به گزارش سرویس مبانی پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل، آیت الله مصباح یزدی در دیدار دبیرعلمی و رئیس دبیرخانه دائمی همایش ملی تمدن نوین اسلامی به تبیین دیدگاه خویش در موضوع تمدن نوین اسلامی پرداخت که در ادامه بخشی از آن تقدیم می گردد.
تعریف تمدن
آیتالله مصباح یزدی تعریف جدیدی از تمدن پیشنهاد کرد و گفت: تمدن مفهومی است که از ویژگیهای کلان زندگی انسانهایی حکایت میکند که نوعی وحدت ارگانیگ و اندامواره برای خود قائل هستند و برای رفع نیازها و دفع خطرها و ارتقای بهرهها و رسیدن به آرمانهای والا تلاشهای برنامهداری انجام میدهند و برای رسیدن به اهدافشان از انواع نعمتها استفاده میکنند و در واقع چتری است که بر همه فعالیتهای اجتماعی سایه میافکند و از نوعی ثبات برخوردار است.
این استاد حوزه با بیان اینکه تمدن یک مساله شخصی نیست، تاکید کرد: دین میتواند شخصی باشد و یک نفر در عالم اعتقاداتی داشته باشد و رفتاری انجام دهد اما تمدن مال زندگی اجتماعی و مدینه است.
وی افزود: تمدن به زمانی تعلق میگیرد که انسانها با هم زندگی میکنند نه زندگیای که کوچ نشینی و بیابان گردی باشد. بنابراین انسانهای اولیه که بیابانگرد یا جنگل نشین بودند را نمیشود در این تعریف آورد.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: وقتی به زندگی انسانها تمدن میگویند که جای ثابتی داشته باشند و زندگی اجتماعی آنها ثبات داشته باشد. این نوع زندگی مبتنی است بر اینکه هر کدام از انسانها نیروی مستقل باشند و نوعی وحدت ارگانیگ و اندامواره بین خودشان قائل باشند.
وی با اشاره به دلیل تاکید بر وحدت ارگانیگ و اندامواره اظهار داشت: اندامها هیچ شباهتی با هم ندارند اما همه اعضا با هم کمک میکنند تا یک انسان رشد کند.
آیتالله مصباح یزدی با بیان اینکه ۴ عامل باعث حرکت اجتماعی میشود، اظهار داشت: عامل اول نیازهایی است که احساس میکنیم و این نیازها به انسان فشار میآورد.
وی دفع خطرها را دومین عامل حرکت اجتماعی دانست و افزود: انسانهایی که در جنگل زندگی میکردند با حیوانات وحشی سروکار داشتند و در برخی موارد افراد بزهکار یا خطرات طبیعی مثل سیل، زلزله و… زندگی انسان را تهدید میکند و هر فردی به تنهایی نمیتواند این خطرات را دفع کند.
به گفته این استاد حوزه، دسته دیگری از خواستهها در انسان شکل میگیرند که جنبه ثانوی دارند، یعنی انسان دوست دارد این طور باشد و اگر این خواستهها نباشد، انسان نابود نمیشود. انسان میخواهد زندگیاش ارتقا یابد و بهرههای بیشتری از زندگیاش ببرد.
آیتالله مصباح یزدی، رسیدن به آرمانها را چهارمین هدف زندگی اجتماعی ذکر کرد و گفت: انسانهای پیشرفته میخواهند آرمانی زندگی کنند. آنهایی که دنبال سعادت اخروی هستند و یا آنهایی که معتقد به خدا و قرآن نیستند در همین زندگی دارای آرمانهایی هستند.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تاکید کرد: این اهداف در صورتی تامین می شود که کار دسته جمعی انجام شود. اگر هر کدام از افراد جامعه برای خودشان کار کنند به این اهداف نمیرسند کما اینکه آرمانهای آنها هم زمینه فکری میخواهد. باید عقل و یا راههای دیگر همچون وحی را به کار گرفت تا آرمانها را انتخاب کرد.
وی تقسیم کار را از الزامات زندگی اجتماعی دانست و افزود: هر گروهی از انسانها باید یک بخشی از این نیازها را عهده دار شوند تا بهتر پیشرفت کنند. اینجاست که تمدن با فرهنگ ارتباط پیدا میکند.
سه مولفه اصلی تمدن
آیتالله مصباح یزدی با بیان اینکه باورها و ارزشها دو شاکله فرهنگ را تشکیل میدهند، تصریح کرد: سه مولفه اصلی را میتوانیم برای تمدن قائل شویم؛ اول زندگی اجتماعی، دوم اعتقاد به نوعی وحدت میان این کثرتها و سوم، در عین وحدت باید کارها را تقسیم کرد.
