vasael.ir

کد خبر: ۷۵۶۱
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۷ - 29 January 2018
نشست معناشناسی آیات سبک زندگی / شماره 1

بررسی نقش معناشناسی سبک زندگی در تفسیر آیات قرآن

وسائل ـ ایزوتسو یکی از اسلام‏ شناسان ژاپنی که آثار زیادی در رابطه با قرآن و اسلام دارد درتعریف معناشناسی واژگانی می‏ گوید : مطالعه تحقیقی درباره کلمات زبان قرآن به منظور شناخت جهان‏ بینی قرآن را معناشناسی واژگانی می گویند.

به گزارش خبرنگار سرویس جامعه پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل ، اوّلین نشست معناشناسی آیات سبک زندگی، ساعت 9 صبح یکشنبه دهم بهمن‏ ماه 1396 در پژوهشکده علوم و معارف قرآن، واقع در ابتدای خیابان معلم برگزار شد ، در این نشست حجتالاسلام دکتر علی فتحی، حجتالاسلام دکتر محمدمهدی فیروزمهر و حجتالاسلام دکتر عباس کوثری به عنوان کارشناس و حجتالاسلام عیسی‏زاده به عنوان دبیر علمی حضور داشتند.

 

معرفی فعّالیت‏های علمی و پژوهشی پژوهشکده علوم و معارف قرآن

به گزارش خبرنگار سرویس جامعه پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل ، در این نشست حجتالاسلام دکتر علی فتحی، حجتالاسلام دکتر محمدمهدی فیروزمهر و حجتالاسلام دکتر عباس کوثری به عنوان کارشناس و حجتالاسلام عیسی‏زاده به عنوان دبیر علمی حضور داشتند.

 

 حجتالاسلام عیسی‏زاده در ابتدای جلسه ضمن تشکر از حضّار و کارشناسان جلسه به معرّفی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پرداخت و گفت: پژوهشکده فرهنگ و علوم قرآنی یکی از مهمترین مراکز پژوهشی در زمینه تحقیقات قرآنی است و هیئت علمی این پژوهشکده هر یک دارای مدارج علمی بالا در رشتههای مربوط به علوم قرآنی هستند.

در این پژوهشکده، گروه فرهنگنامه‏های قرآنی، در حال تألیف فرهنگ‏نامهای با عنوان «فرهنگنامه سبک زندگی در آموزه‏های قرآن و اهلبیت» است که طرح آن در سال 93 به تصویب رسید و همچنین به عنوان طرح ملّی در وزارت علوم تصویب شده و نزدیک به دو سال است که دوستان در این پژوهشکده مشغول تحقیقات در راستای این طرح هستند

یکی از کارهای لازم در زمینه تألیف این فرهنگ‏نامه، بحث معناشناسی و روش‏شناسی آیات سبک زندگی است که ما سعی داریم با ایجاد این نشست‏ها، مهندسی خاصّی به ساختار این طرح بدهیم.

اکثر رشته‏های پژوهشی مبتنی بر شیوه‏های سنّتی است ولی ما بنا داریم با باز شدن باب معناشناسی، شیوه شبکه‏ای در استخراج مفاهیم قرآنی را به کار بگیریم و از حوزه‏های جدیدی که پیش روی ما باز می‏شود استفاده کنیم. بر همین اساس ما به دنبال اساتیدی بودیم که در این زمینه کار کرده باشند و آثاری داشته باشند، لذا از حجتالاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر علی فتحی که یکی از متخصّصین در حوزه معناشناسی آیات قرآن هستند دعوت کردیم تا از محضر ایشان استفاده کنیم. همچنین در کنار ایشان از محضر حجت‏الاسلام دکتر فیروز مهر و حجت‏الاسلام دکتر کوثری نیز در همین زمینه استفاده خواهیم کرد.

در ادامه حجتالاسلام عیسی‏زاده دبیر جلسه از دکتر فتحی دعوت به عمل آورد که به عنوان کارشناس اوّل در این نشست به ایراد مطالب خود بپردازد. حجتالاسلام نیز پیرو دعوت دبیر جلسه، پشت تریبون قرار گرفت و بیان داشت: قبل از اینکه وارد بحث از معناشناسی آیات سبک زندگی شویم بنده به خاطر اینکه بحث مسیر اصولی‏تری را طیّ کند، عرائضم در این نشست را به سخن پیرامون اصل مبحث معناشناسی و کاربرد آن در دانشنامه نویسی اختصاص می‏دهم.

