vasael.ir

کد خبر: ۷۰۸۲
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۶ - 13 December 2017
کارگاه با موضوع اشتغال زنان و موانع آن در همایش حقوق زن، حقوق بشر

زنان ما منابع جدیدی برای هویت‌یابی پیدا کردند

وسائل ـ رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی دانشگاه شیراز: دختران به یک بازاندیشی در خویشتن زنانه خویش رسیدند و میل به استقلال، آزادی، کار کردن دارند اما ازنظر ذهنی؛ رشدی که باید صورت نگرفته و این می‌تواند بحران‌زا و آسیب‌زا باشد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل؛ حلیمه عنایت، رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی دانشگاه شیراز در همایش حقوق زن حقوق بشر ضمن حضور در کارگاه اشتغال زنان و موانع آن بابیان اینکه شاید ساده‌ترین تعریف از هویت، پاسخ به سؤال من کیستم است، بیان کرد: هویت زن، تلقی و احساسی است که زن از خودش دارد و نقشی که در مقابل دیگران ایفا می‌کند.
وی افزود: تشکیل‌دهنده هویت، سیری به نام جامعه‌پذیری یا اجتماعی شدن است که برای هر فرد از ابتدای تولد تا انتهای زندگی صورت می‌گیرد.
این استاد دانشگاه شیراز با بیان اینکه در شرایط دوگانه، ساختارهای کهن، مقاومت‌های پدرسالارانه در خانواده و مردسالارانه در جامعه و زن بودن به‌عنوان جنس دوم که در مقابل یک فرد مذکر شکل می‌گیرد سبب ایجاد جبهه‌گیری در برابر خواسته‌های به حق زنان می‌کند، تأکید کرد: دیگران معتقدند که تغییر در نیازها و انگیزه‌های زنان، بسیاری از ارزش‌های سنتی در جامعه را تضعیف و کمرنگ کرده است.


رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی دانشگاه شیراز تصریح کرد: نسل امروز بسیاری از ارزش‌های گذشته را موردبازنگری قرار داده است و زنان ما منابع جدیدی برای هویت‌یابی پیدا کردند.
عنایت بابیان اینکه حضور زنان در دانشگاه به این معناست که آگاهی‌شان به‌ویژه آگاهی جنسی آن‌ها افزایش پیداکرده گفت: دختران به یک بازاندیشی در خویشتن زنانه خویش رسیدند و میل به استقلال، آزادی، کار کردن دارند اما ازنظر ذهنی؛ رشدی که باید صورت نگرفته و این می‌تواند بحران‌زا و آسیب‌زا باشد.

زنان فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشتند
فرهاد طهماسبی، سرپرست دادگاه‌های ویژه خانواده شیراز نیز  با اشاره به اینکه در دادگاه‌ها با مشکلات و چالش‌های تأسف‌برانگیزی مواجه هستیم، بیان کرد: روزانه شاهد فرزندانی هستیم که در درگیری میان والدین سرگردان هستند یا مضطرب‌اند و نیاز به پشتیبان و حمایت دارند.
وی افزود: اگر به گذشته نگاه کنیم زنان فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت‌سر گذاشتند، زمانی در حد کالا کوچک می‌شدند و زمانی هم به‌عنوان آیت الهی معرفی شدند.
سرپرست دادگاه‌های ویژه خانواده شیراز یادآور شد: در زمان انقلاب اسلامی، امام خمینی توجه به حقوق زنان را از خانواده خودش شروع کرد و بر مبانی دین اسلام جایگاه ویژه‌ای برای جنسیت و شخصیت زن پیش‌بینی کرد.
طهماسبی تصریح کرد: در اختلافات خانوادگی به‌طور متوسط 6 الی 7 مورد مراجعه‌کننده داریم، متأسفانه دچار عارضه نامیمون اختلاف و درگیری خانوادگی هستیم.
وی تأکید کرد: نقش آموزش‌وپرورش در تحکیم بنیان خانواده بسیار مؤثر و غیرقابل وصف است چراکه شخصیت هر فردی از خانواده شروع به شکل‌گیری می‌کند و آموزش‌های پیش از ازدواج نیز ضرورت دارد./924/ص

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۹ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۱:۵۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۱:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۹
غروب آفتاب
۲۰:۰۵:۰۴
اذان مغرب
۲۰:۲۳:۵۳