vasael.ir

کد خبر: ۷۲۲۲
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹ - 31 December 2017
در نشست «ازدواج سفید از دیدگاه حقوقی و روانشناسی» مطرح شد؛

هم خانه بودن جزو نسخه هایی است که مناسب شأن اجتماعی و انسانی نیست

وسائل ـ عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه فرهنگ غرب با فرهنگ ما تفاوت های روشنی دارد و آنها در رویکرد پیشگیرانه دیگر نمی توانند کاری انجام بدهند، گفت: در این زمینه ما نباید دست و پا بسته عمل کنیم.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل، نیره عابدین زاده، معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد در نشست «ازدواج سفید از دیدگاه حقوقی و روانشناسی» با انتقاد نسبت به این واژه گفت: ازدواج بار حقوقی دارد .

وی با بیان اینکه در لاتین هم ازدواج سفید برای دور زدن قوانین مهاجرت در کشورهای اروپایی و غربی است تا افراد بتوانند مهاجرت بگیرند، افزود:  اما مفهومی که آنان استفاده می کنند همباشی است و این درحالی است که ازدواج امری مقدس و دارای احترام است.

این قاضی و مددکار اجتماعی با اشاره به این مطلب که در ازدواج سفید این ایراد وجود دارد که وقتی از کشورهای غربی الگو گرفته می شود ناخودآگاه می بینیم که فرهنگ شده است، تصریح کرد: افرادی که به دنبال قواعد غیر شرعی هستند درواقع می خواهند دنبال دور زدن برخی از مسئولیت ها باشند.

عابدین زاده  با اشاره به قوانین دقیق درباره زنان در قانون اساسی گفت: به عنوان نمونه   حتی در ماده 1034 قانون مدنی گفته شده است که نمی شود از هر خانمی خواستگاری کرد و زنی را می توان خواستگاری کرد که موانع نکاح ندارد و برای خواستگاری هم در قوانین مدنی، قانون هایی مشخص شده است.

در زمینه ازدواج با اخلاق نتوانستیم سبب ایجاد فرهنگ شویم

وی با تأکید بر این مطلب که هر قانونی که برای ما ملزم شد را باید انجام بدهیم، تصریح کرد: در زمینه ازدواج با اخلاق نتوانستیم سبب ایجاد فرهنگ شویم و از طرفی برای مباحث ازدواج که اخلاقی هستند نمی توان در همه شرایط حبس گذاشت.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد با اشاره به این مطلب که در اکثر موارد وعده ازدواج ایجاد ازدواج ندارد، گفت: در عین حال وقتی وعده ازدواج داده شده است نمی توان افراد را به اجبار به ازدواج مجبور کرد اما از طرفی اگر خسارت های مادی در این دوران برای زوجه ایجاد شده است از طرف زنان قابل مطالبه است که به بهانه آبروی دختر، این امر مطالبه نمی شود.

وی تأکید کرد: در قوانین ما توجه به مسائل حقوقی در قبل از ازدواج هم صورت گرفته است که از آنجا که افراد این موارد را در عرف و فرهنگ ناپسند می دانند مطالبه ای در این موارد ندارند و این درحالی است که قانونگذار حتی برای زوج قبل از ازدواج هم مسئولیت هایی را مطرح کرده است که ازدواج سفید از زیر بار این قوانین و مسئولیت ها خارج می شود.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد با بیان اینکه از ماده 1101 تا 1078قانون مدنی فقط راجع به مهریه صحبت شده است که در رابطه هم خانگی سیاه ( ازدواج سفید) هیچکدام از این حقوق و تکالیف وجود ندارد و افرادی که اینگونه با یکدیگر هم خانه هستند و در عین حال روابط جنسی دارند اتفاقاتی که برای آنان رخ می دهد قابل مطالبه نیست.

فرزند حاصل از رابطه هم خانگی سیاه؛ حقوق اجتماعی خود را از دست می دهد

وی با بیان اینکه در شرایطی که این هم خانگی به سمت عنوان های مجرمانه می رود که زن در این رابطه صاحب فرزند شود و این یکی از مشکلاتی است که از جنبه حقوقی این فرزند با این شرایط حتی از پدر ارث نمی برد، تصریح کرد: بچه ای که در این روابط به وجود می آید حقوق های اجتماعی خود را از دست می دهد.

