vasael.ir

کد خبر: ۷۸۸۲
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۲ - 05 March 2018
سومین کنفرانس بین المللی فقه ، قانون و واقعیت های اجتماعی / شماره 2

تحقّق هویت و فرهنگ اسلامی در گروِ توجه به واقعیت‌های اجتماعی است

وسائل – دکتر پویا ضمن تأکید بر اینکه شناخت واقعیّت‏های اجتماعی به معنای پیروی فقه و قانون از امر اجتماعی نیست، گفت: قانون گذار اسلامی لازم است بر اساس قرآن و سنّت با درک درستی از واقعیّت‏ های اجتماعی، محقّق ساختن هویّت، فرهنگ و اخلاق اسلامی را هدف اصلی خود قرار دهد و از این طریق با سرگرمی ها و شهوات و بی ‏بندوباری هایی که هم اکنون از غرب در کشورهای اسلامی به آن دعوت می‏ شود مبارزه بشود.

به گزارش خبرنگار وسائل، مراسم اختتامیه سومین کنفرانس بین المللی فقه، قانون و واقعیّتهای اجتماعی، پنجشنبه 10 اسفندماه از ساعت 19 تا 21 در مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم السلام) قم برگزار شد.

در این مراسم که برخی از اندیشمندان و نخبگان جهان اسلام از کشورهای مختلف اسلامی حضور داشتند، مجری پس از اعلام برنامههای اختتامیۀ این کنفرانس از دکتر پویا دبیر یکی از پنل‏ های علمی دعوت کرد تا به جمعبندی مقالات ارائه شده در پنل تخصصی اول با موضوع «مبانی توصیفی تحلیلی واقعیّتها اجتماعی و فقه و واقعیّتهای اجتماعی» بپردازد.

 

ضرورت توجه به واقعیّت‏ های اجتماعی در روند تقنین

دکتر پویا در جمع‏ بندی مطالب مطرح شده در این کنفرانس بیان داشت: محورهای پنلی که بنده دبیر علمی آن بودم «مبانی توصیفی تحلیلی واقعیّت‏های اجتماعی و فقه واقعیّت‏های اجتماعی» بود، توجه به این مقوله به عنوان یکی از سرفصلهای مهم کنفرانس از آن جهت اهمّیت دارد که در جهان معاصر و جوامع کنونی تدوین قانون و به طور خاصّ ارائه آن بر فقه، بدون آشنایی با واقعیّت‏ های اجتماعی - به تعبیری یکی از ارائه دهندگان مقالات- توهّم قانون خواهد بود.

به این ترتیب در چنین شرائطی پیامدهای بی ‏توجّهی به وضعیّت اجتماعی و قانونگذاری بدون توجه به واقعیّت‏های اجتماعی، نتیجه‏ ای جز به بیتوجهی به نیازهای واقعی جامعه نخواهد داشت و در نتیجه قانون، قابل اجرا نیست و یا در صورت اجراء نتیجهای برای جامعه در بر نخواهد داشت.

 

تبیین نکات حائز اهمّیت از مجموعه مقالات پنل اول

به همین جهت شش نکته از مجموع مقالاتی که در پنل اول این کنفرانس مطرح شد و بنده دبیری علمی آن پنل را به عهده داشتم، مورد توجه قرار گرفت که به خلاصه آن‏ها اشاره خواهد شد و ضرروت دارد که علاقه‏ مندان به اصل مقالات مراجعه فرمایند. نکات ششگانه عبارتند از:

 

لزوم درک صحیح از واقعیّت‏ های اجتماعی در تقنین

نکته اول؛ همه مقالات این پنل و بلکه همه مقالات این کنفرانس دلالت داشتند که در شرائط کنونی بدون درک درست و جزئی و تطبیق دقیق واقعیت‏های اجتماعی نمی‏توان قانونگذاری مفیدی برای جامعه داشت. چنان‏که استفاده از منبع عظیم فقه نیز برای تدوین قانون از این ضرورت بی‏نیاز نیست.

