vasael.ir

کد خبر: ۷۰۷۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶ - 16 December 2017
دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی:

حقوق زنان باید از تئوری به مرحله عمل برسد

وسائل ـ دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی گفت: عده‌ای بررسی حقوق زنان را جداسازی آنها از حقوق بشر و توهینی به زنان می‌دانند درحالی‌که این دو مشتق یکدیگر هستند و این به معنی تفکیک آنها از هم نیست.

 

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل؛ شهیندخت ملاوردی در همایش حقوق زن، حقوق بشر که  در سالن حافظ اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در شیراز برگزار شد با اشاره به آیه 70 سوره اسراء، اظهار کرد: قرآن کریم در همان ابتدای نزول، مهر تائید بر اینکه حقوق زن حقوق بشر است زده و  کرامت ذاتی انسانی را محترم شمرده و سنت‌های غلط را نهی کرده و سپس آموزش‌های لازم را در مورد این حقوق ارائه داده است.
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری از سال 74 تاکنون در مورد حقوق زنان، افزود: مقام معظم رهبری ظلم به زنان و نادیده گرفتن حقوق آنها نشان از جهالت است.


ملاوردی با اشاره به روز جهانی حقوق بشر و شعار «برابری عدالت و کرامت انسانی» و همچنین هفتادسالگی سازمان حقوق بشر و برنامه‌های ویژه در نظر گرفته شده برای این موضوع، بیان کرد: میثاق‌های حقوق بشر که به تصویب رسیده و پروتکل‌هایی که داده شده در نسل سوم حقوق بشر که مکمل و متمم دو نسل دیگر است و به حق جمعی و همبستگی که شامل صلح و محیط زیست است می‌پردازد.
مشاور ویژه رئیس‌جمهور در امور شهروندی با بیان اینکه نسل سوم حقوق بشر مجموعه انسانی را تشکیل می‌دهد، اشاره کرد: نسل اول حقوق بشر به برابری و نسل دوم به‌به مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی پرداخت و در نسل سوم به مجموعه از این دو نسل و برابری عدالت و کرامت انسانی می‌پردازد.
وی با بیان اینکه بعد زا 70 سال از تصویب لایحه حقوق بشر در شرایطی قرار داریم که بیشتر از هر زمان دیگری شاهد نقض حقوق بشر هستیم، تصریح کرد: این همایش ضرورت و اهمیت این بحث را نشان می‌دهد که از ابعاد مختلف موردبررسی قرار بگیرد و تازه در حال اثبات هستیم که حقوق زنان حقوق بشر است.

ملاوردی با بیان اینکه سایر جوامع  نیز بعد از 48 سال از تصویب حقوق بشر، حقوق زنان را جزئی از حقوق بشر دانستند یادآور شد: زمان زیادی طول کشید تا این اعتراف شکل گیرد و به‌صورت شفاهی اعتراف شود، هنوز جهان به تدابیر نوآورانه و تأثیرگذاری برای تسریع حقوق مدنظر زنان نیاز دارد.
معاون امور بانوان دولت یازدهم در پاسخ به دلیل ضرورت یادآوری و تأکید حقوق زنان، گفت: در آغاز کار، منتقدان؛ تفکیک حقوق زنان را تفکیک آنها از حقوق بشر و توهینی به زنان می‌دانستند درحالی‌که این یکی از 12 حوزه نگران‌کننده حوزه زنان در دنیا است و در سال 95 به شناسایی علل آن و خروج از این وضعیت راهکارهایی پیشنهاد شده و مورد ارزیابی قرار گرفته است.
دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی با تأکید بر اینکه رابطه تفکیک‌ناپذیری در بین سه نسل حقوق بشر وجود دارد، افزود: نمی‌توانیم به خواستاران حقوق بشر سلسله مراتب ارائه دهیم، با توجه به جوامع، توجه به حقوق انسانی زنان نیز به شکل وسیع‌تری مورد توجه قرار گرفته و با این تفاسیر محدود و تنگ‌نظری سبب اعتراضاتی شده که به اعتراف سازمان ملل بر اساس گزارش‌ها داستان نقض حقوق انسانی زنان همچنان ادامه دارد.


وی همه را برخوردار از حقوق اساسی مطرح شده در اعلامیه حقوق بشر زنان ندانست و اظهار کرد: در همه جا به مسائل زنان به عنوان اولویتی ثانوی نگاه شده و همواره شاهد به حاشیه روندگی حقوق آنها و عدم بهره از سهم برابر هستیم که می‌توان از این میان به تبعیض و خشونت علیه زنان اشاره کرد.
ملاوردی تأکید کرد: انسان زدایی سبب اجحاف‌ها و نابرابری در حق زنان شده و انواع خشونت به شکل مدرن و فریبنده در کنار روندهای سنتی  به شکل زیان‌بار در حق زنان انجام می‌گیرد.
وی خاطرنشان کرد: هر چند حقوق زنان به نتیجه مطلوب نرسیده اما سازمان ملل در برانگیختن احساسات بین‌المللی نسبت به نقض حقوق زنان، موفق عمل کرده و سبب شده تا به صورت نظری گام‌های اساسی برداشته در این زمینه برداشته شود، ما در عمل برای رسیدن به آن زمان زیادی موردنیاز است. همچنین توانسته جا بیندازد پیشرفت زنان به معنای پیشرفت جوامع و توانمندی زنان به معنای تقویت توانمندسازی بشریت است.


مشاوره ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی چالش‌های سنتی و مدرن را موانع رعایت حقوق زنان خواند و عنوان کرد: توسعه تهدید بین‌المللی دولت‌ها که رعایت حقوق زنان را تعهد عام بدانند نیازمند مشارکت تمام بازیگران جوامع بشری و مدنی است. اقدامات بین‌المللی و جهانی از نهادهای اجرایی تأثیر می‌گیرد، اتخاذ روزهای جهانی و دهه‌های بین‌المللی و نامگذاری سال‌ها نتیجه این اقدامات است.

ملاوردی با بیان اینکه عده‌ای معتقدند ما با بیان حقوق زنان عملاً حقوق آنها را جزو حقوق بشر نمی‌دانیم، تصریح کرد: عده‌ای از اینکه آیا زنان استحقاق رسیدن به این حقوق را دارند می‌پرسند، وقتی به واقعیت‌ها می‌نگریم، مشاهده می‌کنیم که حقوق انسانی زنانه به واسطه زن بودن در نظر گرفته نشده است، بنابراین حقوق زن را مشتق از حقوق بشر می‌دانیم.
وی افزود: بر اساس تئوری، زنان با حقوق برابر زاده شدند اما به دلایل فرهنگی و تاریخی از شمول این حقوق خارج شدند و زمان زیادی باید صرف شود تا به وضعیت متعادل برسیم و اهداف برگزاری چنین همایش‌هایی بررسی رسیدن به این تعادل است.
ملاوردی با اشاره به تفاوت‌های حقوق بشر و حقوق شهروندی بیان کرد: برای زنان 23 حق در 12 ماده در حقوق شهروندی بیان شده که باید با پرسش‌گری و مطالبه‌گری از حاکمیت و دولت خواستار پیاده شدن مؤلفه‌های این حقوق در کشور باشیم./924/ص

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۳ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۸:۱۹
طلوع افتاب
۰۶:۰۵:۳۰
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۲
غروب آفتاب
۲۰:۰۰:۲۹
اذان مغرب
۲۰:۱۹:۰۲