عابدین زاده با اشاره به این مطلب که وقتی زنای به عنف صورت بگیرد و روابط نامشروع باشد مراجعه به دادگاهها می شود و آمار قبل از مراجعه در دست نیست، اظهارکرد: در این شرایط وقتی مراجعه می شود بدین معنا است که یا زنای به عنف شده و یا آدم ربایی صورت گرفته است.

بن بست عشق و عاطفه و آبرو در قوانین خانواده

وی درادامه با بیان اینکه در ازدواج سفید هیچگونه حقوق و تکلیفی متوجه طرفین نیست و در قبال برآورده شدن نیازهای جنسی دو طرف تعهد دیگری وجود ندارد، اما در عین حال در امرازدواج اگر چه در قوانین جزای نقدی و حبس وجود ندارد اما در مجموع قواعد اخلاقی هستند، اظهارکرد: یکی از مهمترین دلایلی که باعث شده است اکثر قوانین درحوزه خانواده اخلاقی باشند این است که قانونگذار در این حیطه به بن بست عشق و عاطفه و گاه به بن بست آبرو می رسد و کار در این قسمت بسیار سخت و دشوار می شود اما به هر حال جنبه حمایتی قوانین در امر ازدواج مشهود است اما در هم خانگی سیاه اینگونه قوانینی اصلا وجود ندارد.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد درادامه درباره برقراری حقوق و تکالیف بعد از عقد گفت: زن و شوهر مکلف به حسن معاشرت با یکدیگر، تربیت فرزندان و همکاری در امور منزل هستند، اظهارکرد: قانونگذار اینجا مطرح می کند که با توجه به اینکه ریاست خانواده از خصایص مردان است چرا که مردان تمایل دارند که رییس باشند و در عین حال زنان دوست دارند که تکیه گاه داشته باشند به همین دلیل اگر وضعیت اینگونه باشد، بهتر است و از سوی قانونگذار بر روی آن تأکید شده است.

وی با بیان اینکه وقتی جایگاه زن و مرد در زندگی خانوادگی عوض شود، جنگ و دعوا بالا می گیرد، تصریح کرد: در این شرایط کار به دادگاه می کشد که در بیشتر موارد به نفع خانواده نیست و به همین دلیل بهتر است که جایگاه زن و مرد به بهانه مدرنیته تغییر نکند.

 تشریح قوانین در حوزه خانواده

عابدین زاده درادامه تشریح برخی قوانین در حوزه خانواده گفت: در قانون گفته شده است که زن حق تسلط برهمه مستقلات خود را دارد و نیاز به اجازه همسر ندارد و در عین حال حقوق و نفقه زن برعهده شوهر است .

وی درادامه  در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این پرسش که چه جرم هایی از کنار این روابط نامتعارف (ازدواج سفید) ایجاد می شود؟ و آیا این روابط جرم است و از طرفی آسیب های اجتماعی که به متهمان و بزه دیدگان در این رابطه وارد می شود با مجازات مجرم، مشکلات آنان برطرف می شود، گفت: نمی توانیم بزه دیده را در این روابط مجاب کنیم که اختلالات روانشناسی خودشان را برطرف کنند.

این قاضی و مددکار اجتماعی ادامه داد: بسیاری از این افراد بزه دیده دختران نوجوان هستند که دور از چشم خانواده ها تن به این روابط می دهند و آنها نمی خواهند که خانواده های آنها مطلع شوند و از طرفی برای دادگاه امکان این موضوع وجود ندارد و به همین دلیل رفع این موانع در این گروه ها بسیار دشوار است.

عدم پذیرش مسؤولیت و تعهد به تداوم زندگی در هم خانگی سیاه

عابدین زاده درادامه تشریح درباره آسیب های این روابط نامتعارف گفت: عدم پذیرش مسؤولیت و تعهد به تداوم زندگی، برهم زدن این روابط از سوی طرفین بدون توجه به علاقه ایجاد شده، نبود ضمانت اجرایی، چرا که مورد قبول قانون و عرف جامعه نیست و حقوقی در این روابط برای زنان درنظر گرفته نشده است و از طرفی تولد فرزندان بدون هویت و عدم امکان شکایت حقوقی از جمله آسیب هایی است که در این زمینه می توان به آنان اشاره کرد.

