vasael.ir

کد خبر: ۸۹۲۹
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶ - 18 July 2018

انتخاب مجدد استاد رشاد به ریاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه

در جلسه اخیرشورای عالی انقلاب فرهنگی آیت الله علی‌اکبر رشاد با رأی اعضای شورا مجددا به عنوان رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برای دوره جدید انتخاب شد.

به گزارش وسائل، در جلسه اخیرشورای عالی انقلاب فرهنگی که به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی برگزار شد آیت الله علی‌اکبر رشاد با رأی اعضای شورا مجددا به عنوان رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برای دوره جدید انتخاب شد.

 پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در سال۱۳۷۳ با تلاش‌های آیت‌الله علی‌اکبر رشاد و بر اساس نظر رهبر انقلاب اسلامی تأسیس شده است. استاد رشاد از ابتدای تأسیس تاکنون، ریاست پژوهشگاه را نیز بر عهده داشته‌است.

در این پژوهشگاه چهار پژوهشکده‌ی اصلی و پنج مرکز علمی وابسته در قالب گروه‌های علمی چندگانه در رشته‌های مختلف پژوهشی  فعالیت می‌کنند. محور اصلی فعالیت‌های پژوهشگاه در گروه‌های علمی ساماندهی شده است.

پژوهشکده‌ها وگروه‌های علمی پژوهشگاه عبارت‌اند از:

  • حکمت و دین‌پژوهی: معرفت‌شناسی، فلسفه، کلام، عرفان، منطق فهم دین و تفسیر تخصصی علوم انسانی؛
  • فرهنگ و مطالعات اجتماعی: تاریخ و تمدن، فرهنگ‌پژوهی، مطالعات انقلاب اسلامی، ادبیات اندیشه، و غرب‌شناسی؛
  • نظام‌های اسلامی: اقتصاد، فقه و حقوق، سیاست، اخلاق، و مدیریت اسلامی؛
  • دانشنامه‌نگاری دینی: در راستای تولید دانشنامه‌های مرجع و بین المللی با عناوین: امام علی(ع)، فاطمی(س)، قرآن‌شناسی، و نبوی(ص).

همچنین مراکز علمی وابسته به پژوهشگاه عبارت‌اند از:

  • مرکز پژوهش‌های جوان (با شش گروه علمی: اخلاق، تربیت و روانشناسی، ادب و هنر، بینش و اندیشه، سنت‌های حوزوی و آداب طلبگی، مطالعات فرهنگی و اجتماعی، و نظام‌ها و مطالعات انقلاب اسلامی)؛
  • کانون اندیشه‌ی جوان؛
  • مرکز مطالعات و فعالیت‌های فضای مجازی؛
  • مؤسسه‌ی پیوست‌نگاری فرهنگی افق.
  • مرکز رشد علوم انسانی اسلامی

هم‌اکنون یک قطب علمی با نام «فلسفه‌ی دین» با مجوز رسمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پژوهشگاه فعالیت می‌کند. نیز سه مجله‌ی علمی دارای اعتبار علمی- پژوهشی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با نام‌های «قبسات»، «اقتصاد اسلامی»، و «حقوق اسلامی»،  یک مجله دارای اعتبار علمی- پژوهشی از مرکز مدیریت حوزه علمیه‌ی قم با نام «ذهن»، یک مجله‌ی تخصصی با نام «کتاب نقد»، و دو مجله‌ی فرهنگی با نام «زمانه» و «حاشیه»، در پژوهشگاه و مراکز علمی وابسته تهیه و منتشر می‌شود.

تا کنون بیش از یکصد و سی اثر چاپ‌شده‌ی پژوهشگاه به زبان‌های اصلی دنیا ترجمه شده و تعدادی از آن‌ها در عرصه‌ی بین الملل به صورت مکتوب و الکترونیکی انتشار یافته است.

مجموع اعضای هیات علمی و محققان همکار پژوهشگاه از ابتدای تأسیس تا کنون موفق به کسب حدود یکصد و هشتاد جایزه و تقدیرنامه از جشنواره‌های معتبر کشور برای طرح ها، تحقیقات و مقالات تولیدی خود شده‌اند.

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۷ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۴۹:۱۳
طلوع افتاب
۰۶:۲۱:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۴:۴۳
غروب آفتاب
۱۹:۴۷:۴۶
اذان مغرب
۲۰:۰۵:۳۵