vasael.ir

کد خبر: ۷۷۴۱
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۴ - 26 February 2018
نشست تخصصی تمدن اسلامی/ بخش سوم

تمدن رضوی مناسبات بشری زمان را در دست گرفته بود

وسائل- طاهرزاده با اشاره به پایه ریزی تمدن اسلامی در صدر اسلام توسط مبانی دینی، گفت: تمدن رضوی نسبت به تمدن علوی در یک تفصیل بیشتری است و به همین نسبت می‌توان تمدن مهدوی را متصور شد و افق‌های دیدگاه جامعه نسبت به تمدن مهدوی را تبیین کرد و امید تشکیل تمدنی غیر از تمدن غربی را در دل مردم زنده نگاه داشت.

به گزارش خبرنگار سرویس مبانی پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل، استاد اصغر طاهرزاده، محقق برجسته عرفان، حکمت و فلسفه، پنج شنبه گذشته در نشست تخصصی تمدن اسلام، از عصر بعثت تا عصر ظهور با تأکید بر نظریه کتاب تمدن رضوی، با اشاره به نقش ایثار در جامعه برای تشکیل تمدن، گفت: حقیقت در تمدن ظهور می‌کند یعنی در به جمع آمدنی که ایثار را بازخورد می‌دهد باید انتظار ایجاد تمدن را داشت، نمونه ساده آن را در رخداد اربعینی می‌بینید که یک ایثار وسط آمده و این همه عظمت را ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه حقیقت انقلاب با ایثار و فداکاری شکل گرفت، خاطرنشان کرد: مسلم است که گشودگی و ظهور حقیقت در بنیانگذاری نظام مدنی در میان می‌آید، به همان معنایی مردم مدینة‌ النبی در احساس بنیان‌گذاری یک نظام مدنی همه ثروت خود را با مهاجرین نصف کردند و در دل این ایثار، حقیقت را به نمایش درآوردند.

 

تمدن غربی تنها تأمین کننده انرژی است

طاهرزاده تمدن غربی را تنها تأمین کننده انرژی و مسائل مادی زندگی انسان برشمرد و عنوان کرد: تمدن غربی می‌تواند نوعی خاص از تمدن بشری باشد.در این شرایط وظیفه داریم تا تمدن دیگری را برخلاف این سیطره تمدن غربی فرض کنیم، در فضایی که سیطره تمدن غربی بر جهان وجود دارد کتاب تمدن رضوی مدعی است نوع دیگری از تمدن در جهان وجود دارد.

پژوهشگر فلسفه اسلامی با بیان اینکه تمدن غربی تمام معانی زندگی را به روش خود معنا کرده است و ما باید تمدنی را متصور شویم که همه عالم را بیابد و به ظهور درآورد، اظهار کرد: هر موضوعی را که در نظر بگیریم تمدن غربی تعاریف خود را به ما تحمیل می‌کند، باید ببینیم قرار است ما در عرض تمدن غربی باشیم یا به طور کلی ساحت ما متفاوت است و تفکر ما چیزی خلاف تمدن غرب و کاملا متفاوت است، تمدنی که می‌خواهیم بیرون از تمدن غربی بیاوریم به نام تمدن قدسی که به آن تمدن نرم می گوییم بشر را به سمت افق دیگه خواهد برد و کاملا جدای از تمدن غربی خواهد بود.

طاهرزاده با بیان اینکه تمدن نرم رضوی که برخاسته از تعالیم اولیا الهی و ائمه معصومین(ع) است افق انسان را به ورای تمدن غربی خواهد برد، خاطرنشان کرد: با نظر به تمدن نرم رضوی می‌توان چشم انداز تمدن مهدوی را برای بشریت به تصویر کشید، مسأله امید به آینده همه حیات آینده ما است و اگر انسان نتواند در آینده زندگی کند در زمان حال هم توان زندگی نخواهد داشت، موضوع مهدویت نیز به همین صورت است، اگر تلاش کنیم آینده را در زمان حال زندگی کنیم می‌توانیم امیدوارانه به آینده خود در نظام اسلامی در جمهوری اسلامی ایران فکر کنیم.

 

تمدن رضوی مناسبات بشری زمان را در دست گرفته بود

وی ادامه داد: نکته مهمی که کتاب تمدن رضوی به آن اشاره می‌کند این است که با توجه به حضور امام رضا(ع) می‌توان به نحوه‌ای از حضور تمدنی نرم توجه کرد که علیرغم تلاش‌های صاحبان قدرت، مناسبات بشری را در اختیار می‌گیرد، البته عقل تمدن غربی نمی‌تواند حضور نرم تمدنی که با نظر سیره اهل بیت(ع) در جریان است را ببیند و روشنفکران ما نیز دچار همین مشکل هستند.

محقق برجسته عرفان و حکمت، با اشاره به اکنون زدگی و ناامیدی بشر امروزی به آینده، تصریح کرد: تمدن رضوی نسبت به تمدن علوی در یک تفصیل بیشتری است و به همین نسبت می‌توان تمدن مهدوی را متصور شد و افق‌های دیدگاه جامعه نسبت به تمدن مهدوی را تبیین کرد و امید تشکیل تمدنی غیر از تمدن غربی را در دل مردم زنده نگاه داشت.

وی قیام امام حسین(ع) را موجب جداسازی خط فکری ائمه معصومین(ع) از خوارج توصیف کرد و گفت: روح تقابل انقلاب اسلامی با خصم و دشمنان نیز به سبک وهابیت نیست بلکه برخاسته از مایه‌های دینی سیره اهل بیت(ع) است، همانطور که امام رضا(ع) هم در تقابل با دستگاه خلافت زمان به نحوی بود که سبک خلافت عباسیان و امویان را با مدل حکومتی علوی جداسازی کرد. اگر چه زیدیه و اسماعیلیه از این روش و این جداسازی بی‌بهره بودند.

 

خلفا در صدر اسلام ایجاد تمدن نکردند

پژوهشگر فلسفه اسلامی نگاه تمدنی را کلان‌ترین نگاه به دین برشمرد و اظهار کرد: در صدر اسلام هم خلفا ایجاد تمدن نکردند بلکه دین مبین اسلام تمدن را پایه ریزی کرده است، این نکته مهمی است که ما حضور تاریخی مردم مسلمان را در همه برهه‌های تاریخی در نظر داشته باشیم.

طاهرزاده درادامه افزود: نمی‌توان بدون ولایت معصوم(ع) به یک جمع معنا دار رسید، محال است بدون ساحت قدسی یک امام معصوم(ع) تشکیل مدینه داد و به جمعی رسید که هم افزایی و هم فکری و مسیر تکامل را پیش رو دارد. در زمان زندگی امام رضا(ع) ایشان مناظرات بسیاری در زمان خود با گروه‌های بسیاری داشتند که پایه‌های تمدن سازی را شکل داد و باید بسیار مورد توجه قرار بگیرد.120/د

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۷ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۴۹:۱۳
طلوع افتاب
۰۶:۲۱:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۴:۴۳
غروب آفتاب
۱۹:۴۷:۴۶
اذان مغرب
۲۰:۰۵:۳۵