vasael.ir

کد خبر: ۷۰۷۸
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۱ - 16 December 2017
مشاور ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی بررسی می‌کند؛

زنان، خانواده و هویت فردی

وسائل ـ مشاور ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی در همایش ملی حقوق زن، حقوق بشر با برگزاری کارگاه آموزشی به بررسی زنان، نقش آنها در خانواده و هویت فردی و اجتماعی زنان پرداخت.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل؛ شهیندخت ملاوردی، مشاور ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی در قسمت کارگاه آموزشی همایش ملی حقوق زن، حقوق بشر در شیراز  به بررسی خانواده و هویت فردی زنان پرداخت و گفت: فرایند هویت‌سازی در خانواده بر اساس ویژگی‌های فرهنگی صورت می‌گیرد و هویت‌سازی افراد از بدو تولد تا پایان زندگی مدام در حال شدن و بازسازی است.
وی یادآور شد: عوامل هویت‌ساز به لحاظ تاریخی و فرهنگی متفاوت است و هویت زنان  به عنوان بخش مهمی از وجودشان همواره در حال تغییر بوده، به ویژه در جهان امروز که با شدت دستخوش تحول است.
ملاوردی با بیان اینکه بر خلاف گذشته که نقش‌های زنان تعریف معینی داشت، تأکید کرد: با تغییرات صورت گرفته در ساختارهای سنتی، زنان خواهان نقش‌های مستقل خانوادگی و اجتماعی و مشارکت همه‌جانبه اجتماعی هستند. همچنین افزایش تحصیلات و بازار اشتغال سبب شده تا زنان با تنوع نقش‌ها مواجه شوند،. ضمن اینکه حضور زنان در عرصه‌های مختلف و منابع هویت‌یابی موجب شده که زنان متکثر شوند.


مشاور ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی تصریح کرد: به دنبال تغییرات و انتظاراتی که از نقش‌های زنان به وجود آمده، در هماهنگی نقش‌ها با دشواری‌هایی روبرو هستیم که ممکن است برای زنان به ویژه زنان شاغل منجر به بحران شود. و متأسفانه این انتظار است که خود زنان باید بر بحران هویت غلبه پیدا کنند.
وی با بیان اینکه در جامعه ماقبل مدرن مقوله هویت را یک مسئله یا معضل نمی‌دانستیم اما از آغاز مدرنیته تا به  امروز در اغلب جوامع به یک مسئله اجتماعی تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: بحران هویت سبب ایجاد سردرگمی می‌شود که طبیعی است. ما نیز در کشور خود با پیامدهای دوران مدرنیته در نقش‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی روبرو هستیم.
ملاوردی با اشاره به اینکه تقسیم کار و تخصصی شدن آن با دور شدن محل کار از خانه سبب ایجاد مسائلی می‌شود، بیان کرد: زنان شغل‌های تخصصی را بر عهده گرفتند اما انتظارات و تصورات از زن با همان نگاه سنتی است و  زنان باید این هنر و ظرافت را داشته باشند که تعادلی بین اینها ایجاد کنند، چنین درخواستی از زنان همان فشار و بحران هویت است.
معاون امور بانوان دولت قبل با هشدار اینکه در جامعه در حال گذار ایران، عدم توازن یا تأخر فرهنگی در دو سطح ساختار عینی و ذهنی وجود دارد، افزود: بدون به رسمیت شناختن هویت فردی و انسانی زنان نمی‌توان انتظار داشت که در جنبه‌های اجتماعی شاهد تحول باشیم.
وی تأکید کرد: زمانی زنان می‌توانند در خانواده نقش خود را ایفا کنند که حقوق آنها در خانواده مورد احترام قرار بگیرد، تا تاب‌آوری لازم در برابر آسیب‌ها را داشته باشد. در این خصوص بحث سیاست‌گذاری به میان می‌آید که دولت تدبیر و امید، اعتدال و توازن جنسیتی را مورد نظر قرار گرفته است.
ملاوردی اظهار کرد: در عرصه‌های مختلف نیاز به تعادل است. باید بین کار و زندگی زنان آشتی و تعادل ایجاد شود. با به رسمیت  شناختن تفاوت‌ها نباید نقش پدری و مادری را مبنای تبعیض قرار دهیم، حقوق زن باید مورد احترام باشد./924/ص

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۴ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۷:۱۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۴:۴۳
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۲
غروب آفتاب
۲۰:۰۱:۱۶
اذان مغرب
۲۰:۱۹:۵۲