vasael.ir

کد خبر: ۱۴۱۶۵
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۲ - 28 July 2019
به همت کارگروه عفاف گرائی و تربیت جنسی دانشگاه فردوسی؛

«تهدیدهای پنهان 2030» بررسی شد

وسائل ـ نشست «تهدید‌های پنهان ۲۰۳۰» با حضور علیرضا رسولی، مدرس دانشگاه و فعال فرهنگی به همت کارگروه عفاف گرائی و تربیت جنسی دانشگاه فردوسی مشهد در پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی این دانشگاه با حضور جمعی از پژوهشگران و محققان دانشگاهی و حوزوی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار وسائل، نشست «تهدیدهای پنهان 2030» با «تهدیدهای پنهان 2030» بررسی شدحضور علیرضا رسولی، مدرس دانشگاه و فعال فرهنگی به همت کارگروه عفاف گرائی و تربیت جنسی دانشگاه فردوسی چهارشنبه 2 مرداد در پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی این دانشگاه با حضور جمعی از پژوهشگران و محققان دانشگاهی و حوزوی برگزار شد.
 
رسولی، در این نشست به بررسی نقدهای چندگانه درباره تهدیدهای 2030 از دیدگاه خانم شارلون اسلاتر، عضو کمیسیون دفاع از حقوق کودکان و خانواده سازمان ملل و رییس سازمان بین المللی دیده بان خانواده و نقد نسبت به نبود حق تحفظ یا حق شرط در این سند پرداخت و گفت: در واقع اسلاتر این سند را سندی ننگین می داند و معتقد است که باید با این سند مقابله شود که پیشنهادهائی برای مقابله با این سند دارد.

در واقع اهداف توسعه پایدار در مجموع شامل 17 هدف اصلی و 169 هدف فرعی می شود و مجموعه این اهداف، اهداف توسعه پایدار گفته می شود؛ از اهداف اصلی پایان دادن به فقر، گرسنگی و زندگی سالم و ارتقاء رفاه و آموزش با کیفیت، برابری جنسی، در دسترس بودن آب سالم و فاضلاب، دسترسی به انرژی پاک و مقرونه به صرفه، رشد اقتصادی پایدار و کار شایسته، ارتقای زیر ساخت های تاب آور و صنعتی فراگیر، کاهش نابرابری، جامعه پایدار و تاب آور، الگوی تولید و مصرف پایدار، اقدامات جهت مبارزه با تغییرات علمی، استفاده پایدار از اقیانوس و دریاها، ارتقاء اکوسیستم و جلوگیری از از بین رفتن تنوع زیستی، جامعه پایدار و صلح آمیز، احیای مشارکت جهانی در این سند شامل می شود.

افرادی که در ایران سند 2030 را نقد کردند تمرکز فراوانی بر روی اهداف چهارم و پنجم داشتند و کمتر به هدف سیزده پرداخته بودند؛ در صورتی که اهداف فرعی بسیار مشکل ساز و مهم است و حتی مهم‌تر از اهداف اصلی، اهداف فرعی است که قرار است اهداف توسعه پایدار به آن دست پیدا کند؛ اگر جامعه ما به درستی متوجه اهداف و متن این سند می شدند اجازه اجرای آن را نمی دادند.


تغییرات حقوقی و سیاسی در قوانین ملی کشورها برای اجرای سند 2030

اسلاتر در ابتدا تذکری درباره این سند می دهد که الزام آور نیست اما برای اینکه به اهداف اصلی و فرعی آن دست پیدا کنند لازم است که تغییرات حقوقی و سیاسی در قوانین ملی کشورها اتفاق بیفتد و درباره این سند به عبارات بحث برانگیزی مانند سقط جنین و آموزش جامعه جنسیتی وجود دارد؛ این سند به نام CSE شناخته شده و بسیار مشکل ساز شده است.
 
کلمات بهداشت، باوری جنسی، حقوق جنسی و گرایش های جنسی که عینا در سند 2030 نیست و گفته می شود که در طی این سند کشورهای توسعه یافته بسیار تلاش کرده اند که این کلمات عینا گنجانده شود اما کشورهای در حال توسعه مقاومت می کردند.


نهاد خانواده یا شناسائی نقش خانواده در توسعه کاملا نادیده گرفته شده است

در عین حال کشورهای در حال توسعه بدون اینکه از اجرا ناراحت باشند قبول کردند که این کلمات نباشد و عبارات و اصطلاحات مبهم و انعطاف پذیر و اشاره های پنهان را در این سند جایگزین کردند که همان مفاهیم اصل سند را کاملا گسترش دهد و مقرراتی که خواستار حفاظت از خانواده باشد در این سند وجود ندارد؛ در این سند نهاد خانواده یا شناسائی نقش خانواده در توسعه کاملا نادیده گرفته شده است و از طرفی در این سند حقوق و نقش والدین در تربیت فرزندان نادیده گرفته شده است.