به گفته وی، هر کسی باید مسئولیت خودش را داشته باشد و اگر قرار باشد همه در کارهای هم ورود کنند تمدن شکل نمیگیرد.
این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه رابطه دین و فرهنگ خیلی به هم نزدیک است، اظهار داشت: از همان جا که فرهنگ با تمدن ارتباط پیدا میکند دین هم با تمدن ارتباط پیدا میکند.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به مراتب وحدت در جامعه و وحدت در اعتقادات دینی اشاره کرد و گفت: همه مسلمانان با فرقههای مختلفی که دارند در یک دین هستند، حتی برخیها دیگران را تکفیر میکنند اما در یک دین هستند ولی وحدت قویتر، وحدت در یک مذهب است و در همین مذهب آنهایی که گرایشهای نزدیکتری دارند وحدت قویتری دارند.
وی ادامه داد: در دوران حکومت پیامبر اسلام(ص) این طور نبود که هیات دولت ۳۰ نفر داشته باشند و هر کدام از وزرا، معاونان و دستگاههای اداری داشته باشند. حکومت اسلامی زیر نظر ۳ نفر (حاکم، قاری و خزانهدار) مدیریت میشد اما همان طور که جوامع گستردهتر و پیچیدهتر شد تشکیلات هم احتیاج به توسعه دارد.
رابطه فرهنگ و تمدن
آیتالله مصباح یزدی گفت: رابطه فرهنگ و تمدن را به این صورت میشود تنظیم کرد که فرهنگ بیشتر به جنبه نرم افزاری میپردازد و تمدن به سخت افزاری. به عبارتی دیگر مسائل فرهنگی بیشتر ذهنی و روحی است اما نمود آنها در جامعه در شکل موسسات عینی تشکیل میشود. این دو با هم توام هستند اما ممکن است فرهنگی در جامعه باشد ولی هنوز به عینیت کامل نرسیده باشد.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تاکید کرد: اول باید فکر اسلامی را توسعه دهیم و نیروی انسانی را تربیت کنیم که این فکر را داشته باشند و بپذیرند و رای بدهند و با آن مخالفت و کارشکنی نکنند و بعد اینها را پیاده کنیم.
وی با بیان اینکه گاهی حتی در تعریف دین اختلاف پیش میآید، تصریح کرد: بعضیها میگویند دیندار کسی است که معتقد به خدا باشد. البته دین بیخدایی و انسان پرستی هم داریم. صرف نظر از تعریف عالم، تعریف معروف در جامعه شناسی این است که کسانی که اعتقاد به خدا دارند دیندار هستند، ولو اینکه به دستورات دین عمل نکند. در مقابل آن تعریف دیگری بیان میشود که دیندار کسی است که رفتارهای دینی از قبیل نماز خواندن و روزه گرفتن و… داشته باشد.
وی تعریف مطلوب دین را نگاه جامع به آن دانست و ادامه داد: این نگاه، دین را یک شجره میبیند که ریشه، تنه، شاخ و برگ و حتی میوه را در بر میگیرد. این دین، اخلاق و اعتقادات و احکام فردی و اجتماعی را شامل میشود و فداکاری و ایثار هم جزو آن است.
آیتالله مصباح یزدی معتقد است: تمدن از اول اعتقاد به وجود خدا شروع میشود؛ یعنی کل فرهنگ برای تمدن، ریشه است.
وی نمودهای عینی را جزو تمدن دانست و تاکید کرد: مدارس، مساجد، دستگاههای اداری، ارتش و همه چیزهایی که برای مدیریت کشور لازم است، عینیتش جزو تمدن است اما اینکه چگونه باید انتخاب شود جزو فرهنگ است. توجه به اینها باعث شود از خیلی اختلافات و مغالطه جلوگیری شود.
عقلانی بودن تمدن
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در پاسخ به این سئوال که تمدن را چگونه میشود، عقلانی دانست؟ اظهار داشت: یکی از مولفههای تمدن تلاش برای رفع نیازها، دفع خطرها، ارتقای بهرهها و تحقق آرمانهاست.
وی با بیان اینکه همه اینها احتیاج به نوعی شناخت دارد، تصریح کرد: اگر این شناختها بر اساس منطق عقلانی صحیح بود، آنچه بر اینها مترتب بود عقلانی میشود اما اگر بر اساس خرافات و اوهام و اساطیر مبتنی بود عقلانی نیست.