 

تحقّق هویّت و اخلاق اسلامی با تدوین قانون ناظر به واقعیّت‏ های اجتماعی

نکته دوم؛ شناخت واقعیّت‏ های اجتماعی به معنای پیروی فقه و قانون از امر اجتماعی نیست، بلکه قانونگذار اسلامی لازم است بر اساس قرآن و سنّت با درک درستی از واقعیّت‏های اجتماعی، محقّق ساختن هویّت، فرهنگ و اخلاق اسلامی را هدف اصلی خود قرار دهد و از این طریق با سرگرمیها و شهوات و بی‏بندوباریهایی که هماکنون از غرب در کشورهای اسلامی به آن دعوت می‏شود مبارزه بشود.

 

ظرفیت داشتن فقه برای تدوین قوانین ناظر بر واقعیّت‏های اجتماعی

نکته سوم؛ اگرچه کتاب‏های شناخته شده فقهی ما مستقیماً پاسخ‏گوی نیازهای واقعیت‏ها نیست اما اگرچه حاکمیّت بخشی از قوانین اسلامی مطابق نیازهای جامعه امروزی نیستند ولی فقه اسلامی به خوبی از چنین ظرفیتی برخوردار است. در این راه باید نگاه‏های شخصی و خرده‏نظام‏های غیر منطبق با قانون کنار گذاشته شوند.

 

ضرورت توجه به پارادایم‏ های حاکم بر قوانین اسلامی

نکته چهارم؛ بر اساس دیدگاه قرآن به عنوان یک اسلوب علمی باید توجه شود که مبانی و پارادایم‏های اصلی حاکم بر قانون در جامعه اسلامی مبتنی بر عبودیت خداوند است و آزادی انسان نیز در این چهارچوب معنا پیدا میکند؛ توجه به این پارادایم‏های حاکم بر قانون‏گذاری اسلامی، از آنجا اهمّیت دارد که در غرب پارادایمهای معروفی مثل مدرنیسم و پست مدرنیسم دانش مورد نظر خود را تولید و به جامعه ارائه می‏کنند و در بیشتر رویکردهای از این نوع رابطه بین حقوق و قواعد اصلی در حوزه انسان نادیده انگاشته می‏شود و در اینصورت اعتبار قوانین به خود قوانین برمی‏گردد و لذا در نهایت به قانون اساسی یا قدرت حاکم عودت مییابد ولی صاحب‏نظران ما مثل علامه طباطبائی به هر دو وجه یعنی توجه به نص و آیات قرآن و توجه به واقعیّت‏های اجتماعی توجهّ ویژه داشته‏ اند.

 

تبیین عدم تزاحم قوانین اسلامی با مسائل عرفی و عقلی

نکته پنجم؛ در قانون‏گذاری امروز برای درک دقیق واقعیّت‏های اجتماعی باید به پدیده‏های مهمی مثل امپریالیسم فرهنگی، فضای مجازی و رسانههای نوین، ترویج مُد و مُدگرایی، و مسائلی از این قبیل توجه جدی کرد و به یاد داشت که این‏گونه امور که موجب تحریکات غریزی غیرانسانی و هیجانات مقطعی می‏شود به معنی ردّ بنا و عرف عقلاء در پذیرفتن قواعدی مثل حجاب در جامعه که سالیان متمادی در جهان پذیرفته شده بود، نیست.

 

