vasael.ir

کد خبر: ۸۸۲۵
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۴ - 01 July 2018

کرسی محدوده دخالت فقه در عرصه نظام‌سازی اجتماعی

وسائل - حجت‌الاسلام محمدرضا پیری از برگزاری پیش‌نشست‌ «محدوده دخالت فقه در عرصه نظام‌سازی اجتماعی (با تکیه بر حوزه مباحات و ما لا نص فیه)» با ارائه حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌رضا پیروزمند و با حضور حجت الاسلام و المسلمین عبدالامیر خطاط به‌ عنوان ناقد نظریه در شعبه مؤسسه فتوح اندیشه در اصفهان در تاریخ 14/4/97 خبر دادند.

به گزارش وسائل، حجت‌الاسلام محمدرضا پیری از برگزاری پیش‌نشست‌ «محدوده دخالت فقه در عرصه نظام‌سازی اجتماعی (با تکیه بر حوزه مباحات و ما لا نص فیه)» با ارائه حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌رضا پیروزمند و با حضور حجت الاسلام و المسلمین عبدالامیر خطاط به‌ عنوان ناقد نظریه در شعبه مؤسسه فتوح اندیشه در اصفهان در تاریخ 14/4/97 خبر دادند.

وی اظهار داشت: این پیش‌نشست که در قالب کرسی ­آزاد‌اندیشی قرار است برگذار گردد، حاصل همکاری مشترک مؤسسه فتوح اندیشه با پژوهشگاه فقه نظام و معاونت پژوهش حوزه علمیه قم است. با توجه به این­که مدیریت محور ساحت­ها و ابعاد فقه نظام کنگره فقیه فقه النظام بر عهده این مؤسسه قرار گرفته است، این کرسی به­‌ عنوان یکی از سلسله پیش­‌نشست­های این کنگره برگزار می‌­گردد.

ایشان درباره ضرورت برگزاری این کرسی چنین خاطرنشان کرد: از مهم­ترین چالش­‌های اندیشه‌­ای فقیهان مسلمان، محدوده دخالت فقه در امور اجتماعی انسان­هاست، برخی از فقیهان بر این باورند که حوزه نظری و مدیریت عملی امور اجتماعی به‌ ­عهده سیره عقلا قرار داده شده است و شارع مقدس در این حوزه ورود اساسی نداشته است، یا اگر چنانچه شارع درصدد ورود در این عرصه‌­ها بوده، کلیاتی از قواعد را بیان نموده که این قواعد فقط سنجه ابعاد خرد درون پارادایمی نظام­‌هاست؛ این دیدگاه را می­‌توان نگاه مسأله ­محور فقه در نظام اجتماعی قلمداد نمود؛ اما برخی دیگر از فقیهان با تکیه بر مبانی معرفت­‌شناسی، هستی‌­شناسی و انسان‌­شناسی خود نسبت به دین بر این باورند که از اساس، تعریف فقه ارائه برنامه عملی برای اداره زندگی انسان­ها از گهواره تا گور است؛ بر اساس این مبنا حوزه نظری و مدیریت عملی امور اجتماعی به ­عهده فقه و فقیهان است، در نتیجه فقه توانایی آن را دارد که برای انسان­ها علاوه بر حوزه فردی، در حوزه نظام اجتماعی هم نظریه ­پردازی نماید و الگوی جدید مدیریت نظام اجتماعی با پارداریم متفاوت از سایر نظام­های اجتماعی مدرن از خود ارائه دهد. این دیدگاه را می­‌توان نگاه نظام­‌ساز فقه معرفی نمود.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌رضا پیروزمند بر این باور است که فقه در حوزه نظام اجتماعی توانایی آن را دارد که در عرصه نظام­‌سازی ورود نماید­ و برنامه عملی از خود ارائه دهد و حجت الاسلام و المسلمین عبدالامیر خطاط نیز ناقد این نظریه است.

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۱ / ۰۳ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۱۸:۵۸
طلوع افتاب
۰۵:۵۹:۱۵
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۴۰
غروب آفتاب
۲۰:۰۷:۱۶
اذان مغرب
۲۰:۲۶:۱۳