vasael.ir

کد خبر: ۷۴۷۰
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۴ - 20 January 2018
گزارش نشست؛

همایش ناجا و تمدن نوین اسلامی

وسائل- حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه در خصوص تمدن نوین اسلامی گفت: مقوله های اجتماعی مانند آزادی، عدالت و امنیت باید در سبک منظومه ای قرار بگیرند و دیدگاه اسلام آزادی اجتماعی همراه با امنیت و عدالت است برخلاف دیدگاه لیبرالیسم و سوسیالیسم نازیسم و آزادی اجتماعی اسلام در سه ساحت آزادی از موانع و رفع استبداد، آزادی در چارچوب قانون مشتمل بر حق و تکلیف الهی و آزادی مبتنی بر عدالت و امنیت می باشد.

به گزارش خبرنگار سرویس مبانی پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل، نخستین همایش ملی ناجا و تمدن نوین اسلامی صبح روز چهارشنبه 28/10/96 با حضور فرمانده نیروی انتظامی سردار حسین اشتری، رئیس مرکز مطالعات راهبردی ناجا سردار احمدرضا رادان، معاون اول قوه قضائیه حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین اژهای، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه؛ رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه و جمعی از مسئولان کشوری در مرکز غدیر دانشگاه علوم انتظامی امین تهران آغاز به کار کرد.

در این همایش حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژهای معاون اول قوه قضاییه به سخنرانی پرداخت و گفت: همه ما باور داریم که آفریده و آفریننده ای وجود دارد و در این جهان نظم و انضباط به هدف خاصی وجود دارد و همچنین قبول داریم که آفریننده این جهان علیم، قدیر، رحیم و رحمان است.

وی ادامه داد: از جمله آفریده ها و اشرف آفریده ها انسان است و این انسان دارای تفکر و تعقل است و از سایر مخلوقات افضل است و با این تفکر می تواند در سایر اجزای هستی تصرف کنند و آنها را به استخدام خود درآورد و همچنین می تواند با استعداد و ظرفیت خود به اعلی علیین صعود کند، انسان با این استعداد و ظرفیت می‌تواند به اسفل السافلین هم سقوط کند و از  حیوان هم پست تر بشود.

حجت الاسلام محسنی اژهای افزود: باور داریم که دین اسلام دینی جامع، کامل و کافی برای رسیدن انسان به قله های سعادت است؛ دین اسلام با این خصوصیات دین به هم پیوسته است که همه اجزای آن از یک روح برخوردار است، اگر به این دین عمل کنیم ما به اعلی علیین می‌رسیم و از سقوط در اسفل السافلین جلوگیری می‌شود.

وی ابراز با اشاره به این که در چهار دهه قبل انقلابی به دست یک انسان عالم طی طریق سعادت کرده شکل گرفت و انقلاب اسلامی به رهبری یک فقیه عالم عادل اسلام‌شناس فقیه تربیت شده مکتب ناب؛ نظامات اسلامی را پایه گذاری کرد.

وی تاکید کرد: با پایه گذاری نظام اسلامی کارگزار متناسب با این نظام لازم است؛ نظام اسلامی وقتی می‌تواند مفید باشد که دولتمردان با بینش انقلاب اسلامی، عهده دار کارهای آن باشند؛ اگر کارگزار انقلاب اسلامی بینشی متفاوت با دین اسلام یا بینش التقاطی داشته باشد نمی‌تواند این نظام اسلامی را محقق کنند.

معاون اول قوه قضائیه افزود: نظام اسلامی هم ایجاب دارد هم سلب، هم شمشیر دارد هم کتاب، در مقابل ظلم ظالم می ایستد و با خودی‌ها مهربان است، هم ایمان به الله دارد هم به طاغوت کفر می ورزد.

وی اظهار داشت: دولتمردان این نظام اسلامی باید با بینش توحیدی ناب باشند، اقتصاد، فرهنگ، انتظام و همه مجموعه اجزای انقلاب اسلامی باید متصل به صفت اسلامی باشند؛ نمی شود ما معتقد به صفت اسلامی باشیم، ولی بگوییم یک بخش اقتصاد انقلاب اسلامی می‌تواند اسلامی نباشد.

حجت الاسلام اژهای ابراز داشت: اسلامی بودن نظام اسلامی و نهادهای مختلف آن، جامعه را به سوی سعادت سوق می دهد.

