vasael.ir

کد خبر: ۷۷۶۴
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۳ - 21 February 2018
نشست کنفرانس حکم رانی و سیاست گذاری عمومی / شماره 3

طبقه بندی علوم با نظام ارزشی اسلام سازگاری ندارد

وسائل- دانش سیاست‏گذاری حدود هشت دهه است که در دنیا به صورت فعّال در مجامع علمی دنبال می‏ شود اما کار مهمی که در این زمینه باید صورت بگیرد باید نسبت این دانش با سایر دانش‏ های اسلامی بررسی شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه فقه حکومتی وسائل، نشست تخصّصی سیاست‏گذاری فرهنگی و مبانی اسلامی سیاست‏گذاری تخصّصی، در راستای اولین کنفرانس حکم‎ رانی و سیاستگذاری عمومی، چهارشنبه 25 بهمن‌ماه از ساعت 14 تا 18 در شهر قم در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد؛ در این نشست ابتدا مجری برنامه، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسین‏ نژاد، به معرفی جلسه و سین برنامه این نشست پرداخت و پس از آن دکتر حاجیلوئی به عنوان دبیر جلسه، گزارشی از محتوای جلسات برگزار شده ارائه داد و سپس آیت الله میرباقری، سخنران علمی جلسه با موضوع رابطه تفقه دینی و سیاستگذاری عمومی (با تأکید بر فقه سرپرستی) مطالب خود را ایراد کرد و پس از این سخنرانی، جلسه در قالب پنل تخصصی الگوی تولید دانش سیاستگذاری عمومی با ارائه حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد تقی سبحانی و حجت الاسلام و المسلمین دکتر الویری و دبیری حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسین ‏نژاد ادامه یافت که در ذیل مشروح این پنل تقدیم خوانندگان گرامی میشود.

 

مجری این برنامه حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسین‏ نژاد، در معرفی پنل تخصصی و سخنان ابتدایی آن گفت: ما در قسمت دوم برنامه ‏های امروز، پنل تخصصی با موضوع الگوی تولید دانش سیاست‏گذاری اسلامی را دنبال میکنیم که در این پنل در خدمت اساتید محترم حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد تقی سبحانی و حجت الاسلام و المسلمین دکتر محسن الویری هستیم و از این بزرگواران درخواست دارم که برنامه را شروع کنند.

پس از این سخنان، حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد تقی سبحانی به عنوان سخنران اوّل به ارائه مطالب خود پرداخت و بیان داشت:

 

نسبت دانش سیاست‏گذاری با دانش‏ های اسلامی

ما قرار است در این جلسه از دانش سیاست‏گذاری و نسبت او با دانش‏ها و ارزش‏های اسلامی سخن بگوییم و طبیعی است حضور کسانی مانند بنده در این بحث بیشتر به بعد دوم این ماجرا مربوط است.

دانش سیاست‏گذاری حدود هشت دهه است که در دنیا به صورت فعّال در مجامع علمی دنبال می‏شود و ما باید ببینیم که نسبت این دانش با سایر دانش‏های اسلامی چگونه است.

 

تعریف دانش سیاست‏گذاری عمومی

در قدم اول ما به تعریف این دانش میپردازیم و در ادامه دو مقدمّه خواهیم آورد که از آن دو مقدّمه به نتیجه نهایی خواهیم رسید.

طبیعی است که تعاریف مختلفی برای دانش سیاست‏ گذاری شده است و تعریفی که ما انتخاب کردهایم، مبتنی بر یک کار جمعی است که با چند تن از اساتید حوزه و دانشگاه انجام داده‏ایم و از آن یک مدل کار استراتژی فرهنگی استخراج شده و یک کار سخت و طاقتفرسایی بوده است.

