vasael.ir

کد خبر: ۴۴۷۴
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۳ - 14 February 2017
معرفی پایان نامه های فقه سیاسی حوزوی و دانشگاهی / 3

مبانی مردم‌سالاری دینی در کلام شیعه

پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل ـ مردم سالاری دینی، به عنوان شکل خاصی از ساختار حکومتی، از مبانی معرفت شناختی، هستی شناختی، جامعه‌شناختی و انسان شناختی خاص بهره گرفته است.

پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل در کنار فعالیت های متعددی (پوشش دروس خارج فقه حکومتی مراجع و اساتید؛ پوشش همایشها، نشست ها و جلسات فقه حکومتی؛ معرفی مراکز فقه حکومتی؛ معرفی کتب فقه حکومتی؛ معرفی مقالات فقه حکومتی؛ معرفی پروژه های پژوهشی در دست انجام و در دست نشر فقه حکومتی و...) که در راستای ترویج و نشر فقه حکومتی در پیش گرفته است؛ در جدیدترین برنامه خود، اقدام به معرفی پایان نامه های حوزوی و دانشگاهی فقه سیاسی خواهد نمود. امید است که این اقدامات در راستای گسترش معارف دینی، بیش از پیش اهمیت مباحث مربوط به فقه حکومتی را برای اهل علم روشن سازد.

به گزارش سرویس سیاست پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل؛ پایان نامه «مبانی مردم‌سالاری دینی در کلام شیعه» که توسط حجت الاسلام محمدعزیز نشاط با موضوع فقه سیاسی در سال 1394 در مدرسه عالی فقه و معارف اسلامی نگاشته و دفاع گردیده است؛ در پی بررسی مهمترین مبانی کلامی مردم سالاری دینی بر اساس دیدگاه شیعه می باشد.

گزارشی مختصر از پایان نامه:

مردم سالاری به لحاظ بنیانهای فکری، به لیبرال دموکراسی، سوسیال دموکراسی و مردم سالاری دینی تقسیم میشود. مردم سالاری دینی، به عنوان شکل خاصی از ساختار حکومتی، از مبانی معرفت شناختی، هستی شناختی، جامعه‌شناختی و انسان شناختی خاص بهره گرفته است. این پژوهش در پنج فصل، در پی بررسی مهمترین مبانی کلامی مردم سالاری دینی بر اساس دیدگاه شیعه است. مبانی معرفت شناختی مردم سالاری دینی در اندیشه شیعه، بر چهار منبع تجربه، عقل، وحی، و شهود مبتنی است؛ در حالی که مردم سالاری حاکم بر دنیای غرب، مبتنی بر حس و عقل ابزاری است. مبانی هستی شناختی مردم سالاری دینی در اندیشه شیعه، مبتنی بر دیدگاهی است که هستی را اعم از غیب و شهود، طبیعت و ماورای طبیعت، و مبدأ و معاد در نظر میگیرد. بر این مبنا، مشروعیت نظامهای سیاسی، ناشی از اراده الهی است، نه قرارداد اجتماعی؛ در حالی که مبانی هستی شناختی مردم سالاری حاکم بر دنیای غرب، بر اصالت بخشیدن به هستی دنیوی و این جهانی استوار است و مبنای مشروعیت چنین حکومتی مردم هستند، نه خداوند. مبانی انسان شناختی مردم سالاری دینی در اندیشه شیعه، بر دو بعدی بودن انسان و کرامت ذاتی مبتنی بر فطرت پاک الهی وی بنا نهاده شده است و انسان را حاکم بر سرنوشت خویش، خلیفه الهی، کمال پذیر، آزاد، مختار، مسئول و سازنده جامعه، و دارای توانایی تعیین سرنوشت اجتماعی خود و دیگران میداند؛ بر خلاف انسان مداری، اومانیسم، خود بنیادی و خود قانون گذاری انسان در مردم سالاری حاکم بر غرب، به ویژه لیبرال دموکراسی. تاثیر مبانی جامعه‌شناختی، مردم سالاری دینی از جهت هدایت به سوی نور، خدا محور بودن جامعه و کمال پذیری آن است. فصل پایانی، به مبانی امام شناختی مردم سالاری دینی پرداخته است. بر اساس مبانی کلامی شیعه، نظام سیاسی اسلام و مردم سالاری دینی، در قالب امامت مطرح است و جامعه اسلامی، از دو رکن مهم امام و امت تشکیل شده است. انسان در بعد هدایت الهی، هم نیازمند ارسال پیامبران و نصب امامان است و هم مختار آفریده شده است.

علاقه مندان، جهت مطالعه متن کامل این پایان نامه می توانند به کتابخانه جامعة المصطفی العالمیة مراجعه نمایند.

استاد راهنمای این پایان نامه حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه و استاد مشاور آن حجت الاسلام محمدجعفر حسینیان می باشند. 823/208/حم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۴ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۷:۱۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۴:۴۳
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۲
غروب آفتاب
۲۰:۰۱:۱۶
اذان مغرب
۲۰:۱۹:۵۲