13 خرداد 1399 : 13:19
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
وسائل ـ دکتر مهدی عباس زاده در کرسی علمی ترویجی بررسی تأثیر کرونا بر معرفت گفت: پذیرش تکثرگرایی معرفتی عملاً به نسبی گرایی معرفتی خواهد انجامید و نسبی گرایی معرفتی، دیدگاهی دارای تناقض ذاتی است.
12 خرداد 1399 : 16:05
آیت الله سیفی مازندرانی مطرح کرد؛
وسائل ـ آیت الله سیفی مازندرانی پس از تاکید بر اینکه اهتمام شارع مقدس در درجه اول بر اقامه دین الهی و اجرای حکومت الهی است، اظهار داشت: مذاق شارع، قواعد کلی و مسائل کلی، سه رکنی هستند که فقه را نظاممند و روح فقه را بر فقه حاکم میکنند. فقیهی که می خواهد در یک فرع جزئی فتوا دهد باید ملاحظه این عناصر سهگانه را بکند.
11 خرداد 1399 : 18:48
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تبیین کرد؛
وسائل ـ دکتر اخوان نبوی با بیان اینکه یکی از مسائل قدیمی که در چالش با خداباوری قرار دارد، مسئله شر و بلایای طبیعی و قدرت مطلقه خداوند است، گفت: بر اساس الهیات پویشی، خداوند دارای قدرتی برتر است.
11 خرداد 1399 : 17:55
مکتب امام خمینی / ۱۱
وسائل ـ «تساهل و تسامح در اندیشه امام خمینی» عنوان پایان نامه کارشناسی ارشد آقای محمدحسن روزبه است که استاد راهنمای آن آقای دکتر حسین سلیمی و استاد مشاور آن آقای دکتر محمدباقر خرمشاد هستند. این پایان نامه در رشته علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی تهیه و از آن دفاع شده است. خلاصه ای از پایان نامه مزبور در پی به نظر خوانندگان گرامی می رسد.
11 خرداد 1399 : 17:48
مکتب امام خمینی / ۱۰
وسائل ـ آیت الله سید مجتبی حسینی اظهار داشت: پیوند دین و سیاست اندیشه جدیدی نیست که تنها از سوی امام خمینی (ره) مطرح شده باشد، در تعالیم اسلام، دین و سیاست پیوندی نا گسستنی دارد و مکمّل یکدیگر در پیدایش جامعه ایدهآلِ الهی هستند، امام به عنوان منادی ارتباط وثیق دین و سیاست و احیاگر بزرگ تفکر دینی با تبیین نظریهٔ ولایت فقیه، و تأسیس حکومت دینی به عنوان تجسم عینی پیوند دین و سیاست از نقشه شوم استعمارگران پرده برداشت، از مسائل مهم و اساسی در حوزهٔ اندیشه سیاسی حضرت امام خمینی (ره) موضوع پیوند دین و سیاست است.
11 خرداد 1399 : 17:38
مکتب امام خمینی / ۹
وسائل ـ دکتر زمانی محجوب آورده است: امام خمینی (ره) اثر مستقلی درباره تمدن ندارند، اما در آثار مکتوب، سخنرانی ها و پیام هایشان، بارها درباره تمدن، تمدن اسلامی و تمدن های دیگر اظهار نظر کرده اند. در جلدهای مختلف صحیفه امام(ره)، واژه تمدن 152 و واژه متمدن 25 مرتبه به کار رفته است. در این مقاله سعی بر آن است تا به اندیشه نوسازی تمدن اسلامی از دیدگاه امام خمینی (ره) پرداخته شود.
11 خرداد 1399 : 16:56
مکتب امام خمینی / ۸
وسائل ـ اجتهادات فقهی امام راحل در عرصه سیاست و حکومت، از یکسری مبانی معرفتی و نظری در حوزههای مختلف نشات میگیرد که از ایشان فقیهی استثنایی ساخته و باعث شکلگیری حکومت ولایی منحصر به فرد ایشان در نظر و عمل شده است.
11 خرداد 1399 : 15:53
درس خارج فقه مهندسی ژنتیک / ۸
وسائل ـ آیت الله رشاد در هفتمین جلسه درس خارج فقه مهندسی ژنتیک و جنگ بیولوژیک به ارائه الگویی برای دستهبندی و طبقهبندی قواعد الفقه پرداخت.
10 خرداد 1399 : 18:33
مکتب امام خمینی / ۷
وسائل ـ نوشتار حاضر درصدد است تا مبانی نظری و نقطه عزیمت امام خمینی(ره) در نگرش به سیاست خارجی را مشخص سازد؛ تا بدین وسیله معیارها و خطوط کلی سیاست خارجی و چارچوب رفتاری لازم به کارگزاران نظام اسلامی ارائه و میزان پایبندی دولتها به اصول انقلاب و نقشه جامع ترسیم شده از سوی امام راحل مشخص شود.
10 خرداد 1399 : 15:42
مکتب امام خمینی / ۴
وسائل ـ حجت الاسلام دکتر خسروپناه گفت: اما ملاک و معیار حاکم عنصر مصلحت است البته باز هم بر اساس کتاب و سنت حکم را میدهد، یعنی حکمی که میدهد یا اولی است و یا ثانوی. ولی معیار اینکه کدام حکم اولی یا کدام حکم ثانوی را حاکم بیان و اجرا کند بر اساس معیار مصلحت است. پس دقت کنید مصلحت معیار کشف حکم نیست، بلکه معیار اجرای حکم است و میان کشف حکم و اجرای حکم فرق است.