vasael.ir

کد خبر: ۷۱۷۱
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷ - 20 December 2017
در نشست «خادم یاران خانواده» مطرح شد؛

مجرد زیستی و انحرافات جنسی فقط مسئله غیر مذهبی ها نیست

وسائل ـ رییس دانشگاه اهل بیت دانشگاه اصفهان با بیان اینکه مجرد زیستی و انحرافات جنسی فقط مسئله غیر مذهبی ها نیست، گفت: در شرایط فعلی به دلیل وجود فضای مجازی برخی زنان متدین هم گرفتار شده اند چرا که این فضا یک باتلاق است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل، امیر حسین بانکی پور، رییس دانشگاه اهل بیت دانشگاه اصفهان در نشست «خادم یاران خانواده» ویژه خواهران حوزه های علمیه سراسرکشور که در تالار قدس حرم رضوی برگزار شد، به تحلیل وضعیت شناسی حوزه زن و خانواده و تبییین نقش فرهنگی اجتماعی بانوان انقلابی پرداخت.

وی با بیان اینکه اسناد بالادستی نظام بر روی مباحث خانواده تأکید دارد، اظهارکرد: مشغول کردن جامعه جوان ایرانی به انحرافات جنسی بزرگترین مانع برای بهره گیری از استعدادهای جوانان است و این موضوع چشم اسفندیار دشمنان اسلام است.

کارشناس مسایل فرهنگی با تأکید بر این مطلب که مسائل جنسی چشم اسفندیار نظام هم محسوب می شود، تصریح کرد: در شرایطی که به نظام انواع و اقسام حملات اقتصادی، اعتقادی، فرهنگی و سیاسی شده است و دشمن در این عرصه ها ناتوان بوده است آن چیزی که این نظام را از پا در می آورد مسایل جنسی و مباحثی است که به جایگاه زنان و خانواده برمی گردد.  

این مشاور خانواده با بیان اینکه در همه اسناد بالادستی نظام تأکید شده است که همه قوانین مرتبط برای تحکیم خانواده در سال 1404 قرار است که سبب استحکام خانواده شود، گفت: از طرفی با تحولاتی که در حال حاضر پیش روی جامعه است این امر منجر به تضعیف خانواده و عقب نشینی در این حیطه می شود.

نقش زنان درالگوی توسعه غربی

وی با بیان اینکه در الگوی توسعه غربی، کارکرد خانواده کاسته و وظایف برعهده دولت گذاشته می شود و عناصری که برا ی خانواده باید هزینه شوند به اجتماع کشیده می شوند، تصریح کرد: از آنجا که زنان نیمی از جامعه هستند می توان با بیرون کشاندن آنها از خانه در فعالیت های اقتصادی از وجود آنان بهره جست و به همین دلیل اشتغال بانوان در توسعه غربی اصل است.

بانکی درادامه تشریح الگوی توسعه غربی گفت: در این الگو، سرای سالمندان و مهد کودک ها توسعه می یابد و این الگوها به کاهش تأثیرگذاری نقش خانواده تأکید دارد که درآن ازدواج ها و طلاق ها کم شوند و خانواده از هم پاشیده شوند.

وی درادامه با طرح این پرسش که در نظام توسعه ما چه اتفاقی افتاده است؟ این الگو غربی است یا الگوی اسلامی است؟ وضعیت خانواده در مسیر سیاست ها و نظام بالادستی نظام جلو رفته است یا متأثر از توسعه غربی پیش رفته است؟ آیا سخنان رهبری زینت این اسناد هستند؟ گفت: براساس مطالعات میدانی از سال 85 تا 95  و در این ده ساله اخیر 5/3- درصد متوسط نرخ ازدواج است  که با افزایش جمعیت در حالی که ازدواج 5 درصد رشد دارد نرخ طلاق 5/8 درصد بیشتر از ازدواج است و از 9/7 درصد به 9/3 رسیده که تا آخر سال این آمار به 5/3 درصد می رسد.

افق 1404 درباره خانواده

این نویسنده و پژوهشگر با اشاره به این مطلب که  وقتی به 1404 برسیم دیگر با نهاد مستحکم خانواده روبرو نیستیم یعنی به همان اندازه که ازدواج وجود دارد طلاق هم انجام می شود، اظهارکرد: در نتیجه به نهاد متلاشی خانواده می رسیم چرا که کم کم عدد طلاق به ازدواج می رسد و منحنی طلاق افزایش و ازدواج کم می شود و با منحنی رو به سقوط ازدواج به طلاق مواجه می شویم و در 1404 ازدواج ها و طلاق ها مساوی می شوند.

وی ادامه داد: تا سال 95، یک میلیون و 600 هزار زن بین 30 تا 49 سال وجود دارند که از این تعداد 600 هزار نفر مطلقه و یک میلیون نفر اصلا ازدوج نکرده اند و در عین حال 5/2 میلیون دختر زیر 40 سال و بالای 30 سال هستند که از ازدواج محروم شده اند که اینها همه مریم مقدس و در عین حال زنان باتقوا نیستند.

