vasael.ir

کد خبر: ۱۶۵۳۷
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۴ - 14 May 2020
در جلسه تحریریه پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل مطرح شد؛

تأثیر مثبت رسانه‌های تخصصی در خنثی کردن ترفند رسانه‌ای دشمن / «فقه حکومتی» پشتوانه علمی انقلاب اسلامی

وسائل ـ مدیرعامل موسسه رسا، مطالبه حوزویان در تحقق تحول و رشد فقه حکومتی را نشانه موفقیت گفتمان انقلابی حوزه و تأثیر مثبت رسانه‌های تخصصی مانند وسائل در خنثی کردن ترفند رسانه‌ای دشمن برای بی‌تفاوتی حوزه به مسائل اجتماعی و حاکمیتی دانست و گفت: بر اساس تاکید‌های رهبر معظم انقلاب، «فقه حکومتی» نرم افزار اداره نظام و پشتوانه علمی انقلاب اسلامی است.
به گزارش خبرنگار وسائل، سه شنبه ۲۳ اردیبهشت ماهتاثیر مثبت رسانه‌های تخصصی در خنثی کردن ترفند رسانه‌ای دشمن / «فقه حکومتی» پشتوانه علمی انقلاب اسلامی جلسه تحریریه فقه حکومتی وسائل، با حضور حجت الاسلام محمد مهدی محققی مدیر عامل موسسه رسا برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام محمد مهدی محققی مدیر عامل خبرگزاری رسا مطالبه حوزویان در تحقق تحول و رشد فقه حکومتی را نشانه موفقیت گفتمان انقلابی حوزه و تاثیر مثبت رسانه‌های تخصصی مانند وسائل در خنثی کردن ترفند رسانه‌ای دشمن برای بی تفاوتی حوزه به مسائل اجتماعی و حاکمیتی دانست و گفت: بر اساس تاکید‌های رهبر معظم انقلاب، «فقه حکومتی» نرم افزار اداره نظام و پشتوانه علمی انقلاب اسلامی است.

وی روزمرگی را از آسیب‌های رسانه‌ها دانست و گفت: رسالت اصلی رسانه‌های حوزوی خدمت به اسلام و انقلاب است.

حجت الاسلام محققی در ادامه به اهمیت سرمایه انسانی و لزوم نخبه پروری پرداخت و بیان داشت: رویکرد پایگاه فقه حکومتی باید ورود نخبگان انقلابی به این عرصه باشد و نقطه آرمانی آن تربیت مجتهد متجزی و کارآمد در حوزه‌های مورد نیاز نظام اسلامی است.

مدیر عامل خبرگزاری رسا در ادامه بر حفظ دستاورد‌هایی کنونی پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل تاکید کرد و اظهار داشت: در سال جاری با استقرار فاضل حوزوی دکتر استادیان در سردبیری این پایگاه تخصصی، برنامه تحولی به صورت متمرکز و با بهره گیری از نظرات اساتید و بزرگان فقه حکومتی دنبال خواهد شد.

در ادامه این مراسم، دکتر علیرضا استادیان ضمن تشکر از حجت الاسلام محققی در ترسیم اهداف آتی پایگاه و دکتر علیرضا داودی سردبیر پیشین این مجموعه، اظهار داشت: فقه شیعه عمیق‌ترین و قوی‌ترین فقه اسلامی است، قوت فقه شیعه به حدی است که رهبر معظم انقلاب پیرامون آن فرمودند «فقه شیعه، فلسفه شیعه، کلام شیعی و معارف شیعی، در طول زمان، در میان تحریف ها، در میان شبهه‌افکنی ها، در میان بافندگی‌های شبه علمی، آن هم همراه با پشتوانه‌ سیاسی ظالمانه، پشتوانه‌ پول‌های بیت‌المال که در خدمت اهداف مغرضانه قرار می گرفته، توانسته است خود را، هم سالم نگه دارد، هم تکامل ببخشد، هم توسعه ببخشد...».

وی ادامه داد: اما در این میان، رویکرد استنباطی فقه شیعه از اهمیت بسزائی برخوردار است؛ رویکردی استنباطی فقه حکومتی که پس از انقلاب اسلامی مطرح، و باعث شد فقه شیعه در میان زبان‌ها بیفتد و پژوهشگران غربی را به سوی خود جلب کند. بدون شک، شاخصه اصلی انقلاب ما اسلامیت آن است و می‌توان گفت فقه حکومتی تضمین کننده اسلامیت این انقلاب است.

این پژوهشگر علوم اسلامی، اضافه کرد: تبیین فقه حکومتی از منظر روابط متقابل حوزه علمیه و حکومت اسلامی اهمیت دارد. همچنین توسعه ابواب و مسائل فقهی با این رویکرد و به طور کلی فعالیت‌های علمی و پژوهشی با موضوع فقه حکومتی در پاسخ به سئوالات دستگاه‌های اجرایی نظام اسلامی مؤثر خواهد بود.

