vasael.ir

کد خبر: ۷۱۳۸
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۴ - 24 January 2018
اطلاع رسانی؛

‌زمان ارسال آثار به کنگره بین‌المللی "فقیه فقه نظام" تمدید شد

وسائل- دبیرخانه نخستین کنگره بین المللی فقیه فقه نظام اعلام کرد که زمان ارسال آثار به این کنگره بین‌المللی تا 30 اسفند ماه تمدید شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل، دبیرخانه نخستین کنگره بین المللی فقیه فقه نظام در راستای نکوداشت «شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر» به همت پژوهشگاه فقه نظام در 7 محور اصلی فراخوان مقاله به این کنگره را اعلام کرد.

محورهای اصلی این فراخوان؛ مبادی و اصول فقه نظام، ساحت‌ها و ابعاد فقه نظام، هستی‌شناسی تاریخی فقه نظام در تراث فقهای اسلام، جریان شناسی فکری فقه نظام، فقه نظام- حوزه انقلابی و تمدن ساز، گفتمان سازی فقه نظام و راهکارها، بایسته‌ها و موانع اعلام شد.

هر یک از محورهای اصلی این کنگره دارای زیر شاخه‌هایی است که محققان و پژوهشگران می‌توانند با بهره بردن از آن به نوشتن مقالات علمی و پژوهشی اقدام کنند و تا زمان اعلام شده در فراخوان مقالات خود را به دبیرخانه ارسال کنند.

محور مبادی مبانی و اصول فقه نظام به موضوعاتی مانند چیستی فقه نظام، تفاوت میان فقه نظام، فقه حکومتی، فقه اجتماعی و فقه سیاسی، مبانی اصول فقه نظام، ظرفیت فقه جواهری در تولید فقه نظام، تفاوت فقه خرد با فقه کلان و روش‌های اجتماعی در فقه کلان می‌پردازد.

ساحت‌ها و ابعاد فقه نظام که در این فراخوان به عنوان یکی از محورهای اصلی در نظر گرفته شده به مباحثی مانند نظام موضوعات و مسائل فقه نظام، فقه نظام اقتصاد، فقه نظام سیاست، فقه نظام است.

حقوق، فقه نظام فرهنگ، فقه نظام رسانه و ارتباطات، فقه نظام سبک زندگی، فقه نظام هنر و ادبیات، فقه نظام تربیت و فقه نظام عمران شهری، توجه دارد.

محور هستی شناسی تاریخی فقه در تراث فقهای اسلام نیز به مسائلی مانند سیر تاریخی فقه حکومت شیعه، فقه نظام در زمان معصومین، فقه نظام در آثار علمای شیعه تا قرن 10، فقه نظام در آثار علمای شیعه از قرن 10 تا کنون و فقه نظام در آثار علمای اهل سنت اهتمام دارد.

جریان شناسی فکری فقه نظام از محورهایی است که در این فراخوان به زیرشاخه‌هایی چون فقه نظام در اندیشه شهید صدر، فقه نظام از منظر امام خمینی(ره)، فقه نظام از منظر رهبر معظم انقلاب و رویکردهای متفاوت در خصوص فقه نظام تقسیم شده است.

فقه نظام-حوزه انقلابی و تمدن ساز نیز از دیگر محورهای این کنگره است که به مسائلی مانند مسؤولیت حوزه و نقش آن در تمدن سازی اسلامی، نقش و مأموریت حکومت اسلامی در تمدن سازی اسلامی، مؤلفه‌های تمدن اسلامی در اندیشه محقق شهید صدر، مبانی و عوامل تمدن سازی در فقه اسلامی، تناسب محتوای آموزشی حوزه یا رسالت جهانی آن، حوزه در طراز تمدن نوین اسلامی، شاخصه‌های اجتهاد تمدن ساز، ضرورت پاسخگویی حوزه به نیازهای جامعه اسلامی، نحوه تعامل حوزه با دستگاه‌های اجرایی کشور توجه دارد.

محور گفتمان سازی فقه نظام از دیگر محورهای کنگره بین‌المللی فقیه فقه نظام است که به ضرورت گفتمان سازی فقه نظام در سطح حوزه و دانشگاه، الزامات گفتمان فقه نظام در حوزه و دانشگاه، رسانه‌ها و گفتمان فقه نظام، آموزش و پرورش و گفتمان فقه نظام می‌پردازد.

راهکارها، بایسته‌ها و موانع نیز از دیگر محورهایی است که در فراخوان این کنگره آمده است که به مسائلی مانند راهکارهای نظری و علمی فقه نظام، بایسته‌های نظری و علمی فقه نظام، موانع نظری و علمی فقه نظام توجه دارد.

علاقمندان به شرکت در این کنگره بین‌المللی می‌توانند چکیده مقالات خود را تا پایان  اسفند ماه 96 و اصل مقالات خود را تا اول تیرماه 97 به دبیرخانه این کنگره واقع در قم، خیابان صفائیه، کوچه ممتاز، ساختمان نورالثقلین دبیرخانه کنگره بین‌المللی فقیه فقه نظام ارسال و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02537840637 تماس بگیرند.

همچنین علاقه‌مندان می‌توانند چکیده مقالات خود را از طریق سایت کنگره به نشانی www.jiiss.ir به دبیرخانه همایش ارسال کنند.

گفتنی است، کنگره فقیه فقه نظام با اشراف آیت‌الله هاشمی شاهرودی و دبیرکلی آیت‌الله اراکی در مهر سال 97 برگزار خواهد شد./930/  

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۸ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۲:۵۲
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۴۷
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۶
غروب آفتاب
۲۰:۰۴:۱۹
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۰۶