وی با بیان اینکه جرایمی که از این نوع رابطه ها می آید روابط نامشروع است، گفت: در این شرایط زنان می گویند که ازدواج انجام شده است اما مردان ان نوع ازدواج ها را ثبت نمی کنند  و در حالی که ترک انفاق شده است اما امکان اثبات اندک می شود و در عین حال عدم ثبت ازدواج هم جرم محسوب می شود.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد با اشاره به این مطلب که این روابط نهاد حمایتی ندارد و در بیشتر موارد این اتفاقات به صورت پنهانی انجام می شود، گفت: خانواده و اجتماع از این روابط نامتعارف حمایت نمی کنند چرا که این پدیده غیر اجتماعی و اخلاقی است و مورد تأیید نیست و آنچه که مخالف عرف و سنت است مبارک نیست.

وی درادامه با اشاره به ازدواج هایی که در ابتدا با کلی هزینه شروع می شود و دراوایل همه چیز گل و بلبل است اما قبل از شش ماه دیگر در همین رابطه ثبتی و قانونی طرفین حتی نمی توانند یکدیگر را دقیقه ای تحمل کنند و حتی این ازدواج همراه با تعهد هم  دوامی ندارد، گفت: پس چطور می توان از این روابط نامتعارف بدون ثبت و ضمانت اجرایی توقع مسؤوولیت و تعهد داشته باشیم.

عابدین زاده با اشاره به فرزندانی که از این روبط نامتعارف حاصل می شوند، گفت: در چند سال اخیر قانونی با این شرایط که مادر می تواند برای فرزند، شناسنامه به نام خودش بگیرد تصویب شد اما از این قانون استفاده های بدی صورت گرفت که در نهایت منجر به لغو آن شد چرا که مردان غیر ایرانی با زنان ایرانی ازدواج می کردند تا شناسنانه ایرانی بگیرند و به دلیل سوءاستفاده های بسیاری که از این قانون درباره زنان شد، قانونگذار آن را لغو کرد و باعث شد تا خشک و تر با هم بسوزند.

وی با بیان اینکه در عین حال سعی شده است که این بچه ها از تحصیل بازنمانند و برای ثبت نام از سوی مدارس وجود شناسنامه در این شرایط الزامی نباشد، تصریح کرد:  با توجه به آسیب های فراوانی که برای این بچه ها پیش می آید تلاش شده است تا دیگر از تحصیل محروم نشوند و بتوانند درس بخوانند.

سکینه سلطانی، عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد درادامه با انتقاد نسبت به واژه « ازدواج سفید» گفت: با این واژه موافق نیستم چرا که بدون اینکه متوجه بار مثبت آن بشویم این رابطه با این عنوان نامگذاری شده است چرا که ازدواج یک پیوند و تعهد است و در این رابطه هیچ تعهد و مسؤولیتی وجود ندارد و از طرفی سفید به معنای امید بخشی و آینده نگری است اما این رابطه نامتعارف این عوامل را ایجاد نمی کند.

دلایل هم خانگی سیاه

وی با اشاره به اینکه به جای استفاده از ازدواج سفید می توان هم خونه بودن را نامگذاری کرد، افزود: خانم های مطلقه و یا افرادی که به هر دلیلی اعم از تحصیل یا اشتغال  مهاجرت می کنند مجبور به تن دادن به اینگونه روابط می شوند.

سلطانی با بیان اینکه افراد وقتی مهاجرت می کنند دیگر نمی توانند به برخی مسایل عرفی و اجتماعی و عوامل بازدارنده در شهر خودشان پایبند باشند و این محدودیت و عامل بازدارندگی از آنها گرفته می شود و به این رابطه هم خونه بودن تن می دهند، تصریح کرد: در عین حال برخی افراد در مقابل اینگونه روابط مقاومت می کنند و در حالی که مشکل دارند وارد این روابط نمی شوند.

بی اطلاعی خانواده ها از مسایل مربوط به فرزندان

این دکتر روانشناس با بیان اینکه بی اطلاعی خانواده ها از مسایل مربوط به  فرزندانی که از آنها دور هستند و حتی خانواده ها طول دوران تحصیل آنان را نمی دانند  این امر منجر به افزایش این روابط نامتعارف می شود، تصریح کرد: اعتماد بیش از حد خانواده ها به سیستم های آموزشی  باعث شده است که خانواده ها مسؤولیت خود را کمرنگ کنند و این درحالی است که خانواده ها نمی دانند که جوان دیگر دانشجو نیست و گرفتار هم خانگی سیاه شدهاست.