وی تاکید کرد: این حرف که دولت اسلامی کاری به جهنم و بهشت مردم ندارد، کاملا غلط است؛ نظام اسلامی و دولت اسلامی و جامعه اسلامی وظیفه دارند که بستر را برای رشد همه اجزای جامعه فراهم کنند و بستری را فراهم کنند که فضائل اخلاقی روزبه‌ روز رشد کنند و انسان‌ها تربیت شوند و به سعادت برسند و موانع رسیدن به زندگی توام با اخلاص صفا و صمیمیت را از راه بردارد.

حجت الاسلام اژهای افزود: این موانع گاه با تذکر و گاه با برخورد سخت برداشته می شود، نمی‌توان با بخشی نگری  با مسائل درون حکومت اسلامی برخورد کنیم، یک بخش را از غرب و بخش دیگر را از اسلام بگیریم.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی مبتنی بر دینی است که بر پایه وحی است و از رسول خدا به ما رسیده است و سرنوشت همه ما به دست خداست، بر این اساس اگر ما حرکت کردیم می توانیم تمدن نوین اسلامی را پایه گذاری کنیم.

حجت الاسلام اژهای ابراز داشت: صدها هزار بار شکربرخوردار از نیروی انتظامی متدین و آینده‌نگر هستیم؛ اگر بخواهیم ببینیم که ناجا در شکل گیری تمدن اسلامی می‌تواند نقش آفرینی کند یا نه، باید ببینیم نظم در دین جامعه اسلامی چه جایگاهی دارد و چه توجه ویژه ای به برگزارکنندگان امنیت آرامش و نظم شده است و برخورد سخت با ایجاد کنندگان ناامنی چگونه در این مسیر محقق می‌شود.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه به سخنرانی پرداخت و گفت: بنده در این مراسم تحقیقات چند ساله اخیر خود تحت عنوان نظریه تمدنی مبتنی بر آزادی را ارائه خواهم کرد.

وی ابراز داشت: تمدن نوین اسلامی یعنی پیشرفت پایدار و تأثیرگذار در عرصه های نوین نرم افزاری و سخت افزاری با مولفه های معرفت، معنویت، فضیلت، تربیت، قدرت، سیاست، معیشت، سلامت، امنیت و سعادت.

این استاد حوزه علمیه اظهر داشت: امنیت یعنی حراست فرد و جامعه و ملت در برابر تهدید های داخلی و خارجی و آرامش اجتماعی در عرصه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، بهداشتی، روانی و غیره.

وی گفت: نظریه بنده امنیت مبتنی بر آزادی است که مبتنی بر سه مقدمه خواهد بود.

حجت الاسلام خسروپناه ادامه داد: مقوله های اجتماعی مانند آزادی، عدالت و امنیت باید در سبک منظومه ای قرار بگیرند و دیدگاه اسلام آزادی اجتماعی همراه با امنیت و عدالت است برخلاف دیدگاه لیبرالیسم و سوسیالیسم نازیسم و آزادی اجتماعی اسلام در سه ساحت آزادی از موانع و رفع استبداد، آزادی در چارچوب قانون مشتمل بر حق و تکلیف الهی و آزادی مبتنی بر عدالت و امنیت می باشد.

وی افزود: شفافیت قانون، انسجام قانون، ساختار تحقق بخش قانون از عوامل تحقق امنیت تمدنی است.

حجت الاسلام خسروپناه ابراز داشت: اصلی‌ترین مشکلی که در شکل‌گیری تحقق امنیت تمدنی داریم مشکل مجلس شورا است، چرا که مجلس شورا نباید امام جمعه تعیین کنند، نباید فرماندار و شهردار تعیین کند، نباید وام بدهد؛ چرا که نماینده مجلس شورا صرفاً قانون گذار است و وای به حال آن زمانی که قوه مقننه رئیس‌جمهور هم تعیین کند؛ اگر این اتفاق بافتد، قوه مقننه در واقع همان قوه مجریه خواهد بود.

وی افزود: امروزه اگر ساختار مجلس اصلاح نشود آسیب های اجتماعی اصلاح نخواهد شد؛ البته کارهای مقطعی می توان انجام داد. /929/

 

 

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۳ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۸:۱۹
طلوع افتاب
۰۶:۰۵:۳۰
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۲
غروب آفتاب
۲۰:۰۰:۲۹
اذان مغرب
۲۰:۱۹:۰۲