اهمّیت مقوله حاکمیّت در وضع قوانین ناظر بر واقعیّت‏ های اجتماعی

نکته ششم؛ در فرآیند حاکمیّت قوانین اسلامی لازم است به چند نکته در قبال نظام حکومتی اسلام توجه کرد. یک؛ تلاش در تحکیم و گسترش حاکمیّت دولت اسلامی. دوم؛ توجه به اینکه حاکمیّت برای مردم و یا شهروندان برقرار شده است و نه علیه آن‏ها که این مفهوم دولت دیکتاتور است که در اسلام پذیرفته نیست. سوم؛ دین در این راستا حاکمیّت ستیز نیست بلکه تلاش برای اموری مانند برقرار عدالت به معنی ستیزه‏جویی با حاکمیّت اسلامی نخواهد بود. چهارم؛ تأکید بر وظائف اجتماعی حاکمیّت برای ارتباط بیشتر با مردم ضروری است و این ضرورت موجب می‏شود که مردم خود را در حاکمیّت مشترک بدانند و با حاکمیّت به همکاری خوبی بپردازند. پنجم؛ ضروری است که حاکمیّت اسلامی به بازخواست و مجازات کسانی که در جریان حاکمیّت اسلامی به انجام خلاف دست می‏زند بپردازد، زیرا حاکمیّت اسلامی در صدد تقویت ارزش‏های حاکمیّت دینی است. ششم؛ تأکید بر اداره امور با مشارکت عمومی بر اساس «و أمرهم شوری بینهم» که بسیاری از تناقضات در حاکمیّت در جهان امروز را برطرف می‏کند.

بنده عذرخواهی میکنم از اینکه برخی از نکاتی که مقاله‏دهندگان محترم عرضه کردند را قادر به ارائه نشدم چون هم وقت محدود بود و هم برخی از مسائل مطرح شده در مقالات توسط کمیته ارزیاب حضّار به شدّت مورد انتقاد قرار گرفت و تصوّر بنده این بود که اینگونه مطالب باید در جایگاه خودش مورد بررسی قرار بگیرد.

پس از سخنان دکتر پویا، مجری برنامه از دکتر مفتح، یکی دیگر از دبیران پنلهای علمی این کنفرانس دعوت کرد تا ایشان نیز خلاصهای از مقالات مطرح شده در پنلی که دبیری آن به عهده ایشان بوده را ارائه کنند.

دکتر مفتح پیرو دعوت مجری این جلسه در جایگاه قرار گرفت و عنوان داشت: بنده از کسانیکه دستاندکار این کنفرانس بودند توجه می‏کنم.

پنلی با عنوان «روششناسی فقه پشتیبان قانون در قبال واقعیّت‏های اجتماعی» با دبیری بنده امروز صبح برگزار شد که با 13 مقاله از کشورهای مختلف اسلامی پیگیری شد و پنج نکته مهم از این مقالات دستگیر شده که خدمت دوستان عرضه میدارم.

 

نکات موجود در ارزیابی مقالات پنل دوم

نکته اول؛ آنچه که در مقالات متعدد این پنل مدّ نظر بود، مشکل سازش بین تحوّلات و واقعیّت‏های اجتماعی متحوّل و ثباتی است که در فقه به عنوان یک امر شناخته شده وجود دارد و باید ببینیم راهکار چیست که فقه بتواند با این صفت پاسخ‏گوی قانونگذاری نسبت به واقعیّت‏های اجتماعی باشد.

در رابطه با این مشکل ارائه دهندگان مقالات نگاهی داشتند به نظریاتی مثل نظریه ارکان ثابت و متغیر علامه، نظریه منطقه الفراغ شهید صدر، نظریه نقش زمان و مکان در فقه مرحوم امام خمینی و بعدی هم نظریات جدیدی ارائه دادند مثل قاعده فقهی ثابت و متغیر و نظریه نصوص استراتژیک و نصوص تاکتیکی و اجرای قاعده تولّد موضوع در واقعیّت‏های متغیر اجتماعی.

اینها نظریاتی هستند که می‏توانند فقه را با پروسه تقنین در واقعیّت‏های اجتماعی متناسب کنند.

نکته دوم؛ آسیب شناسی مراکز قانونگذاری در جمهوری اسلامی در سالهای پس از انقلاب نکته دیگری بود که به آن پرداخته شد.

نکته سوم؛ یکی از محورهای مورد بحث در پنل دوم، نسبت بین فقه و قانون بود که در این زمینه نظریات متعددی که از ابتدای انقلاب ارائه شده بود مورد بحث قرار گرفت و ارزیابی شد که این نظریات تا چه حد میتوانند کاربردی باشند و همچنین بحث شد که آیا اصالت با تقنین است یا با فتوا؟ در این رابطه نیز نظریات متعددی مورد بحث قرار گرفت.