در بین زنان با تقوا هم فشارهای روحی و روانی و اجتماعی پیش می آید

رییس دانشگاه اهل بیت دانشگاه اصفهان با اشاره به این مطلب که حتی در بین زنان با تقوا هم فشارهای روحی و روانی و اجتماعی پیش می آید، اظهارکرد: در عین حال جامعه نسبت به این زنان ساکت است.

وی درادامه با طرح این پرسش ها که چرا نویسندگان و حوزویان درباره این زنان مقاله نمی نویسند؟ خانمهایی که که بالای 30 سال هستند و ازدواج نکرده اند باید چه کنند، چه ناسازگاری هایی بین آنها و والدین است؟ چه نوع سبک زندگی آنها باید داشته باشند؟ اشتغال این گروه از زنان، مسایل عاطفی آنان و از طرفی خلأ ازدواج آنان چطور باید جبران شود، گفت: برای محرومیت های اجتماعی، خانوادگی و سوء ظن هایی و تهمت ها و اهانت هایی که به آنها وارد می شود، چه باید کرد و چرا جامعه این گروه را نمی بیند.

بانکی پور با بیان اینکه برای آنها از سیر و سلوک و اخلاق گفته می شود بدون اینکه به فشارهای روحی و روانی آنان توجه داشته باشیم، تصریح کرد: این درحالی است که باید ادبیات ما با این افراد متفاوت باشد و تا وقتی که درک متقابل از مسایل این گروه نداشته باشیم نمی توانیم آنها را حل کنیم.

وی با بیان اینکه در سال 85 متوسط سن ازدواج دختر 3/23 و پسران6/26 است و آمار مردان مجرد بین 30 تا 49 سال یک میلیون نفر بوده است، تصریح کرد: در عین حال این یک میلیون نفر حاضر نیستند با همین گروه رده سنی خودشان ازدواج کنند و از طرفی آنان از ازدواج می ترسند و یا می خواهند با خانمهای سن پایین تر ازدواج کنند و برخی حتی اراده و تصمیم ازدواج ندارند.

 کارشناس مسایل فرهنگی با اشاره به این مطلب که برخی از این مردان در این رده سنی 30 تا 49 سال که ازدواج نکرده اند وسواس فکری پیدا کرده اند و نمی توانند به این امر اقدام کنند، تصریح کرد: یک نگرانی در گذشته وجود داشت که نسبت دختر و پسر بهم ریخته است اما در سرشماری جدید این مسئله برطرف شده است  و برای دختر 17 تا 30 سال که مجرد هستند اگر قرار باشد که با پسران 21 تا 34سال ازدواج کنند این نسبت مساوی و یک به یک است.

به اندازه دختران لیسانه پسران لیسانسه نداریم / مدرک تحصیلی به معنای تفاهم نیست

وی با بیان اینکه اما نسبت برای خانمهای بالای 30 سال متوازن نیست، تصریح کرد: از دیگر مشکلات در این حوزه این موضوع است که تحصیلات دختران بالا رفته است  که اگر دختران تحصیلکرده بخواهند با پسران هم رده یا بالاتر ازدواج کنند این نسبت دوباره به هم می ریز چرا که به اندازه دختران لیسانه پسران لیسانسه نداریم.

بانکی پور با اشاره به این مطلب که در شرایط فعلی به دختران تحصیلکرده توصیه می شود که به جای مدرک به درک او توجه کنند و مدرک را کنار بگذارند، تصریح کرد: مدرک به معنای تفاهم نیست.

 این مشاور خانواده با بیان اینکه برخی می گویند عدم تناسب تحصیلات باعث می شود که شأن اجتماعی آنها بهم بخورد، گفت: مسئله خانواده در حال حاضر در کشور بحرانی است  چرا که از هر سه ازدواج یکی منجر به طلاق می شود.

آموزش و پرورش و دانشگاهها نمی توانند افراد را تربیت کنند

بانکی پور با بیان اینکه در مقابل هر طلاقی که ثبت می شود چند برابر آن پرونده درباره طلاق در دادگاهها وجود دارد و چندین برابر از این پرونده ها، اختلافات درون خانوادگی است که به دادگاه مراجعه نمی شود، گفت:از طرفی در بین برخی  از زن و شوهرها طلاق عاطفی وجود دارد که این گروه به دادگاه رجوع ندارند و دعواها و اختلافات خانوادگی بیشتر از این تعداد است چرا که ثبت نمی شود.

وی با بیان اینکه وضعیت خانواده در حال حاضر نامطلوب است که اگر خانواده بشکند همه چیز می شکند، تصریح کرد: آموزش و پرورش و دانشگاهها نمی توانند افراد را تربیت کنند وخانواده نقش اصلی را دارد و متولی تربیت است اما در حال حاضر خانواده مورد هجمه قرار گرفته است.

