vasael.ir

12 فروردين 1399 : 16:29
فقه القضا | استناد به روایت سالم بن مکرم برای اشتراط ایمان در قاضی
آیت الله حبیبی تبار / ۲۷

فقه القضا | استناد به روایت سالم بن مکرم برای اشتراط ایمان در قاضی

وسائل ـ آیت الله حبیبی تبار در تمسک به روایت سالم بن مکرم برای اشتراط ایمان در قاضی اظهار داشت: از خطاب «منکم» در روایت استفاده می‌شود که قاضی باید از خود شیعیان باشد، نه غیر شیعه. در حقیقت امام (ع) نفرمود «انظروا الی رجل یعلم شیئاً من قضایانا»، بلکه فرمودند «انظروا الی رجل منکم یعلم شیئاً من قضایانا»؛ بنابراین قاضی باید از اصحاب یعنی از شیعیان باشد و این همان اشتراط شیعه بودن شخص قاضی است.
12 فروردين 1399 : 15:10
جرم‌انگاری شرب الکل سفید مخلوط با آب
یادداشتی از حجت‌الاسلام دکتر محمد حسنی؛

جرم‌انگاری شرب الکل سفید مخلوط با آب

وسائل ـ با توجه به روایات و فتاوای فقها تفاوتی بین خمر و سایر مسکرات مایع وجـود ندارد و حرمت مسکر اختصاص به سکر حاصل از ناحیه خمر ندارد. بنابراین، در فرضی کـه بـا رقیق نمودن الکل به وسیله آب، مایع مسکر حاصل شود و حـالت سکـر در شـارب پـیدا شـود عقوبت شرب خمر را خواهد داشت.
12 فروردين 1399 : 15:07
رساله حقوق امام سجاد ترسیم‌کننده مدینه فاضله است
استاد حوزه و دانشگاه:

رساله حقوق امام سجاد ترسیم‌کننده مدینه فاضله است

وسائل ـ حجت‌الاسلام سیدحمید جزایری در گفت‌وگویی پیرامون زندگی امام سجاد(ع) و نحوه نقش‌آفرینی ایشان در تبلیغ و ترویج معارف دینی اظهار داشت: امام سجاد(ع) یک نگاه جامع دارند و حتی اموری که جزئی است، مطمح نظر امام(ع) قرار دارد. رساله حقوق ترسیم‌کننده مدینه فاضله‌ای است که می‌توانیم آن را قالب مهندسی مدینه فاضله، نام نهیم؛ هنوز جای کار دارد محققان و پژوهشگران، تحقیقات عمیق‌تری در مورد ابعاد آن و تطبیقش با شرایط روز انجام دهند.
22 اسفند 1398 : 12:42
جعل اسناد عادی و رسمی
دانستنی‌های حقوق؛

جعل اسناد عادی و رسمی

وسائل ـ استحکام روابط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و ... مستلزم آن است که افراد جامعه بتوانند به صحت و درستی نوشته‌ها و اسنادی که برای اهداف گوناگون بین آنان تنظیم و رد و بدل می‌شود، اطمینان داشته باشند. جعل اسناد و استفاده از سند مجعول عامل سلب اعتماد عمومی و نیز بسیاری از ضرر‌های مادی و معنوی است که به اشخاص وارد می‌شود. به عنوان مثال، جعل مدرک دانشگاهی یا پول یا اوراق بهادار باعث خدشه به حیثیت و اعتبار علمی دانشگاه و اقتصاد مملکت می‌شود.
21 اسفند 1398 : 16:16
معرفی مقاله | نحوه احراز مسئولیت کیفری در بیماری‌های واگیردار و جرائم قابل انتساب

معرفی مقاله | نحوه احراز مسئولیت کیفری در بیماری‌های واگیردار و جرائم قابل انتساب

وسائل ـ رکن اصلی تحقق مسئولیت، صحت انتساب و استناد است که احراز آن در کلیه جرائم، اعم از عمدی و غیر عمدی و همراه با قصور یا تقصیر، لازم و ضروری است و بیماری‌های واگیردار نیز از این امر مستثنی نیست، هرچند انتقال ویروس با اسباب ناپیدا صورت می‌گیرد، لیکن به مانند اسباب ظاهری دارای آثار و نتایجی است که در صورت احراز رابطه استناد بین این نتایج و اسباب ناپیدا، در مسئولیت انتقال دهنده در فرض اجتماع شرایط نمی‌توان تردید کرد.
21 اسفند 1398 : 15:47
مفهوم خسارت قراردادی
دانستنی‌های حقوق؛