نکته چهارم؛ بحث تحول در روش استنباط فقهی یکی دیگر از موضوعات مهم بود و به این نتیجه رسیدیم که باید نقش عقل را در استنباط پررنگ‏تر کنیم و باید به گونهای باشد که شخص فقیه به اعتبار ملاکات عقلی راجع به ادلّه بتواند حل تزاحم کند و اگر یک دلیلی با ملاکات عقلی سازگار نبود آنرا کنار بگذارد. در استنباط ظن شخصی فقیه باید مورد نظر قرار بگیرد و نه ظنّ نوعی.

نکته پنجم؛ نظام تقنینی فقهی معطوف به واقعیّت‏های اجتماعی که برگرفته از نظریه شهید صدر بود در آن نظامات لازمه بیان شد و در یکی از مقالات به آن اشاره شد که یکی از نکات مهم پنل دوم بود.

در انتهای جلساتی که مقالات ارائه شد، سؤالاتی هم مورد بحث قرار گرفت و مطالب به صورت متناسب باز شد و مقولاتی از زاویه موضوع پنل نگریسته شد که امیدوارم که توانسته باشیم که به این جمع‏بندی رسیده باشیم که ما میتوانیم با فقه دارای منابع معتبر، واقعیّت‏های اجتماعی را مدّ نظر قرار دهیم و قواننی را مبتنی بر واقعیّت‏های اجتماعی وضع کنیم.

 

لزوم برنامهریزی کلان در بحث آسیبهای اجتماعی

پس از سخنرانی دکتر مفتّح، مجری این جلسه از دکتر مقدادی دبیر علمی پنل سوم کنفرانس بین المللی فقه، قانون و واقعیّت‏های اجتماعی، خواست تا به ارائه نکات مهم و مطرح شده در پنل سوم بپردازد. دکتر مقدادی پس از این دعوت به روی سن آمد و در تبیین محورهای و مباحث مهمی که در پنل سوم در قالب مقالات ارائه شده بود بیان داشت:

ما در پنل سوم با موضوع «بررسی فقهی – حقوقی آسیبهای فراروی قانون» ده مقاله داشتیم و با این استقبال معلوم میشود که محور آسیب‏های فراروی قانون در این زمینه از دغدغههای مهم اندیشمندان است.

با توجه به موضوعاتی که در این پنل مطرح شد، مهمترین نتیجه این بود که ما باید در بحث آسیبهای اجتماعی در سطح کلان برنامه‌ داشته باشیم و به موضوعات خرد و آسیبهای جرئی اکتفاء نکنیم.

 

جمع‏ بندی مطالب پنل سوم و چهارم در ضمن 15 بند

من در قالب 15 بند از مباحثی که در پنل سوم و چهارم با موضوع «بررسی فقهی – حقوقی آسیبهای فراروی قانون» مطرح شد را آماده کردهام که حضور دوستان ارائه می‏کنم.

