vasael.ir

کد خبر: ۷۸۲۴
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۶ - 26 February 2018
آیت الله مبلغی تبیین کرد:

مراکز پژوهشی حوزه باید آماده پاسخگویی نسبت به تحولات جدید باشد

وسائل - حوزه علمیه نیازمند یک خانه تکانی جدی پژوهشی جهت پاسخگویی عمیق علمی به تحولات جدید است.

به گزارش سرویس جامعه پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل ، آیت الله احمد مبلغی در جمع برخی محققان و پژوهشگران در قم افزود: مراکز پژوهشی دینی باید از کلی گویی‌های بی‌خاصیت و انتزاع بافی‌های ملالت آور عبور کنند و از پژوهش‌های غیر مسئول و غیر دردمند دوری بجویند.

 وی افزود: حوزه باید هر چه زودتر مطالعات خود را بر انسان چندلایه امروز و جامعه چند بعدی و فرورفته در مسائل انبوه و در هم تنیده معاصر، متمرکز کند.

استاد حوزه علمیه قم همچنین گفت: حوزه علمیه از خاستگاه دین توانمند و فطرت گرای اسلام، به مطالبات و حاجات انسان تطور یافته پاسخ‌های ملموس، شفاف و در خور بدهد.

وی اظهار داشت: نسل‌های جدید به دلیل مواجهه با تحولات سرسام آور ارتباطات، به ادبیاتی متمایز و خلاق، مفاهیمی نو و ایده پرداز، خواسته‌هایی جدید و ساختار ساز و اولویت‌هایی معنا بخش و جهت ساز دست یافته است.

آیت الله مبلغی ادامه داد: مراکز پژوهشی ما در برابر این انسان، باید ضمن پرهیز از تکرار بافی‌های خسته کننده برای آن، ثابت کنند از خاستگاه دین فطری اسلام حرف‌های جدی برای این وضعیت دارند و می‌توانند فرمت‌های یک زندگی استوار و پاک (حیات اقوم و طیبه) را بر اساس دین ارائه کنند.

وی با اشاره به این که باید مواظب بود خروجی پژوهش‌های ما به تقویت جایگاه اجتماعی دین بیانجامد، گفت: کمیت گرایی و زیاده پردازی شاخص یک پژوهش معیوب و ناموفق است.

این عضو مجلس خبرکان رهبری گفت: باید آن دسته از مراکز تحقیقات دینی ما که دست و پای نیروی انسانی خود را با رویکردهای کمیت‌گرا و اتخاذ مسیرهای مبتنی بر آدرس‌های غیر دقیق بسته‌اند، به بازنگری روی آورند و راه‌های برون رفت از این مشکل آسیب زننده به جایگاه اجتماعی دین را هر چه زودتر بررسی نمایند.

وی بیان داشت: این مراکز همچنین باید پژوهش‌های خود را به شدت بر کیفیت گرایی و نیازپردازی متمرکز کنند.

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۱۹:۵۴
طلوع افتاب
۰۵:۵۹:۵۰
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۳۶
غروب آفتاب
۲۰:۰۶:۳۲
اذان مغرب
۲۰:۲۵:۲۷