vasael.ir

کد خبر: ۲۰۷۷
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰ - 17 April 2016
پژوهشگر ارشد حوزه رسانه:

استخراج 130 موضوع در حوزه فقه رسانه- شورای عالی فقه رسانه تشکیل شود

پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ مدیر دفتر شبکه قرآن و معارف سیما در استان قم با اشاره به موضوعات فقهی استخراج شده در زمینه فقه رسانه گفت: مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) نزدیک به 130 موضوع در حوزه فقه رسانه را احصا کرده و در دستور کار پروژه‌های تحقیقاتی خود قرار داده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وسائل، پنجاه و دومین نشست علمی معاونت پژوهش و دومین نشست تخصصی گروه فقه رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با موضوع ضرورت و اهمیت فقه رسانه برگزار شد.

 

حجت الاسلام عبدالله جلالی، مدیر دفتر شبکه قرآن و معارف سیما در استان قم و دبیر علمی این نشست در ابتدا با اشاره به سخنی از رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت: عمار همیشه کار سخت تر را انجام می داد و این یک ضابطه به ما می دهد که به سراغ کارهای سخت تر برویم؛ ولی ما معمولا سراغ کارهای آسان می رویم و امروز این بحث در حوزه باید تقویت شود، ابزار دشمن برای تغییر باورهای مردم چیست؛ کتاب نوشتن در مورد ولایت فقیه آسان است اما میلیون ها جوان به دنبال تعریف جدیدی از دین می گردند.

 

وظیفه سنگین حوزویان در مسأله رسانه

وی ادامه داد: در جهان امروز تکلیف ما حوزیان سنگین است و باید در حوزه پا به کارهای سخت و مشکل بگذاریم که یکی از این میدان ها فقه رسانه است که دشمن از این ابزار برای پیشروی خودش استفاده می کند ولی اخلاق در آن بسیار مهم است همچنانکه اصل 157 قانون اساسی بر رعایت موازین شرعی رسانه ها تأکید می کند، فقه و امور شرعی نیز ما را ملزم به رعایت اخلاق در رسانه می کند.

 

دبیر علمی این نشست با بیان این که امروز اهالی رسانه با مشکلات اساسی روبه رو هستند، گفت: امروز در حوزه رسانه هزاران سؤال بدون جواب باقی مانده است و مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با ورود به این عرصه میدان جدیدی از مسائل فقهی را فراروی خود می بیند؛ همچنانکه رهبر معظم انقلاب در جمع اعضای جامعه مدرسین فرمودند باید تعدادی از طلبه های آشنا با هنر و رسانه در این امر ورود و رسانه ملی را کمک کنند و به همین دلیل مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)  گروه فقه رسانه را راه اندازی کرده است.

 

وی افزود: یکی دیگر از برنامه های این مرکز در زمینه فقه رسانه برگزاری کرسی درس خارج فقه رسانه با تدریس حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی بوده است که روزها دوشنبه و پنجشنبه برگزار می شود و آن چه در کلاس درس خارج مطرح می شود نخست دلایل فقهی تأسیس رسانه دینی و دوم احکام محتوایی رسانه ها است که برخی از این محتواها خلاف بیّن شرعی است و سوم عوامل و کارکنان رسانه ها است چون عده ای از اهالی رسانه در شبکه های ضد انقلاب مشغول فعالیت می شوند.

 

استخراج 130 موضوع در حوزه فقه رسانه

حجت الاسلام جلالی با اشاره به موضوعات فقهی استخراج شده در زمینه فقه رسانه یادآور شد: مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تا امروز نزدیک به 130 موضوع در حوزه فقه رسانه را احصاء کرده و در دستور کار پروژه های تحقیقاتی خود قرار داده است و کسانی که علاقه مند به دنبال کردن این مباحث هستند را با انعقاد قرار داد پذیرش می کنیم.

 

وی ابراز داشت: چهار شخصیت در کشور ورود به مباحث فقه رسانه داشته اند؛ حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی، آیت الله محسن اراکی، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی و حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی که همگی مباحث پراکنده ای به عنوان درآمدی بر فقه رسانه مطرح کرده اند و معمولا از منظر اجتماعی وارد مباحث رسانه شده اند و هنوز محقق به صورت جدی با گفتمان فقهی وارد این موضوع نشده است.

 

پژوهشگر ارشد حوزه رسانه با بیان این که رسانه امروز جزئی از زندگی مردم شده است، تأکید کرد: باید حلال و حرام و مسائل مربوط به آن را بدانیم چرا که امروزه رسانه با موضوعات فقهی زیادی درگیر است؛ به عنوان نمونه کارکرد تفریحی و سرگرمی رسانه دروازه های جدیدی را به روی مردم باز می کند.

 

فقه موسیقی گفتمان فضاهای علمی شود

وی ابراز تأسف کرد: هنوز حوزه فقه موسیقی گفتمان فضاهای علمی نشده است ولی رسانه ها خود به صورت عملیاتی این مباحث را دنبال می کنند و این که رسانه می تواند وارد حیطه شصی افراد بشود؟ برخی در این حوزه بدون فکر، رفتار می کنند و کم کم به صورت هنجار در می آید و در این صورت اگر ما در حوزه علمیه کاری نکنیم نمی توانیم در برابر خدا پاسخگو باشیم.

 

حجت الاسلام جلالی با اشاره به برخی از سؤالات حوزه فقه رسانه گفت: ما در فقه رسانه بحث می کنیم که استفاده از ماهواره چگونه و در چه اندازه ای است؟ فقه چه تقسیم بندی برای فیلم های سینمایی دارد؟ پخش کشتی یا پخش ورزش بانوان چه حکمی دارد؟ آیا همیشه می توان چهره فرد خاطی را در تلویزیون شطرنجی کرد؟ آیا کسی به بهانه خنداندن مخاطب می تواند هر کاری بکند؟ و حد خندوانه تا چه حد است؟ فقه طنز و سرگرمی و حدود و صغور آن چه قدر است؟ چرا شورای عالی فقه رسانه نداریم تا بتوانیم در آن مباحث مربوط به فقه رسانه را مطرح کرده و استفاه کنیم./1330/924/

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۸ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۲:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۴۷
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۶
غروب آفتاب
۲۰:۰۴:۱۹
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۰۶