vasael.ir

کد خبر: ۹۱۰۹
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۱ - 21 August 2018

آیا کار نیز جزو اموال انسان محسوب می‌شود؟

وسائل ـ عرف، مصادیق اموال را تعیین می‌کند و شرع نیز هر آنچه دارای «منافع مشروع و عقلایی» باشد و عقلا بابتش پول بپردازند را مال محسوب می‌کند، حال باید دید که آیا بر اساس عرف و شرع کار انسان نیز در دایره اموال می‌گنجد؟

به گزارش وسائل، دانستیم که مردم، متقاضی چیزهایی هستند که آنها را برای رفع نیازهای مادی و معنوی خود مفید می‌دانند، پس آنها را خرید و فروش می‌کنند و به اصطلاح «مشتری» آنها هستند. «اموال» در عرف مردم بر این اساس مشخص می‌شوند.

همچنین دانستیم که شرع درباره مال محسوب شدن هر چیزی، به مشتری داشتن اکتفا نکرده و وجود «منافع مشروع و عقلایی» را شرط آن دانسته و بر همین اساس مثلا خرید و فروش سگ‌های زینتی را بر خلاف سگ‌های آموزش دیده برای نگهبانی، شکار، حفاظت از گله، عملیات نجات، پلیسی و امنیتی، حرام دانسته است.

پس در جمع‌بندی ملاک عرف و شرع درباره مالیت، می‌توان گفت «هر آنچه از اشیاء و غیر آن که دارای منافع مشروع، عقلایی و مشتری باشد مال محسوب می‌شود.»

افراد وقتی چیزی را مال خود می‌کنند «یعنی بر اساس فواید مادی و معنوی موجود در هر چیز، آن را می‌خرند و تملک می‌کنند». کارخانه‌داران، صاحبان شرکت‌ها، دولت‌ها و سایر اشخاص اعم از حقوقی و حقیقی، مشتری کار کارگران هستند و برای بهره‌مندی از آن پول پرداخت می‌کنند. از طرفی کارگران نیز از کار خود درآمد کسب می‌کنند و کار مانند هر کالای دیگری دارای فایده برای خریدار و فروشنده است.

جالب اینجاست که مشتریان کار (کارفرمایان) در جذب کارگر، میزان سودمندی و تخصص آنها را مورد توجه قرار می‌دهند و برای بهره‌مندی از کار با کیفیت‌تر در گزینش کارگران خبره و صاحب تخصص با یکدیگر رقابت می‌کنند و برای آنها پول بیشتری نسبت به کارگر معمولی می‌پردازند. اصولا درجه «سودمندی و فایده» و یا «کمیابی» عواملی هستند که ارزش اقتصادی اموال را تحت تأثیر قرار می‌دهند و کار نیز از این قاعده مستثنی نیست.

در شرع نیز منافع عقلایی و مشروع کار  به قدری مورد توجه و مهم است که آن را جزو مقدس‌ترین مفاهیم و در ردیف جهاد در راه خدا قرار داده است.

بنا بر آنچه گفته شد «کار انسان» «مال انسان»  محسوب می‌شود و بر اساس ارزش والایی که در شرع و عرف برای آن وجود دارد شاید بتوان گفت که ارزشمندترین مال انسان، کار اوست./909/241/ح

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۸ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۲:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۴۷
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۶
غروب آفتاب
۲۰:۰۴:۱۹
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۰۶