در این مرکز الحمدلله دانش‏نامههای خوبی نوشته شده است و به نظر می‏رسد که نقش معناشناسی واژگانی در دانش‏نامه نویسی و در فرهنگنامه نویسی در هر موضوعی که باشد، بسیار حائز اهمّیت است. نگاه شبکهای به واژگان قرآن، نگاه جامعی به دست می‏دهد که امروزه در بحث‏های معناشناسی روز رایج است و در زمینه تحقیقات دانشنامه‏ای بسیار کاربرد دارد.

 

معرفی علم معناشناسی

بنده برای اینکه به اصل بحث برسم، یک بحث‏هایی را راجع به معناشناسی به صورت کلّی مطرح می‏کنم. معناشناسی یک علمی است که حداقل سیصد سال سابقه دارد و زیرمجموعه‏ای از بحث‏های علم زبان‏شناسی است که متأسفانه در حوزه علمیه امروز به آن هیچ توجهی نشده است.

برخی از حوزویان فکر می‏کنند که معناشناسی همان پرداختن به مفردات و مباحث الفاظ در اصول است در حالی که وقتی مضاف الیهِ «شناسی» به یک علم اضافه می‏شود این مضاف الیه یک وصف گزاف نیست. وصف «شناسی» به معنای مطالعات علمی در زمینه مضاف است و معناشناسی به معنای مطالعه علمی و تحقیقی معنا است. معناشناسی در کشورهایی مثل آمریکا و آلمان و شوروی سابق یک سابقه طولانی دارد.

 

 

ایزوتسو یکی از اسلام‏شناسان ژاپنی است که آثار زیادی در رابطه با قرآن و اسلام دارد. او در تعریف معناشناسی واژگانی می‏گویند: معناشناسی واژگانی عبارت است از مطالعه تحقیقی درباره کلمات زبان قرآن به منظور شناخت جهان‏بینی قرآن.

این مطالعه می‏تواند در حیطه‏های خُردتر نیز نمود داشته باشد، مثلاً در معناشناسی واژگان سبک زندگی، معناشناسی به این معناست که ما مطالعه‏ ای تحقیقی درباره واژگان سبک زندگی در قرآن داشته باشیم و ببینیم که جهان‏بینی قرآن نسبت به آن معانی چیست.

 

معرفی آثار تألیفی در حیطه معناشناسی

کتاب‏هایی مثل درآمدی بر معناشناسی، نوشتههای پراکنده در معناشناسی و نظریه‏های معناشناسی واژگانی که از تألیفات دکتر صفری هستند منابع خوبی در زمینه معناشناسی به شمار می‏روند.

آقای دکتر قائمی‏نیا نوشتهای دارند به نام استعاره‏های مفهومی که این کتاب نیز در این زمینه کتاب خوبی است.

دکتر مطیع که از پژوهش‏گران دانشگاه امام صادق هستند نیز تألیفاتی در زمینه معناشناسی دارند که در یکی از آنها به معناشناسی واژه زیبایی در قرآن پرداخته‏اند.

 

فایده معناشناسی

عمده فایده معناشناسی به تفسیر موضوعی و رسیدن به یک نظریه در رابطه با یک واژه یا یک مسئله یا بخشی از یک مسئله بازگشت دارد.

نظریهپردازی قرآنی بدون معناشناسی قرآنی امکان ندارد و به همین جهت ایزوتسو ادّعا دارد که من می‏خواهم کاری کنم که قرآن به زبان خود سخن بگوید (کاری که علامه در المیزان انجام داده‏اند) و خود را تفسیر و تحلیل کند و این کار را بر اساس تجزیه و تحلیل زبان‏شناسی ساختارگرا انجام می‏دهم.

 

هم‏نشینی واژگان؛ یکی از مراحل کشف معنا در علم معناشناسی

بنده چند آیه در اینجا میآورم:

  1. وَ مَنْ یَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولئِکَ هُمُ الظَّالِمُون؛
  2. وَ مَنْ یَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ؛
  3. وَ الَّذینَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَکَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَ مَنْ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللَّهُ وَ لَمْ یُصِرُّوا عَلى‏ ما فَعَلُوا وَ هُمْ یَعْلَمُون.