عدم وجود مقراراتی که احترام به عقاید و ارزش های فرهنگی را شامل شود از جمله ایرادات وارد بر این سند است؛ در عین حال دستور کار 2030 به سادگی می تواند در گسترش CSE یا همان آموزش جامعه جنسیتی به شکل خطرناکی به کار رود که ذهنیت کودکان را به سمت مسائل جنسیتی خواهد برد و نگاه های افراطی جنسی و جنسیتی را در آنان تقویت خواهد کرد.

پخت و پز سازمان ملل متحد درباره آموزش جامعه جنسیتی است و قرار است به ترویج سقط جنین، گرایش های جنسی و ترا جنسی کودکان بپردازد و اصرار به قانونی شدن سقط جنین دارد و ذهنیت کودکان به سمت مسائل جنسی برود.
 
 
«تهدیدهای پنهان 2030» بررسی شد


موارد نگران کننده در سند 2030 از نگاه اسلاتر

برخی از اهداف توسعه پایدار طوری تقسیم می شود که حقوق جنسی چالش برانگیز و حق سقط جنین و حق آموزش جامعه جنسیتی بدون آگاهی و رضایت والدین را شامل می شود و صدها معیار برای اندازه گیری میزان پیشرفت در رسیدن به اهداف کاملا تعریف نشده است و نشان داده نمی شود با چه معیاری می خواهند به این اهداف برسند که این موضوع یکی از مهم‌ترین مشکلات سند 2030 است.

برخی از شاخص های بیان شده در دفتر سازمان ملل متحد جهت سنجش میزان دسترسی به اهداف SGD است و معیارها را بدون اینکه مشخص کند به سند خود باز می گردد و معیارهای نگرش کودکان به موضوع جنسی را می خواهد با سند CSE بسنجد که آیا کودکان به موضوعات جنسی وارد شده اند یا نه؟ دسترسی به خدمات سقط جنین و خدمات بهداشت باروری برای کودکان بدون رضایت والدین، اجرای آموزش جامعه جنسیتی بحث برانگیز یا برنامه های حقوق بشر است که در این سند گنجانده شده است.


منشور ملل متحد ماده 7 ـ 2 را نقض می کنند

اقدامات گسترده خارج از حدود وظایف کارشناسان سازمان ملل و دفاتر وابسته به سازمان ملل و یا دفاتر معاهده ای در ترویج حقوق جنسی چالش برانگیز و حق سقط جنین که این کارشناسان خارج از وظایف خود عمل می کنند و منشور ملل متحد ماده 7 ـ 2 را نقض می کنند که سازمان ملل متحد برای دخالت در اموری که اساسا مربوط به امور داخلی هر کشور است، مجاز نیست و عملا آنها این را نقض می کنند و از آنجا که کشورهای توسعه یافته حامی آنها هستند کسی نمی توان ایرادی داشته باشد.

وجود عبارات«فراوانی» در دستور کار نهائی سند 2030 است که معمولا برای ترویج حقوق مردان و زنان همجنس‌باز و تراجنسی ها مورد استفاده قرار می گیرد و ساده لوحانه است که فکر کنیم که آمریکا و اتحادیه اروپا از روی غرض و عمد این موارد را در این سند جای نداده باشد.


حمایت بر تنوع جنسیتی‌ها در سند 2030

نخستین مورد درباره LGBT ها، کلمه جنسیتی است که در هدف پنجم آمده است؛ رسیدن به تساوی جنسیتی و توانمندی همه زنان و دختران هدف اصلی و هدف فرعی آن تقویت و اتخاذ سیاست های مطمئن و مناسب و وضع قوانین قابل اجرا جهت ترویج تساوی جنسیتی و توانمند سازی همه زنان و دختران در کلیه سطوح و واژه gender equality (برابری جنسیتی) غالبا به جای سکس به کار می رود.
 
اینجا سکس باید به جای gender آورده شود و این مورد را اثبات می کند که این کلمه غالبا تنوع جنسی را نشان می دهد و سکس به معنای جنس است و بیشتر از 50 نوع جنسیت تعریف شده است به عنوان نمونه جنسیت کسی که دوست دارد با حیوان ازدواج کند و مثلا کسی که دوست دارد با شیء و یا ارواح ازدواج کند و معتقدند که اینها مربوط به نوع جنسیت آنها است.

در اثبات اینکه کلمه gender را می توان به عنوان تنوع جنسیتی نام برد، باید گفت که در دفتر زنان سازمان ملل که مدافع حقوق زنان است در سندی با عنوان نقش سازمان ملل متحد در مبارزه با تبعیض و خشونت علیه افراد بر مبنای یک گرایش جنسی که gender آمده و هویت جنسیتی یک بررسی برنامه محور است، گزارش داده است که برخی از این دفاتر از سال 2003 روی حقوق افراد MBG ها کار می کنند که از آن جمله می توان به گروه های مدافع تساوی جنسیتی مانند انجمن های LGBT اشاره کرد که در کشور تایوان است.

