vasael.ir

کد خبر: ۲۷۶۴
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۹ - 30 July 2016
اثری از آیت الله اعرافی؛

حوزه علمیه؛ چیستی، گذشته، حال و آینده

پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل- رسیدن به تراز تمدنی و ایفای نقش در این عرصه نیازمند شناخت صحیح از فرصت ها و چالش های پیش روی حوزه علمیه است تا بتوان در طرحی جامع، تحولی مطلوب حاصل شود که در همین راستا کتاب «حوزه علمیه؛ چیستی، گذشته، حال و آینده» اثر آیت‌الله اعرافی می تواند شروع کاری جدی در این عرصه باشد.

به گزارش سرویس مبانی پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل، کتاب «حوزه علمیه؛ چیستی، گذشته، حال و آینده» متن سخنرانی‌های آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه علمیه است که توسط آقای محمد آزادی در چهار بخش تدوین و تنظیم شده است.

 

سرویس مبانی پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل در ذیل به معرفی اجمالی کتاب می پردازد؛

 

معرفی کتاب

بخش اول

بخش اول کتاب با عنوان «چیستی حوزه علمیه» نامگذاری شده است.

در این بخش خواننده با مباحثی همچون تعریف و ماهیت حوزه علمیه، رسالت و کارکرد حوزه علمیه، تعاملات و ارتباطات حوزه علمیه آشنا می شود.

از مباحث قابل اعتنای این بخش، می توان به بحث از بررسی نقش حوزه عملیه در تمدن‌سازی اسلامی و همچنین نقش فرهنگی، سیاسی و اجتماعی آن، اشاره کرد.

 

بخش دوم

«گذشته حوزه علمیه» عنوان بخش دوم این کتاب است که مولف به مباحثی مانند؛ سیر تحولات تاریخی حوزه‌های علمیه، سیر تحولات جغرافیایی حوزه‌ها و ویژگی‌های حوزه در طول تاریخ اشاره کرده است.

از شاخص های این بخش تبیین جامع مولف از سیر تحول علمی حوزه‌های شیعی به ویژه پس از انقلاب اسلامی ایران است.

 

بخش سوم

سومین بخش کتاب با عنوان «وضعیت کنونی حوزه علمیه» حاوی مباحثی مانند: آسیب‌شناسی حوزه علمیه از منظر نظام مدیریتی، نظام آموزشی، نظام پژوهشی، فرصت‌های پیش‌روی حوزه علمیه در عرصه داخلی و بین‌المللی است.

 

بخش چهارم

چهارمین بخش، به موضوع «تحول در حوزه علمیه» اشاره دارد و مولف تلاش کرده «طرح تحول حوزه علمیه» را از منظر خود تبیین نماید و اصول، مبانی، خطوط کلی و برنامه‌های آن را تشریح نماید.

 

 

کتاب «حوزه علمیه؛ چیستی، گذشته، حال و آینده» در 700 صفحه توسط موسسه اشراق و عرفان به زیور طبع آراسته شده است./102/229/ر

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۱۹:۵۴
طلوع افتاب
۰۵:۵۹:۵۰
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۳۶
غروب آفتاب
۲۰:۰۶:۳۲
اذان مغرب
۲۰:۲۵:۲۷