در این چند آیه تعدّی و تجاوز از حدود الهی به معنای ظلم به نفس است و این را می‏توان در سبک زندگی نیز آورد.

معناشناسی قصدش این است که از دل متن، معنا را در آورد و اینکه با چه معیاری این کار را انجام می‏دهد بعداً مفصّلا به آن خواهیم پرداخت، ولی در مثل این آیات، به واسطه محور همنشینی در یک حوزه معنایی، به معنای آن دست یافته‏ایم.

وقتی که هم‏نشینی تکرار می‏شود، نمی‏توان دو واژه‏ هم‏نشین را بی‏ارتباط با یکدیگر دانست. مثلاً اگر دیدیم که دو نفر رفیق گرمابه و گلستان هستند و همیشه با هم هستند به این نتیجه می‏رسیم که قاعدتاً این دو نفر با هم یک ارتباطی اعم از سببی و نسبی و عاطفی و ... دارند.

در واژگان قرآن نیز همچنین است و به همین جهت ایزوتسو قائل است وقتی قرآن را به زبان ژاپنی ترجمه کردم به این نکته رسیدم که واژگان قرآن به همدیگر سیگنال می‏دهند و یک ارتباط شبکه‏ای بین آن‏ها برقرار است و من با یادداشت کردن این ارتباطات به آثار چندی در رابطه با قرآن و معناشناسی آن دست یافتم.

 

معرفی اسلام شناس ژاپنی؛ توشی هیکو ایزوتسو

ایزوتسو در سال 1993 از دنیا رفته. او آثاری دارد از جمله:

  1. خدا و انسان در قرآن؛ قسمتی از این کتاب به وسیله احمد آرام تحت عنوان ارتباط غیرزبانی میان خدا و انسان ترجمه و همراه با جمله شناسی قرآن از مهندس مهدی بازرگان به وسیله انتشارات بعثت در سال ۱۳۵۶ چاپ شده‌است و بسیاری از طلّاب و غیر طلّاب از این کتاب استفاده می‏کنند و الگویی که در این کتاب آمده است بسیار کاربردی و خوب است.
  2. مفهوم ایمان در کلام اسلامی؛ در این کتاب به سراغ یکی از واژگان کانونی در حوزه معارف اسلامی رفته است و از جهت ساختاری کتاب بسیار پرقدرتی است و نمونه کار ایشان در این کتاب در شیعه و سنّی وجود ندارد. ایزوتسو چون معناشناسی را بلد بوده است وقتی که وارد معناشناسی واژه کانونی ایمان می‏شود به خوبی از پس معنا کردن این واژه بر می‏آید.
  3. مفاهیم اخلاقی در قرآن؛ این کتاب به وسیله آقای دکتر فریدون بدره‌ای ترجمه شده و گویا به زودی منتشر می‌شود. مفاهیمی که در این کتاب آمده است در بسیار از مباحث مربوط به سبک زندگی کاربرد دارد.
  4. مقایسه مفاهیم فلسفی تصوف و تاویسم؛
  5. مفهوم و حقیقت وجود.

ایزوتسو راجع به قرآن بر این عقیده است که جهان‏بینی قرآنی، خدا محور است به طوری‏که در هر آیه‏ای خدا قابل مشاهده است و نمی‏توان از مفاهیم هیچ آیه‏ای خدا را سلب کرد. ما نیز باید در سبک زندگی اسلامی این مطلب را لحاظ کنیم و خدا محوری را در همه مفاهیم سبک زندگی به کار گیریم. به عنوان مثال در دانش‏اندوزی به عنوان یک موضوع در سبک زندگی اسلامی باید خدامحوری را لحاظ کنیم.

ایزوتسو میگوید: واژگان کلیدی که در مفاهیم جاهلیّت عربی بودند، وقتی که وارد جهان اسلام شد و در نظام معنایی قرآن قرار گرفت، به سمت و سویی دیگر هدایت شدند و با توسعه یا تضییق در همان مفهوم، یک خروجی اسلامی به دست آمد. جهاد واژهای است که به معنا تلاش است و هنگامی‏که وارد حوزه قرآنی می‏شود یک مفاهیم دیگری نیز به آن ضمیمه می‏شود و یک خروجی اسلامی به دست می‏آید.

