vasael.ir

کد خبر: ۵۹۱۵
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴ - 07 August 2017
معرفی کتاب؛

تغییر جنسیت با تکیه بر دیدگاه امام خمینی

وسائل ـ امام خمینی موضوع تغییر جنسیت و احکام آن را در پایان جلد دوم کتاب تحریرالوسیله و در ضمن مسائل مستحدثه مطرح کرده و در آن‌جا آورده است: تغییر جنس دادن مرد به زن و بالعکس تغییر جنس زن به مرد، همچنین اقدام شخص خنثی به منظور ملحق شدن به یکی از دو جنس، ظاهرا حرام نیست.

به گزارش سرویس مسائل مستحدثه پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل؛ انسان به لحاظ جنسیت در واقع یا مرد است یا زن؛ در فقه اسلامی علاوه بر این دو ، عنوان سومی نیز موضوع احکام قرار گرفته است که به آن خنثی گفته می‌شود و بر دو قسم خنثی مشکل و غیر مشکل تقسیم می شود .شخص خنثی در واقع یا زن است یا مرد، هرچند که احتمال وجود جنس سومی نیز مطرح شده است.از آن‌جا که اخیرا امکان تغییر جنیسیت با پیشرفت علم پزشکی فراهم گشته است، این مسأله در فهرست موضوعات مستحدثه قرار می‌گیرد. کتاب «تغییر جنسیت با تکیه بر دیدگاه امام خمینی(ره)»، به قلم حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی کریمی‌نیا؛ پژوهشگر موسسه فقهی ائمه اطهار بر اساس تحریرالوسیله امام خمینی(ره)، درباره موضوع «تغییر جنسیت» نگاشته شده است.

 

معرفی تفصیلی کتاب

مؤلف کتاب «تغییر جنسیت با تکیه بر دیدگاه امام خمینی(ره)»، با اشراف بر این مبحث مهم، به پژوهش و تحقیق درباره پاسخ‌های فقهی حقوقی امام خمینی(ره) در این باب پرداخته و در هر فصل به یکی از سؤالات برآمده از این موضوع، با توجه به آرای امام(ره) پاسخ گفته است.

 در فصل نخست «تغییر جنسیت» از نظر لغت، در اصطلاح پزشکان و در اصطلاح فقه مورد بررسی قرار گرفته و در ادامه، نظر امام خمینی(ره) در این مورد تبیین شده است.

پزشکان، تغییر جنسیت را، درمانی برای بیماران جسمی، مانند اشخاص خنثی و بیماران مبتلا به اختلال هویت جنسی می‌دانند. در واقع، علاوه بر اشخاص خنثی یا دوجنسی(هرمافرودیت)، افرادی نیز که از نظر ظاهری زن یا مرد هستند، اما از نظر روان و روح، به جنس مخالف تعلق دارند و به عنوان خنثیِ روانی یا تراجنسیتی (ترانس سکشوالیسم) شناخته می‌شوند، مشمول درمان با تغییر جنسیت قرار می‌گیرند. با توجه به آن که در جهان، تقریبا چهار تا شش نفر در هر صد هزار نفر، بیمار ترانس (تراجنسیتی) هستند، و برای مثال در ایران، 28000 تا 48000 نفر در این زمره قرار می‌گیرند، اهمیت مسئله‌ی تغییر جنسیت مشخص می‌شود.

فصل دوم به تاریخچه تغییر جنسیت پرداخته است؛ از صدر اسلام تاکنون، افرادی به صورت نادر به عنوان خنثی یا دوجنسی در جامعه زندگی می‌کردند و‌ گاه از امامان شیعه(ع) در مورد کیفیت تعیین جنسیت، کیفیت نماز جماعت و غسل و... سؤال می‌شده است و به همین دلیل، مباحث فقهی این افراد در کتب فقهی علمای اسلام طرح شده است.

فصل سوم به برشمردن اقسام تغییر جنسیت، اختصاص یافته و با توجه به آنکه تغییر جنسیت، علاوه بر انسان، در مورد حیوانات و گیاهان هم روی می‌دهد، اقسام آن، ذیل عناوینی چون تغییر جنسیت در افراد سالم، تغییر جنسیت در دوجنسی‌ها (خنثی‌ها)، تغییر جنسیت در افراد ممسوح، تغییر جنسیت در تراجنسیتی‌ها، تغییر جنسیت به منظور کشف جنسیت، تغییر جنسیت در حیوانات و تغییر جنسیت در گیاهان، تشریح شده است.

فصل چهارم و پنجم، به ترتیب به اختلال هویت جنسی به دلیل تراجنسیتی بودن و دوجنسی بودن می‌پردازد و با تعریف آن‌ها و بیان نشانه‌ها و عوارض آن، به مسائلی از قبیل تعیین جنسیت خنثی از دیدگاه روایات اسلامی، احکام ویژه خنثای مشکل (دوجنسی کامل) و... می‌پردازد .

و فصل ششم نیز تغییر جنسیت را از نظر حقوق ایران بررسی می‌کند. همچنین در فصل ششم دیدگاه امام خمینی(ره) درباره تغییر جنسیت، فتوای ایشان در جواز این عمل، مقررات پزشکی قانونی و دادگستری جمهوری اسلامی ایران، وضعیت صدور شناسنامه جدید برای این افراد و دیدگاه فقها و مراجع شیعه درباره تغییر جنسیت بیان شده است.

در فصل هفتم نیز آرای امام خمینی(ره)، در جواز یا عدم جواز تغییر جنسیت، در هر یک از اشکال مختلف اختلالات جنسی بیان شده است.

فصل هشتم تا یازدهم، به مسائل نکاح و ازدواج افراد پس از تغییر جنسیت اختصاص داده شده است. حکم بقا یا بطلان ازدواج، مسئله نفقه زوجه، مهریه و عده پس از تغییر جنسیت در هر یک از اشکال آن، از مسائلی است که در این چهار فصل به تفصیل بیان شده است.

 مسئله‌ تغییر عناوین خانوادگی، نفقه فرزندان و والدین، بحث حضانت و ولایت بر فرزندان و مسئله‌ ارث برای فرد تغییر جنسیت داده، از دیگر مسائل مهمی است که نویسنده در فصل‌های دوازده تا پانزده به آنان پرداخته است.

در آخرین فصل این اثر، دیدگاه سایر مراجع و فقهای معاصردرباره تغییر جنسیت بیان شده است.

یادآور می‌شود، کتاب «تغییر جنسیت با تکیه بر دیدگاه امام خمینی(ره)»، در ۲۷۴ صفحه، شمارگان ۲۰۰۰ نسخه و با قیمت ۶۱۰۰ تومان، از سوی مؤسسه چاپ و نشر عروج وابسته به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) منتشر شده و در اختیار پژوهش‌گران علاقه‌مند قرار گرفته است./ آ

منبع: سایت جماران

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۵ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۸:۱۳
طلوع افتاب
۰۶:۱۲:۳۷
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۴۴
غروب آفتاب
۱۹:۵۴:۱۰
اذان مغرب
۲۰:۱۲:۲۱