تبیین نقش فرهنگی اجتماعی بانوان انقلابی   

بانکی پور در بخش دیگری از سخنان خود با تأ کید بر این مطلب که مسئله خانواده باید دغدغه نخست حوزه های علمیه باشد، اظهارکرد: در واقع حوزه های علمیه خواهران باید رویکرد نگاه به ازدواج جزو برنامه های اصلی آنها قرار بگیرد و این امرفوق برنامه نباشد.

مجرد زیستی و انحرافات جنسی فقط مسئله غیر مذهبی ها نیست

این مشاور خانواده با بیان اینکه مجرد زیستی و انحرافات جنسی فقط مسئله غیر مذهبی ها نیست، تصریح کرد:  در شرایط فعلی به دلیل وجود فضای مجازی زنان متدین هم گرفتار شده اند و از طرفی وقتی یک طلبه اختلافات خانوادگی دارد این مشکل آنان در جامعه برجسته می شود و یک تفکر نادرست در بین مردم رایج می شود که نباید به روحانی زن داد و یا با بانوی طلبه نمی شود ازدواج کرد.

وی با بیان اینکه آسیب های خانوادگی در بین روحانیون، برجستگی آنها چند برابر می شود، تصریح کرد:  به همین دلیل باید مراقبت کرد که این بیماری و آسیب عمومی کمتر در حوزه ها اثر بگذارد و تلاش شود که دختران طلبه و حوزوی در سنین پایین تر ازدواج کنند.

 فضای مجازی باتلاق است

وی درادامه بر فرهنگ سازی ازدواج دختران طلبه در سنین پایین تأکید کرد و گفت:  نخستین اشتباه جامعه ما در معیارهای انتخاب همسر است و از طرفی مراقبت و آموزش درباره نحوه استفاده از فضای مجازی حائز اهمیت است چرا که این فضا همانند یک باتلاق می ماند و افرادی که یکدفعه در آن می افتند متوجه سقوط تدریجی خودشان نمی شوند.

بانکی پور با بیان اینکه یک بانوی طلبه باید یک همسر نمونه باشد، تصریح کرد: به همین دلیل واحدهای درسی خانواده نیاز است تا در حوزه های علمیه افزایش یاید چرا که فقه و اصول این بانوان طلبه همان تربیت فرزند، نقش دختری، همسری و خواهری است که باید مدنظر گرفته شود تا دانش خانواده این گروه از افراد جامعه ارتقاء یابد.

مشاور خانواده در ادامه به نقش واسطه گری در عرصه تسریع ازدواج ها در حوزه های علمیه خواهران اشاره کرد و گفت: نقش تسهیل گری شما بانوان طلبه می تواند این فرآیند را تسریع کند و  به همین دلیل برای این کار باید برنامه ریزی وجود داشته باشد و در عین اینکه مسئله ازدواج به گونه ای است که 80 درصد افراد مشکل دارند اما 20 درصد آنها قشر آسیب پذیر هستند و 60 درصد دیگر نمی خواهند پول خیریه ای برای این کار استفاده کنند، نقش واسطه گری شما در این عرصه موثر است.

وی درادامه به راه اندازی قرض الحسنه های طولانی مدت ویژه امر ازدواج تأکید کرد و گفت: درزمینه های مشاوره ای در این حیطه کار کنید و اگر کسی  نیاز به مشاور بالینی دارد در این حیطه وارد نشوید وآنان را به یک درمانگر و روانشناس معرفی کنید.

آن چیزی که دینداری را تضمین می کند ازدواج است

بانکی پور با بیان اینکه آن چیزی که دینداری را تضمین می کند ازدواج است که هیچ حرکت تبلیغی این تضمین را ندارد، اظهارکرد: مسائل مربوط به ازدواج و تشکیل خانواده می تواند این پل ارتباطی را که در شرایط فعلی بین شما و نسل جوان قطع شده است، دوباره متصل کند و به همین دلیل بهتر است درمنبرها درباره مباحث خانوادگی صحبت شود.

وی با بیان اینکه ازدواج یک ظرفیتی دارد که می توان در مباحث مربوط به آن از اخلاق و توحید نیز گفته شود، تصریح کرد: این فضا، فضای تبلیغی قوی است و در ظرفیت مباحث خانوادگی می توان بسیاری از مباحث اعتقادی را بیان کردچرا که بحث ازدواج یک فضای بکر دارد که اگر حوزه به دست نگیرد دیگر افراد این کار را انجام می دهند و مطالب غیر اسلامی را به مردم منتقل می کنند و سبب انفعال روحانیون می شوند./9340/ص

 

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۳ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۸:۱۹
طلوع افتاب
۰۶:۰۵:۳۰
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۲
غروب آفتاب
۲۰:۰۰:۲۹
اذان مغرب
۲۰:۱۹:۰۲