در آیه شریفه: «إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ» جهاد در مال و جهاد به نفس مطرح شده است که چنین چیزی در جاهلّیت نبوده بلکه تنها جهاد به بدن و جنگ وجود داشته است، ولی وارد نظام قرآن شده و با توسعه آن به اموال، یک سبک زندگی قرآنی به دست آمده است.

ایزوتسو تحوّلات مذکور را نسبت به یک واژه و مفاهیم مرتبط با آن یک امر خارق العاده می‏پندارد و معتقد است مفاهیم کلیدی دیگری در قرآن باید مورد توجه قرار بگیرند که چند ویژگی دارند:

  1. واژگانی که جهان‏بینی در آن‏ها نهفته است.
  2. واژگانی که معنای واژه‏ای صِرف در آن‏ها منظور نیست، بلکه به عنوان یک کانون معنایی قلمداد می‏شوند و واژگان دیگر در کنار آن معنا می‏گیرند و حوزه معنایی متعدد دارند، مثل ایمان و جهاد و علم و عقل و ...
  3. برخی از واژگان هستند که در سبک زندگی یا عرصه‏های دیگر مورد توجّه هستند ولی عیناً در قرآن نیستند، نسبت به این واژگان باید معادل‏سازی شود و عِدل آن واژه در قرآن مورد توجّه قرار بگیرد مثل زیبایی که خود در قرآن نیست. ما باید برای این واژه در قرآن به دنبال واژه‏ای بگردیم که ارتباط مستقیم با خدا دارد.

پس لازم است در واژهپژوهی‏های قرآنی به سراغ غرر آیات و غرر روایت برویم نه واژگانی که کاربرد چندانی در عرصه پژوهشی ما ندارند و به عنوان واژه‏های با معنای خُرد تلقّی می‏شوند.

 

توصیه به ایجاد یک شبکه و نمودار معناشناسی در پایان مقالات علمی

با توجه به اهمیّت این ساختار بنده توصیه‏ام به افرادی که در حیطه فرهنگ‏نامه نویسی و دانشنامه‏نویسی هستند این است که در پایان هر مدخل، نموداری را طراحی کنند و یک شبکه معنایی برای آن رسم کنند و اگر بشود در همه مدخل‏هایی که نوشته شود یک جدول معناشناسی در اول یا آخر آن بیاید، کار برای مراجعین بسیار سهل‏تر شده و نشان‏دهنده کار علمی در آن مدخل است.

حالا اگر شخص دیگری بیاید و این نمودارهای موجود در مقالات را جمع‏آوری کند و آن را در یک مقاله مجزّا بیاورد، نور علی نور است چون میدان‏های معناشناسی واژگان را در یک دانشنامه یا فرهنگ‏نامه مشخص میکند و این خیلی مهم است.

 

تحلیل معناشناسی واژه ایمان بر اساس الگوی ایزوتسو

من این مقدّمات را عرض کردم و حالا می‏خواهیم یک نمونهای را بر اساس الگوی آقای ایزوتسو بیاوریم، مثلا شما ایمان را ببینید، ایمان با توجه به اینکه خود یک کانون معنایی دارد، یک واژههایی دارد که با او از جهت ایجابی در ارتباط هستند مثل الله، ایمان، شکر، ولایت، هدایت و برخی از واژگان نیز هستند که با ایمان از حیث سلبی در ارتباط‏اند مثل کفر، تکذیب، نفاق، جهل و طغیان که با هم یک شبکه معنایی را در قرآن تشکیل می‏دهند.

بحث‏های دیگری هم در اینجا وجود دارد پیرامون معناشناسی مثل جایگاه معناشناسی، شاخه‏های اصلی معناشناسی و بحث‏های نشانه‏شناسی که ما به علّت ضیق وقت از اینها صرف نظر می‏کنیم و وارد نظریه‏ها می‏شویم و از بین نظریه‏ها یک الگوی کاربردی را ارائه میدهیم که بنده هر مقاله‏ای را با آن الگو راهنمایی کردهام بی استثناء در مجلّات علمی پژوهشی چاپ شده است.

