vasael.ir

کد خبر: ۷۲۵۰
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۰ - 25 December 2017
معرفی کتاب:

کلیات علم اقتصاد

وسائل_ در نظام اسلامی اصل بر آزادی فعالیت‌های اقتصادی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه تخصصی وسائل کتاب «کلیات علم اقتصاد» که جهت آشنایی علاقه مندان به مباحث اقتصادی تدوین شده، در فصول مختلف به شاخه های متعدد علم اقتصاد پرداخته و سعی نموده است تا خواننده را با مفاهیم و اصول اولیه علم اقتصاد آشنا کند. مولفان این اثر سعی نموده‌اند تا در کنار توضیح و تشریح مطالب، نمائ کلی از وضعیت اقتصادی کشور ایران را نیز ارائه نمایند.
عنوان فصل اول این اثر علم اقتصاد و پیدایش آن است. از آنجایی اقتصاد و پدیده‌های اقتصادی مانند مصرف، تولید، مبادله و ... برای انسانها امور شناخته شده ای هستند و بشر در هر زمانی و هر جامعه ای با این مسائل سرو کار داشته و دارد ابتدا مولفان در این فصل به سراغ تعریف علم اقتصاد رفته و پس از آن اهمیت آن را بازگو کرده و قلمرو آن را برای خوانندگان توضیح می‌دهند و تنها به این نکات بسنده نشده و شاخه های اصلی این علم و پیشینه این علم نیز به طور کامل چه در دین اسلام و چه دوره های پس از رنسانس توضیح داده شده است.
اقتصاد؛ ماهیت و روش عنوان فصل دوم این کتاب ۳۶۱صفحه ای است. مباحثی که در این فصل ارائه گردیده شامل مراحل شناخت در علوم تجربی، روش تحقیق در علم اقتصاد و  الگوها در اقتصاد است.
عنوان آخرین فصل از بخش اول سازمان اقتصادی و پرسش‌های اساسی است که این فصل با مبحث نظام‌های اقتصادی آغاز گردیده که در اهمیت و ضرورت بحث گفته شده"ساز و کاری که هر جامعه از طریق آن تصمیمات اساسی اقتصاد را می‌گیرد، نظام اقتصادی یک جامعه را معرفی میکند. به طور کلی نظام اقتصادی ساختار تولید، تخصیص منابع، توزیع و مصرف کالاها و خدمات در اقتصاد هر جامعه است."[1]
نقش دولت در تخصیص، تولید و توزیع، ارزیابی نظام اقتصادی اسلامی از دیگر مباحث این فصل است. مولفان در ضمن ارزیابی نظام اقتصادی اسلامی، محدودیت‌های این نظام اقتصادی را توضیح داده و آورده اند" در نظام اسلامی اصل بر آزادی فعالیت‌های اقتصادی است و تنها دو محدودیت در این زمینه وجود دارد. یکی محدودیت درونی که فرد به دلیل مسلمان بودن آنها را پذیرفته و آزادانه و با اختیار آزادی خود را به چارچوب احکام و ارزش‌های اسلامی محدود می‌کند. دیگری محدودیت بیرونی است که در برخی موارد برای رفع تعارضات آزادی افراد با مصالح اجتماعی از طرف دولت اسلامی وضع می‌شود."[2]
آقایان دکتر سید هادی عربی و سید اسحاق علوی در بخش دوم از اثر خودشان، موضوع اقتصاد خرد را مدنظر قرار داده و در شش فصل به این موضوع پرداخته اند. تحلیل بازار، کشش ها، نظریه رفتار مصرف کننده، هزینه های تولید، نظریه رفتار تولید کننده و بازار رقابتی و نظریه رفتار تولید کننده و بازارهای غیر رقابتی عناوین این شش فصل هستند.
و اما بخش آخر کتاب کلیات علم اقتصاد که توسط پژوهشگاه حوزه و دانشگاه چاپ اول آن منتشر گشته؛ اقتصاد کلان را بررسی و تبیین می‌کند. حساب‌های ملی و چند شاخص مهم اقتصاد کلان فصل اول از این بخش است که در آن ابتدا ناخالص داخلی تعریف و سپس روش اندازه گیری آن توضیح داده شده  است. از ویژگی‌های این فصل ارائه آمارها همراه با جدولهاست که درصد ناخالصی‌های ملی را در ایران توضیح و نسبت به سالهای قبل آن را مقایسه می‌کند.
پول و بانک از دیگر فصل های کتاب حاضر است که در مقدمه آن می‌خوانیم" پول در زندگی امروز بشر از چنان جایگاه مهمی برخوردار است که تصور دنیای بدون پول و کار و کسب و تجارت بدون آن اگر نگوییم ناممکن دشوار به نظر میرسد".[3] به رغم حضور همیشگی پول در تمام عرصه های حیات و فعالیتهای اقتصادی کمتر زمانی از خود پرسیده ایم که پول چیست؟ چگونه کار میکند و چه مسیر تاریخی و تکاملی را پیموده است؛ در این فصل علاوه بر پاسخ به این سوالات و شناسایی پول؛ به یک نهاد نزدیک و خویشاوند با پول، یعنی بانک نگاهی شده و آن را نیز توضیح و تبیین گردیده و خواننده کتاب را با عملکرد آن آشنا میکند.
تورم و بیکاری فصل بعدی اثر حاضر است که بعد از مفهوم تورم و اندازه گیری ان؛ پیامدهای اقتصادی ان توضیح داده شده که از جمله پیامدهای ان تقاضای کاذب و فنر دستمزد قیمت است که هر کدام جداگانه توضیح داده شده است.
از دیگر بحث‌های مهم این فصل تصویری است که مولفان از تورم در اقتصاد ایران توضیح داده و کشیده اند و گفته اند "بررسی تاریخ اقتصادی ایران نشان می‌دهد که در طی هفتاد سال گذشته اقتصاد ایران تنها سه بار نرخ تورم منفی و یکبار نرخ تورم سه رقمی را تجربه کرده است." [4]
آخرین فصل کتاب اقایان دکتر عربی و علوی اقتصاد بین الملل است. مباحثی که در این فصل ارائه گردیده شامل تجارت بین الملل و نظریه های آن، سیاست های بازرگانی خارجی، تراز پرداختها ،تحلیل اقتصاد کلان باز و نظام پولی بین الملل است.
کتاب «کلیات علم اقتصاد» که در تعداد ۱۰۰۰نسخه در سال ۱۳۹۲ راهی بازار شده؛ با قیمت ۹۴۰۰تومان عرضه می‌گردد.
پی‌نوشت:
[1] کتاب «کلیات علم اقتصاد» ، آقایان دکتر سید هادی عربی و سید اسحاق علوی ، ص46
[2] همان، ص58
[3] همان، ص239
[4] همان، ص276

 

323/603/ع

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۱۹:۵۴
طلوع افتاب
۰۵:۵۹:۵۰
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۳۶
غروب آفتاب
۲۰:۰۶:۳۲
اذان مغرب
۲۰:۲۵:۲۷