به گزارش خبرنگار وسائل، به طوری یقین انسانهای اندیشمند و به اصلاح صاحب عقل از تاثیر و جایگاه ویژهای در میان مردم برخوردار هستند؛ انسانهای با فرهنگ و با بصیرت در هر جامعه به عنوان رهبر و راهنمای مسیر شناخته میشوند و هرگاه مسیر ظلمانی میشود، سخن انسان صادق برای مردم و امت از جایگاه ویژهای برخوردار میشود.با پیاده سازی شریعت اسلامی در هر حکومتی میتوان حق حاکمیت کشورها که مورد تاکید اسلام است را حفظ کرد، اما امکان دارد که احکام اسلامی مطابق با زمانی و مکانهای مختلف کمی دستخوش تغییراتی قرار گیرند و با پیشرفت زمان، لزوم بازنگری در احکام دینی ضروری میشود.
مثلا زمانی که «الشافعی» از عراق به مصر سفر کرد در برخی ازاحکام و آرای فقهی خود که در عراق بیان کرده بود، تجدید نظر کرد و خط بطلانی نسبت به دیدگاههای گذشته خود کشید. اگر ما جرات چنین کاری را داشته باشیم میتوانیم دین خود را متناسب با هر زمان و مکانی با خود همراه سازی و به عبارت دیگر دین در هر زمان و مکانی زنده است.
شورای «حل و العقد» در سیستم سیاسی به نویسندگی «دندل جبر» از سوی انتشارات نشر و توزیع «الاکادیمیون» (دانشگاهیان) عمان پایتخت اردن در سال ۲۰۱۵ میلادی چاپ و منتشر شد.
این کتاب ۲۶۳ صحفهای در چهار فصل تنظیم شده که عبارت است از: فصل اول؛ تعریف شورا، فصل دوم؛ حکم شورا، فصل سوم؛ افراد صاحب نفوذ و فصل چهارم: علما و اندیشمندان مسلمانی که شورای را یک معلم و غیر الزامی میدانند، به همراه بیان دیدگاه بعضی از آنان
تعریف شورا، شورای از نظر لغت و اصلاح سیاسی فقهی، اهمت شورا و ظرفیتهای شورا زیر عنوانهای فصل اول است و همچنین ادله قائلین به وجوب حکم شورا از نظر قرآن و سنت قولی و فعلی نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، ادله خلفا و سیره آنان، اجماع و دیدگاه اندیشمندان، فقها و علمای اسلام و ادله قائلین به استحباب زیر عنوانهای فصل دوم است.
تعریف افراد و شروط افراد صاحب نفوذ از زیر عنوانهای فصل سوم محسوب میشود و همچنین نویسنده کتاب در فصل چهارم ادله قائلین به اینکه شورا یک معلم و غیر الزام آور است را از نظر قرآن، سنت قولی و فعلی نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و ادله خلفا و سیره آنان، اجماع و دیدگاه اندیشمندان، فقها و علمای اسلام مورد بحث و بررسی قرار میدهد.
جناب آقای «دندل جبر» در تعریف لغوی و اصلاحی شورا در کتابش مینویسد: الشوری، المشاورة و المشورة مصادر فعل شاور و الشوری در لغت مشتق از فعل شور است و فعل شور و مشتقات آن دارای معانی زیادی است. شورا از نظر اصلاح به معنی آن است که نظر فرد خبره و اهل فن را در رابطه با موضوعی بگیریم تا به حق و حقیقت آن موضوع نزدیک شویم. برخی گفته اند که این تعریف فقط مختص آن است که از اهل فن و خبره در رابطه با مسائل فنی مشورت بگیریم.
وی افزود: مشورت کردن از اهمیت بسیار زیادی در تنظیم امور مختلف و اصلاح و هدایت مردم از نظر موضوعات گوناگون نظیر امنیت و دستیابی به ثبات است. دین مبین اسلام اهمیت بسیاری به مبحث مشورت با دیگران قائل است به طوری که سوره از قرآن کریم به اسم «الشوری» نامگذاری شده است و خداوند متعال در این سوره کریم از صفات مومنین میپردازد و بیان میکندن که حیات آنان بر پایه مشورت است و انسانهای مومن را به مشورت با یکدیگر امر میکند.
این نویسنده بیان داشت: خداوند سبحان در آیه ۳۸ سوره شورا «وَالَّذِینَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَمْرُهُمْ شُورَىٰ بَیْنَهُمْ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنْفِقُونَ؛ و آنان که دعوت پروردگارشان را اجابت کردند و نماز را برپا داشتند و کارشان در میان خودشان بر پایه مشورت است و از آنچه روزی آنان کرده ایم، انفاق میکنند» شورا را در ردیف ایمان و نماز ذکر میکند. خداوند متعال ایمان را اساس دین، نماز را عمود و رکن دین میداند و اگر نماز یک واجب عبادی است و زکات یک واجب اجتماعی، شورا نیز یک واجب سیاسی است.
وی ادامه داد: یکی دیگر از ادله که بر اهمیت مشورت کردن تاکید میکند، فعل و قول نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است. حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم در جنگ بدر با خطاب قرار دادن اصحاب، آنان را به مشورت کردن با مردم سفارش میکردند./600/241/ح