آیتالله مصباح یزدی گفت: ما خیال میکنیم وقتی در کشور ۸۰ میلیونی زندگی میکنیم کسی وجود ندارد که زندگیاش خرافی باشد ولی غافل هستیم که کشورهایی هستند که زندگی صدها میلیون نفر آن مبتنی بر خرافات است.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به سفری که به هندوستان داشته است، اظهار کرد: در یکی از شهرهای هندوستان همراه یکی از طلبههای هندی قدم میزدیم، که هوا ابری شد و باران گرفت. یکی از هندوها سرش را بالا کرد و چیزهای تندی گفت. به طلبه هندی گفتم آن مرد چی میگفت. میگفت که به خدای باران فحش میدهد که وقتی احتیاج به باران داشتند باران نفرستاد ولی وقتی محصولات را درو کردند باران فرستاد و محصولات خراب میشود.
وی با بیان اینکه تمدن مبتنی بر این افکار نمیتواند عقلانی باشد، تصریح کرد: این مملکت ۱٫۵ میلیارد جمعیت دارد که اکثریت آنها جزو نجسها هستند و طبقات ممتاز جامعه با آنها هم غذا نمیشوند و اینها حق ندارند تحصیلات و پستهای عالی در کشور داشته باشند. چنین تمدنی نمیتواند تمدن عقلانی باشد.
به گفته این استاد حوزه علمیه، تمدن وقتی عقلانی است که مبانی فکری که زیرساخت و ریشههای آن را تشکیل میدهد مورد تائید عقل باشد، اما اگر چیزهایی بود که دلیل عقلانی ندارد و خیالات و اوهام است، تمدن عقلانی نیست.
نقش دین در عقلانیت تمدن
وی با اشاره به یافتههایی که ما برای دین قائل هستیم، تاکید کرد: حقایقی که عقل توان درکش را ندارد، دین از راه وحی برای ما مشخص میکند. اینها موافق عقل است و ارزش اجتماعی آن از دادههای عقلانی ما بهتر است چون وحی اشتباه ندارد.
آیتالله مصباح یزدی افزود: دین میتواند بالاترین نقش را در عقلانیت یک تمدن ایفا کند؛ البته اگر دین، صحیح باشد.
وی اصلاح مبانی فکری را قدم اول رسیدن به تمدن اسلامی دانست و تاکید کرد: برای تمدن صحیح اسلامی اول فرهنگ صحیح اسلامی، بعد اعتقادات صحیح و سپس سایر علومی که میتواند در رسیدن به اهداف کمک کند، نیاز است.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) فرهنگ را عنصر اصلی انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: با توجه به ۴ مولفهای که در زندگی اجتماعی گفته شد، جهت حرکت علمی و آموزشی و فرهنگی کشور مشخص میشود. از یک طرف باید نیازهای فیزیولوژیکی مردم تامین شود و از سوی دیگر خطرها دفع شود.
آیتالله مصباح یزدی با بیان اینکه اگر کشوری نتواند از خودش دفاع کند حذف میشود، تصریح کرد: به همین دلیل است که مقام معظم رهبری بر تقویت بنیه دفاعی تاکید دارند.
وی اضافه کرد: چیزهایی که خوابش را نمیدیدیم در انقلاب اسلامی به وقوع پیوست. همین که جرات میکنند که بگویند اگر زیر برجام بزنند ما آمادگی داریم آنها را غافلگیر کنیم، یک مرحله مهم است.
این استاد حوزه علمیه به دستاوردهای پزشکی اشاره کرد و گفت: روزگاری بود که پزشکان ما جرات نداشتند یک عمل جراحی را در کشور انجام بدهند و چند تا از مراجع برای عمل چشم به اروپا رفتند. الان از کشورهای دیگر برای معالجه به ایران میآیند.
وی گفت: پیشرفتهایی در انقلاب اسلامی داریم که خیلیها بیانصافی میکنند و آنها را نادیده میگیرند. همه این پیشرفتها به برکت انقلاب اسلامی است والا جبهه ملی هرگز نمیتوانست این دستاوردها را داشته باشد.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تاکید کرد: در جنگ ۸ ساله که دست خالی و پابرهنه بودهایم تمام قدرتهای برجسته دنیا با ما دشمنی کردند. در این شرایط، باقی ماندن نظام، خودش برای اثبات عظمت نظام و تمدن کافی است و اگر ما از رهبریهای حکیمانه رهبری قدردانی میکردیم خیلی سریعتر موفق میشدیم./102/ف