وی درادامه با طرح این پرسش که آیا دور بودن خانواده ها از نوع تغییر سبک زندگی فرزندان اینگونه معضلات را افزایش نمی دهد، تصریح کرد: عمده ترین مسئله ای که درباره این روابط وجود دارد این موضوع است که این افراد به اختلالات و آسیب های روانشناسی مبتلا هستند که این روش را انتخاب کنند.

مهاجرت پذیری به بهانه اشتغال و تحصیل

عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه در بحث این معضل اجتماعی، در شهرهایی که مهاجرت پذیری آنها به دلیل جاذبه های تحصیلی و شغلی بیشتر است، این روابط نامتعارف هم بیشتر است، تصریح کرد: این روابط در حالی اتفاق می افتد که در جامعه ما راهکارهای درست و عرفی و قانونی وجود دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر الگو پذیری از فرهنگ غربی می شود و فرهنگ ها بومی سازی نشده اند، تصریح کرد: در عین اینکه راه حل های مناسب تری برای پاسخگویی به نیازهای جنسی وجود دارد اما افراد سوءگیری های خاص نسبت به فرهنگ خودشان دارند و به همین دلیل فرهنگی را مورد استفاده قرار می دهند که بیشتر به آنها آسیب می رساند.

شیوع افسردگی

سلطانی با بیان اینکه افسردگی یکی از مشکلات عامه این افراد است، تصریح کرد: با توجه به وجود مبانی محکم دینی، افرادی که دین محور هستند کمتر این رویکرد را انتخاب می کنند و به همین دلیل نیاز است تا دین گریزی در افراد بررسی شود که دلایل این امر به خانواده ها برمی گردد.

هم خونه بودن جزو نسخه هایی است که مناسب شأن اجتماعی و انسانی نیست

وی با بیان اینکه هم خونه بودن جزو نسخه هایی است که مناسب شأن اجتماعی و انسانی نیست، تصریح کرد:  این موضوع آسیب هایی را بیشتر متوجه دختران می کند چرا که فرصت تشکیل یک زندگی دائم را از آنها می گیرد چرا که مدام هم خونه خودشان را عوض می کنند و در عین حال سن طلایی برای زندگی پایدار از دست می رود.

سلطانی درادامه با بیان اینکه مسئله هم خونه بودن در حال حاضر در بین زنان مطلقه رواج دارد و هنوز در بین دختران عرف نشده است، تصریح کرد: باید برای پیشگیری از این آسیب ها خانواده ها را در انتخاب ازدواج های مناسب و مهارت های زندگی توانمند کرد.

وی درادامه درباره تفاوت های نگاه حقوقی و روانشناسی به روابط نامتعارف بین زن و مرد گفت: روانشناسی و حقوق دو جنس متفاوت از هم هستند که یکی از جنس عشق و عاطفه و دیگری قراردادها است.

تجربه یک رابطه ناکارآمد بر روی احساس کارآمدی خانواده تأثیر می گذارد

سلطانی با بیان اینکه در همه معضلات اجتماعی باید مباحث خانواده پررنگ شود، تصریح کرد: تجربه یک رابطه ناکارآمد بر روی احساس کارآمدی خانواده تأثیر می گذارد و رفتن زن و مرد به سمت این رابطه مقطعی بدون در نظر گرفتن آسیب ها نشان از عدم مهارت افراد در زندگی دارد.

پرسش و پاسخ

سلطانی درادامه در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه چه تفاوت هایی بین ازدواج موقت و ازدواج سفید وجود دارد؟ آیا ازدواج موقت آسیب هایی به لحاظ حقوقی ندارد؟ ازدواج موقت دارای چه جایگاهی است، گفت: یک همزیستی و هم خونگی سیاه به جای ازدواج موقت درست نیست چرا که با این وضعیت جایگاه ارزشها و ضد ارزشها تغییر می کند.

