17 بهمن 1396 : 13:59
درس خارج ولایت فقیه، آیت الله علم الهدی/ جلسه 81 (96-95)
وسائل- آیت الله علم الهدی به دیدگاه شیخ انصاری پیرامون نظریه ولایت فقیه اشاره کرد و گفت: از مجموع کلمات شیخ انصاری در گستره ابواب فقهی مانند طهارت و زکات و قضاء و شهادت و غیره، که بدست می آید که شیخ قائل به ولایت عامّه برای فقیه است.
14 بهمن 1396 : 16:45
درس خارج ولایت فقیه، آیت الله علم الهدی/ جلسه 80 (96-95)
وسائل- آیت الله علم الهدی در پاسخ به دیدگاه شیخ که گفته اگر روایات دلالت بر عموم ولایت برای فقیه داشته باشند تخصیص اکثر لازم می آید گفت: باید فرق گذاشت بین داشتن حق ولایت و اعمال آن به عبارت دیگر معصوم(علیه السلام) جز در اموال قاصرین تصرّف نمیکند، از باب این نیست که در غیر آن ولایت ندارد، بلکه تصرّف ایشان در غیر آن موارد لازم نیست پس نتیجه این می شود که فقیه در تمام موارد ولایت دارد، ولی صرفاً در مواردی که لازم است تصرّف مینماید.
08 بهمن 1396 : 15:03
درس خارج ولایت فقیه، آیت الله علم الهدی/ جلسه 79 (96-95)
وسائل- آیت الله علم الهدی با اشاره به اینکه هر ولایت استقلالی، ولایت اذنی هم در پی دارد گفت: ادلّهای که دلالت بر ولایت اولی الامر می کنند بر اینکه آن ولی میتواند امر و حکم دهند نیز دلالت دارد که مقتضای آن اذن در تصرّف است به خصوص در امور جامعه و امور عامّه که بدون اذن اآن ولی تصرّف جایز نیست، لذا در تمام شئون سیاسی، مبدأ مشروعیّت اذن ولیّ امر است و دخالت در امور سیاسی نوعی مقامپرستی و خلاف شرع است، مگر آن که با اذن ولیّ فقیه باشد.
04 بهمن 1396 : 18:53
درس خارج ولایت فقیه، آیت الله علم الهدی مطرح کرد/ جلسه 78 (96-95)
وسائل- آیت الله علم الهدی با اشاره کلام شیخ که قائل به ولایت ما سوی الله با تأسیس اصل است، گفت: همان نقدی که به مرحوم مراغی داشتیم اینجا واضحتر است؛ زیرا تأسیس اصل در جایی است که شک وجود داشته باشد درحالی که در مانحن فیه در ولایت برخی از ماسویالله قطع فیالجمله داریم.
01 بهمن 1396 : 18:03
درس خارج ولایت فقیه، آیت الله علم الهدی/ جلسه 77(96-95)
وسائل- آیت الله علم الهدی در تحلیل نظرات مرحوم شیخ انصاری پیرامون ولایت فقیه گفت: شیخ در مکاسب ذیل بحث ولایت فقیه، ولایت را بر دو قسم استقلالی و اذنی می داند که ولایت استقلالی عبارت از ولایت مالک بر مال خویش که در ولایتش مستقلّ است و از جایی اذن نمیگیرد؛ در مقابل آن ولایت اذنی است که ولایت بر اذن دادن است و مقصود ایشان از ولایت فقیه همان ولایت بر اذن دادن است، نه ولایتی که نتیجه اذن گرفتن از دیگران است.
27 دی 1396 : 12:25
درس خارج ولایت فقیه، آیت الله علم الهدی/ جلسه 76(96-95)
وسائل- آیت الله علم الهدی در بررسی نظرات مرحوم شیخ انصاری درباره ولایت فقیه گفت: شیخ انصاری ولایت اذنی را برای فقیه ثابت می داند البته نه در همه موارد تصرف که برای امام معصوم است، امّا این که فقیه همچنان که ولایت بر قضاء دارد، ولایت بر انفس و اموال دارد را میتوان از لابلای مطالب ایشان استنباط نمود.
24 دی 1396 : 12:01
درس خارج ولایت فقیه، آیت الله علم الهدی/ جلسه 75(96-95)
وسائل- آیت الله علم الهدی در بررسی نظرات مرحوم شیخ انصاری درباره ولایت فقیه گفت: معروف است ایشان «کل ما کان للمعصوم فهو للفقیه» را قبول نداشتهاند و پذیرش آن را بسیار دشوار (خرط القتاد) دانستهاند، در حالی که این جمله «دون اثباته خرط القتاد» هرچند که از ایشان است، لیکن مراد ایشان بر یک تحلیل خاصّ درباره ولایت فقیه بوده است.
17 دی 1396 : 18:30
درس خارج ولایت فقیه آیت الله علم الهدی/ جلسه 74(96-95)
وسائل- آیت الله علم الهدی در بررسی نظرات مرحوم مراغی درباره ولایت فقیه گفت: ایشان مطرح میفرمایند که اجماع علماء بر این است که در ولایت فقیه اگر ولی فقیه فاقد یکی از شرایط شد، مثلاً دچار بیهوشی یا ... شد، بعد از بازگشت شرایط، ولایت فقیه (نایب عامّ) برمیگردد، این را در رابطه با نایب خاصّ نداریم و وقتی شرایطش از بین رفت، بعد از برگشت شرایط، باید دوباره نصب شود.
12 دی 1396 : 16:16
درس خارج ولایت فقیه آیت الله علم الهدی/ جلسه 73(96-95)
وسائل ـ آیت الله علم الهدی در بررسی اشکالات مرحوم مراغی درباره ادله روایی ولایت مطلقه فقیه گفت: ایشان برخی از ادله روایی را به عنوان دلالت بر ولایت فقیه قبول میکنند و از بعضی برداشتهای ایشان که طی آنها استدلال به روایات ولایت مطلقه را رد کردهاند میتوان دلالت بر ولایت عامّه را فهمید.
29 آذر 1396 : 19:32
درس خارج ولایت فقیه آیت الله علم الهدی/ جلسه 72(96-95)
وسائل- آیت الله علم الهدی درباره مفهوم مطلق بودن ولایت فقیه گفت: ولایت فقیه در حوزه نفسانیّات و به صورت مطلق العنان نیست و در حوزه استنباط احکام شرعی است، فقیه به عنوان کاشف رضای معصوم ولایت پیدا میکند و در واقع اصل ولایت از آنِ معصوم علیه السلام است؛ در هر جا که فقیه رضای معصوم را کشف کرد، او ولایت دارد و مردم مکلّف به اطاعت هستند.