vasael.ir

کد خبر: ۷۰۷۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵ - 13 December 2017
دبیر کل مجمع زنان اصلاح‌طلب کشور:

نظر ولی‌فقیه در تمام سطوح ارجح‌ است

وسائل ـ دبیر کل مجمع زنان اصلاح‌طلب کشور با بیان اینکه در جامعه باید نظر ولی‌فقیه را نظر قطعی دانست گفت: در تصمیم‌گیری‌ها ارجحیت صحیح نظام را باید به ولی‌فقیه سپرد. نظریات مراجع برای مقلدان آنها واجب است نه برای همه، بنابراین نظر قطعی در جامعه نظر ولی‌فقیه است

به گزارش  خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل؛ زهرا شجاعی در همایش حقوق زن، حقوق بشر که در سالن حافظ اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در شیراز برگزار شد با اشاره به اینکه حقوق زنان که امروز در حال تلاش برای دستیابی به آن هستیم، 14 قرن قبل توسط دین بیان شده، اظهار کرد: خداوند در قران کریم اشاره می‌کند شما را از زن و مرد آفریدیم و تفاوتی بین شما نیست و این شعار حقوق بشر انسانی است.
وی با این پرسش که چرا پیام حقوق انسانی سفارش شده در دین نباید در یک جامعه اسلامی مورد توجه قرار گیرد؟ بیان کرد: قرآن بدون توجه به تفاوت‌ها یک تعریف واحد حقوق انسانی بیان می‌کند و این آموزه فرهنگ دینی ما است، بنابراین باید آن را به‌روز کرده و در حقوق مدنی مدون کنیم.


شجاعی با بیان اینکه امام خمینی (ره) فضا را برای مشارکت زنان و حقوق سیاسی زنان باز کردند و این در حال حاضر از  منویات مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز هست، تصریح کرد: ما معتقدیم حقوق بشر جهانی به تمام ابعاد حقوق انسانی توجه ندارد درحالی که در فرهنگ دینی ما به تمام این حقوق توجه شده و باید آن را در جامعه خود پیاده کنیم.
دبیر کل مجمع زنان اصلاح‌طلب کشور با تأکید بر اینکه اگر نشست‌ها همراه با برنامه‌های کاربردی نباشد نتیجه‌بخش نیست، عنوان کرد: در ابتدا باید پرسید مهمترین چالش‌ها در حوزه زنان از نظر خود زنان چیست؟ اگر بخواهیم بررسی کنیم در تعیین اولویت نقش زنان، اساسی‌ترین کار سنجش بر اساس نیازهای زنان است.
وی با بیان اینکه محققان در این سنجش باید تمام ابعاد را مورد بررسی قرار دهند، افزود: در سال 82 پس از تحقیقات میدانی، نموداری به دست آمد که در آن هر دو جامعه آماری زنان شهری و روستایی و عشایری مورد بررسی قرار گرفته بود. بر اساس این نمودار، بیکاری، آزادی، امنیت، کمبود امکانات، مشکلات اقتصادی، ازدواج، تحصیلات و وجود تبعیض بر اساس شاخص‌ها اولویت حقوق زنان مطرح شد.


شجاعی با اشاره به اینکه انتظارات باید با مشکلات سنخیت داشته باشد خاطرنشان کرد: این تحقیق در سال 94 تکرار شد و این بار اشتغال، امکانات تفریحی، آزادی و مسائل معیشتی، تبعیض و نابرابری، بیکاری، امنیت اجتماعی، نداشتن آزادی و منزلت اجتماعی از اولویت‌های زنان مطرح گردید، که با بررسی این دو تحقیق شاهد تغییراتی در این اولویت‌ها بودیم.
دبیر کل مجمع زنان اصلاح‌طلب کشور با تأکید بر اینکه باید مطالبات در تمام سطوح در نظر گرفته شود و بر اساس وزن آن مطالبه، مورد اهمیت قرار گیرد، مطرح کرد: نظریات مطرح شده بر اساس نظریه تصویب شده نیست و در حقیقت نظریه ثابت و مورد قبول در مورد حقوق زنان در جامعه ایران وجود ندارد.


وی تأکید کرد: در تصمیم‌گیری‌ها ارجحیت صحیح نظام را باید به ولی‌فقیه سپرد نه به مراجع تقلید، چرا که مراجع نظریات متفاوتی دارند. نظریات مراجع برای مقلدان آنها واجب است نه برای همه، بنابراین نظر قطعی در جامعه نظر ولی‌فقیه است
شجاعی موانع اصلی در مدیرت زنان را به فردی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی حقوقی تقسیم‌بندی کرد و گفت: باید نهادهای مدنی، دولت و بخش خصوصی در این امر به یک توازن برسند. بنابراین در برنامه‌ریزی برای انسان‌ها باید تفاوت‌های میان زن و مرد را در نظر گرفت./924/ص

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۱۹:۵۴
طلوع افتاب
۰۵:۵۹:۵۰
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۳۶
غروب آفتاب
۲۰:۰۶:۳۲
اذان مغرب
۲۰:۲۵:۲۷