vasael.ir

کد خبر: ۱۶۵۷۸
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۲ - 19 May 2020
به همت وسائل برگزار شد؛

نشست علمی «قدس و فلسطین در آینه فقه مقاومت»

وسائل ـ به همت پایگاه تخصصی فقه حکومتی «وسائل»، نشست علمی «قدس و فلسطین در آینه فقه مقاومت» برگزار شد.
به گزارش خبرنگار وسائل، عصر امروز، نشست علمی «قدسنشست «قدس و فلسطین در آینه فقه مقاومت» و فلسطین در آینه فقه مقاومت» با ارائه حجت الاسلام دکتر سید سجاد ایزدهی رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و حجت الاسلام دکتر ذبیح‌الله نعیمیان عضو گروه فقه سیاسی دانشگاه باقرالعلوم در سالن نشست‌های موسسه رسا برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حجت الاسلام علیرضا فلاحی دبیر علمی نشست با اشاره به مفهوم دعای ۲۵ ماه مبارک رمضان اظهار داشت: تقارن این نشست با روز ۲۵ ماه مبارک رمضان را به فال نیک می‌گیرم؛ چراکه این دعا بسیار شفاف و روشن خط مشی ما را نسبت به مسأله فلسطین و مقاومت روشن می‌کند. در دعای امروز تولی و تبری به زیبایی مورد درخواست قرار می‌گیرد؛ در این دعا  به خداوند عرض می‌کنیم: «اَللّهُمَّ اجْعَلْنى فیهِ مُحِبَّاً لاِوْلِیاَّئِکَ وَمُعادِیاً لاِعْداَّئِکَ مُسْتَنّاً بِسُنَّةِ خاتِمِ اَنْبِیاَّئِکَ یا عاصِمَ قُلُوبِ النَّبِیّینَ». یعنی پروردگارا! ما را در این روز و در این ماه دوستدار دوستانت و دشمن دشمنانت قرار ده. در ادامه با ادبیاتی خاص می‌فرماید: این تولی و تبری سنت نبوی است.
 
وی ادامه داد: از این رو، مسأله حمایت از فلسطین و جبهه مقاومت از اصول کلی و مسلم متون دینی و روایی ما قابل استفاده است؛ بر همین اساس است که امام خامنه ای فرمودند: «ما در جمهوری اسلامی مساله فلسطین برای مان یک مساله تاکتیکی نیست، یک استراتژی سیاسی هم نیست، مساله عقیده است، مساله دل است، مساله ایمان است». 
 
در ادامه این نشست، حجت الاسلام ایزدهی در پاسخ به این سوال که آیا بایسته‌های فقهی، حمایت کنونی ما از فلسطین را می‌پذیرد یا خیر، اظهار داشت: احادیث و روایات به ما می‌گوید که باید از مظلوم دفاع، و با ظالم مبارزه کنیم؛ طبق این احادیث، چنانچه به یک مسلمانی در گوشه‌ای از عالم ظلم شود، ما موظف به دفاع از او هستیم. در فقه چند قاعده وجود دارد که این مسئله را تایید می‌کند؛ مثل قاعده نفی سبیل که بر اساس آن، کفار بر مسلمانان سلطه ندارند و چنانچه این اتفاق بیفتد باید برای از بین بردن آن اقدام شود. مقصود از سلطه در این قاعده، اعم است از سلطه فرهنگی، جغرافیایی و اقتصادی که رژیم اشغالگر صهیونیسم هر سه سلطه را دارد؛ پس ما موظف به مقابله با این رژیم هستیم تا این سلطه از بین برود.

وی ادامه داد: قاعده مسلم دیگری که در فقه مطرح است قاعده «عدالت» است. عدالت به این معناست که هر چیزی در جای خود قرار گیرد و وقتی ما از اسرائیل سخن می‌گوییم یعنی رژیمی که در جای خود قرار نگرفته و با غصب حق مسلم مردم فلسطین، سرزمین آن‌ها را اشغال کرده است. پس ما برای اجرای عدالت مکلفیم که با این رژیم منحوس مبارزه کنیم و حق را به حق دار برسانیم.

رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی پیرامون منطق مقاومت ابراز کرد: بر اساس منطق مقاومت، دارالاسلام زمان بردار نیست. این وظیفه بدون اینکه مقید به زمان و مکان خاصی باشد، بر دوش تمام مسلمانان است، حتی کشور ایران که با فلسطین مرز جغرافیایی ندارد. طبق این منطق، باید در مقابل رژیمی غاصبی که می‌خواهد از نیل تا فرات را (که بدون تردید متعلق به مردم فلسطین است) از آنِ خود کند، طوری رفتار کنیم که مهاجرت معکوس رخ دهد.

در ادامه این نشست، حجت الاسلام نعیمیان به آیه چهارم از سوره مبارکه اسراء اشاره کرد و گفت: خداوند متعال در این آیه می‌فرماید «ما در تورات به بنی اسرائیل خبر دادیم که قطعاً دو بار در زمین فساد می‌کنید و (در برابر طاعت خدا) به سرکشی و طغیان (و نسبت به مردم به برتری جویی و ستمی) بزرگ دچار می‌شوید». امروزه اسرائیل به حدی از خشونت رسیده که می‌توان گفت: مشمول آیه چهارم از سوره مبارکه اسراء است که خداوند متعال ۱۴۰۰ سال قبل نسبت به آن انذار داده است.

وی ادامه داد: در فضای کنونی باید مسئله مقاومت پررنگ‌تر از قبل جلوه کند و ما نیز باید اهتمام به قوت آن داشته باشیم. البته، روشن است که ماهیت مقاومت در چنین زمانی نباید تنها دفاع نظامی باشد، چراکه حملات نظامی تنها بخشی از هجوم مشرکین بر این کشور مظلوم است، بخش دیگری که قابل اهمیت است حمله اقتصادی و فرهنگی است، نگاه ما به استکبار نباید تک بعدی باشد، اگر امروزه استکبار جنبه تمدنی پیدا کرده که مجموعه‌ای از امور فرهنگی، اقتصادی و نظامی را در اختیار دارد، مقاومت نیز باید به مثابه آن باشد.

عضو گروه فقه سیاسی دانشگاه باقرالعلوم با اشاره به واقعیت اسرائیل بیان داشت: واقعیت این رژیم یک دوگانگی دارد که ما نباید از آن غافل شویم؛ یک جنبه آن همان رژیم غاصبی است که مرتکب جنایاتی بر علیه فلسطین شده و جنبه دیگر، نمایندگی از استکبار جهانی است. خشمی که ما از اسرائیل داریم نباید ما را از جنبه دوم غافل کند. اگر نگاه ما به اسرائیل این گونه باشد مقاومت نیز بر اساس همین وضعیت تعریف می‌شود، یعنی بخشی از ماهیت مقاومت، دفاع از فلسطین در برابر هجوم و حمله رژیم اشغالگر است و بخشی دیگر، نمایندگی مقاومت در مبارزه با استکبار جهانی است.

گفتنی است، مشروح این نشست به زودی از همین پایگاه منتشر خواهد شد./202/م
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نظرسنجی
مهمترین راهکار تقویت فقه حکومتی در حوزه علمیه چیست؟
سیاست گذاری کلان مسئولان حوزه علمیه
راه اندازی کرسی های درس و بحث از سوی اساتید و فضلا
تقویت پژوهشگاه ها و مراکز علمی
آموزش مبانی و اصول فقه حکومتی در سطوح مختلف حوزه
اوقات شرعی
۲۹ / ۱۲ /۱۴۰۲
قم
اذان صبح
۰۴:۴۷:۰۲
طلوع افتاب
۰۶:۱۱:۰۴
اذان ظهر
۱۲:۱۴:۴۰
غروب آفتاب
۱۸:۱۷:۳۷
اذان مغرب
۱۸:۳۴:۲۹