ما در آن پژوهش به تفصیل بحث دانش سیاست‏گذاری و پیادهسازی آن در حوزه فرهنگ پرداختهایم و در تعریف سیاست‏گذاری آوردهایم: دانش سیاست‏ گذاری یک تلاش نظام‏ مند است به منظور تصمیم‏ گیری و انجام فعّالیتهای بنیادی که به شکلگیری ماهیت و چگونگی و چرایی اقدامات می‏پردازد.

بر اساس این تعریف از سیاست‏ گذاری این اصل را مطرح کرده‏ ایم که دانش‏ سیاست‏ گذاری همیشه در قالب یک مدل پایه قابل توضیح است.

دانش سیاست‏ گذاری سه کار را باید انجام دهد؛ اولاً ماهیت اقدامات را در حوزه سیاست‏ گذاری عمومی نشان دهد، ثانیاً چگونگی انجام این اقدامات را روش کند و ثالثاً از چرایی آن‏ها دفاع کند.

 

جایگاه سیاست‏ گذاری در طبقه‏ بندی دانش‏ها

دو مقدمه‏ای که لازم می‏دانم در اینجا خدمت شما عرض کنم این است که دانش سیاست‏گذاری در منظومه دانش‏ های انسانی و اسلامی چه جایگاهی دارد. ما همیشه آسیب ‏شناسی کردهایم که فاقد یک نظام طبقه‏ بندی در دانش هستیم و هنوز داریم بر انگاره ‏های کهن در طبقه‏ بندی دانش می‏اندیشیم و هنوز نمی‏دانیم جایگاه علوم اسلامی با همه تنوّعش کجاست

ما در مقدمه اول می‏خواهیم از یک طبقه‏ بندی دفاع کنم و بر اساس این طبقه‏ بندی، بگوییم که دانش سیاست‏گذاری کدام نقطه از نظام طبقه‏ بندی قرار دارد.

ما تفکیک دانش‏ها و طبقه ‏بندی مرسوم را قبول نداریم و معتقدیم که دانش‏ها باید یک طبقه‏ بندی دیگری داشته باشند و همچنین معتقدیم دانش‏ها در سه لایه دانشی قابل دسته‏ بندی هستند: لایه اول دانش‏های نظری، لایه دوم دانش‏های پایه و لایه سوم دانش‏های کاربردی.

دانش ‏هایی که مبانی و مفاهیم بنیادی و اصول اساسی نگرش و بینش انسانی را تعیین می‌کند در لایه آغازین قرار می ‏گیرند که از دانشهایی مثل روش‏شناسی و معرفت ‏شناسی عمومی آغاز می‏شود و به حوزه فلسفه و الاهیات و فلسفه‏ های مضاف می‏رسد. این دانش‏های نظری زیر دانش‏های پایه قرار می ‏گیرند که با گرایش‏ها و موضوعات مختلف هستند.

دانش‏های پایه را هم توصیف کردیم به دانش‏هایی که به تبیین و توصیف مناسبات و معادلات عینی می‏ پردازند و نسبت‏ها را توصیف می‏ کنند در غالب قواعد و معادلات عینی که دانش‏هایی در حوزه تجربی مثل فیزیک و شیمی شروع می‏شود و به دانشهایی مثل روان‏شناسی و جامعه‏ شناسی و فقه (در بعد قواعد و اصول) بیانجامد.

حوزه سوم که بیشتر به بحث ما مربوط است، دانش‏های کاربردی هستند که با بهره‏ گیری از برون‏داد دانش‏های نظری و دانش‏های پایه با استفاده از مفاهیم و مبانی از یک سو و با استفاده از معادلاتی که ناظر به مناسبات عینی است در دانش‏های پایه از سوی دیگر به ارائه راه‏کارهایی می‏پردازند برای بهبود وضعیت موجود به سمت نقطه مطلوب.

