرد و گفت: فقه را تنها به احکامی که به افعال مکلّفین تعلّق می‌گیرند؛ یعنی به «احکام تکلیفی» منحصر می‌سازند؛ در حالی که تعریف مختار، علم فقه را به عنوان دانشی که در پی سامان‌دهیِ شرعی به حیات بشر است، افزون بر احکام تکلیفی، مشتمل بر احکام وضعی نیز معرّفی می‌کند و در نتیجه با این تعریف، حقیقت و جامعیت فقه، بهتر نشان داده می‌شود.
13 ارديبهشت 1396 : 11:50
فقه‌الاجتماع/ استاد ملک زاده/ جلسه3

فقه دانش فرآیندهای استنباط قوانین الهی است

پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ دانش فقه، دانش فرآیندهای استنباط قوانین الهی برای سامان‌بخشی به زندگی انسان و جهت‌دهی به وی است؛ که به نظر می‌رسد تعریف مختار، نسبت به تعاریف دیگری که برای علم فقه مطرح گردیده است از جامعیّت و کمال بیشتری بهره‌مند باشد.
28 فروردين 1396 : 09:14
فقه‌الاجتماع/ استاد ملک زاده/ جلسه2

بررسی مبادی و مقدمات فقه‌الاجتماع

پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ مع الاسف برخی «فقه الاجتماع» را با «فقه اجتماعی» یکی در نظر می‌گیرند و از این دو عنوان به مثابه بدیل و جانشین یکدیگر، استفاده می‌کنند و لذا گاهی که می‌گویند یا می‌نویسند «فقه الاجتماع»، منظورشان «فقه اجتماعی» است و گاهی نیز به عکس.
13 دی 1395 : 11:49
فقه‌الاجتماع/ استاد ملک زاده/ جلسه1

نسبت فقه اجتماعی با فقه فردی و فقه حکومتی

پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ آیا اساسا نمی شود در فقه اجتماعی سخن از نظام به میان آورد؟ بله، آنجا هم می شود، اما شکل کامل نظام اگر بخواهد در یک جامعه شکل بگیرد به طوری که یک جامعه را اداره کند، در حکومت اسلامی باید شکل بگیرد؛ بالاخره حکومت اسلامی باید باشد، تا آن نظام را به کار گیرد، به این فقه، فقه حکومتی می گوییم.
14 ارديبهشت 1395 : 19:25
نظام سازی فقهی / 7

تحول در انگیزش، گرایش، خواهش، مهارت، کنش و منش انسان ها

پایگاه اطلاع رسانی وسائل – استاد ملک زاده وظیفه حاکمیت اسلام را تاثیر گذاری بر اجتماع با تحول در گرایش (میل، شوق، رغبت و اشتها)، خواهش (طلب و اراده)، مهارت (کسب قابلیت علمی)، کنش (عمل) و منش افراد (خُلق و ملکه راسخه) دانست و گفت: اسلام فاقد دنیاگریزی و نادیده‌انگاریِ انگیزه‌ها، نیازها و اهداف مادی و دنیایی است.
24 فروردين 1395 : 19:41
نظام سازی فقهی / 6

با وجود تشکیل حکومت اسلامی، حاکمیت اسلام هنوز عینیت نیافته است

پایگاه اطلاع رسانی وسائل – استاد ملک زاده در جلسه 6 خارج اصول نظام سازی فقهی، حاکمیّت اسلام را امری مُشکّک و زمان‌بر خواند و گفت: پیامد نهادینه شدن باورهای راستینِ اسلامی در عقل و قلب انسان، تغییر منطق محاسباتی از مادّی‌گرایی و سکولار به خدامحوری و توحید است.
21 فروردين 1395 : 22:17
نظام سازی فقهی / 5

حاکمیّت اسلام در عینیت بخشیدن به ارزش‌ها و مقاصد شریعت است

پایگاه اطلاع رسانی وسائل – استاد ملک زاده با استناد به احادیث ائمه (ع) درباره ضرورت تدبیر و برنامه ریزی، حاکمیّت اسلام را به عنوان مشترک برای هدف غایی در همه اَنظمه اسلامی و فقهی ارزیابی و تاکید کرد: حاکمیّت اسلام، تبلور عینیِ باورها، ارزش‌ها، بایسته‌ها و شایسته‌های الهی، و تجلّی و تحقّق خارجیِ مقاصد دین و شریعت اسلامی است.
19 فروردين 1395 : 01:18
نظام سازی فقهی / 4

پذیرش هدفمندی هستی زیربنای نظام سازی اسلامی است

پایگاه اطلاع رسانی وسائل – اثبات هدفمند بودن هستی، از پیش‌فرض‌ها و زیربناهای نظام‌سازی فقهی است. در قرآن یافتن راه رسیدن به مقصد "هدایت" و نشناختن راه صحیح"ضَلالت" معرفی شده است.
25 اسفند 1394 : 12:13
اصول نظام سازی فقهی/3

هر جامعه متمدّن به نظام‌سازی در عرصه‌های مختلف احتیاج دارد

پایگاه اطلاع رسانی وسائل – استاد محمد حسین ملک زاده در جلسه سوم درس خارج اصول نظام سازی فقهی، به تبیین نظام کلان و خُرد، انواع نظام‌های فوقانی، اهداف و سطوح نظام، شیوه‌های ارزیابی و بررسی یک نظام، نیاز جامعه به نظام‌سازی و تعریف علم فقه پرداخت و در تعریف نظام‌سازی فقهی گفت: کشف، ساخت و پرداختِ ساختارهای منظّم فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مبتنی بر قوانین استنباط شده الهی در علم فقه برای تنظیم و سامان‌بخشیِ ابعاد گوناگونِ زندگی انسان و جامعه انسانی و جهت‌دهی به بشر برای تقرّب به خدا و سعادت دنیوی و اُخروی.
۱
آخرین اخبار