 

معرفی مقاله «دانش‏اندوزی در قرآن» توسّط دکتر فروزان مهر

پس از پایان بیانات حجتالاسلام دکتر علی فتحی که به عنوان کارشناس اول مطالب خود را ارائه دادند، دبیر جلسه از ایشان تشکر کرد و از حجتالاسلام دکتر محمدمهدی فروزانمهر خواست که در جایگاه قرار بگیرند و به تشریح مطالب خود بپردازند. حجتالاسلام فروزانمهر نیز پس از قرار گرفتن در پشت تریبون پس از تشکر از حضّار به گزارش مقاله خود با عنوان «دانش‏اندوزی در قرآن» پرداخت و گفت: معناشناسی به سبکی که امروز توسّط دکتر فتحی مطرح شد در  مقاله «دانش‏اندوزی در قرآن» رعایت نشده و این سبک از معناشناسی در مراحل تدوین آن مدّنظر ما نبوده است.

ما در مراحل تدوین این مقاله در دو مرحله، آیات مربوط به سبک زندگی اسلامی با موضوع خاصّ «دانش‏اندوزی در قرآن» را از قرآن استخراج کردیم:

  1. مرحله اول تحقیق پیرامون آیاتی که از واژگانی در آن‏ها استفاده شده که به طور مستقیم مربوط به دانش و دانایی است. در این خصوص حدود بیست واژه در قرآن وجود دارد که ما در این مرحله به آن پرداخته‏ایم.
  2. مرحله اول تحقیق پیرامون آیاتی که از واژگانی در آن‏ها استفاده شده که به طور غیر مستقیم مربوط به دانش و دانایی است یا الفاظی که در حالت تضادّ با علم قرار دارند.

در مرحله بعد در بین آیات استخراج شده در دو مرحله قبل به سمت آیاتی رفتیم که از آن‏ها می‏توان سبک زندگی را دریافت کرد. مثلاً در بایسته‏ها دانشاندوزی به آیاتی مراجعه کردهایم که هدف و راه‏کارها و راهبردهای دانش‏افزویی را مطرح کرده است.

برای نمونه در آیه شریفه: « فَوَیْلٌ لِلَّذینَ یَکْتُبُونَ الْکِتابَ بِأَیْدیهِمْ ثُمَّ یَقُولُونَ هذا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ لِیَشْتَرُوا بِهِ ثَمَناً قَلیلاً فَوَیْلٌ لَهُمْ مِمَّا کَتَبَتْ أَیْدیهِمْ وَ وَیْلٌ لَهُمْ مِمَّا یَکْسِبُون» از عبارت « لِیَشْتَرُوا بِهِ ثَمَناً قَلیلاً » فهمیده می‏شود که در دانش‏اندوزی به سبک قرآنی نباید مال و ثروت انگیزه‏ای برای دانش‏اندوزی قرار بگیرد و ما به این نتیجه می‏رسیم که یکی از بایسته‏های دانش‏اندوزی اصلاح اندیشه است.

بنده باز تأکید می‏کنم که ما معناشناسی شبکه‏ای را به صورت آگاهانه در این نوشتار لحاظ نکرده‏ایم هر چند زوایایی از آن به صورت ناخودآگاه در مقاله ما وجود دارد و در این زمینه دوست داریم که از نظرات دکتر فتحی در جهت بهبود این نوشته بهره‏مند شویم.

 

معرّفی فرهنگ‏نامه قرآنی تدوین شده در پژوهشکده علوم و معارف

پس از توضیحاتی که دکتر فروزان مهر پیرامون مقاله خود بیان کرد، حجتالاسلام عیسی‏زاده به عنوان دبیر جلسه از ایشان تشکر کرد و گفت: ما در تدوین فرهنگ 33 جلدی قرآن (که در سال 88 تألیف شد و الآن در حال بازنگری است)، کلیه واژههایی که در ارتباط با کلید اصلی هستند را جمع‏آوری کرده‏ایم و سؤال بنده این است که آیا افرادی مثل ایزوتسو و غیر ایشان توانستهاند یک افزایش اطلاعاتی نسبت به ما در تدوین فرهنگ قرآن داشته باشند؟ و آیا چیزی اضافه‏تر از ما توانسته‏اند به مداخل و کلیدها اضافه کنند؟ یا به عبارت بهتر آیا با روش آقای ایزوتسو آیا می‏شود به مداخل و کلیدهای جدیدتری هم رسید؟ بنده با دقّتی که داشتهام و تحقیقی که کرده‏ام کامل‏ترین تحقیق قرآنی در فرهنگ‏نامه صورت گرفته و بعید می‏دانم که بتوان با هیچ روش دیگری به مداخل این فرهنگ‏نامه چیز دیگری اضافه کرد.

