06 آبان 1396 : 19:56
درس خارج ولایت فقیه آیت الله علم الهدی/ جلسه 61(96-95)
وسائل- آیت الله علم الهدی در خصوص دیدگاه صاحب جواهر درباره ارتداد گفت: اکثر فقهاء معتقدند که اگر کسی با علم و توجّه و نه از روی جهل و بیتوجّهی، منکر ضروری مذهب بشود مرتدّ است، در حالی که مرحوم صاحب جواهر میفرمایند که آن توجّه لازم نیست و اگر کسی با کلام یا عملش ضروری مذهب را انکار کرد حتّی اگر بدون علم و توجّه باشد، مرتد است.
03 آبان 1396 : 20:32
درس خارج ولایت فقیه آیت الله علم الهدی/ جلسه 60(96-95)
وسائل- آیت الله علم الهدی در بررسی دیدگاه مرحوم صاحب جواهر درباره ولایت فقیه گفت: ایشان ولایت فقیه را ضروری مذهب میدانند و از طرفی ایشان و بزرگان دیگر قائلند که انکار ضروری مذهب موجب ارتداد میشود؛ لذا ایشان انکار ولایت فقیه را ارتداد میدانند که در صورت اثبات این قضیه، شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه شعاری ریشهدار و اصولی میشود، زیرا به معنای مرگ بر مرتدّ خواهد بود.
02 آبان 1396 : 17:19
درس خارج ولایت فقیه آیت الله علم الهدی/ جلسه 59(96-95)
وسائل- آیت الله علم الهدی در بررسی دیدگاه مرحوم صاحب جواهر درباره ولایت فقیه گفت: ادّعای ایشان درباره ولایت فقیه منحصر به فرد است و قبل و بعد از ایشان کسی چنین ادّعایی نداشته است، مرحوم صاحب جواهر نسبت به ولایت فقیه ادّعای بداهت میکنند و میفرمایند که ولایت عامّه فقیه بدیهی و قطعی است و نیاز به استدلال ندارد.
29 مهر 1396 : 17:55
درس خارج ولایت فقیه آیت الله علم الهدی/ جلسه 58(96-95)
وسائل- آیت الله علم الهدی در خصوص دیدگاه مرحوم صاحب جواهر درباره اختیارات ولی فقیه گفت: به نظر ایشان، ولی فقیه متولّی هر چیزی است که امام علیه السلام متولّی آن است و اگر عموم(عام بودن ولایت) برای فقیه ثابت نشود، لازم میآید که بسیاری از امور شیعه معطّل بماند، ایشان تصریح میکنند که اصلاً نمیتوان موارد ولایت فقیه را استقصاء نمود و هر جا که امری احتیاج به ولایت کسی دارد، ولایتش برای فقیه ثابت است.
24 مهر 1396 : 16:26
درس خارج ولایت فقیه آیت الله علم الهدی/ جلسه 57(96-95)
وسائل- آیت الله علم الهدی با توجه به دیدگاه مرحوم صاحب جواهر در زمینه پرداخت حقوق شرعیه به حاکم جائر گفت: در صورتیکه سلطان جائر، حقوق شرعی را به زور از مکلّفین بگیرد، نظر مرحوم صاحب جواهر این است که در این شرایط مکلف بریءالذمّه میشود و لازم نیست آن را مجدّداً به امام معصوم علیه السلام یا نائب ایشان بپردازد.
20 مهر 1396 : 17:31
درس خارج ولایت فقیه آیت الله علم الهدی/ جلسه 56(96-95)
وسائل- آیت الله علم الهدی در خصوص نظرات مرحوم صاحب جواهر درباره ولایت فقیه گفت: نظرات مرحوم صاحب جواهر انصافاً نقطه عطفی در نظریه ولایت فقیه است و فقهای معاصر همگی به نوعی از مبانی و نظرات ایشان پیروی کردهاند و حلقه اتّصال فقاهت مرحوم شیخ انصاری تا فقهای متأخّر و از جمله امام خمینی رحمه الله هستند.
04 مهر 1396 : 15:36
درس خارج ولایت فقیه آیت الله علم الهدی/ جلسه 55(96-95)
وسائل- آیت الله علم الهدی با توجه به نظر صاحب جواهر پیرامون روایات سه گانه منع، جواز و ترغیب ورود به دستگاه حاکم جائر گفت: مرحوم صاحب جواهر جمعی را بین روایات نقل میکنند به این صورت که روایات مانعه از ورود در حکومت برای جمعآوری مال است، روایات مجوّزه برای گرهگشایی مردم و تولّی کارهای مباح است همانند جمعآوری خراج، و روایات مرغّبه برای این است که ورود از همان اول به انگیزه نفوذ در حکومت و اسقاط آن باشد.
01 مهر 1396 : 15:56
درس خارج ولایت فقیه آیت الله علم الهدی/ جلسه 54(96-95)
وسائل- آیت الله علم الهدی با توجه به نظر مرحوم صاحب جواهر درباره حاکم جائر گفت: اگر برای فقیه امکان داشته باشد بایستی علیه حاکم جائر قیام کرده و تشکیل حکومت بدهد و اگر امکان نداشت باید با حاکم جائر تعامل کند و تعامل فقیه در عرصه سیاسی این است که بایستی وارد شود و تلاش کند که تا حدّ ممکن در حکومت نفوذ کند تا بتواند حدود الهی را اجرا نماید.
28 شهريور 1396 : 16:30
درس خارج ولایت فقیه آیت الله علم الهدی/ جلسه 53(96-95)
وسائل- آیت الله علم الهدی در بررسی دیدگاه مرحوم صاحب جواهر پیرامون وجوب قیام بر فقیه گفت: صاحب جواهر میگوید: امر به معروف و نهی از منکر، واجب مطلق است و مشروط به هیچ چیز نیست بنابراین فقیه برای انجام آن بایستی مقدّمه آن را تحصیل نماید، مقدّمهاش هم ولایت بالفعل است و برای آن مقدّمه بایستی قیام نماید و تشکیل حکومت بدهد تا ولایت فعلی داشته باشد و امر به معروف و نهی از منکر نماید.
25 شهريور 1396 : 17:18
درس خارج ولایت فقیه آیت الله علم الهدی/ جلسه 52(96-95)
وسائل- آیت الله علم الهدی در بررسی حاکمیّت از نظر مرحوم صاحب جواهر گفت: نکته مهم مرحوم صاحب جواهر این است که چون حاکمیّت معصوم علیه السلام به ولی فقیه منتقل میشود، تحصیل امر به معروف و نهی از منکر برای ایشان واجب است و اگر تحقّق آن به جز با تشکیل حکومت امکان نداشته باشد و فقها قدرت تشکیل حکومت داشته باشند از باب مقدّمه واجب اقدام به تشکیل حکومت نیز واجب است.