vasael.ir

کد خبر: ۱۳۱۴۲
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۹ - 02 May 2019
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

اندیشه شهید مطهری در راستای رسیدن به تمدن نوین اسلامی بود

وسائل ـ حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا با تصریح بر این که شهید مطهری زمان و مکان نمی شناسد، گفت: هر کار شهید مطهری نشان می دهد که تمدن اسلامی با چه چیزی مواجه بوده است لذا در تمام آثار شهید مطهری جای پای نگاه تمدنی دیده می شود.

به گزارش وسائل، حجت الاسلام والمسلمین پارسانیااندیشه شهید مطهری در راستای رسیدن به تمدن نوین اسلامی بود روز گذشته در همایش شیهد مطهری و تمدن نوین اسلامی که در سالن همایش های مدرسه دارالشفاء برگزار شد، با اشاره به اندیشه شهید مطهری در تمدن نوین اسلامی گفت: تمدن با فرهنگ و جامعه مفهوم نزدیکی دارد و تمدن یک سطح به بلوغ رسیده از فرهنگ و جامعه است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هر تمدنی مبتنی بر معانی است که در سه سطح مورد بررسی قرار می گیرد، نخست این که باید بررسی شود معانی تمدنی صحیح هستند یا خیر به عنوان مثال آیا تمدن توحیدی است یا مشرکانه همچنین آرمان هایی که دنبال می کند را مورد بررسی قرار می دهند.

وی ادامه داد: سطح دوم زمانی مورد بررسی قرار می گیرد که معنا، وارد جهان باور شده باشد؛ برخی حقایق مطلق، برخی مقید و برخی نیز در حوزه ذات رفتارانسان مطرح می شوند و برخی نیز حتی مصداق ندارند وباید به صورت کلی وارد باور، ذهن و ایمان انسان شده باشد؛ معنا در وجود انسان محقق می شود و سپس براساس آن معنا عمل می کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) اضافه کرد: جهان سوم نیز در رفتار انسان است که دارای ابعاد سیاسی، اقتصادی فرهنگی و اجتماعی است و نرم ترین بخش آن حوزه معرفتی و سخت ترین آن قدرت است و جامعه باید به صورت کامل آنها را داشته باشد و اگر یک مورد را نداشته باشد در دیگری آسیب خواهد دید.

وی با بیان این که فرهنگ و تمدن، فرایند است، گفت: تکوین فرایند تمدن در جهان دوم رخ می دهد چنانچه حضرت ابراهیم(ع) امت واحد و فرد است اما تمدن در درون او ایجاد می شود و این فرایند تا تکامل پیدا کند باید مسیری را طی کند و از اقتضائات فرهنگ به شمار می رود.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا خاطرشان کرد: شهید مطهری در شرایطی پا به عرصه وجود گذاشت و دوره تکوین شخصیت او شکل گرفت که از نظر تاریخی، فرهنگ و تمدن اسلامی در یکی از نقاط تاریک خود به سر می برد و زمانی طلبه شده بود که فردی وارد حوزه علمیه نمی شد و چنین دورانی در تاریخ حوزه علمیه یافت نمی شود.

وی افزود: شهید مطهری بر مراتب طلبگی استوار و با همت همچنین بهره گیری از اساتید برجسته آن را ادامه داد و جهان دوم معنا را که شخصیت او بود در درون خود محقق کرد و او خود یک فرهنگ و تمدن شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که شهید مطهری از تمام ظرفیت ها استفاده می کرد، گفت: شهید مطهری تنها نقش فرهنگی ایجاد نکرد بلکه رویکرد تمدنی داشت که میان آنها فرق است؛ در تمام آثار شهید مطهری جای پای نگاه تمدنی دیده می شود آن هم زمانی که در زمان بیانیه گام دوم نبودیم می گوید اسلام نگاه تمدنی دارد.

وی با تصریح بر این که شهید مطهری زمان و مکان نمی شناسد، گفت: در هر مکانی در هر سطحی و در هر زمانی هر کاری که لازم باشد را انجام می دهد؛ هر کار شهید مطهری نشان می دهد که تمدن اسلامی با چه چیزی مواجه بوده است یعنی می توان تمام مسائل تمدن اسلامی را مشاهده کرد./909/229/ح

 

منبع: رسا

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۳ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۴۰:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۱۴:۳۶
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۵۶
غروب آفتاب
۱۹:۵۲:۳۴
اذان مغرب
۲۰:۱۰:۳۹