مفهوم خسارت قراردادی

وسائل ـ خسارت قراردادی به موردی اطلاق می‎شود که به موجب تعهدی لازم‌ا‌لاجرا در حین قرارداد، شخصی به‎لحاظ عهدشکنی ناگزیر از جبران خسارت به طرف مقابل در معامله می‎شود.
20 اسفند 1398 : 12:40
ضرورت مقابله با سوء‌استفاده ابزاری از قطعنامه‌های حقوق بشری علیه ملت‌ها
در دیدار تفرشی با نمایندگان کشورهای حاضر در نشست شورای حقوق بشر مطرح شد؛

ضرورت مقابله با سوء‌استفاده ابزاری از قطعنامه‌های حقوق بشری علیه ملت‌ها

وسائل ـ معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر در دیدار با سفرا و نمایندگان کشورهای حاضر در چهل و سومین نشست شورای حقوق بشر، خواستار مقابله با سوء استفاده ابزاری از قطعنامه‌های حقوق بشری علیه ملت‌ها و گسترش همکاری‌های قضایی و حقوقی دوجانبه در این رابطه شد.
20 اسفند 1398 : 12:14
امکان سنجی تطبیق مفسد فی الارض بر مختلس
دانشنامه فقهی حقوقی؛

امکان سنجی تطبیق مفسد فی الارض بر مختلس

وسائل ـ برخی مجازات‌ها در اسلام دائر مدار وجود مفسده در جامعه هستند. شاید بتوان گفت: یکی از فلسفه‌های وجودی تعزیر همین امر باشد تا حاکم شرع بتواند با توجه به شرایط و مقتضیات هر عصر و نحوه وقوع جرم، مجازات‌های متناسب با آن عصر را وضع بنماید. افساد فی الارض یکی از مجازات‌هایی است که دایره وقوعی آن، وسیع است و منحصر به عمل یا نوع خاصی از گناه و فساد نمی‌باشد؛ بلکه با توجه به ماهیت آن، عنوان مستقلی از مجازات اسلامی است که حاکم می‌تواند با شرایط و ضوابطی که معین شده، حکم به افساد فی الارض بر مختلس بنماید.
19 اسفند 1398 : 17:41
فقه القضا | ابقاء شریح قاضی، دلیل بر عدم اشتراط ایمان در قاضی نیست
آیت الله حبیبی تبار / ۲۶

فقه القضا | ابقاء شریح قاضی، دلیل بر عدم اشتراط ایمان در قاضی نیست

وسائل ـ آیت الله حبیبی تبار در پاسخ به این استدلال که «چون شریح شیعه نبوده است و حضرت امیر (ع) ایشان را بر منصب قضاوت ابقاء فرمودند: پس ایمان در قاضی شرط نیست»، اظهار داشت: از قرائن متعددی پیداست که امیرالمومنین (ع) قصد ابقاء شریح را نداشت، اما با مقاومت مردم مواجه شده، و برای رفع فتنه، قضاوت مشروط وی را پذیرفت. در نتیجه، ابقاء شریح تحقق یک عنوان ثانوی است که مقتضیات خود را دارد در حالی که محل نزاع، حکم اولی است.
19 اسفند 1398 : 16:30
بررسی مسئولیت قانونی بیماران مبتلا به کرونا؛ از قتل عمد تا پرداخت دیه
در گفتگویی بررسی شد؛

بررسی مسئولیت قانونی بیماران مبتلا به کرونا؛ از قتل عمد تا پرداخت دیه

وسائل ـ یک حقوقدان و وکیل دادگستری می گوید: کرونا برای سالمندان یا افراد با بیماری زمینه‌ای خطرناک است و اگر شخص ناقل با علم بر وجود علایم بیماری خویش دستورات قرنطینه را رعایت نکند و قصد آسیب رساندن به دیگران در وی محرز شود ،‌ در صورت بروز خسارات جانی ،‌مرتکب قتل عمد شده و علاوه بر کفاره اخروی و مسئولیت مدنی دارای مسئولیت بسیار جدی کیفری نیز خواهد بود.
پربازدیدها
آخرین اخبار
پرطرفدارها