وی با بیان اینکه ما در ادبیات قانونی بحث ازدواج موقت را داریم که حقوقی را برای طرفین ایجاد می کند، افزود: این درحالی است که این همزیستی سیاه هیچ حقوقی را در برنمی گیرد  و ما به دنبال زندگی پایدار هستیم و در با اینکه نمی خواهیم ازدواج موقت را نشر دهیم اما ازدواج موقت دارای زمان مشخص و به صورت یک قرارداد است که هزینه های عاطفی آن در مقایسه با هم خونگی سیاه کمتر است و از طرفی نباید اصرار به جایگزینی ضد ارزشها به جای ارزشها شود.

عابدین زاده درادامه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا دختری که قبل ازازدواج دایم، هم خونگی سیاه داشته است و دیگر دختر نیست و به وسیله عمل جراحی ترمیم شده است و درعین حال همسر او از این موضع خبردار نیست اگر بعد از ازدواج مطلع شود، چه حکمی دارد، گفت: ترمیم پرده بکارت فریب در ازدواج است و آن فرد مجرم محسوب می شود چرا که قبل از آن رابطه جنسی داشته و به همسرش نگفته است.

عابدین ادامه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه مشکلات حقوقی ازدواج سفید چیست؟ چرا حقوقدانان فرانسوی ازدواج سفید را قانونمند کرده اند و آن را پذیرفته اند و برای آن استدلال های قانونی لحاظ کرده اند و از طرفی ما در جامعه به دنبال نیازهای مردم نیستیم و رویکرد قانون درباره نیازها بسته است در حالی که در کشورهای دیگر رویکرد آنها نسبت به نیازها، حذف مسئله نیست؟ و از طرفی چرا تعدد زوجات  و نکاح موقت را اخلاقی می دانیم و ازدواج سفید را غیر اخلاقی، در حالیکه در فرانسه تعدد زوجات را اخلاقی نمی دانند، گفت: عرف و سنت کشورهای دیگر با ما متفاوت است  و از طرفی قوانین آنها پیشینه جامعه شناسی دارد اما در کشور ما اینگونه نیست و قوانین براساس و پایه سنت و قرآن و عرف است.

برآیند جامعه ما موضوع ازدواج سفید را نمی پسندد

وی با بیان اینکه برآیند جامعه ما موضوع ازدواج سفید را نمی پسندند، اظهارکرد: فقط تعداد اندکی این موضوع را قبول دارند و از طرفی تعدد زوجات ایجاد مسؤوولیت و تعهد دارد و این درحالی است که مردان به دنبال رفع مسؤولیت از خودشان و فرار کردن از زیر بار نفقه همان زن شرعی خودشان می باشند و این تعدد زوجات در قانون فقط یک عنوان است چرا که قانونگذار شرایط سختی را برای تعدد زوجات لحاظ کرده است.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد با بیان اینکه تعدد زوجات بار روانی دارد، تصریح کرد: از طرفی کسی که بتواند این عدالت را اجرا کند وجود ندارد اما آنچه که در شرایط فعلی در جامعه وجود دارد ازدواج موقت یا صیغه است چرا که این امر خودش سبب شده است که بچه های بدون شناسنامه افزایش یابند.

وی درادامه درباره اینکه دختران اجازه ازدواج موقت دارند یا نه؟ گفت: دختر در صورتی که ازدواج نکرده باشد ازدواج او منوط به اذن پدر است که فلسفه این قانون اینست که به لحاظ مباحث اخلاقی دیگران بدانند که خانواده در کنار این دختر است و مبحث حمایتی خانواده مطرح است اما در عین حال ازدواج بدون اذن پدر راهکار قانونی دارد.

سلطانی درادامه با انتقاد نسبت به قوانینی که درفرانسه درباره ازدواج سفید وجود دارد، گفت: فرهنگ و سنت و آداب و رسوم آنها با ما تفاوت دارد چرا که در کشورما دین نسخه زندگی است و زمانی ما می توانیم از این نسخه به خوبی استفاده کنیم که رویکرد قانونی برای آن در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه واقعیت این است که اگر چه کشورهای اروپایی در برخی از مسایل علمی و پژوهشی از ما جلوتر هستند اما متأسفانه ما یک مقایسه غیر منصفانه درفرهنگ غربی داریم، اظهارکرد: آنان در زمینه معضلات اجتماعی حالشان از ما بدتر است و در عین اینکه رفاه آنها بالاتر است اما سلامت روان ندارند که طبق آمارها از هر 100 دانش آموز انگلیسی 64 مورد آنها در مسیر مدرسه اتفاق های ناخوشایند جنسی برای آنها می افتد.