در گزارش مشابهی صندوق سازمان ملل بیان می کند که تمایلات جنسیتی نمی تواند بدون توجه به جنسیت درک شود و این ناشی از تنوع بنیادی تمایلات جنسی است؛ این صندوق جمعیت سازمان ملل کارهای دیگری هم انجام می دهد از طرفی در سندی با عنوان ساخت یک مدرسه با محیط مناسب برای جنسیت که مورد حمایت سازمان بهداشت جهانی است آمده است که در بحث پیرامون جنسیت در ارتباط با موسسات آموزشی به منظور رشد و پرورش همه یادگیرندگان در نظر گرفتن همه جنسیت ها و هویت های جنسیتی اهمیت دارد و ترویج حقوق همه افراد جدا از جنسیت و تمایلات جنسی باعث تقویت این جایگاه می شود.
 
 
«تهدیدهای پنهان 2030» بررسی شد


نبود معیار در 2030 برای اهداف / عبارت فراگیر و فراگیری نقاط کلیدی در گسترش حقوق LGBTها است

اینها هیچ معیاری برای اندازه گیری رسیدن به اهداف ندارند و این موارد را معیارهای خود قلمداد می کنند؛ کلمه gender که در سندها استفاده شده است اشاره به همین موارد است و از طرفی اسلاتر به سخنرانی هیلاری کلینتون در 6 دسامبر 2011 در ژنو سوئیس در بزرگداشت روز جهانی حقوق بشر اشاره می کند که کلینتون ترویج حقوق MGBT ها را در دیگر کشورها از اولویت های سیاست خارجی خود می داند.

سند جدید اقدام برای تساوی جنسیتی بعد از سند 2030 در تایوان اجرائی شد؛ این سند حکم می کند که برنامه آموزشی تساوی جنسیتی باید شامل آموزش جنسی و همجنس بازی زنان و مردان گردد که از جمله سندهائی است که قرار است به آن ارجاع داده شود.
 
تضمین آموزش با کیفیت، برابر، فراگیر و ترویج فرصت های مادام العمر برای همه و ایجاد و بروز رسانی امکانات آموزشی متناسب با کودکان، معلولان و جنسیت ها و فراهم کردن فضای موثر و فراگیر به دور از خشونت برای همه از جمله مفاد آن است؛ عبارت فراگیر و فراگیری نقاط کلیدی در گسترش حقوق LGBT ها است.


اصرار 2030 بر قانونی سازی همجنس بازان

گزارش صندوق جمعیت سازمان ملل درباره فراگیری اجتماعی با توسعه اقتصادی در 39 کشور شامل مواردی است که مرتبط ساختن LGBT و فراگیری آن را شامل می شود؛ از طرفی توسعه اقتصادی که ابعاد کوچک اقتصادی است به دنبال فراگیری حمایت ازLGBT است. صندوق جمعیت سازمان ملل نیز به آن اشاره دارد که همه آن درباره LGBT ها است و قانون به رسمیت شناختن تمایل به همجنس و شاخص حقوق تراجنس و اعتبار آماری بین حقوق LGBT و توسعه را تأکید دارد.

تشکیل گروه‌هایی در یونسیف برای حمایت  از حقوق کودکان مرتبط با گرایش جنسی و هویت جنسی به عنوان برخی از تعهدات فراگیری و برابری اجتماعی است؛ برابری اجتماعی به معنای گرایش جنسی و هویت جنسیتی است و کلمه فراگیر مرتبط با LGBT ها، تراجنس ها، هویت جنسی و انواع گرایش های جنسی است که در این سند به موارد حمایت از این گروه‌ها تأکید فراوان شده است./504/241/ح


ادامه دارد...

 
تهیه و تنظیم: فاطمه ترزفان





انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
22:58 - 1398/05/06
امروزه تهاجم بر اصل حیات اجتماعی اسلام مثل دوران مغول نیست که سر هر کوچه ای می‌آمدند و با شمشیر و زوبین می‌ایستادند و دستور به کفر می دادند؛ بلکه توسط «مدل ها» صورت می‌گیرد. «تهاجم عینی»، به وسیله‌ «تصمیم‌گیری اجتماعی» واقع می‌شود! هر جامعه ای، مسئولینی برای تصمیم‌گیری کلّ جامعه دارد که آن ها درباره کل مقدورات جامعه، «تصمیم گیری» می‌کنند؛ اما «تصمیم سازی»‌ برای تصمیم گیران به وسیله «مدل ها» انجام می‌شود. دنیای مدرن نیز همین ابزار را برای تهاجم به فرهنگ ادیان برگزیده است که «مدل اقتصادی» یکی از شاخه های آن است. البته «مدل»‌ نیز در بالاترین سطح، همان «روش علوم» است؛ لذا به گزاف نیست اگر بگوییم تهاجم اصلی به اسلام از ناحیه علوم پایه صورت می گيرد که رکن اصلی روش علوم و مدل‌سازي در دنيای امروز است.
سید منیر الدین حسینی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۷ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۴۹:۱۳
طلوع افتاب
۰۶:۲۱:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۴:۴۳
غروب آفتاب
۱۹:۴۷:۴۶
اذان مغرب
۲۰:۰۵:۳۵