 

ویژگی‏های دانش‏های کاربردی مثل دانش سیاست‏گذاری

ما معتقدیم که دانش‏های کاربردی مثل دانش سیاست‏گذاری چند ویژگی اساسی دارند:

  1. این دانش‏ها چند رشتهای و بینارشتهای هستند و از مجموعه حوزه‏های مختلف بهره می‏ گیرند چون ناظر به موضوعاتی هستند که این موضوعات نسبت‏ها و ارتباطات خیلی مختلفی دارند و معمولاً دانش‏های مهندسی در حوزه فنی و پزشکی و ... حوزه‏ هایی هستند که وقتی بخواهند موضوع را مطالعه کنند، موضوع به دلیل داشتن یک واقعیّت چند ضلعی دارای ابعاد مختلفی است. با این حساب اولین ویژگی دانش‏های کاربردی مثل دانش سیاست‏گذاری عمومی این است که چند رشته‏ای است و میانرشته‌ای است.
  2. این دانش‏ها تجویزی هستند.
  3. این دانش‏ها به صورت پنهان و غیرمستقیم هم مبانی نظری و پایه را درون خودشان دارند (البته نه به صورت آشکار) و هم از معادلات عینی استفاده می ‏کنند و این دانش‏ها موارد مذکور را به صورت پیش‏فرض می‏گیرند و موضوعات عینی را با این پیشفرض تحت بررسی قرار می‏دهند.
  4. این دانش‏ها واقعیّات علمی کاملاً دارای تحوّل و تغییر و دارای شتاب را مورد بررسی قرار می‏دهند و ما در این علوم با موضوعات و معادلات ثابت روبرو نیستیم بلکه با موضوعاتی سروکار داریم که کاملاً سیّال هستند و در محیط دچار تغییر و جابجایی می‏شوند و این دانش‏ها برای بازشناسی وضعیت موجود و پیشبینی آینده و ارائه برنامه باید با یک عینیت‏ های کاملاً جزئی و درگیر مواجه شوند

 

تبیین منشاء اختلافات در حوزه دانش سیاست‏ گذاری

من از اینجا به این نتیجه می‏خواهم برسم که سیاست‏گذاری عمومی یک دانش کاربردی است که بدون آن دانش‏های پایه سرانجامی ندارد و مسلم است که همه مبانی فلسفی و الاهیاتی در حوزه دانش سیاست‏گذاری حضور فعال دارند و اختلاف نظرها در حوزه سیاست‏گذاری نیز عمدتاً به همان اختلافات بازگشت دارد.

 

تبیین ادلّه ایدئولوژیک بودن دانش سیاست‏گذاری

مقدمه دومی که در اینجا لازم می‏دانم به آن بپردازم این است که آیا دانش سیاست‏گذاری اساساً ایدئولوژی پذیر است یا نه؟ و آیا می‏شود از اسلامی بودن دانش سیاست‏گذاری دفاع کرد یا نه؟ من خیلی سریع ادلّه خودم را مطرح می‏کنم که دانش سیاست‏گذاری یک دانش ایدئولوژی محور و ارزشپایه است و اختلاف سیاست‏گذاران در دانش سیاست‏گذاری به حوزه ایدئولوژیک و اصول پایه بازگشت دارد.

دلیلم این است که از یک سو به میزانی که دانش سیاست‏گذاری به ما ارجاعاتی به حوزه فلسفی می‏دهد که این را می‏شود در دانش سیاست‏گذاری نشان داد. ما بر اساس انگاره‏های ذهنی خودمان قضاوت می‏کنیم.

اولین گام در حوزه سیاست‏گذاری شناخت و توصیف مسئله است و اثبات شده است در حوزه سیاست‏گذاری که اینکه ما چه چیزی را مسئله بدانیم یک حرکت ارزش‏پایه است و دقیقاً بر اساس فلسفه و نظام ارزشی ما است.

در حوزه سیاست‏گذاری مثالی می‏زنند که سقط جنین در دو جامعه متفاوت مسئله باشد، امّا در جامعه آمریکا یکی از مسائل جدی این است که چرا باید از سقط جنین ممانعت کنیم و مسئله سیاست‏گذاران این است که راه‏های ممانعت از سقط جنین را هموار کنند ولی در جامعه ایده‏آل ما هم سقط جنین مسئله است و مسئله این است که چرا باید سقط جنین صورت گیرد و باید از آن جلوگیری کنیم.

