vasael.ir

کد خبر: ۴۱۲۹
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷ - 12 January 2017
معرفی پایان نامه های فقه سیاسی حوزوی و دانشگاهی / 2

تبیین اصل عزت و حکمت در فقه سیاسی فقهای معاصر شیعه

پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل ـ اصل عزت و حکمت به مفهوم پایبندی به روشی در رفتار سیاسی که احیا کننده هویت و اقتدار اعتقادی و دینی مسلمانان و استقلال جغرافیایی آنان گردد، موضوع تحقیق این پایان‌نامه است.

پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل در کنار فعالیت های متعددی (پوشش دروس خارج فقه حکومتی مراجع و اساتید؛ پوشش همایشها، نشست ها و جلسات فقه حکومتی؛ معرفی مراکز فقه حکومتی؛ معرفی کتب فقه حکومتی؛ معرفی مقالات فقه حکومتی؛ معرفی پروژه های پژوهشی در دست انجام و در دست نشر فقه حکومتی و...) که در راستای ترویج و نشر فقه حکومتی در پیش گرفته است؛ در جدیدترین برنامه خود، اقدام به معرفی پایان نامه های حوزوی و دانشگاهی فقه سیاسی خواهد نمود. امید است که این اقدامات در راستای گسترش معارف دینی، بیش از پیش اهمیت مباحث مربوط به فقه حکومتی را برای اهل علم روشن سازد.

به گزارش سرویس سیاست پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل؛ پایان نامه تبیین اصل عزت و حکمت در فقه سیاسی فقهای معاصر شیعه که توسط حجت الاسلام عصمت الله بختیاری با موضوع فقه سیاسی در سال 1389 در مدرسه عالی فقه و معارف اسلامی نگاشته و دفاع گردیده است؛ اصل عزت و حکمت در فقه سیاسی فقهای معاصر شیعه را مورد بحث قرار داده است. است.

گزارشی مختصر از موضوع پایان نامه:

اصل عزت و حکمت به مفهوم پایبندی به روشی در رفتار سیاسی که احیا کننده هویت و اقتدار اعتقادی و دینی مسلمانان و استقلال جغرافیایی آنان گردد، موضوع تحقیق این پایان‌نامه است. نگارنده این اصل را از دیدگاه قرآن، روایات و نگاه فقیهان معاصر شیعه مورد بحث قرار می‌دهد. این اصل مرکب از دو فضیلت اخلاقی مهم یعنی عزت و حکمت است. عزت یک وصف روحی است که انسان را مستحکم و پر صلابت می‌سازد، تا در برابر مشکلات زندگی مقهور نگردد. حکمت به معنای اسرار، رموز، مصلحت یا فایده و یا علت و حقیقت چیزی است. نگارنده طی چهار فصل، به بررسی مؤلفه‌های این اصل و مبانی و جایگاه آن نزد فقیهان امامیه و شاخصه‌ها و معیارها و آثار مترتب بر آن می‌پردازد. وی دیدگاه قرآن و روایات را در باره مفهوم حکمت و عزت بیان نموده و جنبه‌های مختلف آن را در زندگی فردی و اجتماعی بررسی می‌کند. همچنین تأثیر عزت و حکمت را در مسائل اقتصادی، فرهنگی، رفتار اجتماعی و رفتار اعتقادی ارزیابی کرده و توصیه‌های قرآنی و روایی زیادی در این باره ارائه می‌کند. او مبانی عقلی اصل عزت و حکمت را شامل قاعده نفی سبیل، قاعده وجوب تعظیم شعائر و قاعده لاضرر و لاضرار دانسته و به توضیح این قواعد می‌‌پردازد. وی خودباوری و همگرایی اسلامی، دشمن‌شناسی و آگاهی از حیله‌های آنان ، زمینه‌سازی اجرای حدود و تکالیف الهی، احیای روحیه بیدارگری در امت اسلامی، استحکام نظام سیاسی و حفظ هویت اعتقادی را از شاخصه‌های مهم عزت می‌شمارد. همچنین ترویج زندگی مسالمت‌آمیز با دیگران، حمایت از مستضعفان، تقیه، اصل وفای به عهد و پیمان و اصلاح جوامع انسانی را از شاخصه‌های حکمت ذکر کرده و هر کدام را به طور مفصل توضیح داده است. در پایان به آثار عزت و حکمت از دیدگاه فقهای شیعه پرداخته و تحکیم و توسعه مبانی و باورهای دینی، تشکیل قدرت اسلامی، زمینه تشکیل حکومت اسلامی و رهایی از استبداد را از مهم‌ترین آثار بیان کرده است.

علاقه مندان، جهت مطالعه متن کامل این پایان نامه می توانند به کتابخانه جامعة المصطفی العالمیة مراجعه نمایند.

استاد راهنمای این پایان نامه حجت‌الاسلام سیدصمصام الدین قوامی؛ و استاد مشاور آن حجت الاسلام علیرضا بی نیاز می باشند.

همچنین لازم به ذکر است که این پایان نامه در سال 1394 توسط مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص) نیز به صورت کتاب به چاپ رسیده است. در توضیح این کتاب آمده است. 823/208/ حم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۸ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۲:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۴۷
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۶
غروب آفتاب
۲۰:۰۴:۱۹
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۰۶