vasael.ir

کد خبر: ۱۶۱۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۱ - 29 February 2020

کرسی آزاداندیشی بسط نظریه حق‌‏الطاعه در فقه اخلاق حکومتی

وسائل ـ کرسی آزاداندیشی با موضوع «بسط نظریه حق‏الطاعه در فقه اخلاق حکومتی» به همت مؤسسه تحقیقات و مطالعات فتوح اندیشه، گروه فقه اخلاق حکومتی و با ارائه حجت‏الاسلام ‌والمسلمين مجتبی صانعی کرمانی و با حضور ناقد محترم حجت‌الاسلام ‌والمسلمين محمدرضا پیری و به دبيري حجت‌الاسلام‌ والمسلمين الیاس عارفی در تاريخ یکم اسفند‌ماه 1398 در مؤسسه فتوح اندیشه، ساختمان پردیس حکمت برگزار گرديد.
به گزارش وسائل، در آغاز این کرسی که با حضور جمعی از کرسی آزاداندیشی بسط نظریه حق‌‏الطاعه در فقه اخلاق حکومتیپژوهشگران و دانش‌آموختگان حوزوی برگزار شد، حجت‌الاسلام ‌والمسلمین مجتبی صانعی کرمانی در ضمن ترسیم فضای نظریه حق‌الطاعه، به ارائه دیدگاه خویش درباره «ابعاد حق‌الطاعه» پرداختند. ایشان که رئیس مؤسسه فقهی ـ عرفانی راه­نشان و استاد گروه پژوهشی فقه اخلاق حکومتی هستند اشکال‌­های آیت‌‏الله آملی لاریجانی را تبیین نمودند که از جمله می‏‌توان به این موارد اشاره نمود:
  1. بدیهی نبودن نظریه حق‌‏الطاعه؛
  2. تنافی و تهافت‏‌های غیرمعقول در فرض پذیرش نظریه حق‌‏الطاعه و لزوم طاعت در موارد مشتبهه؛
  3. طرد نظریه حق‌‏الطاعه با توجه به این مطلب که خود اباحه اقتضایی در شبهات ممکن است نظیر وجوب اقتضایی و تحریم اقتضایی قابل اخذ باشد.

معاون پژوهشی مؤسسه توحید، حجت‌الاسلام و المسلمین صانعی کرمانی پاسخ­‌هایی را ارائه نمودند که می­‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

نخست این‏که با نگاه به گستره دامنه حق‌‏الطاعه از یک‏سو و دامنه قاعده قبح عقاب بلابیان از سوی دیگر وجه ادعای بداهت و وجدانی بودن قاعده حق‏الطاعه بدون معارض خواهد بود.

دوم این‏که تنافی غیرمعقول در فرض شک پنجاه، پنجاه و احتمال زیر پنجاه مطرح می­گردد. درحالی‌­که چنین فرضی در حق‌الطاعه به ویژه در نظریه ابعاد آن به هیچ عنوان مطرح نیست و در انتها از آن‏جایی­‌که در شبهات احکام خمسه  تساقط دو به دو رخ می‏دهد، باید به اباحه واقعی و برائت  قائل شد. زیرا اقتضای اباحه مانع اخذ جانب وجوب یا حرمت کراهت یا استحباب را ندارد.

سپس ناقد محترم حجت‌‏الاسلام والمسلمین پیری نقدهای خود را در سه محور شهودی، تهافت درونی و تهافت بیرونی مطرح نمودند که خلاصه انتقادها بدین قرار است:

  1. بدیهی است در موارد مشکوکی که دلیل علم و علمی وجود ندارد، مجرای قاعده، قبح عقاب بلابیان است نه حق‏‌الطاعه؛
  2. نمی‌­توان یکی از احکام خمسه مقرره الهی (اباحه) را به سبب نظریه حق‌‏الطاعه حذف نمود؛
  3. در نظریه حق‌‏الطاعه جنبه مولویت خدا جلوه نموده، در حالی که خداوند مظهر رحمانیت نیز دارد؛
  4. وقتی به روایات مراجعه می‌کنیم، این دوگانگی احتیاط و برائت برداشته می‌شود و مجرایی برای حق‌‏الطاعه باقی نمی­ماند؛
  5. طرح نظریه حق‌‏الطاعه و احتیاط بدون چارچوب و حدود مشخص، چالش‌برانگیز است؛
  6. بحث ارائه کننده باید در دایره حکومت مطرح می‌گردید که این بُعد از بحث کم­رنگ بود؛
  7. مبحث حق‌‏الطاعه بحث کمال عمل را مطرح می‌کند؛ در حالی که بحث عقاب و عدم عقاب در مبحث برائت جاری است و موضوع شبهات نیز بر روی کف و حداقل اعمال، مطرح می­گردد که در این‏جا برائت معنا می­دهد.

سپس استاد صانعی پاسخ‌هایی را مطرح کردند که خلاصه آن به شرح زیر است:

  1. اشکال‌های مطرح شده به اصل نظریه حق‏الطاعه است، در حالی که بحث ما بر ابعاد این نظریه استوار است.
  2. ترخیص و اباحه دو عِدل دارد و یک عدل آن که قدر متیقن مشترک با وجوب احتمالی است و می‌تواند مورد عمل نیز باشد، مطابقت عمل مکلف با فرمان الهی است. به‏عنوان مثال؛ در شبهات وجوبیه پس از تکافؤ کراهت و استحباب از طریق اباحه قدر متیقن بین وجوب احتمالی و اباحه اخذ می‌شود.
  3. اگر بحث تسهیل و حق‌‏الرحمه از موطن اصلی خود یعنی احتیاط‌گروی مطرح گردد، تسهیل بیش‏تری به خصوص در جنبه‌‏های حاکمیتی ایجاد می‌کند.
  4. این‏گونه نیست که برائت را به سبب حق‏الطاعه و احتیاط حذف کنیم؛ بلکه از معبر احتیاط، برائت جاری می‌گردد. حتی حکومت در مقام برتر با نگاه احتیاط برتر، برائت‌گروی را اجرا می‌کند تا مردم دچار عسر و حرج نگردند.
  5. دیدگاه ما عیناً همان دیدگاه اخباریون نیست؛ زیرا آنان در شبهات وجوبیه قائل به برائت هستند. در حالی که ما برائت را نمی‌پذیریم و عدل متیقن اباحه را که منطبق با وجوب است، اخذ می‌کنیم که ضمن پاسداشت اباحه متیقن مشترک با وجوب را عمل می‌کنیم.

۶. بسط نظریه حق‏الطاعه در بستر فقه‌‏الشریعه موجب توجه به حق‏الانقیاد در فقه‌‏الطریقه  و حق‌‏المعرفه در فقه‌‏العقیده خواهد شد و با پردازش دقیق هریک ابعاد و  ناگفته‌هایی از نظریه حق‌‏الطاعه را  سامان می‌بخشد.

در طول جلسه دبیرعلمی به جمع‌­بندی مباحث پرداختند و در انتها خاطرنشان کردند که با وجود آن­که این کرسی آزاداندیشی به مدت ۱۲۰دقیقه به درازا انجامید؛ لزوم پردازش بیش‏تر و برگزاری نشست­‌ها و کرسی­‌های مضاعفی جهت تنقیح بیش‏تر مسأله، لازم و ضروری است./908/422/ح

 

منبع: فتوح اندیشه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۲ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۴۲:۱۴
طلوع افتاب
۰۶:۱۵:۳۷
اذان ظهر
۱۳:۰۴:۰۲
غروب آفتاب
۱۹:۵۱:۴۶
اذان مغرب
۲۰:۰۹:۴۹