15 مهر 1398 : 13:26
جذبه حق است، هرجا رهرو است / فهم عمق و عظمت اجتماع انسانی در اربعین
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ‌ و اندیشه‌ی‌ اسلامی نوشت:

جذبه حق است، هرجا رهرو است / فهم عمق و عظمت اجتماع انسانی در اربعین

وسائل ـ در روایتی آمده است: «اِنَّ لِرَبِّکُمْ فِی اَیّامِ دَهْرِکُم نَفَحاتٍ اَلا فَتَعَّرضُوا لَها» همانا در روزهایی از عمرِ شما، نَفَحاتی (بوهای خوشی که تنها یک‌بار می‌وزند) از جانبِ خدای‌تان وجود دارند. پس آگاه باشید که خود را در معرضِ آنها بنهید. آنچه که در اربعین رخ داده و می‌دهد، در این چارچوب، فهم‌پذیر و معناشدنی است.
13 مهر 1398 : 14:23
پرورش روح آدمی؛ وظیفه اصلی حکومت اسلامی
در نشست علمی مطرح شد؛

پرورش روح آدمی؛ وظیفه اصلی حکومت اسلامی

وسائل ـ حجت الاسلام دکتر صادقی گفت: معنویت شیعی انقلابی، با تفسیری که امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب داشته و دارند، یک معنویت جهادی است. این معنویت، انسان جهادگر را تربیت می‌کند یعنی معنویت بر بستر مجاهدت حاصل می‌شود. یک جهاد همه جانبه با هر آنچه سرمایه انسان است مجاهدت می‌کند در راه خدا نه برای زندگی بلکه برای رسیدن به عالم قدس. تکلیف حکومت اسلامی مبتنی بر فرهنگ شیعی یعنی ولایت فقیه، این است که بیاید و برای معنویت بستر سازی کند یعنی زمینه مجاهدت انسان را فراهم کند. وظیفه اصلی حکومت دینی، پرورش روح آدمی است نه تشکیل دولت رفاه.
10 مهر 1398 : 19:39
سبک زندگی اسلامی؛ رکن حقیقی تمدن نوین اسلامی
در نشست علمی مطرح شد؛

سبک زندگی اسلامی؛ رکن حقیقی تمدن نوین اسلامی

وسائل ـ حجت الاسلام عیسی زاده گفت: با توجه به تحلیل رهبری در مورد دستاوردهای انقلاب در حوزه سبک زندگی می‌توان این گونه نتیجه گرفت که علی رغم فراهم شدن زمینه‌های پیشرفت در این حوزه، به دلیل هجمه‌های فراوان دشمنان، کوتاهی برخی از مسئولان و سست شدن ایمان عده‌ای از افراد در جامعه آن گونه که باید در دینی شدن سبک زندگی در عرصه‌های گوناگون فردی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی پیشرفت قابل قبولی می‌داشتیم، موفق نبودیم و فاصله زیادی بین سبک زندگی با باورهای دینی وجود دارد.
08 مهر 1398 : 18:57
پژوهش در عرصه سلامت اجتماعی مغفول مانده است
گزارشی از همایش «رسانه‌ها و کنشگری در حوزه سلامت»؛

پژوهش در عرصه سلامت اجتماعی مغفول مانده است

وسائل ـ استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به اینکه مفهوم سلامت اجتماعی، مفهومی کلان است،گفت: متاسفانه پزشکان ما روی مسائل تعیین کننده سلامت کار می کنند که این مسئله، سلامت اجتماعی نیست بلکه از جمله عواملی است که بر روی سلامت جسمی یا روانی فرد تاثیر گذار است لذا در پژوهش های ارتباط سلامت در ایران حوزه سلامت اجتماعی مغفول مانده و نیازمند توجه جدی در این حوزه است.
08 مهر 1398 : 18:12
کثرت مسائل زنان در فقه و غفلت فقها از این ظرفیت
در سلسله نشست‌های «علم و جنسیت» مطرح شد؛

کثرت مسائل زنان در فقه و غفلت فقها از این ظرفیت

وسائل ـ دکتر علاسوند گفت: بسیاری از مسائل در فقه، مربوط به زنان است، ولی در فقاهت مطرح نبوده است؛ همچنین در کتب فقهی از جواهر گرفته تا سایر کتب، مسئله فقهی آنان مردانه بوده و سوژه‌های زنان در دانش علوم اسلامی مسئله نبوده است، لذا باید این مسئله زنان در علوم اسلامی گسترش پیدا کند.
06 مهر 1398 : 15:22
لزوم بازآرایی نظام معنوی / معنویت موازی جایگزین معنویت خطی شود
در نشست علمی مطرح شد؛

لزوم بازآرایی نظام معنوی / معنویت موازی جایگزین معنویت خطی شود

وسائل ـ حجت الاسلام دکتر شیخ الاسلامی گفت: معنویت‌های موازی جایگزین معنویت‌های خطی شود یعنی در واقع ترجمه این عبارت است«الطرق الی الله بعدد انفس الخلائق». شما برای رسیدن به حق باید از استعداد خود استفاده کنی و دنیای خودت را کشف کنی و در دنیای خود کسب معنویت کنی. در عرفان، معنویت خطی است به این گونه که یک نسخه برای همه استفاده می‌شود. بنابراین ما به بازآرایی نظام معنوی نیاز داریم.
03 مهر 1398 : 15:20
یادداشت | تبیین ابعاد تربیت اجتماعی در صحیفه سجادیه

یادداشت | تبیین ابعاد تربیت اجتماعی در صحیفه سجادیه

وسائل _ یکی از منابع مهم و معتبر برای به دست آوردن ملاک برای تربیت اجتماعی، کتاب شریف صحیفه سجادیه است. این کتاب در ظاهر فقط یک کتاب دعا و مناجات با پروردگار از جانب امام زین العابدین(ع) است ولی در حقیقت علاوه بر اینکه یک الگوی جامع در باب دعا و روش مناجات با خداست، یک منبع بسیار مهم برای به دست آوردن روش و سبک زندگی چه فردی و چه اجتماعی است.
01 مهر 1398 : 15:49
ضرورت ایجاد دو رشته «فقه وحدت» و «کلام وحدت» در حوزه علمیه
آیت الله مبلغی گفت:

ضرورت ایجاد دو رشته «فقه وحدت» و «کلام وحدت» در حوزه علمیه

وسائل _ عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: راه‌اندازی 2 رشته علمی تحت عنوان «کلام وحدت» و «فقه وحدت» در ارتباط با وحدت اسلامی ضروری است و تحقق بخشیدن به هر یک از این 2 رشته، نیاز به تحقق رشته دیگر را نفی نمی‌کند، از این رو حوزه‌های علمیه باید این دو رشته را ایجاد کنند.