به گزارش خبرنگار پایگاه تخصصی وسائل دکتر عادل پیغامی از اساتید دانشگاهی کشور و معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق (علیه السلام) است که عمر علمی خویش را صرف اقتصاد اسلامی و بویژه اقتصاد مقاومتی نموده تا باعث پیشرفت کشور عزیز ایران شود. از ایشان کتب و مقالات زیادی چاپ شده که همگی تصدیق کنندهی این موضوع میباشد که از جمله آن میتوان به کتب درس گفتارهایی از اقتصاد مقاومتی، پایش اقتصاد مقاومتی، گفتارهای عدالت اجتماعی اشاره نمود. آخرین اثری که از این بزرگوار منتشر گردیده کتاب 144صفحهای الگوی اسلامی مصرف است، که حاصل سلسله جلسات علمی با محوریت شعار سال اصلاح الگوی مصرف میباشد. در واقع این کتاب که در سه فصل تالیف گشته، تلاشی است در جهت تبیین منویات مقام معظم رهبری در باب سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف است.
آقای پیغامی در فصل اول به اهمیت و ضرورت بحث پرداخته اند. جنگ اقتصادی عنوان مبحث اول این فصل است که چند سوال در این مبحث عنوان میگردد، مسئولیت تاریخی در اقتصاد عنوان مبحث بعدی است که در آن وظیفه هر مسلمان بیان شده" هر کس به عنوان یک فرد مسلمان، اگر هیچ جنگی هم در کار نباشد، نیازمند داشتن مجموعه ای از عقاید و یک جهان بینی اقتصادی مبتنی بر اندیشه اسلامی است و در این میان، فرقی ندارد که این فرد، بقال، راننده تاکسی یا استاد دانشگاه باشد".[1] در ادامه وظیفه جوانی که در انقلاب اسلامی رشد میکند، گفته شده است. پس از ارایه این مبحث، گام دوم در عرصه اقتصادی که همان نقش آفرینی و عمل میباشد، موردبررسی قرار گرفته که در آن گفته شده همانطور که جنگ نظامی نیازمند رزمنده است، جنگ اقتصادی نیز رزمندهی ویژهی خویش را میطلبد که رزمندگان آن عبارت از پژوهشگران، محققان و دیگر اعضای جامعه علمی میباشد. در ادامه وظیفه عموم مردم در عرصه جهاد اقتصادی نیز توضیح داده میشود که در این قسمت حتی وظیفه زن خانه دار نیز بیان شده است.
مولف در ادامه به بیان درک نادرست از شاخصهای اقتصادی کشور میپردازد و بیان میکند" تقریبا میتوان گفت هیچ شاخصی نداریم که طبق آن، میزان فقر در کشور ما نسبت به سی سال گذشته کاهش پیدا نکرده باشد؛ حتی در بعضی از این شاخصها به عنوان مثال، در حوزه فقر زدایی، جزء چند کشور اول محسوب میشویم." [2]
آقای پیغامی سپس به واقعیت شاخصهای اقتصادی ایران پرداخته و میگوید" اگر مسئولین کشور دغدغه رفاه مادی این مملکت و این مردم را داشته باشند و ملت فکر کنند که مسئولین دغدغه ای نسبت به معیشت مردم ندارند. این تفکر بدون شک نتیجه بسیار بدی به دنبال خواهد داشت. با این روال، پایگاه مردمی انقلاب اسلامی مخدوش میشود و دشمن به خوبی فرصت پیدا میکند تا از این رهگذر، آتش خود را بریزد." [3]
از مباحث دیگر این فصل مدیریت ذهن و روان در زمینه مسائل اقتصادی، سبک فکری غلط و ضرورت نگاه علمی به مقوله اقتصاد میباشد.
بررسی مفاهیم اصلاح الگوی مصرف عنوان فصل دوم کتاب حاضر که انتشارات بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق چاپ اول ان را در سال 95 و در تیراژ 2000نسخه بر عهده داشته؛ است. شروع این فصل با مطالبه رهبری از مردم درباره اصلاح الگوی مصرف آغاز گردیده و سپس مولف به مفهوم شناسی الگو و مصرف پرداخته است. در ادامه نیز شاخص شدت انرژی با سوال" برای تولید یک واحد تولیدی در کشور به چه میزان انرژی نیازمند است"؟ توضیح داده شده و پس از آن خواننده با توسعه مفهوم مصرف مواجه گشته که در آن چنین میخواند" از آنجا که اقتصاد در کشور ما تا حد زیادی دولتی است و بخش عمده ای از مصرف در بخش دولتی صورت میگیرد، بخش دولتی در سیاست گذاریها از اهمیت بالایی برخوردار است".[4]
در ادامه فصل دوم مولف مباحث دیگری چون اسراف و تبذیر، ضد کارایی و ضد اثر بخشی، احسان جود است یا عدل و مفهوم شناسی اتراف را بیان میکند و در نهایت فصل با مبحث شاخص لقمه حرام به پایان میرسد که در آن چنین میخوانیم" یکی از پایههای اصلی فتنه، لقمه حرام است و بدون شک، یکی از ارکان اصلاح الگوی مصرف، این است که لقمه حرامی وجود نداشته باشد."[5]
خوانندگان کتاب آقای پیغامی در فصل سوم، با بررسی سیاستهای کلی اصلاح مصرف مواجه گشته و از مباحثی چون فرهنگ ساختنی، فرهنگ سازی در رسانه ملی، مفهوم شناسی صرفه جویی و مفهوم سبک زندگی در اندیشه رهبری استفاده میکنند. البته این فصل فقط شامل این موارد نشده و از مباحث مهم این فصل میتوان به خودکفایی اشاره نمود که در ان بیان شده" خودکفایی هنگامی اهمیت بیشتری میابد که اولا ناظر به کالاهای استراتژیک باشد و ثانیا کالایی که بتوان مشابه ان را با همان کیفیت در داخل تولید کرد."[6]
این کتاب که ابتدا در قالب فایلهای صوتی در موسسه فرهنگی سدید منتشر شده و به دلیل استقبال زیاد مردم به کتاب تبدیل گشت در نهایت با بیان کلام آخر مولف به پایان میرسد که در آن مولف چنین بیان کردهاند"رهبری تنها یک نفر است و برای اجرای این موارد نیازمند قوایی از جمله مقننه، مجریه و نیز بدنه علمی کشور است که در این موارد ورود جدی پیدا کنند، شکی نیست که تاریخ از ما سوال خواهد کرد که بخواهید یا نخواهید، رهبری داشته اید که این حرفها را زده است و شما در قبال ان چه کرده اید"؟؟[7]
کتاب«الگوی اسلامی مصرف» که آقای علیرضا تاجه بند ویرایش محتوایی آن را انجام داده اکنون با قیمت 7500 تومان در بازار عرضه میگردد.
پینوشت
[1] کتاب«الگوی اسلامی مصرف»، دکتر عادل پیغامی، ص20
[2] همان، ص25
[3] همان، ص27
[4] همان، ص42
[5] همان، ص46
[6] همان، ص56
[7] همان، ص142
323/601/ع