11 مرداد 1396 : 09:53
یادداشت؛
پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ ولیفقیه میتواند حکم و یا موضوع تنفیذی را مقید و مشروط به شروطی سلبی و ایجابی، ابتدایی و استدامی نماید و یا شروطی در ادامه اضافه و یا به دلایلی از شروط آن بکاهد و یا اصل تنفیذ را به جهت عدم مراعات شرایط توسط «منفّذ إلیه» و یا تخطی وی از قوانین و یا به جهت حفظ مصالح نظام ملغی کند و عدم کفایت تصدّی وی را اعلام فرماید؛ تمامی امور تنفیذیه ایجاداً و بقاءً به شکل موجبه کلیه حسب موازین فقه حکومتی در اختیار ولی فقیه است.
10 مرداد 1396 : 20:43
عضو کمیسیون تخصصی توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی/ بخش اول
پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ حجتالاسلام والمسلمین بهمنی، تنفیذ را جزو اختیارات ولایت مطلقه فقیه خواند و گفت: این در ذکر و پیشینه ذهنی تشیع وجود دارد که اگر قدرتی فراهم میآید و این قدرت میخواهد اجرایی شود باید مبدأ مشروعیت شرعی متکی به خود شرع پیدا کند؛ لذا تنفیذ برای ما مشروعیت دینی و آسمانی بر اساس آموزههای وحیانی میآورد.
10 مرداد 1396 : 19:42
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم:
پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین رضائیان به شرایط تنفیذ رییس جمهور از سوی ولی فقیه اشاره کرد و گفت: تنفیذ تا زمانی اعتبار دارد که رییس جمهور شرایط اسلامی و قانونی را ملاحظه میکند؛ از اینرو وقتی شرایط را از دست داد، دیگر عملاً منعزل میشود و حکم فقیه برای باز پس گیری تنفیذ، کاشف از حقیقتی است که رییس جمهور از آن عدول کرده و از آن شرایط خارج شده است.
10 مرداد 1396 : 17:34
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه/ بخش دوم
پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ حجتالاسلام والمسلمین ایزدهی، تنفیذ رأی منتخب مردم در نظام اسلامی را روشی برای تحقق حاکمیت مطلوب خواند و گفت: رهبر معظم انقلاب یک تعبیری دارند که ما بین جمهوریت و اسلامیت نباید تفکیک کنیم، نگوییم که رهبری نماد اسلامیت و رئیس جمهور نماد جمهوریت است؛ نه، تمام نظام نماد جمهوریت و اسلامیت است؛ یعنی رهبری هم نماد اسلامیت و هم نماد جمهوریت است.
10 مرداد 1396 : 17:25
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی/ بخش سوم
پایگاه اطلاع رسانی وسائل- حجت الاسلام والمسلمین لیالی با اشاره به وظایف شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان نمیتواند حکم رئیس جمهور را تنفیذ کند؛ زیرا با توجه به معنای سوم از تنفیذ که تفویض اختیارات است؛ اختیارات حاکمیت و حکومت جامعه اسلامی برای ولایت مطلقه فقیه است، و ولی فقیه بخشی از اختیارات خود را بر اساس تنفیذ به آقای رئیس جمهور واگذار میکند.
10 مرداد 1396 : 13:30
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه/ بخش اول
پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی به بحث تنفیذ اشاره کرد و گفت: در نظام اسلامی رجوع به نظر مردم روشی برای تحقق حاکمیت مطلوب است؛ حاکمیت عدل و حاکمیت فطرت؛ چون مردم فطرتمند هستند و فطرت الهی دارند، مسلمان هستند، طبیعتاً با این مردم میشود به بهترین وجه حکومت الهی را اداره کرد.
10 مرداد 1396 : 13:08
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛
پایگاه اطلاع رسانی وسائل- حجت الاسلام والمسلمین پیوندی در پاسخ به این سؤال که با وجود ساختاری مانند شورای نگهبان در انتخابات چه نیازی به تنفیذ است، گفت: با توجه به اینکه در تصرفات رئیس جمهوری، نوعی اعمال ولایت نهفته است، نیازمند اذن از ولی فقیه دارد که با تنفیذ حاصل می شود، اما شورای نگهبان وظیفهاش فقط تأیید صلاحیت است، و نمی تواند اجازه ولایت بر تصرفات به کسی بدهد، لذا تنفیذ یک ساز و کار جدای از تشخیص صلاحیت است.
09 مرداد 1396 : 20:37
نماینده ولی فقیه در استان بوشهر:
پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ آیت الله صفایی بوشهری با تبیین مفهوم و ماهیت تنفیذ و با اشاره به سابقه تاریخی و جایگاه قانونی آن گفت: مقوله «تنفیذ» حسب محتوای مطابقی و تضمنی مفهومی خود دارای آثار و لوازم و الزامات خاصی است که یکی از آنها مقوله «اشتراط» و «نظارت» و «عزل» و «قبول استعفای منفّذ إلیه» و «نصب نائب» توسط ولی فقیه است؛ چنانکه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اصل 110 و 130 و 131 به آن تصریح شده است.
09 مرداد 1396 : 20:34
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی/ بخش دوم
پایگاه اطلاع رسانی وسائل- حجت الاسلام والمسلمین لیالی با اشاره به اصل ۱۱۰ قانون اساسی گفت: امضای حکم ریاست جمهوری که به تنفیذ مشهور است، از وظایف رهبری است و رئیس جمهور زمانی رئیسجمهور است که از تنفیذ حکم توسط رهبری و امام جامعه برخوردار باشد.
09 مرداد 1396 : 19:42
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ:
پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین لک زایی به ساختار تنفیذ در نظام اسلامی اشاره کرد و گفت: سه اتفاق باید بیفتد که حکومت اسلامی با رهبری الهی تحقق پیدا کند، رکن اول، رکن استحقاق، لیاقت و شایستگی، رکن دوم مشروعیت یا شرعیت و رکن سوم به تعبیر فقها بسط ید و به تعبیر جامعهشناسی مقبولیت است؛ در واقع شأن رهبر این است که با کمک مردم دولتسازی کند؛ در اینجا ممکن است که رهبری دولت را واگذار کند و به دیگران بسپارد که مقبولیت با رأی مردم و بحث مشروعیت با تنفیذ و امضای رهبری الهی است.