در ادامه، حجت الاسلام دکتر محرم آتش افروز دبیر سرویس فقه فرهنگ و اجتماع ضمن اشاره به لزوم توجه به موضوع شناسی در حوزه فقه حکومتی اظهار داشت: با توجه به اینکه هر بحث علمی نیاز به موضوع‌شناسی دارد، نمی‌توانیم بحث علمی داشته باشیم، اما موضوع‌شناسی نکنیم؛ چون صلابت مباحث علمی به صلابت و تشخیص درست موضوعات است. مثلا در مورد فقه ارتباطات که بحث آن مطرح شد، از مباحث نوینی است که ارائه شده، تاکنون طرح درس و بحث قوی‌ای مطرح نشده است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد در زمینه فعالیت متمرکزی که از سوی حجت الاسلام محققی پیشنهاد شد، ابتدا باید موضوع شناسی اساسی انجام دهیم. در واقع، اولین کار لازم در این زمینه تبیین و تنقیح مبانی، منابع، پیشینه، روش‌ها، قلمرو و جایگاه و شناسایی اساتیدی است که در زمینه فقه ارتباطات تخصص دارند. همچنین باید پژوهش‌های لازم را پیرامون فقه ارتباطات، فقه رسانه و خبر انجام دهیم و نتیجه آن را به صورت طرح درس آماده کنیم تا دچار پراکنده کاری نشده و از اهداف‌مان دور نشویم.

در ادامه این جلسه، حجت الاسلام علیرضا فلاحی دبیر سرویس سیاست، جریان سازی را لازمه پایگاه رسانه‌ای فقه حکومتی دانست و گفت: همانطور که در پرونده تنفیذ دیده شد، جریان سازی می‌تواند نمایان کننده اثر یک رسانه فقه حکومتی باشد. 

وی با استقبال از پیشنهاد تمرکز گرایی و نکوهش عملکرد دشت بانی گفت: در صحبتی که قبل از عید با اساتید و اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی پیرامون پایگاه فقه حکومتی وسائل داشتم، انتقادی که مکررا به گوش می‌خورد فعالیت پراکنده هر سرویس بود. می‌توان با پرونده‌های ویژه تمام سرویس‌ها را درگیر کرد تا این نقیصه رفع شود.

در ادامه این مراسم، حجت الاسلام محمد حائری شیرازی دبیر سرویس اقتصاد با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب، در خصوص توجه عمقی به مباحث فقه حکومتی ابراز داشت: ان شاءالله با حضور آقای دکتر استادیان فعالیت این پایگاه با قوت و عمق بیشتری ادامه پیدا کند تا بتوانیم به فرمایش رهبر معظم انقلاب که فرمودند «ما باید به فقه عمق ببخشیم. از سطحی نگری در فقه بایستی پرهیز بشود. امروز فقه ما باید از فقه زمان شیخ و شاگردان شیخ و شاگردان شاگردان شیخ ـ که بزرگان دوره ما قبل ما هستند ـ عمیق‌تر باشد»، جامه عمل بپوشانیم و گامی موثر و رو به جلو در راستای ارتقای کمی و کیفی مباحث فقه حکومتی برداریم.

در پایان، حجت الاسلام مجتبی گهرگزی دبیر سرویس حقوق پیشنهاد داد ویژه طلاب جوان دوره‌های کوتاه مدت و بلند مدت «تبیین فقه حکومتی» برگزار شود و گفت: علی رغم تاکید رهبر معظم انقلاب و اقدامات زیادی که پیرامون فقه حکومتی صورت گرفته، متاسفانه باید پذیرفت که هنوز بسیاری از طلاب جوان از ماهیت، اهمیت و اصول فقه حکومتی چیزی نمی‌دانند. می‌توان با تالیف جزوه‌هایی به زبان ساده، فقه حکومتی را در میان این قشر مهم تشریح و تبیین کرد.

وی در ادامه ابراز داشت: ظرفیت مدارس فقهی، گنجی است که غفلت از آن، ما را از سرمایه عظیمی که وجود آن در هدف آتی پایگاه وسائل یعنی جریان سازی خبری، محروم می‌کند. پایگاه فقه حکومتی وسائل می‌تواند با همکاری مدارس مختلف فقهی در موضوعات روز، نقش بسیار مهمی را در استنباط احکام با رویکرد فقه حکومتی، و در نتیجه حل مسائل جاری حکومت اسلامی ایفا کند./504/241/ح
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۹ / ۱۲ /۱۴۰۲
قم
اذان صبح
۰۴:۴۷:۰۲
طلوع افتاب
۰۶:۱۱:۰۴
اذان ظهر
۱۲:۱۴:۴۰
غروب آفتاب
۱۸:۱۷:۳۷
اذان مغرب
۱۸:۳۴:۲۹