vasael.ir

کد خبر: ۷۱۰۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷ - 14 December 2017
آیت الله عالمی:

امر به معروف و نهی از منکر نیاز اصلی و مایه حیات جامعه است

وسائل- نماینده مجلس خبرگان رهبری امر به معروف و نهی از منکر را از نیازهای اصلی و مایه حیات جامعه دانست و تبلیغ و نهادینه کردن این فریضه الهی را در جامعه اسلامی از دیگر وظایف قانونی دولت بیان کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس مکتب دفاعی پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل؛ آیت الله حسن عالمی نماینده مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار ، با اشاره به ضرورت ترویج امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ، گفت: گاهی نگاه به فریضه امر به معروف و نهی از منکر نگاهی شرعی یا به تعبیر دیگر نگاه متکی به وحی و روایات است و گاهی نیز با توجه به وظیفه اجتماعی و انسانی هر انسان به این فریضه الهی نگاه می‌شود.

وی درخصوص نگاه شرعی دین به امر به معروف و نهی از منکر، ابراز کرد: اهمیت توجه به امر به معروف و نهی از منکر در آیات قرآن کریم مانند سوره مبارکه آل‌عمران، توبه و سایر سوره‌ها بیان شده است.

آیت الله عالمی با استناد به آیات الهی، بیان داشت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید:« وَلْتَکُن مِنْکُم أُمَّةٌ یَدْعُون إِلَى الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ»؛ خداوند در این آیه شریفه مردم را به انجام فرایض الهی مانند امر به معروف که انجام عمل خیر و نهی از منکر که پرهیز از بدیها  است دعوت می‌کند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: خداوند در آیات می‌فرماید:«کُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ»؛ در روایات متعددی آمده که بهترین امت من کسانی هستند که این دو فریضه الهی را با جان و دل انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر یک تکلیف الهی است، اظهار داشت: همه مردم و مسؤولان باید این فرمان الهی را با اهتمامی خوب و جدی در جامعه اجرایی و عملیاتی کنند. اما نگاه روایات از سوی ائمه اطهار(ع) به این مطلب نیز با تاکیدی که بیان شده حائز اهمیت است.

آیت الله عالمی با اشاره به احادیث وارد شده در خصوص اهمیت امر به معروف و نهی از منکر، عنوان کرد: در کتاب شریف وسائل شیعه جلد یازدهم مقصود مولف از جمع آوری سه عنوان مهم جهاد فی سبیل الله، خودسازی و اصلاح نفس و امر به معروف و نهی از منکر در یک کتاب، نشان از سنخیت و رابطه جوهری این سه عنوان مهم دارد، برای مثال زمانی که سخن از جهاد در راه خدا به میان می‌آید هدف از جهاد مبارزه با کفار و سرکوب کفر است تا کفار نتوانند به صورت تهاجمی به انسان‌ها بخصوص مسلمانان هجوم بیاوردند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: در زمینه اصلاح نفس نیز همین امر جاری است اما با این تفاوت که در اصلاح نفس انسان با دشمن درون به مبارزه برمی‌خیزد اما در جهاد فی سبیل الله فرد با دشمن بیرونی به نبرد می‌پردازد. انسان زمانی که با خواسته‌های نامعقول نفسش به مبارزه می‌خیزد و خودش را در برابر وسوسه‌های درونی‌اش کنترل می‌کند به طور قطع به سوی بندگی خداوند و اصلاح و نیکی‌ها گرایش پیدا می‌کند.

وی افزود: پس از بیان این دو عنوان مولف توجه ویژه‌ای به امر به معروف و نهی از منکر می‌کند و به نکاتی از این قبیل که اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه‌ای ترک شود کار به جایی می‌رسد که ظالمان حکومت را بر دست گرفته و مومنان منزوی می‌شود اشاره دارد و در جای دیگر به این نکته که اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه عملی نشود احکام دین بر زمین می‌ماند، توجه می‌کند؛ بنابراین توجه به امر به معروف و نهی از منکر از نگاه شرعی و ارزش‌های توحیدی در کلام معصومین بسیار حائز اهمیت است.

آیت الله عالمی درباره نگاه اجتماعی نسبت به امر به معروف و نهی از منکر، گفت: جدای از آنکه امر به معروف و نهی از منکر یک فریضه و تکلیف دینی و شرعی است یک تکلیف انسانی نیز به شمار می‌رود اگر در یک جامعه‌ای مردم به انجام منکر اهتمام داشته باشند در اصل مردم به سوی آتش جهنم حرکت کرده و افتادن آنان در منجلاب فساد و تباهی قطعی خواهد بود و این امر سرآغاز انحطاط و تباهی یک جامعه‌ است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: حال اگر کسی بخواهد مردمی را نهی از منکر کند در اصل این فرد می‌خواهد مانع افتادن افراد جامعه به آتش جهنم و منجلاب گناه شود بنابراین نهی از منکر دلسوزی برای مردم و اقدامی انسان دوستانه نسبت به دیگران است.

وی با اشاره به معضلات اجتماعی ترک امر به معروف و نهی از منکر، گفت: معضلات اجتماعی یا ریشه در گناه دارد که همان منکر است و یا ریشه در ترک واجبات دارد، همه اوامر و نواهی الهی در دین اسلام همه در زمره معروف قرار می‌گیرند، امر به معروف در حقیقت یاری رساندن به مردم و خروج آنان از معضلات اجتماعی است اگر امروز ما شاهد معضلات و ناهنجاری‌هایی در جامعه هستیم یکی از دلایل آن ترک امر به معروف و نهی از منکر است.

آیت الله عالمی با بیان اینکه امر به معروف اعلام خوبی‌ها به منکر و نهی از منکر بیزاری جستن از زشتی‌ها و کارهای پلید است، اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر نیاز اصلی و مایه حیات جامعه است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به وظیفه دولت در زمینه احیای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه، گفت: اگر دولت خودش را مجری قانون اساسی می‌داند که شعار آن را هم سر می‌دهد باید براساس قانون اساسی امر به معروف و نهی از منکر را که از قوانین اصلی حکومت اسلامی به شمار می‌رود در جامعه تبلیغ و نهادینه کند در حالی که متاسفانه ما گاهی اظهارات و نظراتی از برخی مسؤولان می‌شنویم که نهی منکر را دخالت در کار شخصی مردم معرفی می‌کنند در حالی که این سخن از پایه و اساس اشتباه محض است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر چه در حوزه حکومتی و چه به صورت فردی مانند سایر واجبات بر همگان واجب عینی است که باید در زندگی فردی و اجتماعی مردم عملی شود.

120/301/د

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۱۹:۵۴
طلوع افتاب
۰۵:۵۹:۵۰
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۳۶
غروب آفتاب
۲۰:۰۶:۳۲
اذان مغرب
۲۰:۲۵:۲۷