سلطانی با اشاره به اینکه خوشبختانه از شش سال گذشته الزام حضور یک روانشناس در حاشیه شهر ضروری و قانونی شده است، تصریح کرد: در واقع این موضوع نشان از این واقعیت دارد که آسیب های اجتماعی در حال رصد شدن است و در عین اینکه آمار نگران کننده است اما این دغدغه وجود دارد.

دلیل قانونی شدن ازدواج سفید در دیگر کشور ضعف آنان در رویکرد پیشگیرانه است

وی با بیان اینکه فرهنگ غرب با فرهنگ ما تفاوت های روشنی دارد و آنها در رویکرد پیشگیرانه دیگر نمی توانند کاری انجام بدهند و به همین دلیل هم خونگی سیاه و همجنس بازی را قانونی کرده اند، تصریح کرد: در این زمینه ما نباید دست و پا بسته عمل کنیم و در عین اینکه در مقایسه با دو دهه گذشته نگرانی هایی وجود دارد اما در مقایسه با کشورهای دیگر وضعیت ما مطلوب تر است.

عابدین زاداه درادامه در پاسخ به پرسش دیگری درباره نحوه ضمانت های اجرایی قانونی برای حمایت از زنان در مسایل جنسی گفت: بسیاری از آسیب های اجتماعی دستخوش بازی های سیاسی و بهانه و علت هایی شده اند که بیشترین آسیب ها هستند چرا که وقتی بحث از خشونت های علیه زنان می شود ما از نهادهای مختلف خواسته ایم که کار کنند و سطح ارتقای آگاهی مردم را بالاببرند تا آنان حقوق و تکالیف خود را بشناسند و اگر چه این امر در درازمدت مفید است اما نهادهایی که ادعا داشتند برای این امر پای کار نیامدند چرا که کارکردن خیلی سخت و حرف زدن آسان است.

وی با بیان اینکه در زمینه سوء استفاده های جنسی از کودکان باید آگاهی ها را در سطح جامعه بالا برد، گفت: برخی می گویند که ما آمار نداریم و به همین دلیل کاری انجام نمی دهیم اما آمار بهانه ای برای بسیاری از افراد شده است و نداشتن آمار را دستاویزی برای کار انجام ندادن قرار داده اند تا بودجه ها را بگیرند و جای دیگر خرج کنند.

عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد درادامه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه سن ازدواج بالار فته و سن بلوغ پایین و از طرفی ازدواج سفید سال هاست که وجود دارد و امروز بیشتر شده است و مشاهده می شود حتی دخترانی که تن به این رابطه های غیر متعارف نمی دهند به انزوا می روند، گفت: در واقع اینجوری نیست که اینگونه دختران به انزوا بروند بلکه ما می خواهیم به ازدواج راحت و آسان برسیم و در اینگونه جلسات تلاش اینست که به راهکارهای جایگزین برای ازدواج برسیم چرا که راهکارهای جایگزین وجود دارد.

وی با اشاره به این مطلب که نمی توان وقتی فردی تشنه است به او گفته شود که در این لیوان آب وجود دارد ولی سم دارد آیا شما باید این آب را بخورید، اظهارکرد: در حالی که رابطه سالم وجود دارد چرا جوانان به یک رابطه آلوده تن می دهند و فکرمی کنند که به هر طریقی می توانند مسئله را حل کنند چرا که باید پیامدهای این رابطه های نامتعارف را هم در نظر گرفت.

سلطانی با بیان اینکه راهکار ازدواج سفید نسخه دین نیست، تصریح کرد: از آنجا که انسان کرامت دارد و این وضعیت مناسب نیست و با توجه به اینکه گفته می شود احساس و رفتار تابع هم هستند وقتی رفتارهایی وجود دارد که سبب تحریک احساسات می شود باید این رفتارها مدیریت شوند که در این مسیر می توان از نسخه دین برای مبارزه انسان با امیال جنسی که مسیری نادرست دارند، استفاده کرد./9340/ص

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۴ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۷:۱۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۴:۴۳
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۲
غروب آفتاب
۲۰:۰۱:۱۶
اذان مغرب
۲۰:۱۹:۵۲