پس هم به لحاظ مفاهیم و نوع نگرشی که ما در حوزه فلسفه و اخلاق داریم نگاهمان در حوزه علوم کاربردی تغییر می‏کند و هم به لحاظ معادلات ارزش‏پایه به میزانی که ما در حوزه سیاست‏گذاری از معادلاتی استفاده می‏کنیم که ارزش‏پایه است، نوع سیاست‏گذاری ما را جهت‏دار و تابع یک نگرش ایدئولوژیک می‏کند.

در حوزه سیاست‏گذاری، سیاست‏گذار باید بین چند راه‏ حل یکی را انتخاب کند، در جایی باید دست به تحکیم‏سازی برخی از اقدامات بزند و لازم است که اولویتبندی کند، در این اولویت‏ بندی حتماً مبانی ارزش‏پایه دخیل هستند و بنده در مقدمه دوم دفاع خواهم کرد از اینکه دانش سیاست‏گذاری یک دانش ارزش‏ محور و جهت‏دار است.

 

ضرورت ایجاد دانش سیاست‏گذاری اسلامی

با این دو مقدمه من می‏خواهم به این مسئله برسم که چگونه دانشی به نام دانش سیاست‏گذاری ابداع شد؟ دانش سیاست‏گذاری، دو نوع پیش‏فرض اساسی دارد، پیش فرض اول این است که ما با واقعیتی در حوزه جامعه و محیط انسانی مواجه هستیم که کشمکش‏زا است و دائما در حال جابجایی است و عوامل بیرونی و درونی وجود دارند که گاهی اوقات ناشناخته هستند و ما با یک واقعیّت عمومی سروکار داریم با این ویژگی و مفروض دوم ما این است که ما می‏توانیم این فضای مبهم و جریان با نرخ شتاب بالا را تحت مدیریت درآوریم و بر اساس این دو پیش‏فرض در حوزه سیاست‏گذاری، مدل‏هایی ارائه می‏شود که از این مدل‏ها، مدلی ساخته می‏شود که این واقعیت دارای شدّت و شتاب بالا در این مدل شناسایی، کنترل و علّت‏یابی می‏شود و بر اساس یک برنامه عملی در یک مدیریت راهبردی کنترل می‏گردد.

از بین این مدل‏ها ما از مدلی دفاع می‏کنیم که چهار مرحلهای است که از حوزه‏های زیر تشکیل شده است:

  1. مسئله‏ شناسی توصیفی؛
  2. مسئله‏ شناسی تحلیلی؛
  3. طرح‏ ریزی اقدامات؛
  4. مدیریت و راهبری.

در هر کدام از این مراحل دو لایه به صورت نظام ماتریسی مشخص می‏شود که هر مرحله چه گام‏هایی دارد و این گام‏ها از چه فرایندی باید عبور کنند؟ ما یک جدول سه ستون داریم با چهار مرحله که در هر کدام از اینها سه لایه مذکور باید دقیقاً شناسایی شود.

با روشن شدن این جدول به این نتیجه می‏رسیم که دانش‏های بنیادین و دانشهای پایه به چه میزان در سیاست‏گذاری دخالت دارند.

پس از روشن شدن این مسائل در مرحله بعد ما به این مطلب خواهیم پرداخت که چگونه به سمت اسلامی شدن این دانش باید گام برداریم.

 

تهیه  تنظیم : محرم آتش افروز

ادامه این نشست را در شماره 4 دنبال کنید

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۲ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۹:۲۹
طلوع افتاب
۰۶:۰۶:۱۹
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۳
غروب آفتاب
۱۹:۵۹:۴۲
اذان مغرب
۲۰:۱۸:۱۳