13 خرداد 1399 : 13:19
نسبی گرایی معرفتی دارای تناقض ذاتی است / بررسی تأثیر کرونا بر معرفت
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

نسبی گرایی معرفتی دارای تناقض ذاتی است / بررسی تأثیر کرونا بر معرفت

وسائل ـ دکتر مهدی عباس زاده در کرسی علمی ترویجی بررسی تأثیر کرونا بر معرفت گفت: پذیرش تکثرگرایی معرفتی عملاً به نسبی گرایی معرفتی خواهد انجامید و نسبی گرایی معرفتی، دیدگاهی دارای تناقض ذاتی است.
12 خرداد 1399 : 16:05
مذاق شارع، قواعد کلی و مسائل کلی؛ ارکان سه‌‎گانه فقه نظام‌‎مند
آیت الله سیفی مازندرانی مطرح کرد؛

مذاق شارع، قواعد کلی و مسائل کلی؛ ارکان سه‌‎گانه فقه نظام‌‎مند

وسائل ـ آیت الله سیفی مازندرانی پس از تاکید بر اینکه اهتمام شارع مقدس در درجه اول بر اقامه دین الهی و اجرای حکومت الهی است، اظهار داشت: مذاق شارع، قواعد کلی و مسائل کلی، سه رکنی هستند که فقه را نظام‎‌مند و روح فقه را بر فقه حاکم می‎‌کنند. فقیهی که می خواهد در یک فرع جزئی فتوا دهد باید ملاحظه این عناصر سه‎گانه را بکند.
11 خرداد 1399 : 18:48
ارزیابی رویکردهای جدید الهیاتی درباره بلایای طبیعی و شرور
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تبیین کرد؛

ارزیابی رویکردهای جدید الهیاتی درباره بلایای طبیعی و شرور

وسائل ـ دکتر اخوان نبوی با بیان اینکه یکی از مسائل قدیمی که در چالش با خداباوری قرار دارد، مسئله شر و بلایای طبیعی و قدرت مطلقه خداوند است، گفت: بر اساس الهیات پویشی، خداوند دارای قدرتی برتر است.
11 خرداد 1399 : 17:55
معرفی پایان نامه | تساهل و تسامح در اندیشه امام خمینی (ره)
مکتب امام خمینی / ۱۱

معرفی پایان نامه | تساهل و تسامح در اندیشه امام خمینی (ره)

وسائل ـ «تساهل و تسامح در اندیشه امام خمینی» عنوان پایان نامه کارشناسی ارشد آقای محمدحسن روزبه است که استاد راهنمای آن آقای دکتر حسین سلیمی و استاد مشاور آن آقای دکتر محمدباقر خرمشاد هستند. این پایان نامه در رشته علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی تهیه و از آن دفاع شده است. خلاصه ای از پایان نامه مزبور در پی به نظر خوانندگان گرامی می رسد.
11 خرداد 1399 : 17:48
گفتگو | بررسی اندیشه جدایی دین از سیاست و نقش امام (ره) در احیای پیوند دین و سیاست
مکتب امام خمینی / ۱۰

گفتگو | بررسی اندیشه جدایی دین از سیاست و نقش امام (ره) در احیای پیوند دین و سیاست

وسائل ـ آیت الله سید مجتبی حسینی اظهار داشت: پیوند دین و سیاست اندیشه جدیدی نیست که تنها از سوی امام خمینی (ره) مطرح شده باشد، در تعالیم اسلام، دین و سیاست پیوندی نا گسستنی دارد و مکمّل یکدیگر در پیدایش جامعه ایده‌آلِ الهی هستند، امام به عنوان منادی ارتباط وثیق دین و سیاست و احیاگر بزرگ تفکر دینی با تبیین نظریهٔ ولایت فقیه، و تأسیس حکومت دینی به عنوان تجسم عینی پیوند دین و سیاست از نقشه شوم استعمارگران پرده برداشت، از مسائل مهم و اساسی در حوزهٔ اندیشه سیاسی حضرت امام خمینی (ره) موضوع پیوند دین و سیاست است.
11 خرداد 1399 : 17:38
اندیشه نوسازی تمدن اسلامی از دیدگاه امام خمینی (ره)
مکتب امام خمینی / ۹

اندیشه نوسازی تمدن اسلامی از دیدگاه امام خمینی (ره)

وسائل ـ دکتر زمانی محجوب آورده است: امام خمینی (ره) اثر مستقلی درباره تمدن ندارند، اما در آثار مکتوب، سخنرانی­ ها و پیام­ هایشان، بارها درباره تمدن، تمدن اسلامی و تمدن­ های دیگر اظهار نظر کرده اند. در جلدهای مختلف صحیفه امام(ره)، واژه تمدن 152 و واژه متمدن 25 مرتبه به کار رفته است. در این مقاله سعی بر آن است تا به اندیشه نوسازی تمدن اسلامی از دیدگاه امام خمینی (ره) پرداخته شود.
11 خرداد 1399 : 16:56
معرفی کتاب | اندیشه سیاسی امام خمینی (ره)
مکتب امام خمینی / ۸

معرفی کتاب | اندیشه سیاسی امام خمینی (ره)

وسائل ـ اجتهادات فقهی امام راحل در عرصه سیاست و حکومت، از یکسری مبانی معرفتی و نظری در حوزه‌های مختلف نشات می‌گیرد که از ایشان فقیهی استثنایی ساخته و باعث شکل‌گیری حکومت ولایی منحصر به فرد ایشان در نظر و عمل شده است.
10 خرداد 1399 : 18:33
یادداشت | اصول و اهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در اندیشه امام خمینی(ره)
مکتب امام خمینی / ۷

یادداشت | اصول و اهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در اندیشه امام خمینی(ره)

وسائل ـ نوشتار حاضر درصدد است تا مبانی نظری و نقطه عزیمت امام خمینی(ره) در نگرش به سیاست خارجی را مشخص سازد؛ تا بدین وسیله معیارها و خطوط کلی سیاست خارجی و چارچوب رفتاری لازم به کارگزاران نظام اسلامی ارائه و میزان پایبندی دولت‌ها به اصول انقلاب و نقشه جامع ترسیم شده از سوی امام راحل مشخص شود.
10 خرداد 1399 : 15:42
گفتگو | «مصلحت»، نوآوری امام (ره) در فقه شیعی
مکتب امام خمینی / ۴

گفتگو | «مصلحت»، نوآوری امام (ره) در فقه شیعی

وسائل ـ حجت الاسلام دکتر خسروپناه گفت: اما ملاک و معیار حاکم عنصر مصلحت است البته باز هم بر اساس کتاب و سنت حکم را میدهد، یعنی حکمی که میدهد یا اولی است و یا ثانوی. ولی معیار اینکه کدام حکم اولی یا کدام حکم ثانوی را حاکم بیان و اجرا کند بر اساس معیار مصلحت است. پس دقت کنید مصلحت معیار کشف حکم نیست، بلکه معیار اجرای حکم است و میان کشف حکم و اجرای حکم فرق است.
۴