وی سپس از حجتالاسلام دکتر عباس کوثری خواست تا به عنوان کارشناس سوم مطالب خود را پیرامون موضوع نشست بیان کنند. پیرو این دعوت، دکتر کوثری پشت تریبون قرار گرفت و ضمن تشکر از کارشناسان و حضّار جلسه، بیان داشت: بنده در باب معناشناسی، پنج نظریه را مطالعه کردهام که یکی از این نظریّات، نظریه ایزوتسو است و در همین راستا با توجّه به اینکه دکتر فتحی در این زمینه کار کرده‏اند چند سؤال از محضر ایشان دارم.

یکی از سؤالات بنده این است که آیا در معناشناسی شبکه‏ای ایزوتسو، مراد از معنا، معنای حقیقی است یا معنای مجازی و استعارات را هم شامل می‏شود؟ ما به دنبال روشی در معناشناسی هستیم که معانی مجازی را به ما ارائه دهد، استعارات را مشخص کند و معنای حقیقی را هم بیان کند.

 

تبیین پنج روش موجود در علم معناشناسی

همان‏طور که عرض کردم پنج روش در اینجا وجود دارد:

  1. روش اول یک تحلیل لغتی هست که ما یک واژه را به اصل برگردانیم تا بتوانیم به معنا برسیم. مشکلی که در این روش وجود دارد این است که ما حتّی اگر به معنای لغوی هم دست پیدا کنیم، ممکن است اصطلاحات قرآنی خلاف این معنا باشند و چطور می‏توان با تحلیل معنای لغوی به معنای قرآنی رسید؟
  2. روش دوم روشی است که مرحوم واعظ زاده خراسانی در کتاب المعجم فی فقه لغة القرآن و سر بلاغته استفاده کرده و در این روش از نصوص لغوی، نصوص تفسیری، سر بلاغت و ارجاع به اصل استفاده کرده است. این روش هم مشکل دارد چون به ما چند نصّ را منتقل میکند که ما در انتخاب بین آن چند نصّ مبنای خاصّی نداریم و ما می‏مانیم و نصوص مختلف که هر یک در صدد بیان یک معنای خاصّ هستند.
  3. روش سوم این است که ما تفاسیر روایی را باز کنیم و هر آنچه در معانی الفاظ آمده است، طبق آن اخذ کنیم. مشکل این روش نیز در این است که ما مجوّزی در اخذ همه روایات نداریم چون ممکن است برخی از روایات از حیث سند ضعیف باشند.
  4. روش چهارم روشی است که مرحوم معرفت ارائه داده‏اند و گفته‏اند: ما بر طبق تفاسیر روایی عمل می‏کنیم، امّا این روایات باید نقد و بررسی شوند و صحاح از این روایت را به عنوان مبنا اخذ کنیم و معانی واژگان را از آنان برداشت کنیم. مشکل این روش هم این است که گزینش روایات صحاح از غیر صحاح یک مسئله و تعارض بین نصّین صحیحین نیز مشکلی دیگر است.
  5. روش پنجم روش ایزوتسو است که به نظر بنده این روش با دو اشکال مواجه است:

الف) برخی از معانی کانونی عظیم هستند مثل عرش و کرسی و سؤال ما این است که این الفاظ چگونه می‏خواهند با روش شبکه‏ای کشف معنا شوند؟

ب) مشکل دیگر این روش این است که در آن به سیاق توجه نشده است.

با توجّه به مطالب فوق آنچه که خودم به آن رسیدهام به عنوان نظریّه، این است که ما باید برای رسیدن به معنای یک واژه در قرآن مراحل زیر را طی کنیم:

  1. بررسی لغوی؛
  2. نصوص تفسیری؛
  3. روایات صحاح؛
  4. توجه به سیاق؛
  5. تفسیر آیات به آیات.

بنده در باب چگونگی گزینش آیات سبک زندگی نیز مطالبی دارم که متأسّفانه به علت ضیق وقت فرصت پرداختن به آن‏ها نیست.

 

تهیه و تنظیم : محرم آتش افروز

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۲ / ۰۳ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۱۸:۰۴
طلوع افتاب
۰۵:۵۸:۴۰
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۴۴
غروب آفتاب
۲۰:۰۷:۵۹
اذان مغرب
۲۰:۲۶:۵۹