vasael.ir

کد خبر: ۴۴۲۱
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰ - 12 February 2017
آیت الله هادوی تهرانی عنوان کرد؛

دامنه ولایت ولی فقیه همانند دامنه ولایت امام معصوم است

پایگاه اطلاع رسانی وسائل- آیت الله هادوی تهرانی به معنای ولایت اشاره کرد و گفت: ولایت مطلقه فقیه به معنای ولایت عامه است که فقها بر آن تصریح دارند و معنای آن این است که ولی فقیه در تمامی حوزه‌هایی که معصوم ولایت دارد او هم ولایت دارد و ولایت آنان محدود به زمینه خاص و یا گروهی خاص نمی شود.

به گزارش سرویس مبانی پایگاه اطلاع رسانی وسائل، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی در درس تفسیر سوره مبارکه انبیاء که در نوزدهم بهمن ماه سال 1395 برگزار شد به معنای امامت اشاره کرد و گفت: امامت به معنای تکوینی در یک زمان در چند نفر جمع می‌شود ولی امامت به معنای رهبری اجتماعی مخصوص یک‌نفر است و از نظر شیعه، تا زمانی که امام به این معنای تکوینی در بین مردم باشد نوبت به امامت شخص غیر او نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه ولایت فقیه در ادامه امامت است افزود: ولایت مطلقه فقیه به معنای ولایت عامه است که فقها بر آن تصریح  دارند و معنای آن این است که ولی فقیه در تمامی حوزه‌هایی که معصوم ولایت دارد او نیز ولایت دارد و ولایتش محدود به زمینه خاص و یا گروهی خاص نیست.

 

 

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به تفاوت میان ولایت مطلقه و حکومت مطلقه بیان کرد: در حکومت مطلقه، حاکم فاقد شرایط است و شرط خاصی مگر انتصاب ندارد و اِعمال حاکمیت منوط به شرط نیست و حاکم، فعّال مایشاء است و هر کاری بخواهد انجام می‌دهد در حالی که در ولایت فقیه هم حاکم شرایطی مانند فقاهت، عدالت و کفایت دارد و این شرایط دائما باید در وی وجود داشته باشد در غیر این صورت ولایت فرد ساقط خواهد شد و ثانیا اِعمال حاکمیت فقیه نیز مشروط به شرایطی است.

وی عنوان کرد: ولایت مطلقه فقیه حکومتی در برابر حکومت مشروطه در اصطلاح سیاسی است و در زمره حکومت‌های استبدادی قرار نمی‌گیرد؛ ولایت مطلقه در واقع خود نوعی از حکومت مشروطه است البته برخی مانند آیت‌الله خویی در ادله لفظی ولایت فقیه اشکال کرده‌اند ولی منکر آن نیستند.

این استاد تفسیر افزود: صاحب جواهر آورده کسانی که در ولایت عامه فقیه تردید می‌کنند بویی از فقاهت نبرده و آشنایی با روایات اهل‌بیت(ع) ندارند و با کلام اهل‌بیت(ع) آشنا نیستند.

آیت الله هادوی تهرانی در ادامه تأکید کرد: من در کتاب ولایت و دیانت توضیح داده‌ام که بسیاری از مباحث اختلافی در این زمینه تاثیر عملی ندارد و صرفا مباحث نظری است.

 

این استاد درس خارج همچنین در تفسیر سوره مبارکه مومنون گفت: خود تدبّر در قرآن شاهد صدق قرآن است و نیاز به دلیل بیرونی و خارجی ندارد؛ خود قرآن با قطع نظر از اینکه به چه شکلی به ما رسیده و چگونه جمع‌آوری شده گواهی بر صدق خود دارد و برای افرادی که تدبر می‌کنند روشن است.

 

وی اظهار کرد: قرآن نه تابع زمان، نه مکان است و نه ناهماهنگی در آن وجود دارد و حقایق آن در هر دوره و زمانی قابل بهره‌برداری است.

استاد تفسیر حوزه بیان کرد: برخی سُوَری درست و جعل کرده‌اند مثلا سوره ولایت که کار غُلات و مخالفان شیعه است و آن را درست کرده تا مطلبی در تقبیح شیعه باشد ولی وقتی این سوره را می‌بینیم نشانه‌های بطلان از آن هویداست و معلوم است که سخن از خداوند نیست

آیت الله هادوی‌تهرانی ادامه داد: قرآن از مرتبه ذات خدا تنزل پیدا کرده و به ما رسیده است و با این کلام خواسته اشاره کند که حقیقت همه حقایق، خداست و مابقی بدون خدا هیچ هستند./202/229/ر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۹ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۱:۵۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۹
غروب آفتاب
۲۰:۰۵:۰۴
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۵۳