12 اسفند 1398 : 15:54
امنیت انسانی در فقه امامیه و نظام بین‌المللی حقوق بشر

امنیت انسانی در فقه امامیه و نظام بین‌المللی حقوق بشر

وسائل ـ دیدگاه نظام بین‌المللی حقوق بشر، مادّی‌گرا بوده در حالی که فقه شیعه، در عین مراقب از امنیت دنیوی انسان‌ها، امنیت اُخروی آنان را نیز تأمین می‌کند؛ از این رو، در برخی امور نظیر: آزادی جنسی(امنیت فردی)، آزادی تغییر دین(امنیت سیاسی)، آزادی انتخاب همسر و عدم الزامی بودن حجاب(امنیت اجتماعی)، تجویز ربا و مالکیت خصوصی مطلق(امنیت اقتصادی)، عدم توجه به رزق و روزی حلال(امنیت غذایی) و عدم پرهیز از نجاسات(امنیت بهداشتی) با نظام حقوق بشر مغایرت دارد.
12 اسفند 1398 : 14:43
مقابله با شایعه‌سازان و بازیگران سیاسی، ضرورت بیشتری دارد تا تعطیلی اماکن

مقابله با شایعه‌سازان و بازیگران سیاسی، ضرورت بیشتری دارد تا تعطیلی اماکن

وسائل ـ حجت الاسلام رحمانی با اشاره به وظيفه حاكمیت در اطلاع‌رسانی مناسب و آموزش‌های لازم گفت: سخن از تعطیلی اماکن عمومی، تجاری، تفریحی و غیره نباید در زمره اولین اقدامات قرار گیرد. در شرایط فعلی کشور، مقابله با شایعه‌سازان و بازیگران سیاسی و محتکران اقلام موردنیاز، نسبت به تعطیلی اماکن، از اهمیت و ضرورت بیشتری برخوردار است.
07 اسفند 1398 : 16:56
یادداشت | تبیین فلسفه تشریع فریضة الجهاد
اندیشه مقاومت / ۱

یادداشت | تبیین فلسفه تشریع فریضة الجهاد

وسائل ـ حرکت اصلاحی انبیاء برای اجرای عملی دین در جامعه با موانعی مواجه است که با بررسی آیات می‌توان به جاهلیت در بُعد معرفتی، اقتصادی و سیاسی ـ اجتماعی اشاره کرد لذا فلسفه تشریع فریضه جهاد نیز در همین سه سطح باید تفسیر کرد.
04 اسفند 1398 : 15:23
چرا امر به «معروف»؟
یادداشت اختصاصی؛

چرا امر به «معروف»؟

وسائل ـ حجت الاسلام حائری شیرازی در یادداشتی نوشت: اگر معروف را به «کار خوب شناخته شده» یا به قول آیت الله شهید بهشتی(ره)، «کار همه کس شناس» تعریف کنیم، فرق معنایی این واژه با مفاهیم عام ارزشی اخلاقی همچون فضیلت، خیر، احسان، برّ و عمل صالح و با مفاهیم کلی رفتارهای اجتماعی چون سیره، رسم، آیین، سنت و عادت و همچنین با مفهوم مخالف یعنی منکر، روشن خواهد شد.
29 بهمن 1398 : 18:42
راه‌حل مسئله فلسطین مقاومت و مراجعه به آراء فلسطینیان است
وزیر خارجه در گفت‌وگویی مطرح کرد؛

راه‌حل مسئله فلسطین مقاومت و مراجعه به آراء فلسطینیان است

وسائل ـ دكتر ظريف درباره رفتار فلسطينيان در خصوص طرح معامله قرن كفت: زمانی‌ که فلسطینی‌ها به این باور برسند که پذیرش میانجی‌گری آمریکا مسیری نیست که آن‌ها را به نتیجه برساند، بلکه تنها مسیر را استفاده از توانشان در مقاومت و دموکراسی‌خواهی بدانند. بزرگ‌ترین نقطه‌‌ضعف رژیم‌صهیونیستی این است که فلسطینی‌ها بر روی حقوق خودشان تأکید کنند و حتماً این مسیر با کنارگذاشتن راه‌حل‌های ساختگی و متکی بر دموکراسی نتیجه خواهد داد.
28 بهمن 1398 : 17:18
معرفی مقاله | تبیین مدل مفهومی مقاومت در اندیشه آیت الله سیدعلی خامنه‌ای

معرفی مقاله | تبیین مدل مفهومی مقاومت در اندیشه آیت الله سیدعلی خامنه‌ای

وسائل ـ در اندیشه رهبر معظم انقلاب راهبرد مقاومت باید ملت‌ها و کشورها را به سمت بازدارندگی چند بُعدی هدایت کند و این مهم جز با ایمان به وعده الهی، همبستگی ملی، اتکا به قدرت و توانمندی‌های درونی به دست نمی‌آید. ترس از هزینه‌های مقاومت، یأس و بی‌صبری، مادی‌گرایی و عشرت‌طلبی از جمله آسیب‌هایی مقاومت است.
27 بهمن 1398 : 15:02
معرفی پایان نامه | راهبردها و راهکارهای مهار قدرت در عرصه روابط بین‌الملل با تأکید بر فقه اسلامی

معرفی پایان نامه | راهبردها و راهکارهای مهار قدرت در عرصه روابط بین‌الملل با تأکید بر فقه اسلامی

وسائل ـ مهار قدرت در سه حوزه تقنین، ساختار و رفتار با تفکیک راهبردها از راهکارها قابل بررسی است و در مجموع می توان به اصلاح و ایجاد تغییر در قواعد و مقررات بین المللی، ساختار و رفتار کارگزاران در مهار قدرت اشاره کرد.
24 بهمن 1398 : 14:27
پیامدهای ترک جهاد در نهج‌البلاغه
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تبیین کرد؛

پیامدهای ترک جهاد در نهج‌البلاغه

وسائل ـ دکتر قنبری گفت: همچنانکه حضرت فرمودند، اولین نتیجه جهاد نکردن این است که خوار می‌شوید. شما نگاه کنید الآن برخی کشورهای عربی که جهاد را رها کردند چقدر حقیرانه زندگی می‌کنند. آمریکا هرکاری بخواهد با آنها انجام می‌دهد. این اوج ذلت برای یک مسلمان است.
23 بهمن 1398 : 19:22
طرح معامله قرن ریشه در باور دینی صهیونیسم دارد

طرح معامله قرن ریشه در باور دینی صهیونیسم دارد

وسائل ـ پژوهشگر حوزه فلسطین و صهیونیسم گفت: اندیشه اسلامی مبتنی بر رهایی مردم مظلوم و مستضعف جهان از چنگال ستمگران عالم است. ترویج اندیشه استقلال‌خواهی در مقابل استعمار اجانب، ظلم‌ستیزی، عدالتخواهی، عزت‌طلبی، دوری از فساد و ایجاد تمدنی مبتنی بر ارزش‌های ایمانی و اخلاقی از مفاهیم محوری گفتمان اسلام در سطح اجتماعی است. اما جریان کفر و یا سکولاریسم دقیقاً در مقابل ارزش‌های دینی قرار دارد.
۵