12 مرداد 1396 : 17:54
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تبیین کرد/بخش سوم
وسائل- حجت الاسلام و المسلمین اسلامی با اشاره به جایگاه ولایت فقیه در نظام اسلامی گفت: کار فقیه رعایت مصلحت جامعه است نه مصلحت عرفی که روشنفکران میگفتند، بلکه مصلحتی که در چارچوب ضوابط شرعی است؛ یعنی فهم فقهیاش به او اجازه میدهد که بفهمد مذاق شریعت چیست.
12 مرداد 1396 : 13:19
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی:
وسائل ـ حجتالاسلام نوروزی به بحث تنفیذ اشاره کرد و گفت: از مباحث بسیار حائز اهمیت در نظریه ولایت فقیهی که پشتوانه تئوریک نظام اسلامی در عصر غیبت به شمار میرود، بحث حدود اختیارات ولی فقیه است که از سوی فقهای شیعه مطرح شده است؛ حضرت امام(ره) یکی از مباحث مهمی که در این زمینه مطرح کرد، مقوله ولایت مطلقه فقیه بود.
12 مرداد 1396 : 11:57
سردبیر خبرگزاری رسا:
وسائل ـ استادیان با بیان این که تنفیذ خط اتصال مشروعیت و مقبولیت یک رئیس جمهور در نظام سیاسی جمهوری اسلامی است، گفت: فردی که رئیس جمهور میشود با تنفیذ این اجازه را از حاکم شرع میگیرد که در برخی از اموری که مستلزم اعمال ولایت است بتواند تصرف کند و تصرفش عدوانی و نامشروع نباشد.
11 مرداد 1396 : 22:10
امام جمعه پردیسان/ بخش دوم
وسائل ـ حجتالاسلام والمسلمین قوامی به شرایط تنفیذ رییس جمهور اشاره کرد و گفت: اگر قویترین رهبر جهان را داشته باشید، عصا و ابزار، دولت کارآمد نداشته باشد، مشکل است، کدام دولت توانسته است عصای دست ایشان باشد؟ بعد دشمن میگوید که نظام ولایت فقیه ناکارآمد است؛ آن موقع لازم نیست که ما را براندازی کنند، ما خودمان خودمان را بر انداختهایم، هدف از حکومت که رفع فقر و فحشاء است، وقتی این هدف نباشد، مقصر نظام نیست؛ بلکه مقصر سیستم دولتی و اداری است، سیستم اداری ما بسیار ناهماهنگ است، ماهیتاً اینطور است.
11 مرداد 1396 : 21:51
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم تبیین کرد؛
وسائل- حجت الاسلام بهروز لک به رویکرد مختلف پیرامون تنفیذ اشاره کرد و گفت: منشأ مشروعیت نظام اسلامی را الهی(انتصابی) بدانیم یا انتخابی به معنای الهی مردمی بدانیم بالاخره ولی فقیه بخشی از حق تنفیذ را دارد؛ طبعاً اگر این اختیار را به رئیس جمهور ندهد اصلاً اعتباری برای رئیس جمهور نخواهیم داشت.
11 مرداد 1396 : 17:45
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه:
وسائل ـ حجتالاسلام والمسلمین ایزدهی، تنفیذ را تثبیت خواند و گفت: تنفیذ تثبیت اختیاراتی است که مردم تفویض کردهاند، یعنی سازوکاری بر مبنای شورا مانند نظرخواهی پیامبر اکرم(ص) که از اصحاب پرسیدند: کجا جهاد کنیم؟ که مردم را به شورا طلب کرده و از مردم نظر خواسته و گفته است که به نظرم این چند نفر صلاحیت دارند، حالا مردم میگویند که در بین این افراد این فرد بهتر است، بنابراین تفویض اختیارات رهبری به قوه مجریه در قالب تنفیذ است.
11 مرداد 1396 : 17:20
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی:
وسائل ـ حجتالاسلام مصباح، تنفیذ ولی فقیه را از اختیارات ایشان خواند و گفت: رئیس جمهور در واقع بازوی اجرایی ولی فقیه است، چون ولی فقیه یک نفر است و نمیتواند خودش به تنهایی تمام امور اجتماعی و حکومتی را اداره کند؛ بنابراین ایشان کسی را به عنوان نماینده و وکیل خودش در امور اجرایی نصب میکند، منتها روالش در قانون اساسی به این صورت است که مورد اعتماد مردم باشد و بعد ولی فقیه وی را نصب کند.
11 مرداد 1396 : 15:43
ریاست هیأت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین :
وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال با بیان این که تنفیذ حکم ریاست جمهوری در چارچوب اختیارات ولی فقیه تعریف میشود، گفت: باید تمام شؤون قضائی، اجرایی و تقنینی تحت نظر و نظارت شخص ولی فقیه باشد؛ بنابراین تنفیذ از اختیارات شخص ولی فقیه است و اگر رأی مردم در انتخاب رئیس جمهور از سوی ولی فقیه تنفیذ نشود، سلسله ولایت و سلسله مشروعیت دچار آسیب خواهد شد.
11 مرداد 1396 : 14:43
نماینده مجلس خبرگان رهبری:
وسائل ـ آیت الله کعبی، تنفیذ ولی فقیه را مستوجب مشروعیت تصرفات رییس جمهور خواند و گفت: رویه تنفیذ در جمهوری اسلامی در دوران امام خمینی(ره) و در حال حاضر این است که در حکم تنفیذ معمولاً ولی فقیه مرقوم میفرمایند که من رأی ملت را تنفیذ و شما را به عنوان ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب مینمایم، واژه نصب را به کار میبرند، امام نیز تعبیری دارد که اگر نصب نباشد طاغوت است؛ بنابراین مشروعیت عمل رئیس جمهور منتخب به تنفیذ رأی ملت و نصب توسط ولی فقیه هست و اگر نصب نباشد اعتبار ندارد.
11 مرداد 1396 : 12:38
عضو کمیسیون تخصصی توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی/ بخش دوم
پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ حجتالاسلام والمسلمین بهمنی، تنفیذ را جزو اختیارات ولایت مطلقه فقیه خواند و گفت: ولی فقیه شئون اجتماعی امت را بر عهده میگیرد، شئون فردی به خودشان مربوط میشود، مراجع هم میتوانند در شئون فردی احکامی را بگویند، اما امر فقیه مبسوط الید بر فقها هم نافذ است؛ یعنی در امور اجتماعی فقها نیز حق دخالت و تصرف ندارند،؛ بنابراین شورای نگهبان در مسأله تنفیذ وجدان شرایط را احراز میکند و به مردم اعلام میکند و بیش از این وظیفهای ندارد.