  1. مفهوم واقعیت اجتماعی که ناظر به روابط اجتماعی است نیازمند احکام فقهی است و از این رو به فقه اجتماعی نیازمند هستیم. فقه اجتماعی متفاوت با فقه جمعی است و مکلّف آن اجتماع است و از گستره فراوانی برخوردار است که باید مورد توجه قرار گیرد.
  2. فقهاء و مراکز علمی باید به فقه اجتماعی با موضوع واقعیّت‏های اجتماعی توجه داشته باشند، به ویژه اینکه واقعیّت‏های اجتماعی به سرعت در حال تغییراند و مناسبات جدید در این منطقه را به وجود میآورند.
  3. توجه به ظرفیتهای چون احکام ثابت و متغیر و منطقة الفراغ در شریعت اسلامی می‌تواند راه را برای ورود فقه در تقنین هموار کند، از اینرو باید نهادهای تقنینی باید از فقهاء آگاه به زمان و مکان و مسلّط بر اجتهاد پویا بهره‏مند شوند.
  4. واقعیّت‏های اجتماعی و نحوه ورودشان به فقه باید مدّ نظر قرار بگیرد.
  5. استفاده فقه از ساختار حقوقی و سرعت تطبیق فقه با حقوق به گونهای که در تأخیر با افتاء در مسائل حقوقی مواجه نباشد. ضرروت کارآمد سازی فقه در برابر پرسشها جای تردید ندارد و اگر فقه در این حوزهها کارآمد نشود با بنبستهای زیادی مواجه خواهیم بود.
  6. در مواردی که به شناخت درست فقهاء از مسائل فقهی نیازمندیم، مثل فرآیند موضوع‌شناسی باید این روند اجرا شود تا فقه و قانون با یک ادبیات مشترک به تحلیل مسائل و تبیین نظام کامل بپردازند.
  7. از میان عناصر معنایی، فرهنگ به عنوان جامعترین نظام معنایی برای جامعه و ملّت، داده اصلی دین است و لذا فقه در عرصه فرهنگ از مرجعیّت بلامنازع برخوردار است، لیکن باید ظرفیتهای فقه در این حوزه فعّال باشد.
  8. یکی از مواضع قدرت فقه حاضر، توانایی آن و فقدان هرگونه نقص در آن برای برطرف کردن شرائط اضطرار است و این مقولهای است که باید به آن توجه شود.
  9. فقه اسلامی با عنوان جامعترین نظام هنجاری، با بیان ارزشها و بینشها و نگرشها ارتباط مهمی دارد و آنها را هدایت میکند، محدود کرده و گاهی نیز نفی میکند و این توانمندی فقه نیز باید به درستی مدّنظر و مورد استفاده قرار بگیرد.
  10. ظرفیت و کارکردهای فقه در بخش کلان و خُرد باید مدّ نظر قرار گرفته و به فعلیّت در آید؛ فقه به عنوان میراث گرانبها و منبع عظیم فناناپذیر با جامعیّت در عرصههای عبادات و معاملات و سیاسات، روابط چهارگانه انسان با خویش، خدا، همنوعان و طبیعت را به خوبی تنظیم کرده و نظام کامل ارائه میکند که توجه به این احکام، بسیاری از آسیبها را مورد پیشگری قرار میدهد؛ بر این اساس فقه اسلامی میتواند نظامی جامع برای پیشگیری و درمان آسیبهای اجتماعی ارائه نماید.
  11. فقه در شناسایی آسیبهای اجتماعی و تعیین قلمرو آنها و نیز سیاستها و تدابیر لازم برای هر یک از آسیب‏ها میتواند در حوزه قانونگذاری نقشی بیبدیل و مؤثر ایفاء کند.
  12. لزوم ایجاد قانون مشترک میان جوامع اسلامی یک امر مهم است که در این خصوص تقریب مذاهب اسلامی باید مدّ نظر قرار بگیرد .
  13. در حوزه قانونگذاری برای حلّ سریع آسیبهای اجتماعی به رصدخانههای دقیق برای اطلاع از واقعیّت‏های اجتماعی نیازمندیم.
  14. رصد خانهها باید این خصوصیت را داشته باشند  که آمار صحیح و واقعی را به فقهاء ژرفاندیش ارائه کنند.
  15. به عنوان نمونه در امر قانونگذاری برای معضل فقر به عنوان یکی از پر آسیب‏ترین واقعیّت‏های اجتماعی راهکارهای مهمی ارائه شده است. مثلاً حرکت به سمت فقر قابلیّتی به جای فقر درآمدی. و همچین مانند مبارزه با فساد در سطح بالای جامعه. همچنین مانند بسترسازی برای تحقّق ارزش‏ها که با ورود جدّی قانونگذار در گسترش زکات و مصادیق آن قابل تحقّق است.

مراسم اختتامیه این کنفرانس پس از سخنرانیهای دبیران محترم علمی پنلهای چهارگانه، در قالب قرائت بیانیه پایانی و جمعبندی دستآوردهای آن و همچنین رونمایی از چند اثر تألیفی تا ساعت 21 ادامه یافت.

ادامه این نشست را در شماره 3 دنبال کنید

تهیه و تنظیم : محرم آتش افروز

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۲ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۹:۲۹
طلوع افتاب
۰۶:۰۶:۱۹
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۳
غروب آفتاب
۱۹:۵۹:۴۲
اذان مغرب
۲۰:۱۸:۱۳